Bukefalos 28 år!

Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag är väl en av dem som köpt ett sto utomlands med som jag tycker lite flashig stam, samtidigt som jag står med osålda unghästar. Snart lägger nog gubben in om skilsmässa ;)

Jag tänker på det här som Camaro skriver, vilket i dig låter som en spännande idë, men hur gör man sen när ens uppfödning nått de riktigt höga klasserna. Då vill hingsthållaren och unghästutbildaren sälja, jag som uppfödare betäcka mitt svårklass sto och ryttaren fortsätta att rida sin Grand Prix häst. Gäller att ha vattentäta kontrakt, så det inte blir en historia a la Madick :crazy:
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Man får kanske sätta upp ett gemensamt mål som lag.
Vad är det vi vill med "laget"?
tex:
Producera en mästerskapshäst?
Producera Breedersvinnare?
Tjäna pengar på försäljning av individerna i första hand?
Öka antalet högpresterande ston i svensk avel?
Har man kommit fram till det gemensamma målet så vet alla parter vart hela samarbetet har för inrikting och man arbetar därefter.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Ja precis.. Problemet är nog att man inte känner varandra från början och därmed inte kan varandra såpass väl.. Kan tänka mig att det lätt blir tjafs om det inte finns helt klart från början vem som står för vad och vem som bestämmer vad..

Och som du skrev, rätt samarbete skulle kunna bli riktigt bra!
Men känns som det är för många parter inblandade iom Ridsportsförbundet :angel:
Kanske vore något för ryttarna själva att annonsera om? Att man söker en lovande hopp/dressyrhäst för samarbete med uppfödaren? Att man tex får hela eller halva hästen mot att man tex tar emot andra unghästar från samma uppfödare gratis och utbildar? Jag skulle absolut kunna tänka mig att ge bort halva hästen till en välmeriterad ryttare om man visste att den skulle få chansen att verkligen bli något stort.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

*knapplån*

jätteintressant tråd :)

jag tycker själv att det är väldigt svårt att sälja hästar i dagsläget, tycker själv att jag har bra stam på mina men tydligen så tycker inte spekulanterna det för de uteblir... och de som hör av sig hittar någon annan häst innan de har kommit hem till mig å kikat på mina hästar!

men helt klart något fel måste jag ju göra iom att jag ej får sålt dem?! vill inte skänka bort dem bara för att få sålt dem för jag har plats/råd att ha kvar dem och då vill jag inte sponsra någon annan - kalla mig tjurig om ni vill ;)

får se om jag tar nya tag till våren med att sälja häst, just nu är det inte så lockande att försöka ta några bra kort/filmer på dem då det är snö överallt och något ridhus här hemma på gården har jag inte heller...
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag är väl en av dem som köpt ett sto utomlands med som jag tycker lite flashig stam, samtidigt som jag står med osålda unghästar. Snart lägger nog gubben in om skilsmässa ;)

Jag tänker på det här som Camaro skriver, vilket i dig låter som en spännande idë, men hur gör man sen när ens uppfödning nått de riktigt höga klasserna. Då vill hingsthållaren och unghästutbildaren sälja, jag som uppfödare betäcka mitt svårklass sto och ryttaren fortsätta att rida sin Grand Prix häst. Gäller att ha vattentäta kontrakt, så det inte blir en historia a la Madick :crazy:



Lite den affären jag hade i bakhuvudet när den här idén dök upp...
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

*knapplån*

jätteintressant tråd :)

jag tycker själv att det är väldigt svårt att sälja hästar i dagsläget, tycker själv att jag har bra stam på mina men tydligen så tycker inte spekulanterna det för de uteblir... och de som hör av sig hittar någon annan häst innan de har kommit hem till mig å kikat på mina hästar!

men helt klart något fel måste jag ju göra iom att jag ej får sålt dem?! vill inte skänka bort dem bara för att få sålt dem för jag har plats/råd att ha kvar dem och då vill jag inte sponsra någon annan - kalla mig tjurig om ni vill ;)

får se om jag tar nya tag till våren med att sälja häst, just nu är det inte så lockande att försöka ta några bra kort/filmer på dem då det är snö överallt och något ridhus här hemma på gården har jag inte heller...

Du får ursäkta mig men ditt arbete på att sälja häst låter inte så värst framgångsrikt :D

Man måste anstränga sig lite, åka till ridhus löshoppa hästen, filma osv även om det råkar vara vinter.

*kl*

Jag hade en kompis som skulle åka och titta på unghäst nu i höst.. uppfödaren hade inte ens tagit in den från betet så den var astrött när dom körde till ridhuset och skulle löshoppa. Och löshoppat hade den inte gjort sen i maj... Naturligtvis blev det inget köp.. jag menar hallå !! Man får väl anstränga sig lite mer när man har spekulanter.

Här fanns en jätteduktig juniorryttare i hoppning som tävlat upp till 135 och så anstränger man sig inte mer än så... det är ju lite ledsamt faktiskt och inte helt ovanligt heller tyvärr.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Haha låter som en historia som en kompis till mig råkade ut för när dom letade unghäst. När dom kom dit gick hästen på ett jättebete tillsammans med andra unghästar, den hade tappat grimman och gick inte att få tag i.. Det blev ingen affär där heller.. 50 mil t.o.r, helt i onödan! Och hästen var inte så billig att dom hade spekulanter stående på kö direkt
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag sålde två stycken föl i somras som köparna inte kunde ta i öht :angel:.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag är väl en av dem som köpt ett sto utomlands med som jag tycker lite flashig stam, samtidigt som jag står med osålda unghästar. Snart lägger nog gubben in om skilsmässa ;)

Jag tänker på det här som Camaro skriver, vilket i dig låter som en spännande idë, men hur gör man sen när ens uppfödning nått de riktigt höga klasserna. Då vill hingsthållaren och unghästutbildaren sälja, jag som uppfödare betäcka mitt svårklass sto och ryttaren fortsätta att rida sin Grand Prix häst. Gäller att ha vattentäta kontrakt, så det inte blir en historia a la Madick :crazy:

Ja isåfall får man väl sluta cirkeln och börja om? Hästen får tävlas och få meriter, förhoppningsvis nå riktigt högt, gå tillbaka till sin uppfödare betäckas om i samma "team" och så börjar det om igen... Uppfödaren får ju " tjäna" sina pengar på syskon ex eller andra uppfödningar eftersom man helt plötsligt kommer bli synlig om allt faller väl ut.
Tror Ni inte att man skulle få ihop några olika försäkringsbolag till varje team att försäkra hästen för en rejäl summa, säg 400000:- vid 5 års ålder ex då skulle man ju vara garanterad 100 000:- om det skulle gå åt skogen. Här får man ju ha någon stege ex, 50 000 första året händer nåt så får väl uppfödaren och hingsthållaren dela, så ökar det stegvis ju fler som kommer in i leken..Detta blir försäkringsbolagens sätt att sponsra och de kommer få mycket tillbaka för detta. Sedan kan man ha ex ytterligare 3 sponsorer till som betalar säg 25 000:-/ år. Dessa pengar få gå in i en fond eller dylikt och när hästen börjar leverera så betalas pengar ut till samtliga delar. Då blir inte det så lockade att sälja utan man känner att man får något tillbaka ändå. Dessutom får man ju dela på prispengar och så. Sponsorerna syns ju hela tiden under resans gång och det man gör för sin del blir det man investerar i hästen. Sedan måste ju alla 4 vara överens om man ska sälja, och man får väl skriva 3 års kontrakt med sponsorerna ex så de är garanterade 3 år i taget. De sponsorer som varit med från börja får ha företräde, men lämnar någon sin plats är det fritt fram för andra. Tror dock man bör ha begränsat så varje sponsorplats blir unik.
Sedan kan man ju alltid dividera om vems arbete som är mest värt osv. Hingsthållaren kanske inte behöver göra så värst mycket, men å andra sidan måste de ju räkna med att vi pratar om de allra dyraste hingstarna som är attraktiva på marknaden. Toppryttaren kanske tycker att hans/hennes jobb är massa värt, och jag som uppfödare tycker att min investering när jag går upp klockan 06.00 7 dagar i veckan, mockar, borstar, pysslar och hanterar ett föl tills det att den är unghäst är ett väldans slit. Men här gäller det att inse allas värde i kedjan och att jag med mitt bidrag drar mitt strå till stacken...
Ja det skulle kunna gå det tror jag absolut :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Fast i mitt exempel så var hästen 3 år och då vill man ju se den löshoppa iallafall :D Nåja det fick dom ju men den ville inte hoppa för den orkade knappt :p När den hoppade sprang den igenom hela hindret några ggr och sen stannade den.. Lite taskigt förberedd kanske för att visa upp en häst för spekulanter.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Fast i mitt exempel så var hästen 3 år och då vill man ju se den löshoppa iallafall :D Nåja det fick dom ju men den ville inte hoppa för den orkade knappt :p När den hoppade sprang den igenom hela hindret några ggr och sen stannade den.. Lite taskigt förberedd kanske för att visa upp en häst för spekulanter.

Men det är ju så det är. Och då tycker jag inte man har rätt att klaga på att det är svårt att sälja häst! Om man beter sig så alltså.
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Hmm men var får utbildaren sin "del" i det arrangemanget om vi nu säger att det blir en topphäst?

Hingshållaren får ju reklam för sin hingst så att hingsten får mer ston och det är ju betalning i sig
Toppryttaren får en häst till att tävla på högre nivå (det behövs ju några st)
Uppfödaren får tillbaka stoet och betäcker om (om det nu är ett sto)
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Jag är väl en av dem som köpt ett sto utomlands med som jag tycker lite flashig stam, samtidigt som jag står med osålda unghästar. Snart lägger nog gubben in om skilsmässa ;)

Jag tänker på det här som Camaro skriver, vilket i dig låter som en spännande idë, men hur gör man sen när ens uppfödning nått de riktigt höga klasserna. Då vill hingsthållaren och unghästutbildaren sälja, jag som uppfödare betäcka mitt svårklass sto och ryttaren fortsätta att rida sin Grand Prix häst. Gäller att ha vattentäta kontrakt, så det inte blir en historia a la Madick :crazy:

Ja isåfall får man väl sluta cirkeln och börja om? Hästen får tävlas och få meriter, förhoppningsvis nå riktigt högt, gå tillbaka till sin uppfödare betäckas om i samma "team" och så börjar det om igen... Uppfödaren får ju " tjäna" sina pengar på syskon ex eller andra uppfödningar eftersom man helt plötsligt kommer bli synlig om allt faller väl ut.
Tror Ni inte att man skulle få ihop några olika försäkringsbolag till varje team att försäkra hästen för en rejäl summa, säg 400000:- vid 5 års ålder ex då skulle man ju vara garanterad 100 000:- om det skulle gå åt skogen. Här får man ju ha någon stege ex, 50 000 första året händer nåt så får väl uppfödaren och hingsthållaren dela, så ökar det stegvis ju fler som kommer in i leken..Detta blir försäkringsbolagens sätt att sponsra och de kommer få mycket tillbaka för detta. Sedan kan man ha ex ytterligare 3 sponsorer till som betalar säg 25 000:-/ år. Dessa pengar få gå in i en fond eller dylikt och när hästen börjar leverera så betalas pengar ut till samtliga delar. Då blir inte det så lockade att sälja utan man känner att man får något tillbaka ändå. Dessutom får man ju dela på prispengar och så. Sponsorerna syns ju hela tiden under resans gång och det man gör för sin del blir det man investerar i hästen. Sedan måste ju alla 4 vara överens om man ska sälja, och man får väl skriva 3 års kontrakt med sponsorerna ex så de är garanterade 3 år i taget. De sponsorer som varit med från börja får ha företräde, men lämnar någon sin plats är det fritt fram för andra. Tror dock man bör ha begränsat så varje sponsorplats blir unik.
Sedan kan man ju alltid dividera om vems arbete som är mest värt osv. Hingsthållaren kanske inte behöver göra så värst mycket, men å andra sidan måste de ju räkna med att vi pratar om de alldra dyraste hingstarna som är attraktiva på marknaden. Toppryttaren kanske tycker att hans/hennes jobb är massa värt, och jag som uppfödare tycker att min investering när jag går upp klockan 06.00 7 dagar i veckan, mockar, borstar, pysslar och hanterar ett föl tills det att den är unghäst är ett väldans slit. Men här gäller det att inse allas värde i kedjan och att jag med mitt bidrag drar mitt strå till stacken...
Ja det skulle kunna gå det tror jag absolut :D
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Ja, det hade verkligen varit jättekul om man hade kunnat få det att fungera. Framför allt så för det vår "svenska" avel framåt, då vi som uppfödare verkligen måste selektera i vårt stomaterial. Jag är ju tyvärr lite för känslomässigt involverad i mina uppfödningar, för att det ska gå ihop sig ekonomiskt. Jag skulle själv gärna ha ett samarbete med den första i denna kedjan, unghästutbildaren. Har sålt två hästar för många år sedan till bra ryttare, men då blev det billigt, eftersom jag då tyckte att det var viktigast att ta tillvara på hästarnas kvalitéer. Rik kommer jag nog aldrig att bli på min hobby :crazy:

Funderar också på om det inte är så att de större stuterierna säljer undan en del mindre lyckade uppfödningar billigt och att de riktigt bra hästarna får täcka upp kostnaderna förr dessa "reahästar". Kanske det behövs kvantitet för att kunna få lönsamhet på sin uppfödning eller en och annan Totilas :angel:
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Har sålt två hästar för många år sedan till bra ryttare, men då blev det billigt, eftersom jag då tyckte att det var viktigast att ta tillvara på hästarnas kvalitéer. Rik kommer jag nog aldrig att bli på min hobby :crazy:

Vad blev det av dom hästarna då?
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Vad blev det av dom hästarna då?

Den ena blev godkänd hingst, kvalade till Falsterbo två år i hoppning, tror han gick final ena året, tävlat Grand Prix dressyr och den andra höll inte riktigt måttet, men tävlar med ungdomsryttare nu i fälttävlan och jag tror det går rätt hyfsat. Har ett sto dräktigt från den stolinjen och det kommer att bli ett underskönt stoföl som dansar på de stora arenorna :D Man får väl drömma lite som uppfödare
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

Fick kolla på blupen, det är ju några år sen. Seger i 140-hoppning och placering i GP dressyr stod det. Exp till Tyskland -97
 
Sv: Vad tror ni, kommer det bli lönt att avla om några år?

*KL*

Jag tror inte på något samarbete faktiskt. För många kockar på en soppa....

Frågan är väl varför ryttarna inte köper hästar? Finns det inga att köpa? Många här säger ju att de har svårt att sälja sina unghästar. Det kanske är så att Sverige inte är något unghästproducerande land utan vi ska göra annat istället, som USA tex där man köper in det mesta färdigt.

Jag har i många år sagt att på stora internationella tävlingar såsom OS skulle det vara ett krav på att hästen hade samma nationalitet som ryttaren. Dvs en svenk ryttare måste rida en svenskfödd häst, en tysk ryttare en tyskfödd häst osv.

Sen är det faktiskt så att vi i Sverige är jättekassa på att utbilda våra hästar. Alla snackar om att det behövs bättre hästar. Det är klart att det gör, det behövs alltid bättre hästar. Men samtidigt måste man kunna ta till vara de hästarna man har. Det finns många mycket fina lovande ridna unghästar (3-5 år gamla) som inte blir sålda, varför är det så? Det är som athena skriver nödvändigt att kunna ha kvar hästar utan att behöva sälja dem ifall det inte går. Alla marknader, inkl hästmarknaden, går upp och ner, men det är ju rent företagsekonomiskt i svackorna man ska investera. Dvs egentligen borde fler uppfödare betäcka just nu!

Efter flera år utomlands, och efter att jag noggrant undersökt hur tävlingssystemet ser ut i andra länder, har jag insett att ett av problemen är att tävlingarna i Sverige inte tillåter att en duktig ryttare har med sig en svårklasshäst och en unghäst. Systemet är fel!!

Har man en svårklasshäst som är ens huvudhäst är det svårt att få tiden att räcka till för att vara ute på tävlingsbanorna med en lovande unghäst. Den ekvationen går inte ihop i Sverige. Man behöver kunna åka på samma tävling med hästar i alla utbildningskategorier. Där ligger vi i Sverige i lä jämfört med andra länder.
 

Liknande trådar

Avel Ni som är insatt i aveln, hur ser det ut med marknaden för aveln idag? Vet bes min häst idag och tyvärr var hon 2 grader halt efter...
2
Svar
22
· Visningar
3 051
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Som några av er säkert läst i tidigare inlägg så funderar jag på att lägga om vår verksamhet. Vi håller på med uppfödning och...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Sammet
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp