Vad tycker ni om att kanske ha en "nödstoppstygel"?

Lihna

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare, lite sådär småtokig efter travet :smirk: , men han är jätteduktig och ´har utvecklats otroligt mycket under den korta tid jag haft han. :)

Jag rider på lite olika bett, vill såklart rida på så milda som möjligt, efetrsom han ändå är så pass känslig i munnen. I skritt o trav han kan jag rida på i princip ett hur milt bett som helst. Men i galoppen kommer tävlingsinstinkten fram, och kommer någon för nära bakom honom, eller går om så sticker han. Och då sticker han verkligen... Jag kan ha ett pelham, eller ett pessoa på yttersta, o ändå kan det vara tufft att få stopp på han, fast det går bara man tar det lugnt :)

Men det jag skulle vilja är att rida honom på vanligt bett när jag rider ut. Så finns det någon bra lösning på et nödstoppstygel, ifall något skulle hända så kan jag liksom få stopp på honom!? Om jag rider på ett pessoa, på den vanliga, stora ringen (har både två, tredelat och rakt), och rider på det, men även har en tygel på den yttersta/mellanringen, som jag kan plocka upp om han får "panik"? Hur lång/kort kan tygeln vara utan att den rycker honom i munnen eller hänger o slänger? Tror ni det fungerar?

Sv: Vad tycker ni om att kanske ha en "nödstoppstygel"?

det är en bra idé som du ska testa tycker jag.
ha "stångtyglen" så du precis bara har väldigt lätt kontakt (nästan lite slak hellre är för kort) när du inte tar i den, så slipper du hala in flera meter tygel när du väl behöver ta i den

Precis så hade jag på mitt kallblod när jag precis köpt henne. Vanliga tyglarna i stora ringen och ett par mjuka extratyglar i mellanringen. Extratyglarna gjorde jag en knut på så de blev kortare och lät de ligga en bit upp på halsen så jag skulle slippa sitta med två tyglar i händerna.

Jag rider på en pelhamstång när jag rider ut & har dubbla tyglar. Ett par ribbade i stora ringen & ett par släta i stångtygelringen, för att skilja dom åt.
Stångtygeln är hängande när den inte används.
ungerar alldeles utmärkt för oss.

rider oxå kallblodstravare som kan bli rejält het när man är fler & när man galopperar

Även jag har använt mig av 'nödtygel'. På kallblodet så hade jag pelham, och dubbla tyglar. red på tygeln kopplad till övre ringen, men tog i 'stångtygeln' om jag behövde nödbroms. Hellre det än sitta och ha dragkamp med dem.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 292
Senast: Bri
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 071
Senast: Linda_A
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka