Vad tycker ni om blandraser ?

Sv: Vad tycker ni om blandraser ?

Vilka raser syftar du på då? De allra flesta rasklubbar har krav på olika tester som ska ha gjorts innan parning (i vuxen ålder). Kan faktiskt inte komma på en enda ras såhär på rak arm som inte har några som helst krav på tester eller undersökningar. Men du kanske vet om någon sådan ras?

Fast, vilken idiot som helst kan ju para sin renrasiga hund som inte är kollad...

Escodobe:

Du kan ju aldrig veta om din bckorsning inte kommer kräva minst lika mycket aktivering som en renras bc eller inte?

+1 där, jag har en BC-korsning med bara 25% BC och det är ändå den rasen som utan tvivel slått igenom starkast!

TeamLundVer:

Vad kostar det generellt att göra en HD röntgen? Tänkte ta en på Loppan om några månader för att se om det ens är värt att utbilda henne till det vi har tänkt.

Jag betalade 5700 kr för HD-röntgen och blodprov på min blandistik ca 25 kg :) Detta inkluderade då att plåtarna skickades till SKK för granskning. Tror att det bara var ca 1700 kr av dom som var blodprovet. Men jag har lite svårt att tyda vad det står :angel:

Jag betalade 5700 kr för HD-röntgen och blodprov på min blandistik ca 25 kg :) Detta inkluderade då att plåtarna skickades till SKK för granskning. Tror att det bara var ca 1700 kr av dom som var blodprovet. Men jag har lite svårt att tyda vad det står :angel:

Fel av mig, det var fakturan för magröntgen :angel: Jag betalade 3500 kr för ovan nämnda!

Och insåg när jag gick igenom alla fakturor från alla djur att tacka gudarna för försäkring :love:

Faktum är att en hund som inte är registrerad i SKK eller i utländsk motsvarande klubb räknas inte som renrasig, vad än dess uppfödare kallar den. Dessa uppfödare kan heller knappast räknas som särskilt seriösa.

Faktum med att de oftare är betydligt oseriösare än de som korsar blandraser för ett specifikt ändamål.
Det finns nämligen inget vettigt skäl att INTE regga valparna i skk om de nu är renrasiga. Utan börjar man gräva i det så är det ofta en eller två hundar begravna tex att tiken är för gammal/ung, fått för många kullar eller att hundarna egentligne inte är så renrasiga eller att de inte klarar de tester som ställs för att regga.

Faktum med att de oftare är betydligt oseriösare än de som korsar blandraser för ett specifikt ändamål.
Det finns nämligen inget vettigt skäl att INTE regga valparna i skk om de nu är renrasiga. Utan börjar man gräva i det så är det ofta en eller två hundar begravna tex att tiken är för gammal/ung, fått för många kullar eller att hundarna egentligne inte är så renrasiga eller att de inte klarar de tester som ställs för att regga.

Håller med fullt ut!

+1 på den. "Renrasavel" som genererar oreggade valpar får mig att rygga tillbaka lååååååångt och snabbt.

Ser att jag skrev lite slarvit, sorry :o

Menade inte att alla kriterierna var lika. T ex (tar ett ex hämtat från det blå) två liknande raser där ena rasen är lättare i typ och man hoppas få fram ett mellanting. Ungefär som inom hästvärlden i vissa fall då man blandade in fullblod i Nordsvensk avlen eller i halvblodsaveln (med godkännande såklart)
Varför inte ta ett exempel från verkligheten istället? Du behöver ju inte peka ut någon enskild uppfödare bara ta ett exempel på vilka raser de parar och vad syftet är med dessa parningar? Verkar väldigt intressant då jag i teorin håller med men i praktiken inte sett några bra exempel på en sån parning.

Det finns tyvärr en hel del renrasavel också där föräldrarna inte är mer hälsokollade än de blev som valpar. oseriös avel är alltid oseriös avel oavsett om den är renras eller ej. Och tvärtom med såklart. :laugh:

Absolut det har jag inte sagt något om, jag skulle aldrig förutsätta att föräldradjuren är hälsokollade. Men väljer man en hund efter renrasiga föräldrar är ju sådant väldigt lätt att kolla upp. Då det finns på hunddata för vem som helst att se.

Jag har aldrig påstått att det inte finns oseriöst renras avel också? Förstår inte vart du får det ifrån?

Jag vet att det finns folk tar kullar på "min egna" ras efter föräldradjur som inte är HD-fria, dom blir inte listade på rasklubbens hemsida men valparna får fortfarande reggas. Men det är enligt mig oseriöst lika oseriöst som att para sin egna hund för man vill ha små kopior.

Senast ändrad:

Bara nyfiken: Vilka raser är det din uppfödare använt i sin blandrasavel? Handlar det om hennes egna hundar, av 2 raser, som hon avlat på, eller har hon en tik som hon hittat hannar till? Är det 2 renrasiga individer eller är även föräldrarna blandraser?

Tror inte jag fick nåt svar av Eulalia på frågan? Min fråga var en kommentar till inlägg 53 i den här tråden.

Nej, det är inget fel på HD A eller B, det var ju min poäng ;) Att han är en frisk vovve!

Nej, växtvärk vet jag att det inte heter egentligen, men kom inte ihåg det riktiga namnet utan tog det som använts innan. Även de veterinärer som jag haft kontakt med har kallat det växtvärk.

Så vitt jag vet så brukar panostit även kallas för växtvärk. Min numera döda hane hade kraftig panostit i ett framben som unghund men verkligen ingen OCD. Och ja, veterinären kallade det då för växtvärk.

Panostit!
Det var ordet jag var ute efter! Tack:)

Om du kollar på blocket så ser du rätt snabbt vad det finns för blandraser...

Jag gjorde en snabbkoll på Blocket igår och på de första 2 eller 3 sidorna hittade jag 13 blandisar till omplacering, och 4 renrasiga. Blandisarna var i allmänhet Amstaffblandningar, Schäfer och Bordercollie-blandningar samt ett par med jaktras i sig. De renrasiga var en Boxer, Schäfer och en Terv. Blandisarna var dessutom ofta ganska unga, under året, så man misstänker att ägarna börjat få känna på vad de köpt sig.....
Överhuvudtaget ser man väldigt många blandraser till omplacering (jag kikar in på Blocket då och då) som är just Amstaffblandning, eller blandning med Rottis/Schäfer/Amstaff. Amstaffblandningar är överhuvudtaget väldigt vanliga även bland valpannonserna.

Precis.. Det är ju hur mkt konstiga blandraser som helst ute på blocket. Och som du säger, det är ju framförallt när de börjar komma upp i några månader som ägarna fattar vad de har köpt för hund... Sorgligt.

Fast alaskan husky har väl stambok? Bara det att den är öppen för att man vill ha de bästa hundarna oavsett ras? Så på det sättet så blir de väl registrerade bara det att det att de kan se olika ut. Halshugg mig inte om jag har helt fel nu:angel:

Vad var det för blodprov?
När jag HD röntgade Leon för två år sedan kostade det ca 1 400 kr + 250 ca för avläsningen hos SKK.

Jag kollar blocket dagligen då jag och flickvännen letar hund till henne...
Hon letar efter någon hund som inte är valp men ändå har mer av livet framför sig än bakom sig och det man slås av är att det nästan bara är en j*vla massa blandraser. Varför, varför, varför måste folk hålla på?

Det finns så många raser med så många olika egenskaper att alla borde kunna hitta det de söker bland de renrasiga djuren. Då har man ett hum innan vilka egenskaper hunden har istället för alla skräpkorsningar som ligger på blocket och kan ha vilka sjuka egenskaper som helst.

Vi tar gärna en blandis, men inte mer än mellan två raser och inte om rottis, schäfer, amstaff (el liknande) eller collie är inblandat. Rottweiler är min drömhund, men blandar man dem kan man få vilken bomb som helst.

Alla kan få små olyckor med tjuvparningar eller liknande men att medvetet avla blandraser förstår jag inte syftet med...

Sedan skulle jag aldrig låta renrasighetens vara eller icke vara avgöra hur jag tar hand om en hund. Min hund är min älskling och skadar du den kommer jag försvara den på samma sätt som jag vet att den skulle göra allt för att skydda mig. Punkt. Däremot skulle jag inte betala samma pengar för en blandras vid inköp, eftersom de pengarna går till uppfödaren/ägaren och som jag ser det har denne gjort "ett sämre jobb" när den tagit första bästa hund som gick förbi och avlat på.

Renrasiga omplaceringar hittar du då o då på rasklubbarnas hemsidor, ibland under valphänvisningsknappen.

Jobbar man sig lite är det inga större problem att få renrasiga omplaceringar heller. Det går kanske inte att hämta hunden någon timme efter att man fått iden men på bara ett par veckor fick jag flera hundar "att välja på" när jag letade hund senast, och då hade jag ganska höga krav och tittade på "ovanliga" raser, jag har vänner med liknande erfarenheter. Kompisen har tex köpt två omplaceringspuffar det senaste året. Ingen av dom har varit problem hundar heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 165
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..