Vad vet folk inte om ditt jobb?

I psykiatrin trodde folk generellt att det var mycket mer våldsamt än vad det var. Visst, incidenter hände, men en vanlig dag var liksom att följa med på läkarrond, fixa med mat, dokumentera och följa med ut på permission. Ganska mysiga dagar. Sen har folk generellt sätt noll koll badboll om vad psykossjukdomar innebär. Schizofreni är väl flera personligheter?! :meh:

Som programmerare så tror kunder generellt att det som är enkla lösningar för mig, borde ta lång tid och vara krångligt. Det som var svårt och tidskrävande trodde kunden var snabbt och enkelt? :D Jag är heller ingen hacker, jag jobbar dagtid och jag kan inte länsa dina konton. Jag bygger hemsidor liksom.
 
När jag jobbade på Agria var den vanligaste frågan från kunder varför försäkringen inte täckte veterinärbesöket. Vad ska man då med försäkring till?

Så många gånger jag fått förklara att man inte kan försäkra djuret när det redan är hos veterinären med brutet ben/magproblem/rinnande ögon etc. Att vi ser i journalen att hunden kom in med diarré 10:45 och 11:03 ringer kunden till oss för att teckna en försäkring och säger att hunden är fullt frisk idag… :banghead:
Ja det där är väl lite klassiskt, jag har läst en hel del snyfthistorier gällande både människors och och djurs försäkringar, där det är så jättesynd om folk som inte får ut något på försäkringen och nu ska både överklaga och samla in pengar pga det skedda.
Då de inte hade en försäkring som var i kraft.

En f.d. chef till och med som var jättearg då han måste visa upp vindrutan på bilen när han skulle ta någon tilläggsförsäkring. Då vindrutan redan spruckit....
 
Jag har för övrigt också jobbat på statlig myndighet och handlagt ärenden, håller helt med om att infon om att man har motkrav på sig och är skyldig att lämna rätt info, samt måste uppfylla vissa krav för att kvalificera sig gått de flesta förbi. Även våra politiker påfallande ofta! De där listorna över bidrag ”en nyanländ kvinna med barn” kan få innehåller oftast åtminstone en 3-4 stycken som antingen kan fås av ALLA, eller som utesluter varandra.
 
Det är väldigt mycket de inte vet.
Det verkar fortfarande vara en utbredd uppfattning att hemtjänsten mest städar, handlar, lagar mat och torkar bajs. Som på den tiden man kallades hemsamarit.
Lagar mat gör vi knappt alls. De flesta har Sodexo eller anhöriga som gör matlådor men de allra flesta lagar sin mat själv.

Vi utför intimvård och byte av div skydd men merparten sköter även detta själv.
Handla och städa finns det en rad olika tjänster för som många nyttjar.

Vi utför mycket mer vård än vad folk verkar tro. Såromläggningar, sondmatning, sjukgymnasik, mediciner, spola kateter, ledsagning, avlösning och vak osv.
Är det inte också så att det är ett yrke som förändrats ganska mycket under åren, och sådant som kanske tidigare gjordes på vårdcentral nu kan göras hemma?
 
alltså antalet gånger kunder vill lämna tillbaka varor och går in i butiken, ställer sig i kön längst bort från ingången, gärna med sina återköpsvaror i en vanlig kundkorg. My good sir, hur ska jag veta att de här varorna kom hemifrån dig och inte ifrån butikslokalen? "jo men jag har kvitto" ja men du har också minglat runt i butiken gud vet hur länge. Trodde typ att det var allmän kunskap att man inte går in i butiken (om butiken har en kassalinje i slutet/början) med sina återköp utan kontaktar personal så snart som möjligt, gärna redan utanför grindarna...

Sen verkar många lite dåligt uppdaterade på alkohollagen överlag och tror att jag är noggrann med legitimationskontroll för att jävlas, vara dryg eller ge en komplimang. Jag har verkligen inget intresse av att reta upp kunder och hade aldrig frågat om jag inte kände mig tvungen pga, just det, lagen. Hade nyligen en kund som höll betalkort och ID i samma hand men blev arg över att få frågan om att visa legitimation. Just i såna situationer förstår jag inte vad det är att orda om, bara lägg fram legget du redan håller i och låt oss båda gå vidare med vår dag... :(

Sen lite vanliga grejer som att "varför har ni inte x vara" eller "hur kan årgångsglöggen (eller annan specifik säsongsvara) vara slut veckan före julafton?!?!?!" eller att det är svårt för våra system att beräkna åtgång utifrån väder eller reklam andra gör. Vi gör ju vårt bästa för att fylla upp hyllorna och ha det sortiment kunderna önskar sig men vi har också bara x antal kvadratmeter butikslokal/lagerutrymme...
 
Hehe, jag jobbade under några år som konsult på en roll som specialist inom SoMe community management för ett globalt företag. Det var ett väldigt roligt jobb, men det är lite svårt att förklara för folk att företag faktiskt kan betala en för att man vet hur man hanterar människor på sociala medier i stor skala :rofl:

Annars så har jag en utbildning i praktiskt tillämpad språkvetenskap i grunden. Vanligaste frågan jag får om det är "så är du en sådan där språkpolis eller?" (svar nej, ju mer språkvetenskap man läser desto vanligare tror jag att det är att man överger alla tendenser till översitteri inom språk).

Och jo, alla som frågar "Men visst är det FEL när folk skriver XX?". Vanligtvis är svaret på den frågan "Det beror på.", vilket inte är vad folk vill höra. :rofl:
 
Eller kanske folk vet och förstår hur det fungerar, men det känns bara enklare att skälla på tjejen i kassan om att "hon höjt priset"?

Jag tror inte att folk är okunniga utan de är fullt medvetna om att de pratar med en representant för företaget/myndigheten/whatever. Sen får ju representanten vidarebefordra infon till rätt person. Ofta har man ju som konsument inte nån som helst tillgång till rätt representant utan man ger sina synpunkter till den man träffar.

Sen har jag faktiskt frågat den som stod och packade upp varor i en mataffär om de kunde ta in en viss vara igen. De hade haft den tidigare men slutat ta in den (jag fick detta bekräftat av butiken). Personen måste ha vidarebefordrat mitt önskemål för inom kort fanns varan igen.
 
I psykiatrin trodde folk generellt att det var mycket mer våldsamt än vad det var. Visst, incidenter hände, men en vanlig dag var liksom att följa med på läkarrond, fixa med mat, dokumentera och följa med ut på permission. Ganska mysiga dagar. Sen har folk generellt sätt noll koll badboll om vad psykossjukdomar innebär. Schizofreni är väl flera personligheter?! :meh:

Som programmerare så tror kunder generellt att det som är enkla lösningar för mig, borde ta lång tid och vara krångligt. Det som var svårt och tidskrävande trodde kunden var snabbt och enkelt? :D Jag är heller ingen hacker, jag jobbar dagtid och jag kan inte länsa dina konton. Jag bygger hemsidor liksom.

Trist sätt att se på människor. Alla kan inte vara experter på allt. Det finns hur mycket som helst med mitt jobb som de allra flesta inte har någon som helst koll på! Men inte ser jag ner på dem och anser att de har "noll koll badboll" för det.
 
Trist sätt att se på människor. Alla kan inte vara experter på allt. Det finns hur mycket som helst med mitt jobb som de allra flesta inte har någon som helst koll på! Men inte ser jag ner på dem och anser att de har "noll koll badboll" för det.
Jag tycker att det är riktigt synd att gamla tråkiga myter och föreställningar om psykiskt sjuka människor fortfarande sprids och frodas. Det finns fortfarande stigma kring diverse diagnoser och psykisk ohälsa och jag gör vad jag kan för att avveckla det. Vi pratar mer och mer om det här, folk borde ju ha snappat upp någonting?
 
alltså antalet gånger kunder vill lämna tillbaka varor och går in i butiken, ställer sig i kön längst bort från ingången, gärna med sina återköpsvaror i en vanlig kundkorg. My good sir, hur ska jag veta att de här varorna kom hemifrån dig och inte ifrån butikslokalen? "jo men jag har kvitto" ja men du har också minglat runt i butiken gud vet hur länge. Trodde typ att det var allmän kunskap att man inte går in i butiken (om butiken har en kassalinje i slutet/början) med sina återköp utan kontaktar personal så snart som möjligt, gärna redan utanför grindarna...

Sen verkar många lite dåligt uppdaterade på alkohollagen överlag och tror att jag är noggrann med legitimationskontroll för att jävlas, vara dryg eller ge en komplimang. Jag har verkligen inget intresse av att reta upp kunder och hade aldrig frågat om jag inte kände mig tvungen pga, just det, lagen. Hade nyligen en kund som höll betalkort och ID i samma hand men blev arg över att få frågan om att visa legitimation. Just i såna situationer förstår jag inte vad det är att orda om, bara lägg fram legget du redan håller i och låt oss båda gå vidare med vår dag... :(

Sen lite vanliga grejer som att "varför har ni inte x vara" eller "hur kan årgångsglöggen (eller annan specifik säsongsvara) vara slut veckan före julafton?!?!?!" eller att det är svårt för våra system att beräkna åtgång utifrån väder eller reklam andra gör. Vi gör ju vårt bästa för att fylla upp hyllorna och ha det sortiment kunderna önskar sig men vi har också bara x antal kvadratmeter butikslokal/lagerutrymme...
Just det sista försökte jag förklara oändligt många gånger. Vi hade ju inte slut på korvbröd för att jävlas, utan för att åtgången den dagen var mycket större än vi trodde. Butiken vill ju gärna sälja så mycket som möjligt. Nej, då fick vi höra att vi måste lära oss att beställa in rätt mängd. Ibland har jag försökt förklara det svåra i att jag som beställde varor till butiken måste veta vad kunden vill ha till middag många dagar innan kunden vet det själv, men den tanken verkar vara svår att greppa.
Men gud förbjude om vi skulle beställa för mycket så något måste slängas :eek: då jäklar fick man höra på skäll om någon kund såg en på väg till sopcontainern.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 370
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 555
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 907
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp