Vad vet folk inte om ditt jobb?

Att jag inte knackar kod 😅 Är projektledare inom digitalisering och jag har mer en generell förstĂ„else av vad respektive del gör och pusslar sedan ihop alla delarna. Lyssnar pĂ„ folk i verksamheter, kartlĂ€gger processer och i stor utstrĂ€ckning gĂ„r mitt arbete ut pĂ„ att frĂ„ga "Varför". Varför gör ni sĂ„, varför vill ni detta, varför gör ni inte detta osv. SĂ„ kan jag gĂ„ till utvecklare/jurister/chefer/politiken och sĂ€ga "Detta Ă€r vad x vill ha".

Min mamma vet fortfarande inte vad jag gör trots jag sagt det nĂ„gra ggr och hon fĂ„r ringa mig och frĂ„ga nĂ€r nĂ„gon vĂ€n frĂ„gat henne vad dottern gör 😂
 
Jag tycker att det Àr riktigt synd att gamla trÄkiga myter och förestÀllningar om psykiskt sjuka mÀnniskor fortfarande sprids och frodas. Det finns fortfarande stigma kring diverse diagnoser och psykisk ohÀlsa och jag gör vad jag kan för att avveckla det. Vi pratar mer och mer om det hÀr, folk borde ju ha snappat upp nÄgonting?

Jo, men fortfarande sÄ kan inte alla vara experter pÄ allt. Det finns delar av min bransch som jag skulle kunna tycka att folk borde veta. Men alla kan inte vara experter pÄ allt. Sen Àr det synd att det fortfarande finns stigma kring psykisk ohÀlsa och diverse diagnoser, absolut! Men att anvÀnda uttryck som "noll koll badboll" kÀnns som att man ser ner pÄ de som inte kan lika mycket som man sjÀlv som jobbar inom branschen.
 
Just det sista försökte jag förklara oÀndligt mÄnga gÄnger. Vi hade ju inte slut pÄ korvbröd för att jÀvlas, utan för att ÄtgÄngen den dagen var mycket större Àn vi trodde. Butiken vill ju gÀrna sÀlja sÄ mycket som möjligt. Nej, dÄ fick vi höra att vi mÄste lÀra oss att bestÀlla in rÀtt mÀngd. Ibland har jag försökt förklara det svÄra i att jag som bestÀllde varor till butiken mÄste veta vad kunden vill ha till middag mÄnga dagar innan kunden vet det sjÀlv, men den tanken verkar vara svÄr att greppa.
Men gud förbjude om vi skulle bestÀlla för mycket sÄ nÄgot mÄste slÀngas :eek: dÄ jÀklar fick man höra pÄ skÀll om nÄgon kund sÄg en pÄ vÀg till sopcontainern.
TĂ€nk om det var sĂ„ lĂ€tt att du bara behövde fĂ„ höra att ni mĂ„ste bestĂ€lla rĂ€tt mĂ€ngd sĂ„ löser sig problemet, som att ni inte redan tĂ€nkt pĂ„ det đŸ€­

Det dÀr med att saker gÄr tvÄ vÀgar verkar överlag vara svÄrt att förstÄ. "Varför mÄste jag visa, jag handlar ju hÀr typ jÀmt, alla hÀr vet vem jag Àr" ah okej, kÀnner du igen mig? Inte? DÄ Àr det alltsÄ inte superkonstigt om jag inte kÀnner igen dig? "Ne iofs inte"

Sen Àr majoriteten supergulliga och fina men det Àr ju överlag de som krÀver lite extra insats man... kommer ihÄg.
 
Jag tror inte att folk Àr okunniga utan de Àr fullt medvetna om att de pratar med en representant för företaget/myndigheten/whatever. Sen fÄr ju representanten vidarebefordra infon till rÀtt person. Ofta har man ju som konsument inte nÄn som helst tillgÄng till rÀtt representant utan man ger sina synpunkter till den man trÀffar.

Sen har jag faktiskt frÄgat den som stod och packade upp varor i en mataffÀr om de kunde ta in en viss vara igen. De hade haft den tidigare men slutat ta in den (jag fick detta bekrÀftat av butiken). Personen mÄste ha vidarebefordrat mitt önskemÄl för inom kort fanns varan igen.
Absolut, och det gjorde jag ocksÄ mÄnga gÄnger. Och de gÄnger det faktiskt gÄr att ta in varan och kunden blir nöjd Àr det ju utmÀrkt :) Men det blir ledsamt dÄ kunden kommer tillbaks ett par dagar senare och skÀller ut personalen för att varan inte finns, "jag sa ju redan förra veckan att ni mÄste ta in den hÀr yogurten, varför har du inte gjort det?" Som tur Àr gör ju de flesta kunder inte sÄ, utan frÄgar artigt.
 
Jo, men fortfarande sÄ kan inte alla vara experter pÄ allt. Det finns delar av min bransch som jag skulle kunna tycka att folk borde veta. Men alla kan inte vara experter pÄ allt. Sen Àr det synd att det fortfarande finns stigma kring psykisk ohÀlsa och diverse diagnoser, absolut! Men att anvÀnda uttryck som "noll koll badboll" kÀnns som att man ser ner pÄ de som inte kan lika mycket som man sjÀlv som jobbar inom branschen.
DÄ ber jag om ursÀkt om du tog illa upp.
TrÄden Àr ett levande bevis för att alla inte kan vara experter, helt riktigt. Men vissa förestÀllningar borde vara helt utdöda vid det hÀr laget.
 
Att jag inte knackar kod 😅 Är projektledare inom digitalisering och jag har mer en generell förstĂ„else av vad respektive del gör och pusslar sedan ihop alla delarna. Lyssnar pĂ„ folk i verksamheter, kartlĂ€gger processer och i stor utstrĂ€ckning gĂ„r mitt arbete ut pĂ„ att frĂ„ga "Varför". Varför gör ni sĂ„, varför vill ni detta, varför gör ni inte detta osv. SĂ„ kan jag gĂ„ till utvecklare/jurister/chefer/politiken och sĂ€ga "Detta Ă€r vad x vill ha".

Min mamma vet fortfarande inte vad jag gör trots jag sagt det nĂ„gra ggr och hon fĂ„r ringa mig och frĂ„ga nĂ€r nĂ„gon vĂ€n frĂ„gat henne vad dottern gör 😂
Ett typiskt exempel pÄ de memes som cirkulerade vÀldigt mycket en tid, "what my boss thinks I do, what society thinks I do, what my mom thinks I do, what I think I do, what I actually do" ? :D
 
Jag jobbar heltid fackligt och jag fÄr ofta förklara antingen vilka lagar vi styrs av eller bara att vi styrs av massor med lagar. Just jag jobbar med arbetsmiljö, men Àven arbetsrÀttssidan Àr ju vÀldigt lagstyrd. Oftast Àr det arbetsgivarna jag förklarar det för - alltsÄ dom ska har mest skyldighet att följa lagarna och dÀrför borde veta om dom.

Sen har jag tidigare vart kommunpolitiker and let me tell you........ ingen kommuninvÄnare vet hur nÄnting funkar inom en kommun. Typ alla tror att precis allt som hÀnder inom kommungrÀnsen Àr kommunens ansvar, allt Àr kommunens fel och inget Àr nÄgonsin bra. Men! SÄ tÀnker man att eftersom man sjÀlv vet hur det funkar sÄ kan man dÄ förklara det för en innevÄnare och att det blir bÀttre, men nej. Det ska man ha klart för sig att det till 99% inte funkar alls - för folk vill bara vara arga och sura - Àven om det Àr pÄ fel instans.

8 Är var jag inom kommunpolitiken och ja, man skulle inte kunna betala mig nog för att ge mig in i den skiten igen.
 
Jag skrattar och inser att jag inte vet :D.

Jajamen, det enda jag inte behöver göra sjÀlv Àr svÀnga :D

KL
Jag tror mĂ„nga har snappat upp att vi har ett par sĂ€kerhetssystem som bromsar i nödfall, och sĂ„ har det tolkats som nĂ„got mycket mer omfattande Ă€n vad det Ă€r i verkligheten. Och det Ă€r ju egentligen inte sĂ„ himla lĂ€tt att veta som utomstĂ„ende men frĂ„gan lĂ„ter rĂ€tt rolig 😄
 
Jag har mÄnga hattar och har varit med om ganska mycket. Jobbar pÄ myndighet.

Receptionist: Nej jag Àr faktisk inte hÀr för att hjÀlpa dig med prick exakt allt. Till exempel passa ditt barn i en timme, stanna kvar lÀngre för att du vill förvara dina vÀskor hÀr och gÀrna lÄngt över arbetstid. Nej du kan inte bara ta min skrivbordslampa. Nej jag kan inte tala om för dig varför ditt tÄg du skulle Äka med i Tyskland Àr försenat och om det finns ersÀttningstÄg. Nej jag kan inte hjÀlpa dig att polisanmÀla. Nej jag kan inte bara skita i alla myndighetsregler och lagar för att underlÀtta för dig.
Ja, i bland nÀr jag vet att det Àr kaos inne i förrÄdet och jag vet att jag kommer behöva ta ut grejer ur det och klÀttra runt bland en massa skit i ca 20 minuter bara för att komma Ät en grej du vill lÄna, kommer jag ljuga och sÀga att den redan Àr utlÄnad...

Administrator: Nej, jag kan tyvÀrr inte ordna sÄ att ni kan ha en prÄm i vattnet hÀr utanför med gigantiska konserthögtalare som ska höras över hela ön, jag kan inte heller hjÀlpa er att skaffa alla biljoner tillstÄnd nÄgot sÄdant skulle behöva. Nej jag kan inte hjÀlpa dig med att lista ut var en hel bibba fakturor kommer frÄn och vad vi har betalat för varje mÄnad. Nej jag kan inte flytta pÄ alla tusen rumsbokningar bara för att du ska fÄ boka den tiden du vill.
Ja, i bland nÀr nÄgon ber mig göra nÄgot de tror Àr krÄngligt och kommer ta en hel dag, fast det för mig tar ca 10 minuter, lÄter jag dem tro att jag har jobbat med uppgiften en hel dag.

IT: Nej, jag kan inte installera windows pÄ din mac, och inte mac pÄ din pc. Nej, jag kan inte hacka mig in i din jobbdator och ta pengar pÄ ditt bankkonto. Nej, jag har inte svar och lösningar pÄ allt.
Ja, jag tycker det Àr vansinne att du som höglönad 40-ish Äring med jobb som krÀver mycket datorarbete inte förstÄr var saker hamnar nÀr du sparar dem, inte kan öppna en webblÀsare, och inte vet hur man klipper ut och klistrar in text.
Ja, nÀr du tycker att jag gjort nÄgot magiskt (byggt ett utlÄningssystem) och tror att jag jobbat hÄrt pÄ det i flera veckor, men egentligen tog det knappt en vecka, lÄter jag dig tro det.

VaktmÀsteri: Nej, jag kan inte laga taket. Nej jag kan inte heller höja taket 5cm sÄ du fÄr plats med din grej. Nej, jag kan inte möblera för 150 personer innan din förelÀsning börjar om 5 minuter.

Kemikalieansvarig: Nej, jag kan inte Àndra pÄ EUs lagar och förordningar. Nej, du fÄr inte ha den hÀr svinfarliga kemikalien i din bokhylla lite casual sÄ dÀr.
 
Jag jobbar som chef och förvÄnas över
- Hur dÄlig koll den gemene arbetstagaren har pÄ sina arbetsskyldigheter och rÀttigheter. Ofta vill man göra stora ansprÄk pÄ de rÀttigheter man tror att man har (som sÀllan stÀmmer) men man missar ofta bitarna om skyldigheter.
- Hur mycket av jobbet som gÄr Ät till att hantera medarbetare som inte sköter sig pÄ olika sÀtt. Ofta sitter jag i samtal med samverkanspartners, "kunder" pÄ olika vis osv, som gÀrna skyller pÄ att medarbetarna inte fÄr de förutsÀttningarna de behöver för att kunna leverera, men ofta finns faktiskt förutsÀttningarna - det Àr medarbetarna som strular.
 
Jag tror inte att folk Àr okunniga utan de Àr fullt medvetna om att de pratar med en representant för företaget/myndigheten/whatever. Sen fÄr ju representanten vidarebefordra infon till rÀtt person. Ofta har man ju som konsument inte nÄn som helst tillgÄng till rÀtt representant utan man ger sina synpunkter till den man trÀffar.

Sen har jag faktiskt frÄgat den som stod och packade upp varor i en mataffÀr om de kunde ta in en viss vara igen. De hade haft den tidigare men slutat ta in den (jag fick detta bekrÀftat av butiken). Personen mÄste ha vidarebefordrat mitt önskemÄl för inom kort fanns varan igen.
Jag brukar vara jÀttetydlig till kunderna med att de gÀrna(!) fÄr komma med önskemÄl om produkter, förklarar att vi ibland kan ta in produkter specifikt till dem osv. Och rent allmÀnt, om de har Äsikter om nÄgot sÄ kan jag se till att rÀtt person fÄr informationen. För det ordnar jag alltid. Antingen genom att sjÀlv maila rÀtt person eller genom att prata med chefen sÄ att hon fÄr ta det vidare.

Just dĂ€rför upplever jag vĂ€l inte att det Ă€r vanligt att folk sĂ€ger till mig om "fel" saker. Men, nĂ€r jag dĂ„ förklarat för nĂ„gon att det inte Ă€r vi i butiken som bestĂ€mmer priset sĂ„ har jag fĂ„tt ett förvĂ„nat "VA?! Är det inte inte!?!" till svar :p
 
För min del sÄ Àr vÀl första utmaningen att folk inte alls vet vad en logoped Àr för nÄgot överhuvudtaget. Nej, vi sysslar varken med fötter eller logistik, vi Àr inte talpedagoger och vi gör mer Àn att lÀra barn sÀga R.

Det jag personligen hade önskat att folk visste mer om Àr om diagnosen sprÄkstörning och om barns sprÄkutveckling. Jag hade ocksÄ önskat att det fanns större kunskap om rösthygien och förebyggande insatser för rösthÀlsa i grupper med höga röstkrav (pedagoger, förelÀsare, arbetsledare mfl).
 
För min del sÄ Àr vÀl första utmaningen att folk inte alls vet vad en logoped Àr för nÄgot överhuvudtaget. Nej, vi sysslar varken med fötter eller logistik, vi Àr inte talpedagoger och vi gör mer Àn att lÀra barn sÀga R.

Det jag personligen hade önskat att folk visste mer om Àr om diagnosen sprÄkstörning och om barns sprÄkutveckling. Jag hade ocksÄ önskat att det fanns större kunskap om rösthygien och förebyggande insatser för rösthÀlsa i grupper med höga röstkrav (pedagoger, förelÀsare, arbetsledare mfl).
Eller hur! Och nĂ€r jag förklarar helt kort att ”logopeder jobbar med personer som har svĂ„righeter med sprĂ„k, tal, röst, kommunikation, svĂ€ljning och till viss del matematik” sĂ„ ser jag hur jag tappar de flesta nĂ„gonstans mellan ”sprĂ„k” och ”tal” - för vad Ă€r egentligen skillnaden?
 
"Du som jobbar pÄ kommunen..." följt av en frÄga som rör en annan enhet eller ett helt annat ÀmnesomrÄde Àn mitt. De kan t.o.m frÄga mig saker som rör andra organisationer. "Du som jobbar pÄ kommunen, hur lÄng tid brukar det ta att fÄ beslut x frÄn LÀnsstyrelsen?".

Jag kan alltsÄ sÀga vad jag jobbar med och folk frÄgar mig dÄ saker om skolskjuts, undra varför fiberinstallationen tar tid, klaga pÄ dÄlig snöröjning, hur gör man för att hyra en gymnastikhall, frÄga vem man ska ringa om förskoleplats osv.

Jag vet inte mer Ă€n nĂ„gon annan medborgare vad kultur- och utbildningsförvaltningen gör och vem som Ă€r dĂ€r för jag Ă€r inte dĂ€r. Jag vet inte ens var deras kontorspersonal sitter. Är vi i samma hus? KanskeđŸ€·â€â™€ïž
 
Folk vet inte att det inte finns ett magiskt lager dÀr man bara kan gÄ in och hÀmta valfri vara som kunden önskar.

NĂ€r man svarat ”nej tyvĂ€rr den varan Ă€r slut” och kunden sĂ€ger ”men kan du inte kolla pĂ„ lagret om den finns?” Det Ă€r dĂ„ man gĂ„r ut pĂ„ lagret och stĂ„r dĂ€r en stund för man vet redan att varan inte finns och den kommer inte magiskt uppstĂ„ bara för att man Ă€r dĂ€r och sen gĂ„r man ut och sĂ€ger ”nÀÀÀ tyvĂ€rr den Ă€r fortfarande slut”

Ibland byter kunden personal att frÄga ocksÄ som om att den kanske magiskt kan trolla fram varan. Det fungerar inte heller.
 
Klassikern Àr ju att alla förutsÀtter att en bibliotekarie jobbar pÄ folkbibliotek och lÀser enormt mycket skönlitteratur. Jag har bara jobbat pÄ universitetsbibliotek och specialbibliotek/forskningsbibliotek. Att det finns bibliotekarier som hanterar system och databaser mm Àr det vÀldigt fÄ som vet. Börjar jag prata om Open Access, Open Science, CRIS-system mm fÄr jag sÀllan nÄgot annat Àn frÄgetecken
 
"Du som jobbar pÄ kommunen..." följt av en frÄga som rör en annan enhet eller ett helt annat ÀmnesomrÄde Àn mitt. De kan t.o.m frÄga mig saker som rör andra organisationer. "Du som jobbar pÄ kommunen, hur lÄng tid brukar det ta att fÄ beslut x frÄn LÀnsstyrelsen?".

Jag kan alltsÄ sÀga vad jag jobbar med och folk frÄgar mig dÄ saker om skolskjuts, undra varför fiberinstallationen tar tid, klaga pÄ dÄlig snöröjning, hur gör man för att hyra en gymnastikhall, frÄga vem man ska ringa om förskoleplats osv.

Jag vet inte mer Ă€n nĂ„gon annan medborgare vad kultur- och utbildningsförvaltningen gör och vem som Ă€r dĂ€r för jag Ă€r inte dĂ€r. Jag vet inte ens var deras kontorspersonal sitter. Är vi i samma hus? KanskeđŸ€·â€â™€ïž
Hög igenkÀnningsfaktor! Jag fÄr dessutom frÄgor om vad andra förvaltningar i andra kommuner gör.
 
Klassikern Àr ju att alla förutsÀtter att en bibliotekarie jobbar pÄ folkbibliotek och lÀser enormt mycket skönlitteratur. Jag har bara jobbat pÄ universitetsbibliotek och specialbibliotek/forskningsbibliotek. Att det finns bibliotekarier som hanterar system och databaser mm Àr det vÀldigt fÄ som vet. Börjar jag prata om Open Access, Open Science, CRIS-system mm fÄr jag sÀllan nÄgot annat Àn frÄgetecken

Haha 100% igenkÀnning. Nu jobbar jag pÄ folkbibliotek och hÀr Àr det vÀl mest:
1: Behöver man sÄ lÄng utbildning för att blippa böcker
2: FörvÄning av att vi jobbar nÀr vi inte syns i infodisk.

Inte lÀser jag en massa heller, har knappast tid för det.
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 354
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag fÄr börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan dÀr Àr...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 555
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka rÄd och syn pÄ saken och ber om ursÀkt för ett lÄng och förmodat rörigt inlÀgg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 907
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett Är tillbaka i en butik (ja alltsÄ har jobbat i butik i över sex Är, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
1 935
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp