Vägen tillbaka till jobb

Magiana

Trådstartare
Jag tror ju att jag inte kommer tillbaka till mitt nuvarande jobb på heltid och är dessutom rädd för att prova det. Tänk om jag misslyckas igen?

Finns det något sätt man kan prova något annat arbete eller få annan hjälp till annat arbete? Hur kommer man ur en sjukskrivning när man inte tror sig kunna komma tillbaka till jobbet man har?
 
Och när jag läser på AFs sida så verkar arbetsträning mest handla om vuxendagis.
 
Jag skulle nog tro, har ingen statistik bakom osv, utan det är vad jag tror och tänker, är att man ska inte tillbaka till det som gjort en sjuk.
Kolla med arbetsförmedlingen eller ring försäkringskassan och fråga? I stall jag har jobbat så har det varit mycket folk i arbetsträning osv.
 
Jag skulle nog tro, har ingen statistik bakom osv, utan det är vad jag tror och tänker, är att man ska inte tillbaka till det som gjort en sjuk.
Kolla med arbetsförmedlingen eller ring försäkringskassan och fråga? I stall jag har jobbat så har det varit mycket folk i arbetsträning osv.
Jag har inte blivit sjuk av mitt jobb, men klarar ju inte av det.

Men jag antar att jag först måste vänta på utredningen hos psykiatrin innan jag kan fundera på hur jag ska göra.
 
Men vad lever man på som praktikant? Jag har suttit och läst på FKs sida om arbetslivsinriktad rehabilitering och fattar ingenting.

Jag arbetstränar och har rehabiliteringspenning som är samma summa som sjukpenning. Finns olika former av arbetsträning. Dels speciella platser där alla arbetstränar och man utför enklare arbetsträning (kan också kallas förberedande arbetsträning). Men man kan också vara på en vanlig arbetsplats, det är jag. Hittade min plats själv genom kontakter och fick den godkänd av AF och FK. Vet dock inte riktigt vad som gäller om man har ett fast jobb, jag blev arbetslös under tiden jag var sjukskriven.
 
Jag arbetstränar och har rehabiliteringspenning som är samma summa som sjukpenning. Finns olika former av arbetsträning. Dels speciella platser där alla arbetstränar och man utför enklare arbetsträning (kan också kallas förberedande arbetsträning). Men man kan också vara på en vanlig arbetsplats, det är jag. Hittade min plats själv genom kontakter och fick den godkänd av AF och FK. Vet dock inte riktigt vad som gäller om man har ett fast jobb, jag blev arbetslös under tiden jag var sjukskriven.
Vad är man formellt när man får rehabiliteringspenning? Sjukskriven eller arbetslös? Eller något annat?

Jag misstänker att jag inte längre skulle få en viss försäkringsersättning om jag skulle få rehabiliteringspenning och inte är sjukskriven/arbetslös.
 
Mer rehabilitering kanske, men har du hört talas om fontänhuset?
Nej, det har jag inte hört talas om.

Edit: Jag googlade och det verkar vara något som finns i Örebro. Det blir ju sjukt dyrt att sitta och pendla till Örebro varje dag. Jag har 6 mil enkel väg dit.
 
Nej, det har jag inte hört talas om.

Edit: Jag googlade och det verkar vara något som finns i Örebro. Det blir ju sjukt dyrt att sitta och pendla till Örebro varje dag. Jag har 6 mil enkel väg dit.

Förstår att det är långt! Verksamheten är dock inte uppbyggd efter att man måste vara där varje dag. Tyvärr finns fontänhusen oftast i lite större städer. Synd om det inte fungerade för dig!
 
Jag vet inte om lönebidrag kan vara aktuellt? Då är man på en arbetsplats men AF står för en del av lönen. Meningen är att arbetet ska anpassas så att det funkar för den lönebidragsanställda. Vissa kan behöva extra handledning, eller möjlighet att gå undan om det blir för mycket, eller hjälp att organisera arbetsdagen.
 
Jag vet inte om lönebidrag kan vara aktuellt? Då är man på en arbetsplats men AF står för en del av lönen. Meningen är att arbetet ska anpassas så att det funkar för den lönebidragsanställda. Vissa kan behöva extra handledning, eller möjlighet att gå undan om det blir för mycket, eller hjälp att organisera arbetsdagen.
Då behöver man en anställning först. Exet hade ett sånt jobb.

Syrran provade på andra jobb med ersättning under sin sjukskrivning
Hon hade fast jobb.
Jag fattar inte hur det ska gå till praktiskt, därav den här tråden.
 
Men jag vet ju inte hur jag ska nå den där anställningen/nyanställningen. Det är glappet mellan sjukskrivning och jobb som jag inte förstår hur man tar sig över.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstall-med-stod/lonebidrag

Innan det blir aktuellt med lönebidrag måste du ha intyg på eventuella diagnoser som kan påverka din arbetsförmåga, så steg ett är att bli utredd. Däremot tror jag att arbetsträning kan vara något för dig? Det är dock kanske inte så lätt att få eftersom du inte är sjukskriven 100%. Arbetsträning är inte vuxendagis f.ö. Hör med din handläggare på FK! / Halfrek f.d arbetsförmedlare :D
 
Oavsett om du blev sjuk av jobbet eller på annat sätt säger lagen att om du blir långtidssjukskriven måste arbetsgivaren påbörjar en rehabilitering. Det sker ihop med försäkringskassan ev företagshälsovård och din läkare.
Där går man igenom vad som behövs för att du ska kunna komma igång och arbeta igen.
Beroende på vad som är fel kan lösningen vara allt från att anpassa nuvarande arbete, andra arbetsuppgifter till att helt byta arbete om nuvarande arbetsgivare inte kan erbjuda något man klarar av.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 649
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 200
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp