Bukefalos 28 år!

Väldigt känslig golden. Hjälp!

Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

småsint? uppfödaren har sålt en sjuk valp, det är väl inte småsint att kräva att skadan ska repareras? tänk om du köpt en bil från en bilhandlare, och när du får hem bilen visar det sig att bilen är trasig? en bil kan gå sönder när som helst, visst, men är den trasig vid leverans, eller havererar strax därefter, då är det väl självklart att bilhandlaren ska stå för reparationerna. varför skulle det vara annorlunda med valpar?


Om bilen är trasig vid leverans har man missat i sin undersökning vid köpet.
Om bilen blir trasig strax därefter hoppas jag att det finns garanti på den. Annars skulle jag inte kräva den tidigare ägaren på pengar till reparation om jag inte hade bevis för att han hält sockerbitar i tanken. Köpt är köpt.

Och som jag skrev till Gabbi, jag har svårt att se valpar som produkter. En hund utvecklas hela tiden och det finns INGA garantier.

Uppfödaren sålde en sjuk valp, men varför köpte köparen en sjuk valp?

Som uppfödare skulle jag också köpa tillbaka valpen om det var det köparen ville.

Undrar, igen, om någon vet om allergi räknas som dolt fel eller ej?

Är det dumt av mig att fortfarande resonera så trots att jag redan avlivat två hundar pga ärtfliga fel, har en tredje med allergi och köpte en skadad häst som slutligen fick avlivas? För mig känns det som ansvar. Jag köper/skaffar - jag tar över ansvaret. Dock är jag sådan att jag inte automatiskt tror på säljaren ord utan jag undersöker "varan" själv på alla sätt jag kan för att slippa riskera att bli lurad och stå där med reparationskvitton i hand efteråt.
 
Senast ändrad:
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

alla har inte kunskap att skilja på seriös och mindre seriös. när det gäller din uppfödare t ex, som först sålde en hund med hd och sedan en med allergi till samma person... man blir väl vis av erfarenhet antar jag, men det är en onödig erfarenhet. visst kan det ha varit maximal otur, men det väcker misstankar om att allt inte står rätt till.

KLART att hunden kan bli sjuk och det är bara otur och hela baletten. men just diarré och klåda och tillsammans? det låter väldigt illa... jag har inte sagt att ts SKA lämna tillbaka hunden. jag säger bara att hon bör fundera på det. kanske i samråd med behandlande vet.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

alla har inte kunskap att skilja på seriös och mindre seriös. när det gäller din uppfödare t ex, som först sålde en hund med hd och sedan en med allergi till samma person... man blir väl vis av erfarenhet antar jag, men det är en onödig erfarenhet.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ovanstående men det låter spydigt...

Inte på någon valp kan du se att den kommer att utveckla HD (ja jag kollade statistiken, med hjälp av goldenklubbens avelsråd mfl) Den andra hunden fick jag gratis och hennes allergi blossade upp nästan ett år efter att jag fått hem henne. Hon var då friröntgad och ögonlyst samt UA vid vet.besiktning.
Men nej, jag planerar inte skaffa fler hundar från samma uppfödare.
 
Senast ändrad:
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

jag vet inte vad försäkringsbolaget säger om allergi. i och med att den har haft klåda sedan starten tror/hoppas jag att det klassas som dolt fel.

valpköparen kanske inte visste att valpen var sjuk när hon köpte den?
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

det är inte riktat mot dig, utan mer ett konstaterande att det är svårt att skilja seriösa från icke seriösa. om det ens är möjligt alla gånger. är du nöjd med din uppfödare när hon har sålt sjuka hundar till dig? det KAN vara otur. man får titta lite på andra kullar för att kunna bilda sig en uppfattning. men klart att man blir misstänksam och tycker att uppfödaren bör se över sitt avelsmaterial.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

det är inte riktat mot dig, utan mer ett konstaterande att det är svårt att skilja seriösa från icke seriösa. om det ens är möjligt alla gånger. är du nöjd med din uppfödare när hon har sålt sjuka hundar till dig?

Hon har inte sålt sjuka hundar till mig. Båda var fullt friska och högst välmående när jag köpte/fick dem.

Jag är varken nöjd eller missnöjd med henne. Jag ångrar inte någon av hundarna. Det vara bara så här det råkade bli.

Jag skulle inte ha köpt valp därifrån igen, men trodde att det var tryggare att välja en vuxen hund som redan var kollad och klar. Tji fick jag.
Men nu börjar tråden handla mer om mig och även om det är kul att sitta och skriva om sig själva hela tiden :) kanske vi ska släppa det sidospåret.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

vi har olika sätt att se på det helt enkelt. jag anser att allergihundar och hundar med hd är resultatet av dålig avel (därmed inte sagt att ett dåligt avelsresultat inte kan drabba den bäste!) och självklart ska ersättas. det finns uppfödare som lämnar garantier, att utvecklar valpen t ex HD, då får du en ny valp. det är ju en smidig lösning på problemet.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

vi har olika sätt att se på det helt enkelt. jag anser att allergihundar och hundar med hd är resultatet av dålig avel (därmed inte sagt att ett dåligt avelsresultat inte kan drabba den bäste!) och självklart ska ersättas. det finns uppfödare som lämnar garantier, att utvecklar valpen t ex HD, då får du en ny valp. det är ju en smidig lösning på problemet.

Vet du. Jag håller faktiskt helt och fullt med dig i detta och uppfödare som gör så visar verkligen att de tar sitt ansvar för sin uppfödning.

Ursprungsfrågan rör ju dock en valp med varken hd eller allergi, så vitt vi vet, den har diarré och kliar sig. Jag tycker fortfarande att man inte lämnar tillbaka en valp pga sjukdom om man inte ens har diagnos på den. Sen kan man ju föra en diskussion med uppfödaren under tiden och kanske komma till en överenskommelse. Men det vore ju pinsamt om det visade sig vara mask och mjällkvalster efter att man slagit på stora trumman...
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Vi har varit iväg med honom hos veterinären tre gånger nu fortfarande inte fått något vettigt svar. En gång tittade dom honom i pälsen noga och sa att dom inte kunde se någon ohyra.
Han är avmaskad enligt uppfödarens rekommendationer. Hon sa att vi skulle avmaska honom när han var 10 veckor och sen inte mer.
Dom två senaste dagarna då den dåliga magen blivit sämre har han också blivit mycket tröttare. Vi har börjat ge honom ris, kyckling och torsk igen i väntan på nya provsvar =/
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Jag skulle välja ett foder som är baserat på ris, fisk eller kyckling eftersom hunden visat sig må bättre på det.

Olivers petfood har ett fiskbaserat foder som min tik testar just nu.
Standardt har en viltbaserat sort (hjort) som visat sig funka bra för hundar som reagerar på vanlig mat.
Hills och Specific har givetvis sorter som är vänlig mot magen.
Även royal canin om jag inte minns fel (det borde de ha).

Jag har pratat med min uppfödare och hon har nu sagt att valparna varit "sådär" i magen sen dom var fem veckor...
Hur viktigt är det att jag har ett valpfoder för storvuxna raser? Många av dom märkena som verkar vara extra milda tycks inte ha för just storvuxna raser.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

*KL*

Avmaska är mitt tips. Blir det inte bättre så byt foder. Vet ej vart du köpt valp ifrån men det finns många lustiga uppfödare ute i landet. Vissa tänker inte på hur hundarna är i magen. Kan tänka mej att det luktar apa om skiten med. Visst bajs luktar men det ska inte lukta rutten skit. Ja du förstår vad jag menar.

Vad får valpen för foder? Har du pratat med uppfödaren. Vad tycker denne att du ska göra.

Jag har redan avmaskat honom när han var 10 veckor. Min uppfödare har nu sagt att dom varit lite sådär i magen men oftast bra... Hon är inte så rutinerad men väldigt trevlig... :) Bajset luktar mycket värre nu än vad det gjorde när vi gav honom en diet bestående av ris, torsk, kycklig och nötfärs.

Han får idag lone star.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

men vad säger uppfödaren?? om det är allergi, är ni villiga att ha kvar valpen resten av dennes liv? ni kanske bör fundera på alternativet att lämna tillbaka valpen och köpa en frisk valp istället.


Om jag bara får reda på vad det är för allergi så vet jag ju vad jag ska ge honom så då är det inga större problem. Bara han inte är allergisk mot för många saker så... Jag är själv multiallergiker.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Vad tråkigt att ha köpt en sjuk valp:( Vad säger uppfödaren?
Jag hade nog försökt lämna tillbaka valpen, eller min hjärna säger det, hjärtat säger absolut inte:crazy:
Jag har haft bra erfarenhet av probschampo på kliande djur, både hästar och hundar, det kan vara värt att testa.
Min gamle hund hade ständiga problem med magen, oavsett foder så var han alltid taskig i magen, dessutom väldigt kräsen. Vi provade diverse kurer med antibiotika och annat men inget hjälpte utan veterinären menade att så länge han annars var frisk och pigg så fanns det inget att göra.
När han var två år fick han börja följa med mej till jobbet på en ridskola, han åt hästskit och jag fick mocka både på jobbet, i bilen och hemma i soffan eftersom han spydde upp allt igen:crazy: Men efter ett par veckors ätande så blev magen bra! Han slutade spy och hans mage skötte sig utomordentligt bra. Vad det var som gjorde att han mådde så bra av hästskiten vet jag inte, kanske var det b-vitaminet? Men bra var han och resten av sitt liv hade han hade aldrig mer problem med magen och han åt mycket bättre.

Så en daglig dos av hästskit kanske;)

Jag vill undvika att lämna tillbaka honom eller ta bort honom förrän jag vet att jag verkligen inte kan hjälpa honom på något sätt. Han är ju min lilla gullegris =)

Haha ja lite hästskit kanske hade varit bra. :) Vad gav ni honom för foder sen när han blivit bättre?
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Som andra sagt så skulle jag prova först med att avmaska och även byta foder. Jag kan rekommendera James Wellbeloved som är ett foder som är väldigt snällt mot känslig amagar och många allergihundar funkar bra på det eftersom de har alternativa protein- och kolhydratkällor såsom kalkon, anka, lamm och fisk (inte i samma foder utan 4 olika såklart) istället för kyckling osv.

Är det någon annan i kullen som har/haft problem?

Jag har kikat en del på James Wellbeloved men sett att dom inte har ett foder för storvuxna raser men det kanske inte spelar någon roll? Jag har hört väldigt olika om det är viktigt eller ej. =/ Vad har du för ras?

Min uppfödare har bara sagt att dom varit sådär. Någon har varit lös då och då och sen har det blivit bättre igen verkar det som.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Hej,
Vad är det för prover som tagits? Jag hade en kull valpar förra året med återkommande diarréer, av 6 valpar var 4 lösa i magen ganska ofta. Spelade ingen roll vilket foder jag gav, om det var valpfoder eller dietmat. Då en väninna som också är uppfödare men av annan ras också haft en sådan kull på våren samma år och då prover tagits som visats positivt för Coccidios, bad jag min veterinär kontrollera detta på valparna. Och, som ni nog räknat ut, det var vad mina valpar också hade!! Men jag och väninnan hade inte träffats under tiden jag hade mina valpar så dom kunde inte ha blivit smittade via oss. Det är alltså en parasit som finns ute, i synnerhet om man bor på landet (skogen) som vi gör. Egentligen är det en grisparasit och är vanligast hos smågrisar men kan även drabba andra djur. Min veterinär trodde inte alls det kunde vara coccidios för det var så ovanligt, enligt honom. Det var jag som propsade på att ta träckprov för detta och svaret löd - riklig förekomst!. Jag tror därför att det faktiskt är vanligare än man tror, eftersom man sällan testar hundar för detta. Behandlas med en sulfakur, men även utan behandling försvinner coccidierna när valpen blir äldre. Mycket sällan att vuxna hundar har detta utan det drabbar valpar och yngre djur.

Mitt tips är alltså att testa för coccidios om ni inte redan gjort det.

Länk till mer info:
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2+1622&aid=727
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

ett tips! byt foder till best in show lamm och ris! jag hade ett annat billigt foder innan,samt att uppfödaren anv doggy och dom hade jätte mkt diarre, men när jag började anv detta så slutade diarren helt. har dock aldrig haft problem med att dom kliade sig.....
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Har skickat PM till dej
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Min hund mådde bäst på Nutra nuggets foder.
Han fick aldrig några matrester eller överhuvudtaget någon annan mat än den, då mådde hans mage bra men det räckte med att han fick i sig t.ex en bull bit eller dylikt för att få problem igen.
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Hur har det gått? Fått några svar på proverna än? Bytat foder? Kollat coccidios som jag skrev om längre upp?

/Nyfiken..
 
Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!

Nej det spelar ingen roll att det inte är "speciellt" för storvuxna hundar. Det är ju ett ganska nytt påfund egentligen - precis som dessa foder för olika raser. Jag har själv Rhodesian ridgeback som ju är stora hundar, ger dock inte JWB nu men har gjort det tidigare.

Om jag vore du skulle jag prova ge t ex JWB Kalkon&ris och blanda maten i A-fil (som innehåller massa bra magbakterier) och se om det blir bättre så.

Sen tycker jag även att din uppfödare gjort fel som levererat sjuka valpar, inte speciellt seriöst i mitt tycke.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 943
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: annaovega
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 139
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 790
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp