Välja avelssto

Om vi återgår till trådfrågan - att välja sto.
Så försöker jag bli lite mer tydlig men fiktiv då jag inte vill nämna namn/ston etc.
Säg att jag funderar på tre ston som är följande:

Sto 1 pris 20000 (skadad och maiden)
Sto 2 pris 47000 (tävlad msv, en avkomma bedömd klass 1)
Sto 3 pris 145000 (Diplom 3 års, mödernet Elit samt övriga ston Elit. Dock varken avkomma eller tävlad pga ägaren.)

Samtliga ston bör passa i aveln då alla har bra egenskaper + härstamning samt temperament. En av dem skulle dock själv inte passa nybörjare men sportryttare. Om jag väljer efter eget tycke & smak så väljer jag den! Men nu är det inte jag som ska ha avkommorna.

Vi låtsas att samtliga blir dräktiga första säsongen & samtliga avkommor kommer ut välskapta. Vi låtsas att varje avkomma går för 70000.
(I verkligheten så gissar jag att ett sto kan lämna kanoner = högre pris. Ett sto troligen stabila allround med plus i kanten = Lägre pris.) Ett sto rekommenderas men jag tänker svart - vitt! Kan bli kanon - eller enbart ridskoletyp beroende på en egenskap som kan vara dominant.

Ett sto kan ge ekonomiskt +-0 första fölet med lite tur +. Ett annat sto - första fölet & sedan + andra fölet
Ett sto = +-0 första och andra fölet men kanske mkt plus framöver! Eller så betalar svenska kunder inte värdet på dessa föl?

Att gå back första åren är inte ett problem om det kan bli en långsiktig investering - om allt går bra! Jag vet att vad som helst kan hända. Mitt första föl med superstam dog i förlossningen. Dyrt & tragiskt! Så jag är inte optimist. Försöker endast göra mig tydlig kring frågan: att välja sto!

Häng inte upp er på siffrorna utan se resonemanget. Föder man upp shettisar så klarar verksamheten sig lindrigt oavsett vilket sto man köper då de aldrig kostar 6 siffrigt och därav finns inte behovet av detta tänk.
Shettisavel - sparkonto, ridskolehästavel - fonder & sporthästavel - aktier. Skämt åsido men det är skillnad!

Jag hade valt den häst vars mödernelinje gett flest tävlingshästar och bra avelsdjur. Förutsatt att de tre stona alla håller hög kvalitet vad gäller temperament, exteriör och gångarter (antar att vi snackar dressyravel?).
Den som köper ett föl vill ha en fin individ, men de vill också känna att investeringen är ganska "säker" då det är en lång väg från fölunge till ridhäst. Att ha ett starkt möderne och ett framgångsrikt fäderne är därav en indikation att det finns både prestation och hållbarhet att vänta sig av denna individen i framtiden.
Sedan när man väl har ett riktigt bra sto måste man tänka på matchningen också. Vissa hingstar som inte är "i ropet" kan vara fina individer som ger bra avkommor, men som oetablerad uppfödare kan det bli svårt att sälja dessa via annons. En etablerad uppfödare med kontakter och kundkrets kanske däremot inte har större problem att sälja samma avkomma.

Jag tycker att av de punkter du nämnde i trådstarten är alla på något vis relevanta och medför ett värde. Ett bra tips kan vara att titta på de föl som tagits ut till elitfölauktionen, vilka egenskaper från härstammningen tar man upp och trycker extra på?
 
Om vi återgår till trådfrågan - att välja sto.
Så försöker jag bli lite mer tydlig men fiktiv då jag inte vill nämna namn/ston etc.
Säg att jag funderar på tre ston som är följande:

Sto 1 pris 20000 (skadad och maiden)
Sto 2 pris 47000 (tävlad msv, en avkomma bedömd klass 1)
Sto 3 pris 145000 (Diplom 3 års, mödernet Elit samt övriga ston Elit. Dock varken avkomma eller tävlad pga ägaren.)

Samtliga ston bör passa i aveln då alla har bra egenskaper + härstamning samt temperament. En av dem skulle dock själv inte passa nybörjare men sportryttare. Om jag väljer efter eget tycke & smak så väljer jag den! Men nu är det inte jag som ska ha avkommorna.

Vi låtsas att samtliga blir dräktiga första säsongen & samtliga avkommor kommer ut välskapta. Vi låtsas att varje avkomma går för 70000.
(I verkligheten så gissar jag att ett sto kan lämna kanoner = högre pris. Ett sto troligen stabila allround med plus i kanten = Lägre pris.) Ett sto rekommenderas men jag tänker svart - vitt! Kan bli kanon - eller enbart ridskoletyp beroende på en egenskap som kan vara dominant.

Ett sto kan ge ekonomiskt +-0 första fölet med lite tur +. Ett annat sto - första fölet & sedan + andra fölet
Ett sto = +-0 första och andra fölet men kanske mkt plus framöver! Eller så betalar svenska kunder inte värdet på dessa föl?

Att gå back första åren är inte ett problem om det kan bli en långsiktig investering - om allt går bra! Jag vet att vad som helst kan hända. Mitt första föl med superstam dog i förlossningen. Dyrt & tragiskt! Så jag är inte optimist. Försöker endast göra mig tydlig kring frågan: att välja sto!

Häng inte upp er på siffrorna utan se resonemanget. Föder man upp shettisar så klarar verksamheten sig lindrigt oavsett vilket sto man köper då de aldrig kostar 6 siffrigt och därav finns inte behovet av detta tänk.
Shettisavel - sparkonto, ridskolehästavel - fonder & sporthästavel - aktier. Skämt åsido men det är skillnad!

Ska man ha ett säkert avelssto hade jag valt ett sto som bevisligen kan bli dräktig och bära fram ett föl. Nu skriver du fiktivt och att alla kandidater blir dräktiga, men den faktorn är ytterst viktig.

Vanligtvis får man vad man betalar för, visst kan man ha turen att hitta ett billigare sto som lämnar riktigt bra avkommor.

För att få bra betalt för ett föl ska det vara en riktigt bra individ, stammen ska vara poppis och det ska vara en känd uppfödare.
 
Jag har klipp ut delar av några citat. Kommenterar dem i klump nedan.



Först vill jag vara en tråkmåns och ställa frågan om skatteverket har godkänt din avelsverksamhet som näringsverksamhet? De har nämligen blivit väldigt mycket hårdare på den punkten eftersom så oerhört få hästrelaterade företag går med vinst. Det gäller även om man lägger in hästaveln som en bisyssla i ett befintligt vinstdrivande företag. (har en vän som fått nej på det)

Sen, jag är ledsen men jag tänker vara brutalt ärlig - jag ser bara önsketänkande och glädjekalkyler i det ovanstående.
Först så är det svårt att sälja föl rent generellt. De flesta som köper häst vill ha den i ridbar ålder. (I många fall för att de inte har någonstans att parkera fölet tills den vuxit upp till ridbar ålder.) Och att sen dessutom få så mycket betalt att de bär sina kostnader, det är det givetvis ännu färre som lyckas med även om fölen är fina, toppstammade och rör sig bra. Det är den brutala sanningen, vare sig man vill eller inte.
Jag har flera bekanta som ojar sig över att det är så svårt att sälja föl och så dumpar de priserna för att bli av med dem istället för att avvakta tills de blir mer attraktiva. Visst, det är upp till var och en, men mitt stående råd är att inte betäcka mer än att man har möjlighet att ha kvar alla avkommor tills de är minst 3 år och inridna.
Sen blir inte alla föl de toppar man önskar, även om man använder det allra bästa avelsmaterialet. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna. Alltså, man får släppa de mindre bra avkommorna till under tillverkningskostnad och hoppas at övriga avkommor ger så mycket vinst att det täcker förlusten för de "sämre". (för de flesta gör det inte det..)

Jag tycker det är trevligt med folk som vill satsa högt, men man vinner inget på att räkna på kalkyler som för väldig många är fullkomligt orimliga. Kanske kan du lyckas, det vet inte jag. Det vet inte du heller. Avel är en stor andel lotteri, det är inte ett dugg säkert att 125-tusenkronorsstoet ger så bra avkommor att du får tillbaka pengarna du satsat. (och kanske förlorar du henne i första fölningen - det hände mig med det dyraste stoet jag har köpt...)
Ja, detta är pessimistklubbens åsikter. Och det är inte det du vill läsa. Men kommer inte baksidan fram så blir det inte bra heller.

Vågar du läsa?

Jo jag vill absolut ta del av pessimism. Vad gäller myndigheter så skissar vi på affärsplanen. Den ser inte ut som den glädjekalkylen Skatteverket vill ha.. ännu.

Shit vad mkt frågor som poppar upp under tiden!! Igår stod vi plötsligt i stostallet och diskuterade ombyggnation. Ska inredningen vara trä eller tegel eller block för att smidigt hålla rent från osynliga bakteriella busar. Hur ställer sig försäkringsbolaget till den här lösningen om faran är framme?.. Piper jag som ett litet barn när frågorna snurrar.
Mindre sexigt tyckte nog min man som höjde ett ögonbryn och undrade vart hans fru tog vägen? Hon som vanligtvis angriper alla problem.
Sedan fördelar att driva AB framför enskild till huruvida vilka ston som enbart ska användas i avel och andra i annan verksamhet i form av familjemedlemmarnas egna ridning. Till hur många unghästar jag hinner/orkar/vill rida in. Jag blir ju inte yngre och piggare.. Vilka sysslor tillfaller respektive person? Vart är vi om 10 år? Tävlar våra döttrar då?.. Näe då har de tröttnat. Alla har ju häst typ..
Att det finns andra ungar vars största dröm är att få rida har de ingen aning om.

Hästar är inte kul 365 dgr om året. Jag skrattar inte varje morgon på mörka vinterhalvåret när jag hoppar i stövlarna & pulsar ut till hästarna. Eller när jag mosade en padda mellan tårna som av en händelse hamnat i stöveln. Eller en annan gång när jag skodde en häst & sträckte ned handen i verktygslådan efter tjärdrev & upptäcker att jag håller en DÖD RÅTTA full av likmask. Av ren chock skakade jag råttan så att likmasken sprätte som risgryn in under linnet. Ut springer jag & kvar på stallgången står en snäll men förvånad häst. - Hon är verkligen inte klok den där mänskan.

Mina väninnor tycker jag är en smula korkad som utsätter mig för hästlivet på landet. Tror att de flesta hästfolk känner igen sig när andra betraktar dem med sina glasögon. Då inser vi väl hur okloka vi faktiskt är?.. eller? På Bukefalos kan man iallafall skymta hur dessa pekpinnar hos dem som är bättre vetande påverkar oss. Hur kan man lägga sin själ på världens skitigaste, farligaste jobb utan superduper bra betalt undrar syrran fortfarande när hon slänger med sitt väldoftande hår, långa naglar & KAN stappla runt på höga klackar. Jag fastnar i skiten direkt! Jag lovar!
Funderar på att begrava alla mina vackra skor och ta den där sorgen. Det var då! Innan vi köpte gård.. Nu kommer jag till festen med hö i håret och naglar jag helst vill gömma. Jag har tom suttit i ett forskningsmöte i centrala Sthlm med forskare inom psykologi i ridbrallor!! Försov mig liksom. Öh.. det är klart jag vet vad jag håller på med.

Idag reser jag utomlands på vintern när min man stövlar ut i stallet till hästarna. Det gör han inte om vi ökar antalet hästar! Bye bye sol & värme.. Hej, hej värk i kroppen!

Pessimismen är en sida på kalkylen. Optimismen den andra sidan & vilken sida du göder påverkar mer än du tror. Det påminner jag mig om varje dag.
Så lätt att glömma när unghästen för tredje gången ställer hoven på min foppatoffla. Aj! Eller när sommarens väta givit halva flocken röta & man står där med husmorskurer av äppelcidervinäger eller bubblande väteperoxid & ska behandla morgon och kväll på unghästar som just då inte alls känner samtycke. Finns det en samtyckeslag i jordbruksverket? Phu... Efter regn kommer sol var det va!

I stallet har jag två underbara budskap som hänger på väggarna:

Wish it, Dream it, Do it!

&

The Future belongs to those who Believe.

Drömmar är en livsviktig del för hälsan. Har du mött de som har uppnått sina drömmar? Vilket vakum de befinner sig i. Alla drömmar ska inte uppnås.

Visste du att det finns människor som är livrädda att lyckas? Vi är vanedjur.

Att lyckas är inte att bli bäst. "Den dagen du tror att du är proffs är dagen du förlorar förmågan att uppnå ditt fulla potential. "

Att lyckas för mig är inte heller pengar. Det är lyckan över att dela ett stort intresse i familjen där vi delar motgång, sorg, glädje och framgång. Vid vårt matbord pratar vi häst.

Att lyckas kan vara så enkelt som delad glädje.
 
Ska man ha ett säkert avelssto hade jag valt ett sto som bevisligen kan bli dräktig och bära fram ett föl. Nu skriver du fiktivt och att alla kandidater blir dräktiga, men den faktorn är ytterst viktig.

Vanligtvis får man vad man betalar för, visst kan man ha turen att hitta ett billigare sto som lämnar riktigt bra avkommor.

För att få bra betalt för ett föl ska det vara en riktigt bra individ, stammen ska vara poppis och det ska vara en känd uppfödare.

När det kommer till stammen på fölen.. Är det mer attraktivt med en nymodern hingst i hetluften med få avkommor, framför den äldre gubben som är högt premierad med mer tillförlitlighet i förväntad sannolikhet vad avkomman blir?
 
Jag hade valt den häst vars mödernelinje gett flest tävlingshästar och bra avelsdjur. Förutsatt att de tre stona alla håller hög kvalitet vad gäller temperament, exteriör och gångarter (antar att vi snackar dressyravel?).
Den som köper ett föl vill ha en fin individ, men de vill också känna att investeringen är ganska "säker" då det är en lång väg från fölunge till ridhäst. Att ha ett starkt möderne och ett framgångsrikt fäderne är därav en indikation att det finns både prestation och hållbarhet att vänta sig av denna individen i framtiden.
Sedan när man väl har ett riktigt bra sto måste man tänka på matchningen också. Vissa hingstar som inte är "i ropet" kan vara fina individer som ger bra avkommor, men som oetablerad uppfödare kan det bli svårt att sälja dessa via annons. En etablerad uppfödare med kontakter och kundkrets kanske däremot inte har större problem att sälja samma avkomma.

Jag tycker att av de punkter du nämnde i trådstarten är alla på något vis relevanta och medför ett värde. Ett bra tips kan vara att titta på de föl som tagits ut till elitfölauktionen, vilka egenskaper från härstammningen tar man upp och trycker extra på?

Tack det var väldigt väl beskrivet och trovärdigt. Framförallt en punkt du nämner har jag inte förstått tidigare.

Hur det kommer sig att kända uppfödare kan välja de bästa "gubbarna" & sälja snabbt medans de mindre uppfödarna tar hingstarna i hetluften. Nu trillade polletten ned :D
 
Tack det var väldigt väl beskrivet och trovärdigt. Framförallt en punkt du nämner har jag inte förstått tidigare.

Hur det kommer sig att kända uppfödare kan välja de bästa "gubbarna" & sälja snabbt medans de mindre uppfödarna tar hingstarna i hetluften. Nu trillade polletten ned :D

Jag har kollat & följt elitaktionen varför jag inte kände förtroende alls till de första som svarade i tråden.

Vi kommer att välja ston med starka mödernen. Inget sto av dessa tre kandidater. Betalar hellre bra för ett sto som lämnat avkommor. Visserligen tyckte min man att det är väl bara att sälja dyrgripen om den inte är fertil. Men jag tycker att vi ska vänta med köp tills närmre säsongen. Så får det bli!
 

Därför att bla så har BLUP betydelse om man förstår hur man använder siffror. De kan inte köpas rakt av men det är inte detsamma som att de är skit.

Att mödernet/stammen inte efterfrågas är inte heller korrekt. Däremot så säljer alltid en bra avkomma utan kännedom om dennes bakgrund.

Därför att det är olika mål för olika uppfödare både vad gäller avelsmål och delmål som försäljning. Det skriver flera i tråden med andra uttryck. Vem uppfödaren är påverkar vilket sto som blir lämpligt. Det är inte mer konstigt än att en nybörjare inte ska köpa unghäst.

Det kan inte vara en slump att fler & fler använder prefix kopplat till bla hemsidor. Försäljningen är svårare idag för de som aldrig har varit i branschen. Jag tänker inte skriva här varför jag TROR att jag fått vissa svar. Det kallas konkurrens.

Jag har också tagit ett beslut gällande min fråga och är inte längre i behov av tråden. Tackar alla som skrivit! Hoppar av tråden här ;)
 
Därför att bla så har BLUP betydelse om man förstår hur man använder siffror. De kan inte köpas rakt av men det är inte detsamma som att de är skit.

Att mödernet/stammen inte efterfrågas är inte heller korrekt. Däremot så säljer alltid en bra avkomma utan kännedom om dennes bakgrund.

Därför att det är olika mål för olika uppfödare både vad gäller avelsmål och delmål som försäljning. Det skriver flera i tråden med andra uttryck. Vem uppfödaren är påverkar vilket sto som blir lämpligt. Det är inte mer konstigt än att en nybörjare inte ska köpa unghäst.

Det kan inte vara en slump att fler & fler använder prefix kopplat till bla hemsidor. Försäljningen är svårare idag för de som aldrig har varit i branschen. Jag tänker inte skriva här varför jag TROR att jag fått vissa svar. Det kallas konkurrens.

Jag har också tagit ett beslut gällande min fråga och är inte längre i behov av tråden. Tackar alla som skrivit! Hoppar av tråden här ;)

Jag är kritisk till blup av flera skäl. Bland annat för att det är felaktigheter i det och att fälttävlan öht inte finns med ej heller internationella tävlingsresultat. Dessutom så vet jag att resultat korrigeras utefter var ett prov (treårs eller kvalitets) har gått av stapeln - för mig känns det fullkomligt bisarrt att nån pappersnisse ska avgöra sånt. jag kan läsa siffror, men jag skulle ALDRIG köpa ett sto bara pga blup eller ännu värre pga stjärnorna (det systemet är ännu knäppare om du frågar mig).

När det gäller mödernelinjer så tror jag att avelsfolk är mer intresserade än tävingsryttare faktiskt. Att framgångsrika uppfödare skaffar ett nätverk av både folk som kan visa och ta fram deras hästar och så småningom tävla är en jättestor och viktig faktor. Jag tror att möjligheten till kvalitativ utbildning är helt avgörande för att sälja hästarna, en uppfödare som har ett par tre framgångsrika uppfödningar säljer fölen lättare senare. Att kunna vara kräsen med vart fölen hamnar är en förmån.
 
Jag är kritisk till blup av flera skäl. Bland annat för att det är felaktigheter i det och att fälttävlan öht inte finns med ej heller internationella tävlingsresultat. Dessutom så vet jag att resultat korrigeras utefter var ett prov (treårs eller kvalitets) har gått av stapeln - för mig känns det fullkomligt bisarrt att nån pappersnisse ska avgöra sånt. jag kan läsa siffror, men jag skulle ALDRIG köpa ett sto bara pga blup eller ännu värre pga stjärnorna (det systemet är ännu knäppare om du frågar mig).

När det gäller mödernelinjer så tror jag att avelsfolk är mer intresserade än tävingsryttare faktiskt. Att framgångsrika uppfödare skaffar ett nätverk av både folk som kan visa och ta fram deras hästar och så småningom tävla är en jättestor och viktig faktor. Jag tror att möjligheten till kvalitativ utbildning är helt avgörande för att sälja hästarna, en uppfödare som har ett par tre framgångsrika uppfödningar säljer fölen lättare senare. Att kunna vara kräsen med vart fölen hamnar är en förmån.

Du har såklart helt rätt i fråga! Man kan inte stirra sig blind på siffror där slump, urval etc påverkas. Det är mer sannolikhetslära.

Det du också skriver som jag tror är viktigt är att det krävs några framgångsrika avkommor varvid urvalet av sto ytterligare bör påverkas beroende vem uppfödaren är. Håller helt med det du säger!
 
Du har såklart helt rätt i fråga! Man kan inte stirra sig blind på siffror där slump, urval etc påverkas. Det är mer sannolikhetslära.

Det du också skriver som jag tror är viktigt är att det krävs några framgångsrika avkommor varvid urvalet av sto ytterligare bör påverkas beroende vem uppfödaren är. Håller helt med det du säger!

Jag tror att den största investeringen är inte själva avelsmaterialet faktiskt utan det är utbildning och matchning. DÄR snackar vi om att pengar rullar.
 
Något man kan tänka på i avel, ävenom det kanske inte har sin plats i denna tråd är att många också glömmer, att om man vill ha en Totillas så betäcker man ju inte med honom utan med hans föräldrar.
 
Jag tror att den största investeringen är inte själva avelsmaterialet faktiskt utan det är utbildning och matchning. DÄR snackar vi om att pengar rullar.

Precis så är det nog! Och då är det återigen lite som att spela Lotto, antigen blir avkomman en superbra tävlingshäst och man kan sälja den med en bra vinst, eller (mer sannolikt) man får tyvärr inte tillbaks de pengar man investerat i sin avkomma...

En bekannt till mig har ett avelssto som gett 3 avkommor som tävlar internationell hoppning med bra resultat. Men hon har fortfarande jättesvårt att sälja detta stos "nya" avkommor som föl....
Dressyrföl är nog lite enklare att bli av med, men om man inte har råd med att ha kvar avkomman tills den är inriden, så får man nog vara beredd att sälja billigt och då möjligtvis gå med förlust. (Fast förlusten kanske blir mindre ändå mot en 4-åring som man inte får såld... de flesta jag hört från säger ju att man ska försöka sälja fölen som föl om man vill tjäna pengar!)
 
Därför att bla så har BLUP betydelse om man förstår hur man använder siffror. De kan inte köpas rakt av men det är inte detsamma som att de är skit.

Att mödernet/stammen inte efterfrågas är inte heller korrekt. Däremot så säljer alltid en bra avkomma utan kännedom om dennes bakgrund.
OM man har följt blupsystemet i ett antal år (i mitt fall i närmare 15 år, men systemet fanns inte - åtminstone inte offentligt - när jag började med halvblodsavel) så ser man att det mer följer trender än visar verkligheten.
Jag kan inte se att ett system där elitston står med illröda staplar medan de fortfarande är i avel känns särskilt tillförlitligt. Jag menar, om indexet ska spegla det förväntade avelsvärdet, varför avviker det då så extremt mycket från verkligheten?

Sen undrar jag hur många unghästar du har försökt sälja de senaste 10 åren? Och hur stor andel av spekulanterna som har ställt frågor, alternativt lyssnat intresserat när du berättat om mödernet? Självklart finns det några som är intresserade, men de är definitivt i minoritet sett till alla landets hästköpare.
Det kan ju möjligen också vara så att det är just intresserade köpare som vågar hosta upp de lite större pengar som det ofta handlar om på auktionerna. Men det är en försvinnande liten andel av alla föl som säljs, som är med på just elitauktioner...

Att lyckas för mig är inte heller pengar. Det är lyckan över att dela ett stort intresse i familjen där vi delar motgång, sorg, glädje och framgång. Vid vårt matbord pratar vi häst.
Men den krassa sanningen är att det måste gå runt ekonomiskt för att det ska få vara en näringsverksamhet, oavsett hur mycket eller lite lycka det tillför i vardagen.
 
En bekannt till mig har ett avelssto som gett 3 avkommor som tävlar internationell hoppning med bra resultat. Men hon har fortfarande jättesvårt att sälja detta stos "nya" avkommor som föl....

Detta måste jag bara kommentera trots avsaknad av bättre device än telefon...

Att din bekant har svårt att sälja föl måste enligt mina erfarenheter ha HELT andra orsaker än att hon har "fel" sto. Fel hingstval, konstigt människa, kapitalt fel prissättning... jag vet inte men enligt vad jag erfar är det lätt att sälja föl med meriterad härstamning och jag är varken ett namn i branschen eller säljer väldigt billigt. Jag bor inte heller i nåt slags hästmecka ALLS utan snarare tvärtom.
 
Men @ameo hur många unghästar har DU sålt/försökt sälja de senaste tio åren? Vågar du ge ett ärligt svar??

Jag har diametralt skilda åsikter mot många här inser jag. Framförallt gällande efterfrågan på unghästar och tävlingsryttarnas kunskap och krav om stammar och mödernen. Det har hänt otroligt mycket där de senaste åren.
 
Ett exempel på ett feltänk kring BLUP är hur faktorer som inte är med i systemet påverkar.

Jag tar som exempel benställning och tar hingstarna Magini och Irco Marco som exempel, två avelsmatadorer med låga siffror för medelfel.

Magini fick 9 på ben på bruksprov, har 106 i benblup http://www.blup.se/sv-SE/horses/4885-magini-swb

Irco Marco fick ingen siffra på sina ben, men omdömet marktrång fram i skritt säger att det inte blev 9. Han har 129 i benblup http://www.blup.se/sv-SE/horses/4852-irco-Marco

Ska man då dra slutsatsen att Magini inte nedärvde lika korrekta ben som han hade själv? Jag tänker att han med sina fina ben valdes till ston med mindre korrekta ben, och att avkommorna blev korrektare än sina mödrar men inte lika korrekta som sin far eftersom mödernet påverkade. Och om dessa mödrar inte är visade finns bara en antagen siffra i systemet för hur de borde nedärva sig.

Hoppas någon hänger med i mitt resonemang, det är måndag eftermiddag och huvudet är lite trött :)
 
Detta måste jag bara kommentera trots avsaknad av bättre device än telefon...

Att din bekant har svårt att sälja föl måste enligt mina erfarenheter ha HELT andra orsaker än att hon har "fel" sto. Fel hingstval, konstigt människa, kapitalt fel prissättning... jag vet inte men enligt vad jag erfar är det lätt att sälja föl med meriterad härstamning och jag är varken ett namn i branschen eller säljer väldigt billigt. Jag bor inte heller i nåt slags hästmecka ALLS utan snarare tvärtom.

Jag har absolut inte sagt att hon har "fel" sto, jag konstanterade endast att även om man har ett riktigt bra sto så kan det vara svårt att sälja, framförallt hopphästar, som föl. Om du tycker det är lätt så får du gärna berätta hur du gör? :)
 
Jag har absolut inte sagt att hon har "fel" sto, jag konstanterade endast att även om man har ett riktigt bra sto så kan det vara svårt att sälja, framförallt hopphästar, som föl. Om du tycker det är lätt så får du gärna berätta hur du gör? :)

Tja eftersom jag tycker det är lätt så måste jag väl göra nåt rätt. Men jag har inga ston (i dagsläget) med avkommor i internationell hoppning. Hade jag det borde det bli ännu lättare.

Har man ett bra sto som matchas med rätt hingst är det inte svårt att sälja. Jag tycker liksom det är desinformation i en sån här tråd som handlar om stoval.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 691
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
1 993
Senast: Efwa
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 739
Senast: fridshem
·
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 051
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp