Välja avelssto

Om vi återgår till trådfrågan - att välja sto.
Så försöker jag bli lite mer tydlig men fiktiv då jag inte vill nämna namn/ston etc.
Säg att jag funderar på tre ston som är följande:

Sto 1 pris 20000 (skadad och maiden)
Sto 2 pris 47000 (tävlad msv, en avkomma bedömd klass 1)
Sto 3 pris 145000 (Diplom 3 års, mödernet Elit samt övriga ston Elit. Dock varken avkomma eller tävlad pga ägaren.)

Samtliga ston bör passa i aveln då alla har bra egenskaper + härstamning samt temperament. En av dem skulle dock själv inte passa nybörjare men sportryttare. Om jag väljer efter eget tycke & smak så väljer jag den! Men nu är det inte jag som ska ha avkommorna.

Vi låtsas att samtliga blir dräktiga första säsongen & samtliga avkommor kommer ut välskapta. Vi låtsas att varje avkomma går för 70000.
(I verkligheten så gissar jag att ett sto kan lämna kanoner = högre pris. Ett sto troligen stabila allround med plus i kanten = Lägre pris.) Ett sto rekommenderas men jag tänker svart - vitt! Kan bli kanon - eller enbart ridskoletyp beroende på en egenskap som kan vara dominant.

Ett sto kan ge ekonomiskt +-0 första fölet med lite tur +. Ett annat sto - första fölet & sedan + andra fölet
Ett sto = +-0 första och andra fölet men kanske mkt plus framöver! Eller så betalar svenska kunder inte värdet på dessa föl?

Att gå back första åren är inte ett problem om det kan bli en långsiktig investering - om allt går bra! Jag vet att vad som helst kan hända. Mitt första föl med superstam dog i förlossningen. Dyrt & tragiskt! Så jag är inte optimist. Försöker endast göra mig tydlig kring frågan: att välja sto!

Häng inte upp er på siffrorna utan se resonemanget. Föder man upp shettisar så klarar verksamheten sig lindrigt oavsett vilket sto man köper då de aldrig kostar 6 siffrigt och därav finns inte behovet av detta tänk.
Shettisavel - sparkonto, ridskolehästavel - fonder & sporthästavel - aktier. Skämt åsido men det är skillnad!
 
@viltmilla Köppriset är skillnad, säljpriset är skillnad men aveln i sig är det ju ingen skillnad på.

Jag menar att man väljer exakt lika, om vi nu bortser från prislappen. Målet borde ju vara samma även om kundkretsen är annorlunda. En exteriört bra avkomma som presterar efter vad man är ute efter.

Om man nu ser till skämtet så är ju det bara aktuellt om du tjänar en massa på din avkomma vilket de flesta här säger att man inte gör. Om man avlar för att tjäna pengar (aktier är ju en investering som man förhoppningsvis tjänar på) så är det ju väldigt få som kommer dit.

Tror de flesta som håller på med avel ligger på sparkonto då.

Om jag ser till dina stoexempel, vilket var väldigt kul jämförelse även om du säger är lite svart på vitt hade ju jag valt mittenalternativet då den känns säkrare som ju fått en avkomma i klass 1.
Jag vill ju sälja avkomman, inte stoet. Så, rent teoretiskt har det ju ingen betydelse hur stoet ser ut eller har presterat, eller? Bara avkomman blir som man tänkt sig till sin kundkrets egentligen.
 
Jag håller inte med eftersom det är helt olika kundkrets.
Fast avel handlar inte bara om vilken kundkrets man säljer till. Den biten ser jag som en bisats i sammanhanget.
Avel är mångfacetterat. En bit är att lära sig att bedöma sina ston någorlunda objektivt och utifrån det hitta rätt hingst att kombinera med. Facit får man när avkomman visat vad den går för... Och detta oavsett vad man har för ras.
Exxteriören skiljer inte särskilt mycket mellan shetlandsponny och halvblod. I båda raserna behöver man ha rätt proportioner och vinklar, bra halsansättning, korrekt benställning och god mekanik i rörelserna. Man lär sig, oavsett ras, vilka delar av mekaniken det är man vill förbättra och att leta hingst utifrån det.
Min shetlandsavel har lärt mig att bedöma även halvbloden, som sagt.
Sen har man den rent praktiska biten, som handlar om brunster, betäckning, dräktighet, fölning och digivning. Och allt runt detta. Där spelar det absolut ingen roll vilken ras man har, för det fungerar precis likadant oavsett... (möjligen med undantaget att shetlandsponnyn har ett större tillägg till foderstaten än andra raser, när de ger di - vilket nog många inte skulle gissa)

När det gäller de avelsston du presenterar så är det alldeles för lite information för att veta. Men visst, jag skulle aldrig någonsin ge 6-siffrigt belopp för ett sto tänkt till avel. För, oavsett allt annat, så är det alldeles för mycket pengar. Det kostar multum att fullförsäkra en sådan och risken finns alltid att man förlorar sitt avelssto vid fölningen.
Jag skulle mycket väl kunna köpa ett skadat maidensto om hon har rätt förutsättningar för att ge bra avkommor.
Skulle jag köpa mellanstoet så hade jag velat att den är ridbar, så att jag kan använda den mer än till avel. För snålänningen i mig tycker att det är i mesta laget för ett rent avelssto.
 
Om vi återgår till trådfrågan - att välja sto.
Så försöker jag bli lite mer tydlig men fiktiv då jag inte vill nämna namn/ston etc.
Säg att jag funderar på tre ston som är följande:

Sto 1 pris 20000 (skadad och maiden)
Sto 2 pris 47000 (tävlad msv, en avkomma bedömd klass 1)
Sto 3 pris 145000 (Diplom 3 års, mödernet Elit samt övriga ston Elit. Dock varken avkomma eller tävlad pga ägaren.)

Samtliga ston bör passa i aveln då alla har bra egenskaper + härstamning samt temperament. En av dem skulle dock själv inte passa nybörjare men sportryttare. Om jag väljer efter eget tycke & smak så väljer jag den! Men nu är det inte jag som ska ha avkommorna.

Vi låtsas att samtliga blir dräktiga första säsongen & samtliga avkommor kommer ut välskapta. Vi låtsas att varje avkomma går för 70000.
(I verkligheten så gissar jag att ett sto kan lämna kanoner = högre pris. Ett sto troligen stabila allround med plus i kanten = Lägre pris.) Ett sto rekommenderas men jag tänker svart - vitt! Kan bli kanon - eller enbart ridskoletyp beroende på en egenskap som kan vara dominant.

Ett sto kan ge ekonomiskt +-0 första fölet med lite tur +. Ett annat sto - första fölet & sedan + andra fölet
Ett sto = +-0 första och andra fölet men kanske mkt plus framöver! Eller så betalar svenska kunder inte värdet på dessa föl?

Att gå back första åren är inte ett problem om det kan bli en långsiktig investering - om allt går bra! Jag vet att vad som helst kan hända. Mitt första föl med superstam dog i förlossningen. Dyrt & tragiskt! Så jag är inte optimist. Försöker endast göra mig tydlig kring frågan: att välja sto!

Häng inte upp er på siffrorna utan se resonemanget. Föder man upp shettisar så klarar verksamheten sig lindrigt oavsett vilket sto man köper då de aldrig kostar 6 siffrigt och därav finns inte behovet av detta tänk.
Shettisavel - sparkonto, ridskolehästavel - fonder & sporthästavel - aktier. Skämt åsido men det är skillnad!

Jag tycker du svarar ganska bra på din egen fråga här, faktiskt!

Om du verkligen vill satsa på din avel, och föda upp riktigt bra sporthästar, så köper du det dyraste stoet. Aktier = större risker, möjligtvis större vinst. Mellanstoet är fonder = säkrare, men troligen ingen jättestor vinst. Det billiga stoet kanske kan klassas som billiga aktier, det kan mycket väl gå i pluss, annars har du möjligtvis råd med att förlora de pengarna om det går snett...

Om du enbart tänker ekonomi, så kostar det ju lika mycket att hålla ett billigt sto som ett dyrt, betäckningen kostar det samma, etc. Köpesumman på stoet är endast en liten pusselbit i räkneskapen. Så jag skulle faktiskt inte vara rädd för att investera i et riktigt bra sto om det ger bättre möjligheter för att få fram de avkommor du vill avla.

Vem anser du är din köpargrupp?
 
Bra fråga! Det är målgruppen jag försöker komma fram till för att bli klar på avelsmålet och då vet jag vilket sto jag väljer.

Val av sto påverkar avelsmålet och eftersom jag helst vill sälja avkomman tidigt så kanske det blir svårt att ha som mål att ta fram allroundhästar eftersom jag gissar att den kundkretsen som söker allround oftare väljer färdigt dvs inridna hästar.
Utöver det funderar jag över hur SWB är indelat i hopp och dressyr när man senare ska matcha stoet med lämplig hingst även om det såklart finns multitalanger. Kanske finns det fler hopphästar med bra gång än dressyrhästar som kan hoppa? Jag är ju mer hemma på dressyr och då blir det svårare för mig som inte har koll på hur hopphingstar nedärver sig.

Blir avelsmålet gångartshästar så tror jag att det blir en annan kund som är beredd att köpa föl och troligen också betalar bra för föl. Samma på hoppsidan men det passar inte mig.
Hur egenskaper nedärvs var ju inte min fråga utan huruvida det lönar sig att välja ett sto med olika meriter som prestation, stostam, BLUP, 3 års test, kvalitet etc. För att efterfrågan på avkomman påverkas och därmed mitt val av sto.

Om detta har en högre efterfrågan är det värt risken att köpa ett dyrare sto. Ifall detta inte nämnvärt påverkar kan jag köpa ett bra sto för halva priset om fölen ändå säljer. Alla stona har höga BLUP och jag gissar att köpare tittar på det.

Sedan att aveln i sig innebär att avkomman ska bli bättre (förhoppningsvis) än föräldrarna är självklart. Men det var inte min fråga när jag skrev tråden. Bra att du satte ord på min fråga!

Jag tycker du svarar ganska bra på din egen fråga här, faktiskt!

Om du verkligen vill satsa på din avel, och föda upp riktigt bra sporthästar, så köper du det dyraste stoet. Aktier = större risker, möjligtvis större vinst. Mellanstoet är fonder = säkrare, men troligen ingen jättestor vinst. Det billiga stoet kanske kan klassas som billiga aktier, det kan mycket väl gå i pluss, annars har du möjligtvis råd med att förlora de pengarna om det går snett...

Om du enbart tänker ekonomi, så kostar det ju lika mycket att hålla ett billigt sto som ett dyrt, betäckningen kostar det samma, etc. Köpesumman på stoet är endast en liten pusselbit i räkneskapen. Så jag skulle faktiskt inte vara rädd för att investera i et riktigt bra sto om det ger bättre möjligheter för att få fram de avkommor du vill avla.

Vem anser du är din köpargrupp?
 
Fast det har ju inget att göra med hur man lär sig hur olika egenskaper nedärvs. Det är ju detsamma oavsett ras. Jag tycker att ameos resonemang är fullt relevant.

Resonemanget är inte fel men det var inte frågan.
Fast det har ju inget att göra med hur man lär sig hur olika egenskaper nedärvs. Det är ju detsamma oavsett ras. Jag tycker att ameos resonemang är fullt relevant.

Men det var ju inte min trådfråga utan huruvida stoets meriter påverkar efterfrågan vid försäljning.
 
Det var verkligen inte tydligt eftersom det var inom parentes i trådstarten.

Jag inser det och har därför upprepat efterfråga, köpare och lönsamhet. I efterhand ser jag att det blev många missförstånd. Därför skrev jag tillslut siffror och ett dåligt skämt för ameo hoppade över mina frågor och snöade in på själva avelsarbetet. Kanske lätt hänt när någon vidrör en annans område. Blir tokigt ibland när man inte diskuterar IRL. Kan man ändra rubriken i efterhand?
 
Fast avel handlar inte bara om vilken kundkrets man säljer till. Den biten ser jag som en bisats i sammanhanget.
Avel är mångfacetterat. En bit är att lära sig att bedöma sina ston någorlunda objektivt och utifrån det hitta rätt hingst att kombinera med. Facit får man när avkomman visat vad den går för... Och detta oavsett vad man har för ras.
Exxteriören skiljer inte särskilt mycket mellan shetlandsponny och halvblod. I båda raserna behöver man ha rätt proportioner och vinklar, bra halsansättning, korrekt benställning och god mekanik i rörelserna. Man lär sig, oavsett ras, vilka delar av mekaniken det är man vill förbättra och att leta hingst utifrån det.
Min shetlandsavel har lärt mig att bedöma även halvbloden, som sagt.
Sen har man den rent praktiska biten, som handlar om brunster, betäckning, dräktighet, fölning och digivning. Och allt runt detta. Där spelar det absolut ingen roll vilken ras man har, för det fungerar precis likadant oavsett... (möjligen med undantaget att shetlandsponnyn har ett större tillägg till foderstaten än andra raser, när de ger di - vilket nog många inte skulle gissa)

När det gäller de avelsston du presenterar så är det alldeles för lite information för att veta. Men visst, jag skulle aldrig någonsin ge 6-siffrigt belopp för ett sto tänkt till avel. För, oavsett allt annat, så är det alldeles för mycket pengar. Det kostar multum att fullförsäkra en sådan och risken finns alltid att man förlorar sitt avelssto vid fölningen.
Jag skulle mycket väl kunna köpa ett skadat maidensto om hon har rätt förutsättningar för att ge bra avkommor.
Skulle jag köpa mellanstoet så hade jag velat att den är ridbar, så att jag kan använda den mer än till avel. För snålänningen i mig tycker att det är i mesta laget för ett rent avelssto.

Att bedöma stona tror jag att jag klarar ganska bra då jag själv visat halvblod på premieringar & 3 års test. Vad gäller försäkringar så har jag ingen häst fullförsäkrad för det är inte möjligt. Tror faktiskt ganska få gör det på halvblod. Där är ponnyförsäkringarna mkt billigare iallafall i mitt bolag.

Jo avel är brett och min trådfråga är bara en liten del i det hela. Jag tror inte att du läste hela min fråga från början och därav alla missförstånd. Ber om ursäkt om jag var otydlig när jag satte parentes. Jag trodde faktiskt att du medvetet struntade i min fråga.
 
Hmm, jag vet att inom hunderiet så vet man ju i vissa fall vad som ärvs ned. T.ex egenskaper som rädsla ärvs ner i ganska stor procent om man jämför med aggresion eller lek.
Det här är kanske vad man måste känna själv inom hästeriet då det inte finns siffror på det på samma sätt.

Sedan tänker jag då om vi fortsätter på din tanke om att sälja föl snabbt vilket ju är varje uppfödares dröm och att satsa på något sådant.
Då kan vi ju iallfall dra den slutsatsen att den kundkretsen (som kan tänka sig att köpa gångartsföl) är väldigt mycket mindre än t.ex hobby- och allroundkretsen vilket i sin tur kräver mycket av avkomman och kunnskap av uppfödaren.
Uppfödaren behöver ju också ett gott rykte och kanske vara etablerad sedan en tid tillbaka för att kunna sälja "alla" sina föl tidigt.

Ja, det finns väl inget lätt svar i det här sammanhanget tänker jag.
 
Hmm, jag vet att inom hunderiet så vet man ju i vissa fall vad som ärvs ned. T.ex egenskaper som rädsla ärvs ner i ganska stor procent om man jämför med aggresion eller lek.
Det här är kanske vad man måste känna själv inom hästeriet då det inte finns siffror på det på samma sätt.

Sedan tänker jag då om vi fortsätter på din tanke om att sälja föl snabbt vilket ju är varje uppfödares dröm och att satsa på något sådant.
Då kan vi ju iallfall dra den slutsatsen att den kundkretsen (som kan tänka sig att köpa gångartsföl) är väldigt mycket mindre än t.ex hobby- och allroundkretsen vilket i sin tur kräver mycket av avkomman och kunnskap av uppfödaren.
Uppfödaren behöver ju också ett gott rykte och kanske vara etablerad sedan en tid tillbaka för att kunna sälja "alla" sina föl tidigt.

Ja, det finns väl inget lätt svar i det här sammanhanget tänker jag.

Jag har förstått att frågeställningen blev för avancerad och på en nivå som kanske enbart diskuteras hos redan etablerade uppfödare sinsemellan.
Jag är nybörjare i uppstart av näringsverksamhet inom häst även om både jag och min man har drivit företag tidigare. När det kommer till häst kunskap så finns många års erfarenhet så på området häst är vi inte nybörjare. Det finns både utbildning, branschvana och hästägande i bagaget på området häst. Vad gäller varumärke eller namn som du skriver så tar det lång tid där man får arbeta sig uppåt om försäljning ingår i målet. Vi har vänner vars avelsmål är bevarande av rasen och målen ser annorlunda ut för dem även om de besitter mkt bra kunskap som de gärna delar inom avelsarbetet.
Nu har vi kommit så långt att vi vågar pröva vår hobby som verksamhet och utifrån det ställs nya frågor.
 
Jag tycker du har jätteintressanta funderingar @viltmilla , lovar att svara ordentligt när jag har tillgång till dator igen - påminn mig annars ;).

Tack det värmer att höra :)
Jag började nästan bli orolig att jag är helt ute och cyklar. Det är ju läskigt som det är att pröva ett nytt område, inte minst uppstarten inom hästavel som blir både ekonomiskt krävande och kommer sätta alla familjens övriga intressen samt semestrar åt sidan. Hör gärna av dig när du får tid ;)
 
Hmm, jag vet att inom hunderiet så vet man ju i vissa fall vad som ärvs ned. T.ex egenskaper som rädsla ärvs ner i ganska stor procent om man jämför med aggresion eller lek.
Det här är kanske vad man måste känna själv inom hästeriet då det inte finns siffror på det på samma sätt.

Sedan tänker jag då om vi fortsätter på din tanke om att sälja föl snabbt vilket ju är varje uppfödares dröm och att satsa på något sådant.
Då kan vi ju iallfall dra den slutsatsen att den kundkretsen (som kan tänka sig att köpa gångartsföl) är väldigt mycket mindre än t.ex hobby- och allroundkretsen vilket i sin tur kräver mycket av avkomman och kunnskap av uppfödaren.
Uppfödaren behöver ju också ett gott rykte och kanske vara etablerad sedan en tid tillbaka för att kunna sälja "alla" sina föl tidigt.

Ja, det finns väl inget lätt svar i det här sammanhanget tänker jag.

Apropå hundavel så kan jag berätta om en tråkig kalldusch hos en uppfödare som aldrig ställde frågan "potentiella köpare" innan hen påbörjade sin avel.

Denna uppfödare valde att avla på en lämplig tik inom en ras som då inte fanns särskilt många individer av i Sverige. När det så var dags för försäljning av valpar visade det sig att merparten av köpare var sådana köpare som uppfödaren inte ville sälja till. Rasen har ett specifikt användningsområde som innefattar egenskaper attraktiva hos människor som sysslar med kamp. I vart fall hos svenska köpare. Uppfödaren sålde inte till fel personer och blev först tvungen att behålla flera valpar längre än 8 veckor som de oftast är vid försäljning.

När uppfödaren tillslut sålt alla valpar till rätt köpare trodde hen att det var lugnt. Men icke!

Två köpare sålde senare vidare hundarna till fel köpare och de tog fram det oönskade beteendet som uppfödaren från början befarade. Hundarna fick tillslut avlivas. Uppfödaren lade ned allt och kände stor sorg att hen inte från början ställde frågan - hur ser efterfrågan ut och vem är köparen?

Det ingår hos en ansvarstagande uppfödare att fundera kring kundkrets även för djurens välbefinnande.
 
Hur väljer ni rutinerade avelsston när ni köper in nya ston? (Förutom tilltalande härstamning och personlig bedömning av stoet.) Vore intressant att se vad som generellt väger tyngst. Tänker bla. på följande:
* Egna tävlings prestationer?
* Premierad?
* Visad på 3 - års test?
* Kvalitetsbedömning?
* BLUP index?
* Ålder?

Om ni tänker långsiktig avel skulle ni då välja ett äldre sto med högt BLUP och bedömd som unghäst men utan prestationer och tidigare föl?
Eller hur mkt mer lönsamt är det att välja ston med Elit själv, på mödernet eller möjlighet att få Elit på sikt?
(Tänker främst då efterfrågan vid försäljning alt investering i aveln.)
Jag håller på med islandshästar och det jag värderar är:
Stam, rörelser som tilltalar mig, ren takt i alla gångarter, lätt för tölt, lätt riden med bra psyke (bra psyke är för mig lugn och "cool" i stallet, men villig att rida! villig med power men lätt att kontrollera). Är hästen äldre är det mycket plus om den tävlat med bra resultat eller är avelsbedömd med bra poäng.
 
Jag har klipp ut delar av några citat. Kommenterar dem i klump nedan.
Ja en inriden häst är ju såklart lättare att sälja. Det kanske är som du säger att avel och sport ligger långt ifrån varandra i vart fall för bredden. Men att behålla fölen tills de är inridna och klara blir kostsamt och risk för skador på vägen. Kanske därför aveln minskat? Jag har haft långa diskussioner med min man ikväll om vi ska köpa ytterligare ett avelssto eller ej. Därav mina funderingar kring lönsamhet. Min tanke var att det borde bli lättare att sälja föl nu. Å andra sidan kanske aveln minskar för att folk vill köpa färdigt för tävling. Tack att du tog dig tid!
Vi låtsas att samtliga blir dräktiga första säsongen & samtliga avkommor kommer ut välskapta. Vi låtsas att varje avkomma går för 70000.
(I verkligheten så gissar jag att ett sto kan lämna kanoner = högre pris. Ett sto troligen stabila allround med plus i kanten = Lägre pris.) Ett sto rekommenderas men jag tänker svart - vitt! Kan bli kanon - eller enbart ridskoletyp beroende på en egenskap som kan vara dominant.

Ett sto kan ge ekonomiskt +-0 första fölet med lite tur +. Ett annat sto - första fölet & sedan + andra fölet
Ett sto = +-0 första och andra fölet men kanske mkt plus framöver! Eller så betalar svenska kunder inte värdet på dessa föl?
Jag är nybörjare i uppstart av näringsverksamhet inom häst även om både jag och min man har drivit företag tidigare. När det kommer till häst kunskap så finns många års erfarenhet så på området häst är vi inte nybörjare. Det finns både utbildning, branschvana och hästägande i bagaget på området häst. Vad gäller varumärke eller namn som du skriver så tar det lång tid där man får arbeta sig uppåt om försäljning ingår i målet. Vi har vänner vars avelsmål är bevarande av rasen och målen ser annorlunda ut för dem även om de besitter mkt bra kunskap som de gärna delar inom avelsarbetet.
Nu har vi kommit så långt att vi vågar pröva vår hobby som verksamhet och utifrån det ställs nya frågor.
Först vill jag vara en tråkmåns och ställa frågan om skatteverket har godkänt din avelsverksamhet som näringsverksamhet? De har nämligen blivit väldigt mycket hårdare på den punkten eftersom så oerhört få hästrelaterade företag går med vinst. Det gäller även om man lägger in hästaveln som en bisyssla i ett befintligt vinstdrivande företag. (har en vän som fått nej på det)

Sen, jag är ledsen men jag tänker vara brutalt ärlig - jag ser bara önsketänkande och glädjekalkyler i det ovanstående.
Först så är det svårt att sälja föl rent generellt. De flesta som köper häst vill ha den i ridbar ålder. (I många fall för att de inte har någonstans att parkera fölet tills den vuxit upp till ridbar ålder.) Och att sen dessutom få så mycket betalt att de bär sina kostnader, det är det givetvis ännu färre som lyckas med även om fölen är fina, toppstammade och rör sig bra. Det är den brutala sanningen, vare sig man vill eller inte.
Jag har flera bekanta som ojar sig över att det är så svårt att sälja föl och så dumpar de priserna för att bli av med dem istället för att avvakta tills de blir mer attraktiva. Visst, det är upp till var och en, men mitt stående råd är att inte betäcka mer än att man har möjlighet att ha kvar alla avkommor tills de är minst 3 år och inridna.
Sen blir inte alla föl de toppar man önskar, även om man använder det allra bästa avelsmaterialet. Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna. Alltså, man får släppa de mindre bra avkommorna till under tillverkningskostnad och hoppas at övriga avkommor ger så mycket vinst att det täcker förlusten för de "sämre". (för de flesta gör det inte det..)

Jag tycker det är trevligt med folk som vill satsa högt, men man vinner inget på att räkna på kalkyler som för väldig många är fullkomligt orimliga. Kanske kan du lyckas, det vet inte jag. Det vet inte du heller. Avel är en stor andel lotteri, det är inte ett dugg säkert att 125-tusenkronorsstoet ger så bra avkommor att du får tillbaka pengarna du satsat. (och kanske förlorar du henne i första fölningen - det hände mig med det dyraste stoet jag har köpt...)
Ja, detta är pessimistklubbens åsikter. Och det är inte det du vill läsa. Men kommer inte baksidan fram så blir det inte bra heller.
 
Jag håller med @ameo till stor del. Jag räknar med att behålla mina tills de är tre. Jag tror att de som säljer avkommor tidigt har massor av bra kontakter och en hel del tur. Vet en uppfödare som sålt föl i magen på sina ston, men det går ändå bara knappt runt med de som blir kvar - trots att de säljs för ganska bra pengar. Hon har ston med extremt bra linjer och meriter på all håll och kanter - men ändå så är det kärvt
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 691
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
1 993
Senast: Efwa
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 739
Senast: fridshem
·
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 051
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp