Bukefalos 28 år!

Välvårdat hår- era bästa tips

gunhild

Trådstartare
Mitt hår är så tråkigt och risigt, har ni några bra tips för att det ska kännas och se välvårdat och fint ut? Har mkt hår, självfall och rätt tunna frissiga hårstrån. Använder inpackning regelbundet, alltid värmeskydd vid styling (plattar de kanske 1 ggr/månad max) fönar sällan det, försöker att inte tvätta så ofta. Vad mer kan man göra? Hur gör ni? :)
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Jag har nästan aldrig håret utsläppt, endast om jag vill vara extra fin eller av nån anledning inte hinner fläta det.
Sover ALLTID med fläta.
Borstar med en tangle-teeser och jag märker skillnad!

Har tidigare även hållit på med No-poo, men av någon anledning orkade jag inte längre leta godkända-schampon och balsam här i Tyskland.
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Det låter som att du tar väl hand om ditt hår. Det är inte så att du har någon brist på något, och skulle testa att äta typ mineraler eller vitaminer och se om det hjälper?

Mina tips är annars att aldrig föna, aldrig platta och att knappt borsta håret. Det kan låta knasigt, men för mig fungerar det att bara borsta några gånger/månad (har dock nästan alltid uppsatt, så jag ser till att det ser bra ut på ytan genom att lägga en strategisk bena över eventuella tovor...).
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Bra schampo och balsam, en bra inpackning, en bra leave-in produkt som vårdar och skyddar och regelbundna frisörbesök.

Sen har man ju olika hårkvalitet. Mitt hår klarar att det går något halvår eller så mellan klippningarna innan det blir risigt men så är det ju inte för alla.
Hur ofta går du till frisören?
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Regelbunden klippning. Jag äter vitaminer ibland gör hår och hud samt hårfärg tycker jag blir som en stor inpackning.
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Testa morocanoil eller morocanooil - osäker på stavningen.

tvätta aldrig hårbottnen. om du blir irriterad/mjällig så beror det antingen på rester av styling produkter (sköljs bort) eller hudproblem innifrån.
Det du har i hårbottnen ska ut på stråna och skyddar.

Sen är inte hår gjort för att va snygg så alla medel är tillåtna. :angel:
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

1. Borsta inte håret när det är blött och linda inte håret i handduk uppe på huvudet. Blött hår har bara 60% av sin naturliga styrka. Man kan linda en turban neråt istället så det blir i riktningen håret växer.
2. Använd alltid inpackning när du duschar. Gärna en klick hårolja tillsammans med inpackning för mer effekt.
3. Ta gärna olja även efter dusch när håret är torrt (ytterst lite).
4. Tvätta 1-3 ggr veckan. Så sällan som möjigt. Använd torrschampo/volympuder emellan tvättarna för att bli lite fräschare.
5. Tipsar om Macademia Natural Oil's produkter
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Mitt hår har inte sett en sax på två år och trots en graviditet+ tillhörande amning är det finare än någonsin; lockigt, stadigt och ingen frissighet.
Direkt efter fl när jag ammade såg det dock ut som om jag fått en rejäl elchock. men det rättade sig- utan sax! :)
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Förutom allt du redan gör- olja!

Olja- finns olika märken o prisnivåer :)- i vått hår, efter tvätt, och i torrt hår... Varje dag.

Jag brukar göra inpackning med olivolja, nån gång emellanåt (= när jag tycker det behövs och kommer ihåg...;) ) Jag brukar värma en skvätt olivolja i mikron, så den blir ljummen, sen smetar jag in den i håret o låter den sitta ett tag (ibland en hel dag, men då väljer jag en dag då jag inte ska träffa folk :D )

Jag har också tyckt mig märka att det blir skillnad beroende på vad jag äter, dvs om jag äter "nyttigt" mycket vitaminer, mineraler och fleromättat fett får jag bättre hålkvalitet.
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Jag unnar mitt hår regelbundna behandlingar med Global Keratin. Gör det på salong. Det kostar en slant och håret blir rakt. Mitt är otroligt frissigt. Lockigt på huvudet och rakt under -skitfult!!
Jag har fått mycket friskare och tjockare hår trots att jag både fönar och plattar det flera gånger i veckan. Tappar mycket mindre hår nu också. Det kan bero på att jag är noga med vad jag stoppar i mun. Kör rätt mycket grönsaksjuicer.
Jag använder GK sprodukter också. Är helnöjd!! De är dyra men dryga.
gulan
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Har velat göra keratinbehandling för att få spikrakt och lent hår. Har hört att keratinet är bra för håret och skyddar men att själva behandlingen sliter på det. Man använder hög värme som jag förstått det, utan något värmeskydd av något slag. Vissa säger även att håret blir mycket mer fettigt och att man måste tvätta jämt. Stämmer detta? Vad kostar det? Hur länge håller det?
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Egentligen ska man ju äta bra för att håret ska växa bra. Ens livsstil påverkar. Stressad -ej bra för håret osv.

Så inte enbart fokusera på produkter man smetar på håret :). Annars är olja något som iaf mina hårstrån verkar suga in av och gör starkare eller snarare att strån inte delar på sig lika lätt. Använder olivolja på topparna för att det är lätt att få tag på och så är den ekologisk :).
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Sedan jag började använda ekologiskt schampo (använder Recohairs granatäppleschampo utan silikoner, konserveringsmedel, parabener, kemiska sulfater och kemisk parfym) så behöver jag aldrig ha i balsam, inpackning eller liknande. Ibland kör jag en hemmagjord inpackning på kokosfett eller olivolja.

Jag klipper håret typ 2 gånger om året, och tvättar det max två gånger i veckan. Har hår av samma typ som du, tunnt och fint, men med många hårstrån vilket gör det relativt tjockt.

Får ofta beröm för ett blankt, tjockt och friskt hår :)
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Jag har haft tråkigt hopplöst slitet o torrt hår innan. Jag har alltid varit noga med att använda balsam, men har tvättat håret för ofta o borstat HELA tiden.
Jag började använda balsammetoden och de första gångerna jag kom till frisören efter det så var hon vansinnig för att mitt hår var sååå torrt o trassligt tyckte hon (det tyckte inte jag). Av nån anledning höll jag ut fast att jag själv tyckte det var jobbigt ibland när håret kändes "fettigt".
Efter ungefär ett år så undrar numera min frisör vad jag gjort med håret, för att det är så mycket helare, inte alls torrt, och naturligt längre. Klipper mig med betydligt längre intervaller o håret är inte slitet (klipper mig för att luggen blir för lång). Jag är jättenöjd.
Jag gör dock min egen balsam-variant. I början tvättade jag håret dagligen med balsam och med "godkänt schampoo" kanske tre dagar i veckan (stor förbättring från minst varje dag innan balsammetoden). Det krävdes som sagt lång invänjning, men numera tvättar jag kanske håret tre dagar i veckan i snitt (jättenoga med att täcka håret i stallet dock och om inte, så absolut tvätt!), periodvis med balsam o ibland med schampoo, men då bara produkter som är "godkända" enligt balsammetoden.

Det funkar kanon för mig. Att uteslutande bara använda balsam funkade inte. Prova dig fram o ha tålamod, men jag rekommenderar att prova! :)
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Säger som många andra: hårolja! Fantastisk produkt!

SEn måste jag gå emot strömmen: mitt hår, som är torrt med tendens till frissighet, blir MYCKET bättre av att plattas ordentligt. Jag tror att plattningen sluter till fjällen på hårstråna, och gör så att frisyren håller.Håret blir också blankare. När jag har plattat det håller det sig snyggt mycket längre; trots träning/ridhjälm kan jag ofta ha det utsläppt flera dagar efter tvätt/plattning.

Jag försöker begränsa tvättningen till en, högst två gånger i veckan och klipper igenom det hos frisören 2-4 gånger om året.
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Jag använder också ett väldigt "rent" shampoo- natusan baby shampoo! :o
Jag upptäckte det av en slump när mitt eget var slut- håret mår så gott av det.....
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

Det är pyttelite arganolja i Moroccan Oil, större delen av innehållet är silikon och det är inte bra i längden. Jag skulle köpa riktig olja istället om man verkligen vill vårda håret.
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

*knappar*
Jag inpackar mitt hår en gång i veckan med kokosolja av livsmedelskvalitet som får sitta i allt från ½tim till ett par timmar och sen tvättar ur det. Det har gjort underverk på mitt hår.

Macadamia Oil är grymma produkter och alltid hårolja i efter tvätt. Det är mina bästa tips.
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

"knappar"
Ni som har frissigt hår,hur fixar ni det på morgnarna?
Blöter det eller tar i några andra produkter?
 
Sv: Välvårdat hår- era bästa tips

KL

Jag är lat och fast i många av de dåliga rutinerna (borsta blött, föna, turban).
Men jag har alltid i en stor klick balsam i håret (inte från hårbotten, bara i längderna) och mitt hår är friskare och tjockare än någonsin.
Förut hade jag lite småvågigt hår och nu blir det jättefina lockar om jag kramar till det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har väldigt fint hår (fint alltså som i väldigt tunna hårstrån inte som i vackert 😅) som har hittat en fungerande fuktgivande...
Svar
10
· Visningar
674
Senast: Jfrelin
·
Kropp & Själ Jag söker alla tips på hur man på ett mindre smärtsamt sätt reder ut trassligt hår. Källan till problemet är ett litet barn med...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 103
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp