Världens sämsta marsvinsägare

glittra

Trådstartare
Det är vad jag känner mig som. :(

Jag köpte två stycken marsvin för ett par veckor sedan, två tjejer på 2 respektive 3 år.
Allt har varit frid och fröjd, de har fått massor med grönsaker och hö istället för gnagarblandningen de fått tidigare.

I helgen var jag bortrest men hade en vän som var över och matade grisarna. I söndags när jag kom hem hade jag ute mina små vänner och gosade och matade med sallad. Idag hade jag sovmorgon och när jag skulle städa grisarnas bur vid 11-taget märkte jag att Bojan såg håglös ut och att hon var lös i magen (kladdig på rumpan). Jag kollade på nätet efter tips (det här är mina första marsvin) och åkte och köpte Proviva och matade med spruta. Hon verkade kvickna till lite, men var fortfarande slö. Lade sig lite på sidan vilket jag inte sett tidigare.

Kom hem från ett obligatoriskt seminarium för en stund sen (jag var borta cirka 1,5 h) och då var hon död.

Jag förstår ingenting. Vad var det som hände?

Bojans kompis Tjalle verkar helt vilsen, sitter bara inne i sitt hus. Måste ju hitta en kompis till henne också... :(
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Usch vad tråkigt:( Låter ju dessutom som du verkligen försökt göra henne bättre med den där sprutan och det där... Så världens sämsta marsvinsägare vet jag inte, det finns de som inte hade brytt sig om det alls...
Vet inte riktigt vad det kan ha varit, nån infektion kanske??

Har du kollat tänderna på dom så att de får i sig mat? ett av våra små svin magrade av otroligt och då var det tänderna som gjorde ont när de blev för långa, det rackarns marsvinet kostade många pengar i veterinärkostnader fast så klart värt det :) Varfrö har du inte gett dom pellets å så? bara en nyfiken undran, våra får både hö, "kraft" och grönsaker...

Tråkigt :(
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Mitt andra marsvin mår bra (*peppar, peppar*).

Jag matar dom med:
- Hö (så mycket dom vill ha)
- Blandade grönsaker, 1 full skål 2 ggr/dag. Brukar blanda så att de får vitkål, apelsin, morot, tomat, persilja, potatis, paprika, rädisor och lite annat smått och gott.
- Har dessutom ibland ställt in en skål med vanliga pellets så att dom kan äta av det (inte så populärt)

Fy sjutton vad ledsen jag är nu...
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Känns kasst att jag inte hann kontakta veterinär, men det gick så snabbt. Pojkvännen är dessutom borta med bilen, men kommer hem ikväll så då hade jag tänkt åka in om Bojan fortfarande var dålig. Hon kan ju inte ens ha varit dålig ett dygn innan hon dog... :(

Jag kollade deras tänder när jag köpte dem, Bojans tänder var inte för långa men den ena var något kortare än den andra. Fast jag har inte sett att det hindrat henne från att äta. Hon var alltid den dominanta som snodde mat från Tjalle och åt upp den mesta maten.

Jag plockade bort pelletsen från deras kost eftersom Bojan var kraftigt överviktig när jag köpte henne. Har gett dem lite pellets ibland, men de har inte velat äta det direkt.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Okej då förstår jag...


Ja det är ju det värsta när det går så himla fort, att man inte hinner hjälpa dom. Men kanske var det positivt att det gick fort med, då hann hon inte lida förhoppningsvis!
Ibland händer det ju saker man inte kan göra något åt tyvärr, det är den hemska sanningen :(
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Mitt andra marsvin mår bra (*peppar, peppar*).

Jag matar dom med:
- Hö (så mycket dom vill ha)
- Blandade grönsaker, 1 full skål 2 ggr/dag. Brukar blanda så att de får vitkål, apelsin, morot, tomat, persilja, potatis, paprika, rädisor och lite annat smått och gott.
- Har dessutom ibland ställt in en skål med vanliga pellets så att dom kan äta av det (inte så populärt)

Fy sjutton vad ledsen jag är nu...

Jag tror du ger för mkt grönsaker! Ge ditt marsvin bara någon lite grönsak per dag.
Och pelletsen är jätteviktg.
Inte vanlig pellets, utan C- pellets.
Det är jätte viktig att dom får i sig C-vitamin eftersom dom inte kan producera detta själv.

Ge Mindre grönsaker så dom orkar äta pelletsen.
Tänk på att grönsaker ochså gör små marsvin tjocka.

Trist när ens marsvin dör, hoppas du hittar en ny fin kompis till ditt andra marsvin.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Hmm, de har kanske ätit en dl grönsaker var per dag. Är det för mycket?

Har inte C-pellets utan vanliga, men har C-vitamindroppar i vattnet och ger apelsin.

Jag tycker så synd om Tjalle, har letat efter marsvin på alla annonssidor på nätet men inte hittat något.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Usch vad trist med marsvinet :( Stackars dej och Tjalle.
Angående grönsakerna så ger du inte för mycket, tycker det lät som rätt lagom mängd.

Jag kom att tänka på trumsjuka, men vet inte om ditt marsvin hade "rätt" symptom för det. I så fall är det de förra ägarna som har utfodrat fel.

Här är en länk som innefattar rätt många sjukdomar...
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_marsvin.htm

Mår ditt andra marsvin bara bra så kan du nog utesluta att det är något de båda ätit.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Hmm, de har kanske ätit en dl grönsaker var per dag. Är det för mycket?

Har inte C-pellets utan vanliga, men har C-vitamindroppar i vattnet och ger apelsin.

Jag tycker så synd om Tjalle, har letat efter marsvin på alla annonssidor på nätet men inte hittat något.

Jag har marsvin själv och hade jag varit dig hade jag på morgonen gett hö och C-pellets.
Sen på kvällen hö igen och grönsaker.
Du ger nog rätt lagom med grönsaker, lät som du gav dom mer först.

Okej, ja Tjalle är nog lite ledsen:(
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Jag tror du ger för mkt grönsaker! Ge ditt marsvin bara någon lite grönsak per dag.
Och pelletsen är jätteviktg.
Inte vanlig pellets, utan C- pellets.
Det är jätte viktig att dom får i sig C-vitamin eftersom dom inte kan producera detta själv.

Ge Mindre grönsaker så dom orkar äta pelletsen.
Tänk på att grönsaker ochså gör små marsvin tjocka.

Trist när ens marsvin dör, hoppas du hittar en ny fin kompis till ditt andra marsvin.

Samtidigt med alla de grönsakerna så lär den ju ha fått i sig c-vitamin så det räcker.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Det där var en av sidorna jag var inne och kollade på i förmiddags. Bojans symptom påminner om trumsjuka, men hon var inte lättirriterad utan visade ingenting förrän hon blev seg och såg lite uppruggad ut. Dessutom så bajsade hon hela tiden, dock väldigt löst.

Kanske bara får acceptera att sånt här händer. Det känns jättetråkigt med tanke på att hon bara var 2 år, jag haft henne i endast 2 veckor och hon var så himla mysig.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Det där var en av sidorna jag var inne och kollade på i förmiddags. Bojans symptom påminner om trumsjuka, men hon var inte lättirriterad utan visade ingenting förrän hon blev seg och såg lite uppruggad ut. Dessutom så bajsade hon hela tiden, dock väldigt löst.

Precis de symptomen hade min ena marsvinshona när hon var 4 år.
Åkte akut in till jourveterinär (7 mil bort) och när vi kom innanför dörrarna så tog hon sitt sista andetag. Veterinären trodde det var trumsjuka.

Tråkigt när sådant här händer.
Men du är absolut inte en dålig marsvinsägare!
Sådant här kan hända alla.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

kan hon ha fått drag på sig? våra marsvin fick det och dom blev slöa och dog ganska snabbt :(
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Jag tycker så synd om Tjalle, har letat efter marsvin på alla annonssidor på nätet men inte hittat något.


Har 2 st hannar på ett halvår som vi inte ska ha längre, men det kanske är en hona du vill ha...Om du inte vill ha en himla massa marsvin ;)
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

@Malljo: De står en meter från balkongen, men jag öppnar i stort sett aldrig där när marsvinen är i buren.

Nej, inga hannar. ;) Jag har en kompis som också har en hane som han vill bli av med, men Tjalle är 3 år (och hona, trots namnet) och jag vill inte riskera hennes liv.
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Tänkte nästan det ;)

Lycka till iallafall!!
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Vill bara tillägga att tomat kan ge marsvinen svamp kring munnen
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Jag tycker så synd om Tjalle, har letat efter marsvin på alla annonssidor på nätet men inte hittat något.

Jag har en förvirrad hona som inte trivs hos oss..... Men jag vill inte skicka henne på posten, och du kanske bor 100 mil från oss...:rofl:
 
Sv: Världens sämsta marsvinsägare

Hmm, de har kanske ätit en dl grönsaker var per dag. Är det för mycket?

Har inte C-pellets utan vanliga, men har C-vitamindroppar i vattnet och ger apelsin.

Jag tycker så synd om Tjalle, har letat efter marsvin på alla annonssidor på nätet men inte hittat något.

Det lär du kunna hitta enkelt.. Finns mängder av omplaceringsgrisar :crazy:
 

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 725
Senast: Mela94
·
Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 184
Senast: Septicemia
·
L
Övr. Hund I fredags så rök våra hundar ihop ganska kraftigt.De hade fått märgben dagen innan och jag delar då alltid på dem för att undvika just...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: liljekonvall
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 695
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp