Värma upp sadekammare med Handdukstork?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jo som rubriken säger... Är det möjligt? Vad bör man isåfall tänka på?
Nån som har en likande uppvärmning i sin sadelkammare gärna bilder i såfall!
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Drar inte dom otroliga mängder ström?

Jag har ett vanligt element, funkar kalas.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

då lär du få ha en väääldigt liten sadelkammare.
sen drar det mer ström.
Jag har ett oljefyllt element. och väldigt välisolerat.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Är det godkänt för att ha i ett stall? Dvs är det rätt IP-klassning?
Vi har en kamrörsradiator i vår sadelkammare.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Det finns med IP 54 men de är ju inte helt billiga. Vill iallafall inte ha ett oljefyllt. Kamrör vore väl det optimala men de är så långa så jag tror inte det får plats
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Jo som rubriken säger... Är det möjligt? Vad bör man isåfall tänka på?
Nån som har en likande uppvärmning i sin sadelkammare gärna bilder i såfall!

det är inte praktiskt och inte nog med effekt, om det är en handdukstork som jag tänker på, typ U-formade bågar med värmeslingor i... skaffa en vettig el-radiator istället.

Drar inte dom otroliga mängder ström?

Jag har ett vanligt element, funkar kalas.

en elradiator ger lika mycket värme oavsett om det är i form av handdukstork eller vanlig el-radiator ("element").

då lär du få ha en väääldigt liten sadelkammare.
sen drar det mer ström.
Jag har ett oljefyllt element. och väldigt välisolerat.


SKITSNACK! en el-radiator avger effekten X med en teoretisk verkningsgrad på 100%, varesig det är i en handdukstork eller ett oljefyllt element.. däremot så ger det oljefylda elementet en jämnare värme pga att det är fyllt med olja, men det är en annan sak!
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

På vintern räcker det för mig att ha på handukstorken i min etta för att det skall bli varmt så de avger ju en hel del värme i af.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Låter ju lovande. Ska kolla om jag hittar någon som verkar vettig :)
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Jag har letat efter både en vanlig elradiator eller oljefyllt element med IP 54. Men jag hittar inget till ett vettigt pris. Sadelkammaren är helt nybyggd med isolerade väggar, tak och golv, så det borde hålla värmen ganska bra tror jag. Man kan ju om man vill kompletera Handukstorken med en termostat, men jag vet inte om det är en dålig idé att låta handdukstorken stänga på och av sig så, ska ringa till tillverkaren när jag hittat en jag vill ha.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Jo men sen finns ett annat problem, och dessa handdukstorkar figurerar i allt från 70 W och uppåt. En sådan handdukstork lär inte medföra någon direkt ökning av temperaturen vid kallgrader, då den endast är avsedd för att torka handduken.

Vi valde en handdukstork i våran tvättstuga, den skulle fungera dels som vämekälla (element) men också att torka tvätt som inte tilläts bli torkad i tumlare. Den varianten är inte billig, så fort den ska fungera som värmekälla klöser watten uppåt och det gör även priset. Billigast hade då varit ett litet element som klarar just våtrum, faktum är att vi hade fått 3 sådana till priset av denna handdukstork trots att den vi köpte blev väldigt mycket billigare än det vi tittat på tidigare.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Vi har en handdukstork i badrummet och inte fasen värmer den upp hela rummet på vintern!
Handdukarna blir varma och sköna men vi måste ha elementet på därinne på vintern annars blir det kallt.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

du behöver inte ha IP54 i sadelkammaren, det är ju inte samma sak som ett stall med djur. enligt min försäkringsgubbe går det bra med ett vanligt element.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Min värmer som sagt upp hela lägenheten, en liten etta, gott och väl. Pappa grips alltid av panik när han kommer inhär och kastar sig mot fönstret för att få ner värmen... så det verkar variera hur mkt de värmer...
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Min värmer som sagt upp hela lägenheten, en liten etta, gott och väl. Pappa grips alltid av panik när han kommer inhär och kastar sig mot fönstret för att få ner värmen... så det verkar variera hur mkt de värmer...

Fast en LÄGENHET är ju något helt annat än en sadelkammare i ett fristående kallstall:crazy:.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Det är det, men med tanke på hur skitvarmt det blir här så kan det nog dra upp graderna i en sadelkammare, frågan är ju hur mkt...
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Jag vill inte ha mindre är IP54, känns som en onödig risk. Det är dammsäkerheten jag vill åt är inte så noga med vattentätheten då jag ändå inte har något vatten i stallet.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Nu har jag fått bra råd av mina hovslagare! Element är tydligen onödigt bättre att shoppa luftavfuktare! Det ska tydligen räcka till min lilla sadelkammare!
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Luftavfuktare är jättebra men räcker inte, den värmer ju inget.
I min sadelkammare har jag har en luftavfuktare och ett litet element som står på 8 grader.
Om jag behöver torka täcken så har jag en värmefläkt riktat mot dem på timer för de torkar alldeles för långsamt annars.
 
Sv: Värma upp sadekammare med Handdukstork?

Jag tar alltid in blöta täcken i badrummet.

Min Hovslagare har bara en luftavfuktare, han har precis som jag en pytteliten sadelkammare och han tycker att avfuktaren värmer lite det viktiga enligt honom ör att sadelkammaren är torr så inte lädret möglar.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 070
Senast: Gunnar
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 933
Senast: TinyWiny
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 648
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp