Bukefalos 28 år!

Värmereglering, fukt, klippning etc.

mandelblom

Trådstartare
Härom dagen uppkom en diskussion i stallet där min häst är inackorderad kring det här med klippning. Jag har såpass koll att jag tror mig veta att hästen kyler av sig med hjälp av svettning och då genom att den avdunstar. Som jag har uppfattat det så slutar alltså systemet att fungera när svetten inte kan avdunsta vilket inträffar när man t.ex. täckar en svettig häst.

Mina erfarenheter säger mig att hästar med tjock vinterpäls ofta blir tröttare vid arbete och inte orkar lika mycket, och att detta brukar kunna avhjälpas med (lagom) klippning, hästarna blir då märkbart "piggare" vid arbete. Jag har tolkat det som att när pälsen är så blöt så att det mer eller mindre rinner så fungerar den där avdunstningen sämre, fukten lägger sig som ett lock.

Diskussionen i stallet handlade om vattens förmåga att leda värme. Det är ju välkänt och vedertaget att vatten transporterar bort värme bättre än luft, men jag har egentligen inte helt hundra koll på hur detta fungerar mer än att vattenmolekylerna ligger tätare än de i luft. Men om så är läget, borde då inte den genomblöta hästen bli svalare fortare? Eller vad är det som gör att så inte är fallet (om nu så inte är fallet..)? Pälsens isolerande förmåga borde väl också bli sämre av vätan? Kan fukten innerst torka fortare och den blöta pälsen ytterst ändå ligga kvar och blockera ångans väg ut på nåt vis (och borde inte ångan i så fall kondensera på något vis)?
 
Om vatten flödar över en yta så kan det kyla ytan. I fallet med en häst, blöt eller torr, är det luften som flödar över hästen och kyler den. Vattnet i pälsen måste avdunsta till luften och transporteras bort.
Kan dock inte svara på om en väldigt blöt häst skulle kyla hästen fortare...
 
Jag skulle gissa att problemet är att man bara kyler ytan. Troligen transporteras inte värmen bort av vattnet i samma hastighet som den skapas då hästen rör sig.
 
Som tidigare talare sagt måste vattnet avdunsta för att värmen ska kunna transporteras bort från kroppen. Men det fungerar bäst om det inte handlar om en plaskblöt häst (svett eller tvättad häst), vilket är anledningen till varför det är viktigt att skrapa en häst efter spolning. Risken är att vattnet lägger sig som en film över pälsen och avdunstning inte sker lika effektivt. Lägger man på ett täcke på en svettig häst hindrar man avdunstning från att ske effektivt, och det hindrar även andra saker från att fungera (e.g luft som transporterar värme bort från kroppen). Det är alltså inte bara svett eller vatten i sig som kyler ner, utan det är ett sätt för kroppen att transportera bort värme.
 
Diskuterar ni vattenmolekyler på stallet? Verkar vara ett annorlunda ställe :)

Jag funderar vidare, det är ganska många travhästar som man inte klipper däremot har jag en dålig uppfattning om hur stor del det är. Men en travhäst går ju i särklass mycket hårdare än en vanlig ridhäst. Stämmer det verkligen att de blir piggare av mindre päls?
 
Haha jaaa möjligen ett lite annorlunda ställe @Blandrastik . Ett par av oss är väl kanske nördiga lite i överkant ibland men det blir intressanta diskussioner, alltid lär man sig något. Ang om hästarna faktiskt blir piggare eller ej så är det nog svårt att svara på, det är ju mer min subjektiva upplevelse av det och det kan hända att jag lite ser det jag vill se också. Det ska sägas att jag inte alltid tycker attjag får den effekten av klippning, men ganska ofta.

Men alltså...borttransporterandet av värme. Grejen är att det fungerar genom avdunstning alltid, alternativt med strömmande vatten/luft? Så att jag blir kall av att ha blöta kläder på mig beror på att vattnet i dem förångas av min kroppsvärme vilket transporterar bort värme från mig? För all del har man ju sällan mer kläder än nödvändigt på sig när man tränar och man blir väl inte speciellt nedkyld av eventuella blöta kläder innan man har stannat heller för all del. Hmm..

Det jag inte riktigt får grepp om är vad som händer när pälsen är blöt. Hästen fortsätter svettas, men svetten kan inte ta vägen någon stans (alltså avdunsta) och därför riskerar hästen att bli överhettad och svetten blir egentligen bara vätskeförlust? Alltså blir den inte nedkyld av vätan innan den har slutat producera ny svett?

@Kjerulfia jag har läst den studien men ändå inte riktigt greppat grejen. Det nämns bara i förbifarten att effektiv svettning sker när svett förångas och att man oftast inte behöver täcka i den utsträckning man gör (d.v.s. ungefär samma sak som typ alla studier innan också kommit fram till) och så långt är jag med. Det vår diskussion handlade om var hur nedkylning fungerar när hästen är genomblöt. Gissar att de flesta hästmänniskor någon gång sett en häst som stått ute i regn för länge och skakar för att hålla värmen, det har ju med nedkylning p.g.a. väta att göra.
 
WOW! Jag hade så gärna stått i ett stall där folk var lite mer övernördiga, låter ju som superfkul diskussioner!

/Lavinia, som blev nyfiken på detta men tyvärr inte kan bidra med någon information

Haha jaaa möjligen ett lite annorlunda ställe @Blandrastik . Ett par av oss är väl kanske nördiga lite i överkant ibland men det blir intressanta diskussioner, alltid lär man sig något. Ang om hästarna faktiskt blir piggare eller ej så är det nog svårt att svara på, det är ju mer min subjektiva upplevelse av det och det kan hända att jag lite ser det jag vill se också. Det ska sägas att jag inte alltid tycker attjag får den effekten av klippning, men ganska ofta.

Men alltså...borttransporterandet av värme. Grejen är att det fungerar genom avdunstning alltid, alternativt med strömmande vatten/luft? Så att jag blir kall av att ha blöta kläder på mig beror på att vattnet i dem förångas av min kroppsvärme vilket transporterar bort värme från mig? För all del har man ju sällan mer kläder än nödvändigt på sig när man tränar och man blir väl inte speciellt nedkyld av eventuella blöta kläder innan man har stannat heller för all del. Hmm..

Det jag inte riktigt får grepp om är vad som händer när pälsen är blöt. Hästen fortsätter svettas, men svetten kan inte ta vägen någon stans (alltså avdunsta) och därför riskerar hästen att bli överhettad och svetten blir egentligen bara vätskeförlust? Alltså blir den inte nedkyld av vätan innan den har slutat producera ny svett?

@Kjerulfia jag har läst den studien men ändå inte riktigt greppat grejen. Det nämns bara i förbifarten att effektiv svettning sker när svett förångas och att man oftast inte behöver täcka i den utsträckning man gör (d.v.s. ungefär samma sak som typ alla studier innan också kommit fram till) och så långt är jag med. Det vår diskussion handlade om var hur nedkylning fungerar när hästen är genomblöt. Gissar att de flesta hästmänniskor någon gång sett en häst som stått ute i regn för länge och skakar för att hålla värmen, det har ju med nedkylning p.g.a. väta att göra.
 
Så att jag blir kall av att ha blöta kläder på mig beror på att vattnet i dem förångas av min kroppsvärme vilket transporterar bort värme från mig? För all del har man ju sällan mer kläder än nödvändigt på sig när man tränar och man blir väl inte speciellt nedkyld av eventuella blöta kläder innan man har stannat heller för all del. Hmm..

Kort sagt, ja. Att du inte blir kall av blöta kläder förrän du stannat beror ju på att du fortsätter producera värme, och därmed har ett eget överskott.

Det jag inte riktigt får grepp om är vad som händer när pälsen är blöt. Hästen fortsätter svettas, men svetten kan inte ta vägen någon stans (alltså avdunsta) och därför riskerar hästen att bli överhettad och svetten blir egentligen bara vätskeförlust? Alltså blir den inte nedkyld av vätan innan den har slutat producera ny svett?

Svetten avdunstas i den takt omgivningens temperatur och fuktmättnad tillåter. Det beror alltså inte på hur mycket man svettas, utan på vad omgivningen kan ta emot. Om kroppen producerar mer överskottsvärme än svetten kan reglera via avdunstning blir man varmare.

Nedkylning beror på många andra faktorer också, tex vilket material som blir blött (en genomblöt päls eller blöt bomullströja förlorar delar av sin reglerande förmåga vilket kan ge för snabb nerkylning när kroppen producerar mindre värme igen), så det går inte att ge ett generellt svar på.
 
Jag funderar vidare, det är ganska många travhästar som man inte klipper däremot har jag en dålig uppfattning om hur stor del det är. Men en travhäst går ju i särklass mycket hårdare än en vanlig ridhäst. Stämmer det verkligen att de blir piggare av mindre päls?

Nu tänker jag bara högt, stoppa mig om jag säger tokigheter.

Jag tänker främst att travhästar (och galopphästar) tränas kortare distanser på kortare tid, vilket innebär att det inte bör svettas lika mycket som en dressyrhäst tex som arbetar under en längre period. Nu är jag inte överdrivet insatt i trav, har lite mer erfarenhet av galopphästar som inte verkar svettas alls lika mycket under ett träningspass som en vanlig ridhäst under ca en timmes normal träning på banan. Visst tränar väl trav/galopphästar i regel hårdare över lag, men som sagt är intervallerna mycket kortare och mer explosiva = mindre mängd svett?
 
Det jag inte riktigt får grepp om är vad som händer när pälsen är blöt. Hästen fortsätter svettas, men svetten kan inte ta vägen någon stans (alltså avdunsta) och därför riskerar hästen att bli överhettad och svetten blir egentligen bara vätskeförlust? Alltså blir den inte nedkyld av vätan innan den har slutat producera ny svett?

Så länge luftfuktigheten inte är 100% och det är helt vindstilla så avdunstar vatten/svett och hästen kyls ner av vind/vatten som avdunstar. Är luftfuktigheten för hög, eller du lägger på lager med täcken så kan hästen eventuellt bli uttorkad och förlora större mängder svett. :)
 
Nu tänker jag bara högt, stoppa mig om jag säger tokigheter.

Jag tänker främst att travhästar (och galopphästar) tränas kortare distanser på kortare tid, vilket innebär att det inte bör svettas lika mycket som en dressyrhäst tex som arbetar under en längre period. Nu är jag inte överdrivet insatt i trav, har lite mer erfarenhet av galopphästar som inte verkar svettas alls lika mycket under ett träningspass som en vanlig ridhäst under ca en timmes normal träning på banan. Visst tränar väl trav/galopphästar i regel hårdare över lag, men som sagt är intervallerna mycket kortare och mer explosiva = mindre mängd svett?
De travhästar jag sett (amatörtränade) har då varit rejält svettiga efter ett pass, typ det svettigaste jag någonsin sett en häst. Dessa har då varit ute på längre turer i ganska högt tempo, inga 10 min spurter utan iaf en timme i bra fart.
 
@skuggi lite OT, men travträning ser alltså lite annorlunda ut än galoppträning? Vet du om det finns det en anledning till varför man vill träna hästen "längre" intervaller i trav?
Det jag syftade på var som sagt att galopphästar jag stött på har sällan tränats över längre distanser, mestadels har jag sett kortare och mer explosiv intervallträning etc i kombination med styrketräning så som rullband och simning. Antog att det var relativt lika för travhästar, men så kanske inte är fallet :)
 
Jag brukade rida med en hyfsat framgångsrik amatörtränare/uppfödare. Han körde och vi galopperade bakom. Travhästar tränas hårt! Och långt. Definitivt inte tal om korta snabba pass. Han har kallblod men bara några få av hans hästar fick tjock vinterpäls och de klipptes. Hingstarna hade i princip sommarpäls året om. De kördes dessutom med täcke när det var kallt och var alltid täckade på vintern.

Det är inte så vanligt med oklippta travare i dag. Jag har btw aldrig träffat på en häst som inte blev lite piggare av att bli klippt, åtminstone initialt. Så nog ligger det något i det, kan ju tänka dig själv hur det är att träna en tjock overall jmf med tunna funktionskläder.
 
@skuggi lite OT, men travträning ser alltså lite annorlunda ut än galoppträning? Vet du om det finns det en anledning till varför man vill träna hästen "längre" intervaller i trav?
Det jag syftade på var som sagt att galopphästar jag stött på har sällan tränats över längre distanser, mestadels har jag sett kortare och mer explosiv intervallträning etc i kombination med styrketräning så som rullband och simning. Antog att det var relativt lika för travhästar, men så kanske inte är fallet :)
Är dessvärre inte vidare insatt i endera träningsformen, mer än att det stått några amatörtränade travhästar (som tävlas aktivt) i stallet + att jag hängde lite på Bergsåkers travbana när jag just flyttat till Sundsvall och hade hästabstinens. Även där kom de oftast in rejält svettiga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 407
Senast: Korven
·
Hästvård ... mina pållar!! Vilgot: Fjording valack f: 2001 Under behandling, ont i bakknäna. Ska börja skritta honom i helgen. Måste ha täcke...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: indianen
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 079
Senast: leia
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 818
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp