Värsta körupplevelsen?

Jag är glad att jag numera bor i Alperna, med berg pa bada sidor om dalen. Det gör det lite enklare att halla reda pa väderstrecken. Och gar man vilse i bergen är det "bara" att ga ner, da kommer man förr eller senare till en väg som leder till ngt hus där man kan fa hjälp.
Sånt landskap hade utan tvekan gjort mitt liv lättare 🙂 Jag gillar Öland av samma anledning, brukar inte vara så svårt att hitta havet och sen kan jag lura ut var jag är nånstans!
 
Sånt landskap hade utan tvekan gjort mitt liv lättare 🙂 Jag gillar Öland av samma anledning, brukar inte vara så svårt att hitta havet och sen kan jag lura ut var jag är nånstans!
Bott på Öland och jag håller helt med, jättelätt att hitta överallt. Vägen som går runt typ hela ön än fantastisk för att kunna ta sig fram. 🙂
 
Vi skulle köra från Lund till Östersund ett år, strax innan jul. Precis när vi kör iväg, runt 21, börjar det snöa. Sen var det snöstorm hela vägen till norr om Gävle. Min dåvarande make hade en mancold och min lillasyster hade precis tagit körkort, så jag körde större delen av vägen. Det tog 18 h, istället för de vanliga 12... Ett tag visste jag inte ens om jag var kvar på motorvägen för sikten var så dålig!
 
Jag körde i Neapel i förrfjol och hade sån ångest över den ökända italienska trafiken att jag köpte alla försäkringar som tänkas kunde. Jag var övertygad om att jag skulle krascha innan jag ens tagit mig ut från flygplatsen (vi skulle köra söderöver sen). MEN - det gick jättebra!! Man bara flyter med, typ. Hur galen trafiken än är. Värst var när vi skulle tillbaka till flygplatsen och det var trafikstockning. Vi låg i högerfil invid kanten ... och folk började köra om på INSIDAN längs gräskanten - OCH SEN KÖRDE ANDRA OM DEM så vi blev omkörda av två i bredd halvvägs ner i diket!! Det var bara att andas och tänka att det var deras problem.....

Det var också viktigt att lägga sig i rätt fil vid tullstationerna....... Där rök en hel del pengar (för en enda felkörning) innan jag spärrade mit kreditkort för utländska betalningar...! Jag lär vara svartlistad hos Avis...
Min bror hade en kollega som kört i Turin och några månader senare kom det en nätt liten räkning på 10.000:- för diverse påstådda trafikbrott. Han betalade.
 
På semester i Bergen gjorde vi en liten kvällstur ut längs kusten. På hemvägen från kusten var det en liten vägtull...100 norska kronor för att få köra tillbaka över en bro.Rån.
 
E6 genom Trondheim, en tämligen enkel vägsträcka ändå, även om den var lite bökigare för 20 år sedan. Denna gången gick dock motorn på spolarvätska spolningen sönder, det var moddigt regnigt och så klart hamnade vi efter saltbilen...
Såg ingenting så kunde inte köra om saltbilen eller svänga av. Det var bara att följa baklysena och ta emot mer saltstänk på rutan. Maken fick hänga ut genom fönstret och se att vi fortfarande följde E6, eller alternativt en mack att svänga av på. Tror vi fick hänga en mil innan vi kunde vika av på en mack..
 
Mannen brukar springa Göteborgsvarvet och då bor vi alltid på Gothia towers. Den sista biten där precis vid hotellet, Liseberg, spårvagnar och människor en fredag vid fem /sex är väl inte helt rolig 🙄

Första gången jag körde bil i Stockholm var också en fredag. Kom väl in i stan strax innan fem. Och med stan menar jag innerstan. Hotellet låg vid humlegården så det var till att försöka kriga sig in med alla stressade Stockholmare som bara körde, cyklade eller gick rätt ut i gatan 😱 Skulle iväg och hämta en barnvagn på lördag morgon och det var ju helt underbart att köra då 🤩

Autobahn i full storm på kvällen var väl inte heller någon höjdare. Ingen låg i mittenfilen för det gick inte att se strecken. Bussar och lastbilar låg till höger och vinglade så man trodde de skulle välta. Vill man ligga till vänster på Autobahn så gäller det att inte vara rädd för gaspedalen men just den här gången så gick vänsterfilen i 70km/h och det kändes ändå fort 😱
 
Men den vägen är ju jättebra? Förvisso har de byggt mycket där sista åren, men förutom det?
Den har väl aldrig varit så svår? Jobbig för de som bor längs med den när det är mkt trafik och svårt att komma ut men i övrigt så är den ju snäll. Smal, mkt trafik men i inga möjligheter att köra om så det är inte så komplicerat
 
Göteborg som många nämnt är ju inte jättespännande att köra i. Min bästa vän är som tur är från gbg och lärde sig att köra i stan. Har fått mycket hjälp av henne när man är påväg att köra fel, typ samma väg som spårvagnarna :angel: men har lärt mig så det är inte lika svårt längre, även om jag fortfarande blir galen på deras icke runda rondeller.

Spanien är spännande att köra i, södra på landsbygden och småstäder. Jag hade det roligt som tusan när jag var volontär och fick köra en del. Störst går först, är mottot i den trafiken. Man får köra som att man stulit bilen typ, pressa sig in i rondeller m.m.. Flera andra svenskar som var med kommenterade också att de aldrig skulle våga köra där :D Dock är det störande att man inte får svänga vänster någonstans. Utan man var tvungen till att svänga runt i ovala rondeller
 
Måste tillägga, Jönköping

Studerade där i 4 år och höll på att bli galen.

  • Högerregeln och regeln om huvudled kan du glömma. Bredast väg kör först
  • Normala rondeller existerar inte utan det kan vara 5 eller 7 vägar till en rondell samt en bussfil med rödljus som går rakt igenom
  • Folk kör saaaaakta på påfarten till E4:an. Jag har t om varit med om folk som stannat på påfarten i väntan på en ledig lucka :banghead: :banghead:
 
Oslo, mitt i sämsta dagarna av pmds (utan att jag visste om det då jag inte ens hört talas om det då - det är nånting jag förstått i efterhand).
Gpsen funkade inte i alla sjuttioelva förbannade tunnlar, jag hittade ingenstans att köra åt sidan och bara andas och kolla en jävla karta, och jag är redan stresskänslig som det är av min autism. Eskapaderna syns än idag på bilen som repades upp fint mot nån betonggrej på väg ner i ett parkeringsgarage. Själv sket jag i vilket, jag ville bara bort från trafiken och ut ur bilen.
Norrmännen var supertrevliga dock och underlättade vid behov. Själv får jag än idag stresspåslag när jag kommer körande mot längre tunnlar och undviker storstadskörning helt och hållet.
 
Måste tillägga, Jönköping

Studerade där i 4 år och höll på att bli galen.

  • Högerregeln och regeln om huvudled kan du glömma. Bredast väg kör först
  • Normala rondeller existerar inte utan det kan vara 5 eller 7 vägar till en rondell samt en bussfil med rödljus som går rakt igenom
  • Folk kör saaaaakta på påfarten till E4:an. Jag har t om varit med om folk som stannat på påfarten i väntan på en ledig lucka :banghead: :banghead:
Bussfilerna genom rondellerna kan ju vara lite spännande. :meh: Nån kanske komemr ihåg min tråd om att byta kofångare på en Citroen? :angel:
Annars tycker jag att det går rätt bra, stan är ju så liten. Men så har jag ju bott i krokarna i 10+ år nu.
 
Oslo, mitt i sämsta dagarna av pmds (utan att jag visste om det då jag inte ens hört talas om det då - det är nånting jag förstått i efterhand).
Gpsen funkade inte i alla sjuttioelva förbannade tunnlar, jag hittade ingenstans att köra åt sidan och bara andas och kolla en jävla karta, och jag är redan stresskänslig som det är av min autism. Eskapaderna syns än idag på bilen som repades upp fint mot nån betonggrej på väg ner i ett parkeringsgarage. Själv sket jag i vilket, jag ville bara bort från trafiken och ut ur bilen.
Norrmännen var supertrevliga dock och underlättade vid behov. Själv får jag än idag stresspåslag när jag kommer körande mot längre tunnlar och undviker storstadskörning helt och hållet.
Oslo kan vara jobbigt, det är enklast att låta bli köra innanför ring 3 om man inte verkligen måste. Och förstås undvika morgon och kväll när det är rusningstrafik, då kan det lätt ta en timme extra att bara passera på E6 genom stan
 
Oslo kan vara jobbigt, det är enklast att låta bli köra innanför ring 3 om man inte verkligen måste. Och förstås undvika morgon och kväll när det är rusningstrafik, då kan det lätt ta en timme extra att bara passera på E6 genom stan
Jag vet inte ens vad ring 3 är. Jag vet bara att körning i Oslo är satans påfund.
Dagen efter lämnade jag bilen i Kolbotn och tog buss in till Oslo istället. Mycket bättre även om jag var totalt vilsen även då. Jag är hellre vilsen till fots, det gör att man trillar över kul saker, som i mitt fall Nobels fredscenter som var superintressant :)
 
Jag vet inte ens vad ring 3 är. Jag vet bara att körning i Oslo är satans påfund.
Dagen efter lämnade jag bilen i Kolbotn och tog buss in till Oslo istället. Mycket bättre även om jag var totalt vilsen även då. Jag är hellre vilsen till fots, det gör att man trillar över kul saker, som i mitt fall Nobels fredscenter som var superintressant :)
Oslo har tre stycken bågformade vägar, längre och längre ut från centrum. Ring 3 är den yttersta och det enklaste sättet att passera stan. Men skall man till centrum kommer man ju inte undan. Skall jag dit parkerar jag också helst utanför och tar tåget in
 
Oslo har tre stycken bågformade vägar, längre och längre ut från centrum. Ring 3 är den yttersta och det enklaste sättet att passera stan. Men skall man till centrum kommer man ju inte undan. Skall jag dit parkerar jag också helst utanför och tar tåget in
Ah. Ja mig skulle det inte förvåna om jag var mitt i smeten. Jag var nära slottet iaf :laugh:
 
Kan också lägga till Sveriges tråkigaste vägsträcka. E4 mellan Skellefteå och Umeå. Man får inget adrenalinpåslag direkt (om det inte hoppar fram en ren vid Ånäset), mer att man dör av tristess. Ingen rolig körupplevelse iaf. :D

Jag skulle nog vilja säga hela E4 från Gävle och norrut... E45 norrut från Ytterhogdal är inte så upphetsande heller (kanske från Vilhelmina, där börjar den bli rätt fin).
 
Min bror hade en kollega som kört i Turin och några månader senare kom det en nätt liten räkning på 10.000:- för diverse påstådda trafikbrott. Han betalade.
Ja, de har fartkameror lite här och där som ser om man kör för fort - vilket är jättelätt då de har märkliga hastighetsbegränsningar även på sina motorvägar. Sen får man böter via bilens uthyrningsfirma, som i sin tur lägger på en rejäl avgift osv osv.
 
Oslo har tre stycken bågformade vägar, längre och längre ut från centrum. Ring 3 är den yttersta och det enklaste sättet att passera stan. Men skall man till centrum kommer man ju inte undan. Skall jag dit parkerar jag också helst utanför och tar tåget in
Var tvungen att googla. Jag har tydligen parkerat i ring 1 :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 509
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp