Värsta bilisterna?

Sv: Värsta bilisterna?

Jag brukar be cyklister prata lite så att hästen märker att det inte är något farligt. Det brukar räcka att de säger hej hej!
 
Sv: Värsta bilisterna?

Ah, så simpelt. Blir inte svårt att komma ihåg om man möter ett ekipage nån gång då. Bara att akta så man inte gör bort sig medelst bebisspråk... :D
 
Sv: Värsta bilisterna?

kl

På tal om cykel. Cyklar typ överallt själv, har hittills aldrig mött något ekipage, men den dagen kan ju komma då det ibland rör sig hästar här - det är ett rent sammanträffande att jag bara stött på de när jag promenerat. Inte heller har jag mött någon cyklist när jag ridit, så tanken har inte ens dykt upp kring hur man ska bete sig vid möte på cykel. Så till frågan, hur ska en cyklist egentligen bete sig vid ett möte? :)

En helt problemfri omkörning jag minns skedde genom att cyklisten ifråga använde ringklocka och dessutom ropade att h*n var på väg. Det var dessutom en "normal" cyklist som cyklade på "normalt" vis, alltså inte i hastighet á la tävlingscyklist.
Alltså, uppmärksamma ekipaget att du är bakom dem. I god tid.

Cyklar man á la Tour de France så ska man, precis som alla övriga trafikanter, sakta ned och visa hänsyn vid möte med häst. Om andra hinner göra det så bör även cyklisterna göra det, det borde inte inverka menligt på vare sig kondition eller styrka hos cyklisten, det dräller heller inte av hästekipage efter vägarna. Så det blir inte så många avsaktningar att tala om.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Åh, busschaufförerna härute är så himla underbara!! De flesta bussarna kör nere på stora vägen så det kommer bara ca 2-4 bussar per dag på asfaltsvägen utanför stallet, men chaufförerna saktar ALLTID in, kör åt sidan och slår av motorn om de möter en häst :)

Dock märker man direkt om det någon gång är en chaufför som i vanliga fall kör i stan. Som du nämner så har de inte riktigt koll på bussen i förhållande till vägen, och de blir för det mesta väldigt förvånade om det plötsligt kommer en häst.

Åå, vilka fina chaufförer:D
 
Sv: Värsta bilisterna?

*kl*

Bara jag som möter rullskideåkare? Som tur är går de att tala med och brukar stanna om man ber dem.
 
Sv: Värsta bilisterna?

På tal om cykel. Cyklar typ överallt själv, har hittills aldrig mött något ekipage, men den dagen kan ju komma då det ibland rör sig hästar här - det är ett rent sammanträffande att jag bara stött på de när jag promenerat. Inte heller har jag mött någon cyklist när jag ridit, så tanken har inte ens dykt upp kring hur man ska bete sig vid möte på cykel. Så till frågan, hur ska en cyklist egentligen bete sig vid ett möte? :)

Just nu tror jag i och för sig inte att någon av hästarna jag rider hade reagerat på ringklocka, men en exemplarisk cyklist som kommer bakifrån skulle i mina ögon ropa hallå så att man uppmärksammar denne, sakta ned (om det går i full fräs) och sedan inte stryka allt för tätt förbi vid själva passeringen :)

Själv skulle jag nog dock känna mig fånig och inte våga ropa om jag mötte hästekipage på cykel :o
 
Sv: Värsta bilisterna?

KL

Det finns många idioter i trafiken som inte förstår hur man ska bete sig runt hästar, men tyvärr finns det också rätt många ryttare som inte heller kan bete.

Jag saktar förstås ner när det kommer en häst och kör ut i kanten så mycket jag kan. Men det är väldigt många ryttare som inte ens kan le till ett tack, som bildligt talat bara fortsätter på sina höga hästar utan att bevärdiga bilisten med en blick. Själv är jag alltid mån om att le och tacka den bilist som visat hänsyn för att denne ska få en positiv respons på att denne tagit hänsyn till hästen och göra om det nästan gång denne möter en häst.
Andra ryttare verkar sakna trafikvett, rider mitt i vägen och rider inte åt sidan för att släpp fram bilen, trots att det finns mycket utrymme att göra det på.

På vägen där jag kör nästan dagligen beter sig 90% av alla ryttare jag möter som ovanstående. Jag kan inte förstå att det kan vara så svårt att le lite eller på något sätt återkoppla till bilisten som tagit hänsyn.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag håller med ang ryttare som inte har vett att visa lite uppskattning. Majoriteten av de bilister jag möter numera, anpassar sig i den mån de kan och visar hänsyn. Rötägg finns alltid, men de som försöker förtjänar ett tack för hjälpen.

När jag hade förra hästen hemmavid, fanns en grusväg som jag red mycket på. På en del av denna, mötte jag nästan alltid samma bil, och just där (vid bilistens hus) var det trångt att mötas. Jag flyttade alltid på mig och hästen, och vinkade när han passerade. Efter några veckor stannade han och sa att jag gärna fick rida på marken intill vägen, istället för att behöva möta fordon på den smalaste delen av vägen. Jag var den enda som fick rida där, visade det sig. Han var less på otrevliga ryttare som trängde sig fram på vägen, och marken hörde till hans tomt = ingen allemansrätt... Det kan löna sig att vara trevlig.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Min mamma är mellanstadielärare och låter ibland hennes elever som rider på ridskola följa med upp till stallet och rida ut med oss. (Mamma själv hatar att rida i ridhus/paddock, så hon tycker såååå synd om barnen som aldrig får rida i skogen)
När vi då är ute hejar jag eller vinkar på alla jag möter (utom sura gubben i backen, han bara svär åt en om man tittar på honom ens). En gång sa tjejen som var med "Känner du ALLA här uppe eller?"
Jag förklarade då för henne att jag tycker att när man rider så hejar man på alla man möter, tackar dem för att de kopplar hunden/går in till kanten/stannar med cykeln/osv om de gör de, vinkar på alla bilister och pratar med alla som vill prata. Det har jag fått lära mig.
Jag vinkar även på de bilister som inte saktar ner, eller de promenerande som inte hejar tillbaka. Av den enkla anledningen att jag vill att folk runt stallet inte ska se hästarna som något som stör, tar upp hela vägen och lägger bajshögar överallt. Är man trevlig till häst är folk oftast mycket trevligare tillbaka, både i bil och till fots. Ofta får jag även chans att förklara för folk hur hästarna reagerar vid bil/cykelmöte. Vet en det, så säger hon säkert det till nästa osv.
Man får tänka sig att man är lite av en representant för hästfolket när man är ute och rider, och jag blir sååååå less på ryttare som inte har vett i skallen att bete sig!
 
Sv: Värsta bilisterna?

För många år sedan köpte jag en ny häst, en mycket villig och högrangad dam men ung. Vi tog det lugnt i början, men detta var en häst som inte skulle stå för många dagar.

Första ridturen hade jag den fantastiska turen att träffa på grannbonden som inte tålde varken hästar eller ryttare. Han kom i sin traktor rakt mot oss, jag kände att hästen blev spänd och nervös då han ökade gaspådraget när han såg oss. Det här var dessutom en väg som normalt sett inte trafikerades utom av bonden själv och en annan hästägare.

Jag signalerade genom att sätta upp handflatan att han skulle lugna ner sig, nej istället började han gasa ännu mer. Efter traktorn hade han en harv som var bredare än själva traktorn, hästen började jassa vilt i vägkanten. Jag höll så långt till höger jag kunde, men bonnläppen fortsatte envist över på vår väghalva.

Han tvingade ner oss i diket vilket iofs hade kunnat vara bra, tyvärr fanns ett elstaket där och hästen slog i baken i tråden vilket gjorde att hon tog ett skutt upp på vägen igen. Mitt ben slog in i harven, det kostade mig de paret ridbyxor som revs upp ordentligt men även 5 stygn i låret.

Från skogen på andra sidan vägen kom ett par ryttare upp på vägen, de hade sett hela händelsen och var mer chockade än jag faktiskt över människans beteende.
 
Senast ändrad:
Sv: Värsta bilisterna?

Snälla, säg att han fick en rejäl utskällning!! Nu må det vara en otrolig händelse, men vad hade hänt om du ramlade av på harven/hamnade under? Hade bonden vart okej med det? Han verkade ju köra som han var okej med eventuella konsekvenser. Vet han om att du behövde sy osv? Förstår han att han medvetet skadade en annan människa, precis som en knivskärning?

kl

Blir så urbota arg på folk som inte tänker! Förstår de inte att en häst kan hoppa ut i vägen? Att köra på en häst måste väl kunna liknas vid att köra på en älg? Inte nog med att både häst och ryttare troligen blir ordentligt skadade (minst), men även personen som kör och ev. medpassagerare (barn?) kan bli minst lika skadade. Förstår det inte att folk kan dö för att de är irriterade?
Har man något problem med en häst/cyklist/ryttare etc så kan man väl för fasiken stanna bilen/traktorn och prata om det?

ÅHHHHHH :mad::mad:


/Ursäktar utbrottet, men jag blir så irriterad av att läsa den här tråden... :banghead:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Ja våran stallägare blev informerad av det som hänt, denna person hade lånat ut ett par hagar till denna bonde men dom miste bonnläppen.

Den här tokiga människan hittade på så mycket konstiga saker så det fanns bara inte, vid ett annat tillfälle hotade han ett ekipage med gevär och sköt också i luften när ryttaren blev rädd och vände. Hästen blev självklar livrädd och drog iväg, som tur var satt ryttaren kvar.

En annan gång hade han satt upp en skylt med ridförbud på vägen så att vi inte nådde fram till vår ridstig lite längre fram på samma väg, även denna tog vår stallägare ner.

Ja det är ett axplock av vad bonnskrället hittade på, han hade en gedigen meritlista i dumheter.

Ja det blev ju polisanmälan på detta också kanske jag ska skriva, jag hade ju vittnen så det var ju svårt att neka samt att skyll på att hästen var på hans väg halva vilket var det vanligaste han skyllde på. Så det hade hänt förut också.
 
Senast ändrad:
Sv: Värsta bilisterna?

Fy! :mad: Bra att ni anmält även om det är svårt att bevisa... Ni i stallet får skaffa sån kamera man har på hjälmen, så om det händer något filmar den allt :D
 
Sv: Värsta bilisterna?

Man slutar aldrig att förvånas över människor och att man inte kan ta hänsyn till varandra.
 
Sv: Värsta bilisterna?

När jag stöter på idioter i trafiken rider jag rätt ut i vägen.
I höstas var jag ute och red på min treåring, var tvungen att rida en sträcka på vägen eftersom dom hade huggit ner massa träd där vi vanligtvis går.
Jag är helt ensam på vägen, ingen bil i sikte. Då ser jag en brandbil komma med blåljus som svänger in på vägen där jag rider.
Vad gör idioterna till brandmän? Sätter på sirenerna!!!!
Det fanns inte ens några bilar att flytta på, bara jag på min stackars unghäst som tur var inte brydde sig alls om sirenerna men jag blev så förbannad så jag red ut rätt framför brandbilen och viftade åt dom att stänga av ljudet och ta det lite lugnt.
När inte ens brandmännen får lära sig hur man beter sig när det finns hästar på vägen, ja då förväntar jag mig faktiskt inget annat av vanliga bilister heller.. :grin:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag står inte kvar där utan har flyttat till ett annat stall, men där finns det andra tokiga människor istället som dessutom själva äger häst.:eek:
 
Sv: Värsta bilisterna?

När jag stöter på idioter i trafiken rider jag rätt ut i vägen.
I höstas var jag ute och red på min treåring, var tvungen att rida en sträcka på vägen eftersom dom hade huggit ner massa träd där vi vanligtvis går.
Jag är helt ensam på vägen, ingen bil i sikte. Då ser jag en brandbil komma med blåljus som svänger in på vägen där jag rider.
Vad gör idioterna till brandmän? Sätter på sirenerna!!!!
Det fanns inte ens några bilar att flytta på, bara jag på min stackars unghäst som tur var inte brydde sig alls om sirenerna men jag blev så förbannad så jag red ut rätt framför brandbilen och viftade åt dom att stänga av ljudet och ta det lite lugnt.
När inte ens brandmännen får lära sig hur man beter sig när det finns hästar på vägen, ja då förväntar jag mig faktiskt inget annat av vanliga bilister heller.. :grin:

Fast alltså... Visst, väldigt korkat att sätta på sirenerna av brandmännen, men att rida ut framför en brandbil i utryckning för att de kunde ha skrämt hästen, det är väl ändå snäppet värre!

Sen vet jag att man kan göra konstiga saker när man blir förbannad, och jag hoppas att det var något sånt som hände. Tur att ingen blev skadad iallafall! :)
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag får hålla med dig. Man rider inte (med vett och vilja) ut rakt framför motorfordon, och särskilt inte framför utryckande fordon. En brandbil har en längre bromssträcka än en vanlig personbil, och det lär vara likvärdigt med att bli påkörd av en lastbil. Huh! :(.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Fast alltså... Visst, väldigt korkat att sätta på sirenerna av brandmännen, men att rida ut framför en brandbil i utryckning för att de kunde ha skrämt hästen, det är väl ändå snäppet värre!

Sen vet jag att man kan göra konstiga saker när man blir förbannad, och jag hoppas att det var något sånt som hände. Tur att ingen blev skadad iallafall! :)

Tycker du? Vad hade hänt om de åkt förbi mig med sirenerna på, kört över mig och hästen? Då hade de plötsligt haft två olyckor att reda ut istället för en.
Om de inte lärt sig hur man beter sig i trafiken där det finns hästar på sin brandmansutbildning så var det god tid att de lärde sig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 497
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 958
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp