Värsta körupplevelsen?

Jag skulle nog vilja säga hela E4 från Gävle och norrut... E45 norrut från Ytterhogdal är inte så upphetsande heller (kanske från Vilhelmina, där börjar den bli rätt fin).
Sen de byggt om E4 är det ju bättre. Men mellan Skellefteå och Umeå är det ju fortfarande i princip omöjligt att köra om, kurvigt och enkelfilit.
 
En annan lite dålig upplevelse var just i Göteborg. Rusningstid. Jag kör från Hisingen ner mot Tingstadstunneln. Ni som vet hur det ser ut där då, ni vet. I backen ner mot tunneln dör bilen. Den bara dör. Tvärdog! Med långsamt avtagande hastighet rullar jag i vänsterfil ner mot tunnelns botten där bilen sakta väljer att stanna. Köerna växer blixtsnabbt bakom mig och det tog bara ett par minuter innan de pratade om mig på radion. "En bil har fått stopp i tunneln och blockerar vänster fil". JAG VET!!!

Jag ringde bärgare och efter en kvart eller så kommer det en hygglig medtrafikant och bogserar ut mig ur tunneln så att trafiken kommer igång igen.
 
Angående vänstertrafik så tycker jag det största problemet är att ha växelspaken plötsligt på fel sida, som då ska opereras med fel hand. Tur jag är vänsterhänt.

Själva vänstertrafiken tycker jag man adopterar ganska ögonblickligen, till och med i rondeller.
 
Senast ändrad:
Angående vänstertrafik så tycker jag det största problemet är att ha växelspaken plötsligt på fel sida, som då ska opereras med fel hand. Tur jag är vänsterhänt.

Själva vänstertrafiken tycker jag man adopterar ganska ögonblickligen, till och med i rondeller.

Av den anledningen hyrde vi automat när vi hyrde i Auckland 😂😁✌️
 
Jag som är upplärd med att köra i Göteborg och kör kors och tvärs genom stan flera dagar i veckan är ju tydligen ganska härdad, enligt denna tråd. Jag tycker inte heller det är en jättesvår stad att köra i, man får ju helt enkelt vara inställd på att ta det lugnt och inte ta någon trafiksituation för givet, vilket ju är ganska standard bakom ratten.

Däremot kan det ju vara lite av en vem-vill-bli-miljonär-situation att försöka läsa skyltarna. Vips som det är så hamnar man på en av broarna när man egentligen bara ska norrut och när det skyltas oslo fast man kör i södergående riktning och malmö när man kör i norrgående riktning kan förvirringen lätt infinna sig. Väldigt mycket "ska du vänster? ta då höger! Ska du norr? Kör söderut!"-situationer. Ska jag mellan vårt hem i Örgryte och mina föräldrar i Vasa kör jag i princip inte på samma väg en enda gång beroende på om jag kör dit eller hem, eftersom de är så mycket enkelriktningar och speciallösningar att jag får ta helt olika vägar. :p

När där jag bor är det dessutom standard att trafikljusen är ur funktion i flerfiliga fyrvägskorsningar. En riktig fröjd. :p
 
Jag som är upplärd med att köra i Göteborg och kör kors och tvärs genom stan flera dagar i veckan är ju tydligen ganska härdad, enligt denna tråd. Jag tycker inte heller det är en jättesvår stad att köra i, man får ju helt enkelt vara inställd på att ta det lugnt och inte ta någon trafiksituation för givet, vilket ju är ganska standard bakom ratten.

Däremot kan det ju vara lite av en vem-vill-bli-miljonär-situation att försöka läsa skyltarna. Vips som det är så hamnar man på en av broarna när man egentligen bara ska norrut och när det skyltas oslo fast man kör i södergående riktning och malmö när man kör i norrgående riktning kan förvirringen lätt infinna sig. Väldigt mycket "ska du vänster? ta då höger! Ska du norr? Kör söderut!"-situationer. Ska jag mellan vårt hem i Örgryte och mina föräldrar i Vasa kör jag i princip inte på samma väg en enda gång beroende på om jag kör dit eller hem, eftersom de är så mycket enkelriktningar och speciallösningar att jag får ta helt olika vägar. :p

När där jag bor är det dessutom standard att trafikljusen är ur funktion i flerfiliga fyrvägskorsningar. En riktig fröjd. :p
Det är stor skillnad på om man vet hur man skall köra. Då kan man planera och byta fil tidigt, och slipper sitta och leta efter skyltar när man har tät trafik runt sig. Fast man lär sig kanske aldrig vägarna i en stor stad utantill på samma vis som i mindre städer
 
Kom på en av de första gångerna jag var på Gotland. Hade lånat mammas bil då jag inte köpt min egen ännu. En liten Peugeot 206. GPS var på för att leda oss genom Visbys innerstad till en parkering nära restaurangen. Följde snällt GPSen på kullerstensgatorna och det är rätt trånga gator innanför ringmuren. Körde på en smal väg som liksom bara blev smalare och smalare och smalare, men GPSen sa fortsatt fram. Körde lite till ända tills jag insåg att nu går det fan inte att köra mer för då fastnar bilen mellan muren och huset och dessutom var det en lång stentrappa mitt framför mig 😂
Fick snällt backa hela vägen tillbaka.
 
Bussfilerna genom rondellerna kan ju vara lite spännande. :meh: Nån kanske komemr ihåg min tråd om att byta kofångare på en Citroen? :angel:
Annars tycker jag att det går rätt bra, stan är ju så liten. Men så har jag ju bott i krokarna i 10+ år nu.
Jag bodde 2002-2006 så förhoppningsvis är det bättre nu. ☺️

Jag beklagade mig över påfartsproblematiken för en studiekamrat när jag bodde där. Hon kom från Jönköping och förklarade att hennes bilskolelärare lärt henne att man aldrig fick köra fortare på påfarten än på motorvägen. Då var det bättre att stanna och vänta på en lucka :banghead: det är alltså inte så konstigt om det var många som gjorde just det. 🙄

Min pappa har varit bilskolelärare och fick tuppjuck när han skulle hälsa på 🙈🤣
 
Kan också lägga till Sveriges tråkigaste vägsträcka. E4 mellan Skellefteå och Umeå. Man får inget adrenalinpåslag direkt (om det inte hoppar fram en ren vid Ånäset), mer att man dör av tristess. Ingen rolig körupplevelse iaf. :D
Kan den vara värre än sträckan Karlshamn - Tingsryd? :eek:
Jag känner alltid som om jag kastar bort 40 min av mitt liv när jag kör där.
 
Det är stor skillnad på om man vet hur man skall köra. Då kan man planera och byta fil tidigt, och slipper sitta och leta efter skyltar när man har tät trafik runt sig. Fast man lär sig kanske aldrig vägarna i en stor stad utantill på samma vis som i mindre städer
Trafiken/vägarna leds om/dras om/ändras stup i kvarten, mycket på grund av den enorma graden av byggande i stan. Vissa avfarter och vägar stängs ex. av i flera år, andra leds om i några veckor, en väg där du tidigare bara fått svänga vänster får du plötsligt bara köra fram i, för att en vecka senare bara få svänga höger.

Det är svårt att lära sig vägarna då. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 471
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp