Värt att byta från engelsk ridning till islandshästridning ?

eemmalk

Trådstartare
Hej! Nu har jag skapat ännu en tråd (för er som läst tråden om min medryttarhäst hej igen). Såhär är det, jag har länge spanat in islandshästsporten och velat prova på och nu har det dessutom blivit så att min familj planerar att så småningom köpa häst. Så det jag undrar är egentligen allt inom islandshästridningen. Har ridit ganska många år enligt engelsk (vanlig) ridning och undrar om det är värt och byta? Nackdelar och fördelar? Är det svårt att byta om man ridit på annat sätt hittills? Vad får man ut av sporten och vilken typ av ryttare bör man vara för att rida islandshäst ?
 
Du bör vara en ryttare som tycker om dressyr väldigt mycket.

Klart att det är värt det men det är fker gångarter att hålla reda på och man bör kunna förvalta dom väl för att behålla alla och även arbeta för att få en hållbar häst som arbetar rätt i alla gångarter.

Rekomenderar inte att köpa en islandshäst om man inte har några kunskaper om gångartsridning.

Ta lektioner några gånger och känn efter om det verktygen är något för dig.
 
Hej! Nu har jag skapat ännu en tråd (för er som läst tråden om min medryttarhäst hej igen). Såhär är det, jag har länge spanat in islandshästsporten och velat prova på och nu har det dessutom blivit så att min familj planerar att så småningom köpa häst. Så det jag undrar är egentligen allt inom islandshästridningen. Har ridit ganska många år enligt engelsk (vanlig) ridning och undrar om det är värt och byta? Nackdelar och fördelar? Är det svårt att byta om man ridit på annat sätt hittills? Vad får man ut av sporten och vilken typ av ryttare bör man vara för att rida islandshäst ?

Jag gick den vägen och det är det bästa jag gjort. Islandshästridningen tillförde en helt ny dimension till ridning i mitt liv och jag har blivit en mycket bättre ryttare sedan dess. Jag äger nu en islandshäst som jag köpte ungefär ett halvår efter jag "sadlade om" och det har gått bra. Sedan tror jag man skjuter sig i foten om man tänker att man ska rida islandshäst för att det är enklare (som en del resonerar) för fy sjutton vad svårt det kan vara. :)

Men jag säger som någon annan här, testa några lektioner och se om det passar dig!
 
Ta lektioner och prova. Du kanske inte alls gillar det eller så kanske det verkligen är nått du vill hålla på med. Prova först så vet du :) och det är ju inget som hindrar dej från att byta tillbaka till engelskt om du efter ett tag inser att det var nog inget för dej.
 
Hej! Nu har jag skapat ännu en tråd (för er som läst tråden om min medryttarhäst hej igen). Såhär är det, jag har länge spanat in islandshästsporten och velat prova på och nu har det dessutom blivit så att min familj planerar att så småningom köpa häst. Så det jag undrar är egentligen allt inom islandshästridningen. Har ridit ganska många år enligt engelsk (vanlig) ridning och undrar om det är värt och byta? Nackdelar och fördelar? Är det svårt att byta om man ridit på annat sätt hittills? Vad får man ut av sporten och vilken typ av ryttare bör man vara för att rida islandshäst ?

Om det är värt det eller ej beror ju på vad du vill ha ut av din ridning och vad för ridkänsla du tycker om.

Varför har du kikat på Islandshästar och vad i det är det du är förtjust i?
Vad upplever du "fattas" i den ridning du tidigare sysslat med?

Som flera redan sagt kan det vara mkt knepigare med takten i alla gångarter och alla orena gångarter som kan dyka upp om man gör fel.
Det är ju också en ras som brukar vara rätt överrörlig och kan behöva lite mer ridning än vissa andra raser som är mindre rörliga och har en medfödd takt och 3 gångarter.

Jag var dressyrryttare som ung, skadade mig som 15-åring och kunde sen bara rida islandshäst iom att de inte gav mig samma smärta som många andra raser. Jag fick en 4-gångare som jag lärde mig enormt mycket på. Han hade femtielva orena gångarter(och dålig ridexteriör) och var överrörlig.
Han blev med tiden riktigt trevlig och jag lärde mig sitta bättre för min trasiga kropp och kunde igen rida halvblod många år senare.
Jag ångrar inte en sekund med den hästen. Allt han lärde mig och hur enormt kul vi hade jämt. Han är nog min once in a lifetime-häst. :heart
När jag började rida halvblod igen tyckte jag det var mycket som var lättare.
Jag jobbar fortfarande en del med islandshästar och tycker om deras lynne. Jag tycker det är skoj att rida dem, absolut!
Men jag personligen uppskattar ridkänslan i ett halvblod eller en iberisk häst mer. Så jag kommer inte köpa någon islänning.

För någon annan så är mitt halvblod en ridkänsla man inte vill ha.
Så du måste fråga dig själv vad du vill med din ridning.
Och ta i beräkning att många vanliga tränare inte är bra nog på islandshästar för att ge bra hjälp ens om du rider den som 3-gångare.
Att testa ta lite lektioner på Islandshäst-ridskola tror jag vore toppen om du inte är van vid rasen.
 
Som de flesta andra sagt så beror det helt på. Har du möjlighet att prova att rida en termin på islandsridskola tror jag det hade varit toppen

För mig var det värt att byta. Jag började med islandshästar för ett par år sedan och är helt och hållet fast. Jag har ridit på islandsridskola och haft islänningar som medryttarhästar innan jag skaffade egen. En period red jag på ridskolan 2 dagar i veckan och medryttarhäst 2-3 dagar i veckan. Jag har gått kurser, jag är diplomerad hästskötare inom SIF och jag känner mig till och från helt lost med min egna islandshäst om jag ska vara ärlig. Jag har kunnigt folk omkring mig. både med och utan islandserfarenhet och jag märker skillnad på hur de kan hjälpa mig vid problem. Islandserfarenheten är viktig i ridning, gångarter, märka hälta osv
 
Som flera skriver, vad vill du ha ut av att "byta" till islandshäst?
För mig är ridningen i sig den samma oavsett om det är 3 eller 5gångre.

Jag har länge haft en islänning och en ponny. Har fastnat för islandshäst som ras men inte riktigt sporten i sig. Rider kurser för islänsk tränare och tränar gångartrerna men tävlar hellre working equitation än "islandstävlingar". Att börja med islandshäst fick mig att bli mer intresserad av dressyr och började träna det mer seriöst även med ponnyn.

Unghästen blev en islänning till, 5gångre. Kanske inte det bästa ur perspektivet att tävla WE men vill inte vara utan de extra växlarna och utmaningen med att jobba gångartrerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 472
Senast: Ramona
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 011
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 115
Senast: Mursten
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 403
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp