Bukefalos 28 år!

vagglar farm och tillbaka!!

Q

Qudexco

fick igår tipset om att det jag trott varit protein knölar har idag visat sig varit älg flugor som "bor" på min häst!!! :eek: letade ordentligt i pälsen efetr tipset och när jag petade lite på en av "knölarna" sprang en liten älgfluga ut.!!! detta hände återigen och på de ställen de satt var det en lite "knöl" men kan dessa bita fler ggr än 1?? :confused: :confused: dör de inte efter att ha bitit en gång?? och hur får man bort ohyran??!! är desperat efetr hjälp!!
 
har ni aldrig hört talas om älg flugor?? :confused: är ju jätte vanligt dom sätter sig på människor och djur och när dom hittat nått mummsigt "tappar" dom vingarna och går runt och små äter lite på det de satt sig på. alltså inget ovanligt och heller inget farligt. vill bara bli av med dem!
 
nej har aldrig hört talas om dessa.Finns det någon bild på elendet till flugor. :banana:
 
Har inte råkat ut för detta själv, men sökte på Googles och hittade bl.a Denna sida, *tusan vad det börjar kliiiiia* :crazy:!!!!!
 
Här är en bild på älgloppan. (Egentligen är det en bild på Hästflugan, men de ser likadana ut förutom storleken)

Älgloppa

Det ser ut som en blandning mellan fluga och spindel, är 4-5 mm lång, platt och väldigt hård. Kan vara mycket besvärlig att ha ihjäl... :crazy:

// Anna
 
Vi kammar våra hästar med vanlig smaltandad hårkam. Oftast märks det när älgflugan landar på hästen under ridturen, våra hästar blir tossiga och tydligt irriterade.
Jag har hört att de dör i skogen när kylan och frosten kommer. I år har det varit värre än vanligt tycker jag.

mvh

merman
 
En liten idé kanske är att spola av hästen med kallt vatten. Jag har inte testat detta själv. Men det stod ju på "vilt och vetande" att vad dom vet så finns det inget medel mot Älgflugan, men det verkar ju som att dom inte gillar kyla. Och eftersom dom finns på sommar/höst så kanske det kan fungera med lite vatten om vädret tillåter. Bara en idé... :confused:
 
Nix, funkar inte... :(
De är grymt bra på att hålla andan oxå.
När jag var liten försökte vi dränka dem i en hink, för de var så svåra att mosa :crazy: Och äckliga så att vi inte ville ta i dem. Så vi tog dem med en svamp och så ner med den i kallt vatten. Nertryckt under ytan i över 15 minuter levde de. Sen gav vi upp och mosade med stenar... :mad:
Vad de däremot inte klarar är riktigt varmt vatten. De dör med en gång :D
Men man kan ju inte skålla pållen för att bli av med fanstygen... :p

Switsh pour on skulle jag tro hjälper. Men annars kan man faktiskt plocka bort dem. De är sällan fler än max ett tio tal. Oftast inte ens så många.

// Anna
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 141
Senast: LenaH
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 282
Senast: cirkus
·
Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp