Det har, tyvärr, blivit allt vanligare att vissa grupper i Sverige kastar mer och mer skit på Sverige och svenskar. Objektivt sett så går Sverige bra, svenskar har högre levnadsstandard och inkomster än tidigare, arbetslösheten minskar. Men dessa grupper kallar Sverige u-land (se inlägg i annan tråd) varnar för att Sverige kommer styras av sharialagar, att om bara vissa etniska grupper och religioner försvann så skulle allt bli bra igen och allt skulle bli det glada folkhemmet? Eller kanske med en krigarkung som Karl XII? eller kanske vikingar?
Det som är oklart är vad exakt dessa grupper vill göra konkret - förutom att snacka/skriva skit om Sverige, och stänga gränserna, ändra grundlagen och slänga ut svenskar vars föräldrar är födda i andra länder (född i Sverige = svensk medborgare = svensk) och bryta mot EU och FN stadgar. Vad som dessutom inte tas med i beräkningen är konsekvenserna för svensk ekonomi om vi utträder ur EU.
Av mina inlägg här så står det nog ganska klart var jag hör hemma politiskt så det lämnar jag därhän. Men var och en måste själv bestämma var hen hör hemma politiskt, vilket slags samhälle vi vill ha i Sverige nu och i framtiden. Om jag var oinformerad - och även om jag inte är det - skulle jag läsa på från respekterade källor, lyssna på debatter osv. Inte ta in all sin information från vare sig AFA eller avpixlat eller Facebook/twitter. Källgranskning är a och o.
Det som frustrerar mig något oerhört är den alltmer utbredda själviskheten, det som är viktigt är att just jag får mer i pension, att reglerna om reavinstbeskattning försämras så jag får betala mer när jag säljer min bostad. Skit samma att det kostar staten, dvs samhället, x antal miljarder som annars skulle kunna gå till ett bättre socialförsäkringssystem. Det gör i sin tur att de politiker vi, folket, röstar fram inser att för att bli valda och omvalda måste de föra en politik som gynnar själviskheten och kortsiktigheten. Winston Churchill sa en gång
"Democracy is the worst form of government, except for all the others."
Vad som för mig är viktigt och som bestämmer vad jag röster på är omfördelningar av resurser. Jag personligen tex skulle säga fuck militären och lägga de pengarna på vård och omsorg. Men jag är a) pacifist och b) anser att om Ryssland vill invadera så skulle Sveriges militär ändå inte ha en chans. Nu är det inget parti som står i närheten av mina åsikter
så då tittar jag på vilket parti står närmast min ståndpunkt i just den frågan. Väger den mot andra frågor som jag anser är viktiga och ser vilket parti står närmast där.
Men vad man än väljer att rösta på, det viktigaste, för mig, är att man faktiskt röstar!!!