• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 393
Att dessa situationer uppstår är ju för att det finns krig, och för att västvärlden, bland dem Sverige, fortsätter att mata krigförande länder med vapen.

Vill man inte ha flyktingar ska man låta bli att skapa dem. Inte stänga gränserna för folk som flyr.

Vi måste jobba på ALLA fronter. De som flyr nu blir inte hjälpta av att du tycker vi ska ha en lösning på högre plan. De måste ha asyl NU. Det är individer vi pratar om. Människor som du och jag.
Och då blir frågan...ska vi hjälpa de 100 som kommer hit eller ska vi stoppa de 100 och istället hjälpa 100 000 på plats?

Att dessa situationer uppstår är ju för att det finns krig, och för att västvärlden, bland dem Sverige, fortsätter att mata krigförande länder med vapen.

Vill man inte ha flyktingar ska man låta bli att skapa dem. Inte stänga gränserna för folk som flyr.

Vi måste jobba på ALLA fronter. De som flyr nu blir inte hjälpta av att du tycker vi ska ha en lösning på högre plan. De måste ha asyl NU. Det är individer vi pratar om. Människor som du och jag.
Ja på alla fronter och det är det jag säger också. Det är tyvärr bara fokus på människorna som tagit sig hit vilket inte är det egentliga problemet. Vad jag menar med att man kan hantera de hur som är att jag är inte mot att ge personerna hjälp och självklart ska man hjälpa folk i nöd men så mycket fokus på symptom snarare än orsak hjälper väldigt lite.

Att bråka om tusentals människor vara eller inte varande i Sverige är för mig rätt ointressant men om vi nu ska ta fortsätta ta mot så är det väl bättre att upprätta subventionerat statligt flyg mellan Mellanöstern och Sverige så kan vi flyga hit hundratusentals per månad säkert istället för att man ska dö på vägen.

Hur hjälper vi dem på plats? Genom att stoppa krig?
Exempelvis genom att se till att de sanitära förhållandena i lägren förbättras och barnen får både mat, skolgång o hälsovård. För vad det kostar att "hålla" en asylsökande med bostad, förplägnad o det nödvändigaste + utredningskostnader så kan man se till att 100 personer får det betydligt drägligare i ett läger. Sedan är det ju ens humanistiska inställning som får råda..

Exempelvis genom att se till att de sanitära förhållandena i lägren förbättras och barnen får både mat, skolgång o hälsovård. För vad det kostar att "hålla" en asylsökande med bostad, förplägnad o det nödvändigaste + utredningskostnader så kan man se till att 100 personer får det betydligt drägligare i ett läger. Sedan är det ju ens humanistiska inställning som får råda..

Men var ska lägren vara? Kan vi bestämma över att grannländerna ska ta emot alla flyktingar?

Istället? Varför istället?
Du vet allt handlar om pengar. Vi har råd att avsätta 1 miljard om året i humanitärt bistånd.
Ska vi hjälpa 300 000 nya de närmaste 5 åren i Sverige eller (för du kan bara disponera 1 miljard) ska vi hjälpa 300 000 00 på plats? Det är ungefär fom med veckopengen, ska du köpa en tröja på den fina gatan eller 10 stycken "no brand" i köpladan

Men var ska lägren vara? Kan vi bestämma över att grannländerna ska ta emot alla flyktingar?
Grannländer till konflikter tar alltid emot merparten, detta tillsammans med landet som konflikten ligger i. Av rent logistiska orsaker. Och då är det i mina ögon mer humant att hjälpa 100 000 där, för den pengen vi valt att avsätta, än att hjälpa 1000 genom att låta dem komma hit,,,och skita i de 99 000

Ja på alla fronter och det är det jag säger också. Det är tyvärr bara fokus på människorna som tagit sig hit vilket inte är det egentliga problemet. Vad jag menar med att man kan hantera de hur som är att jag är inte mot att ge personerna hjälp och självklart ska man hjälpa folk i nöd men så mycket fokus på symptom snarare än orsak hjälper väldigt lite.

Att bråka om tusentals människor vara eller inte varande i Sverige är för mig rätt ointressant men om vi nu ska ta fortsätta ta mot så är det väl bättre att upprätta subventionerat statligt flyg mellan Mellanöstern och Sverige så kan vi flyga hit hundratusentals per månad säkert istället för att man ska dö på vägen.

För varje individ som flytt hit undan krig och förföljelse är det exakt det egentliga problemet.

Man måste kunna tänka och göra mer än en sak samtidigt.

Ja, vi ska hjälpa de få som kommer hit och har asylskäl.
Ja, vi ska bidra och stödja länder i krigsområden som är enormt belastade av flyktingar.

Inte antingen eller.

För varje individ som flytt hit undan krig och förföljelse är det exakt det egentliga problemet.

Man måste kunna tänka och göra mer än en sak samtidigt.

Ja, vi ska hjälpa de få som kommer hit och har asylskäl.
Ja, vi ska bidra och stödja länder i krigsområden som är enormt belastade av flyktingar.

Inte antingen eller.
Bra jag hoppas verkligen debatten kan lyfta perspektivet. Tycker du man lyckas med det i t.ex. Valdebatterna eller är man fast i att diskutera bara flyktingarna i/till Sverige? Jag tycker att det mest är flyktingarna i/till Sverige som diskuteras.

Det är lättare att vinna röster på reella saker som att skylla allt på invandrare eller att visa att man minsann är så humanitär än abstrakta saker som fredsprocesser och långsiktig ekonomisk och demokratisk utveckling i Mellanöstern. Sen sitter vi där nästa val och diskuterar invandringens varande vs ickevarande igen.

Vad vill du säga med det inlägget? Att Iran är i krig och Iranier automatiskt har asylskäl i Sverige?
Hamas opererar väl f ö främst i Palestina och Hizbollah i Libanon.

Det jag vill säga är att det knappast behövs ett beväpnat krig för att människor ska vilja fly landet.

Bra jag hoppas verkligen debatten kan lyfta perspektivet. Tycker du man lyckas med det i t.ex. Valdebatterna eller är man fast i att diskutera bara flyktingarna i/till Sverige? Jag tycker att det mest är flyktingarna i/till Sverige som diskuteras.

Det är lättare att vinna röster på reella saker som att skylla allt på invandrare eller att visa att man minsann är så humanitär än abstrakta saker som fredsprocesser och långsiktig ekonomisk och demokratisk utveckling i Mellanöstern. Sen sitter vi där nästa val och diskuterar invandringens varande vs ickevarande igen.

Fast det är pga SD och att de andra partierna anammat deras retorik, spelar på deras planhalva.

SDs enda mål är att inte ta emot flyktingar här. Alla andra alternativ är bra. Kosta vad det kosta vill. Det har inte så mycket med humanism att göra.

Senast ändrad:
Fast det är pga SD och att de andra partierna anammat deras retorik.

SDs enda mål är att inte ta emot flyktingar här. Alla andra alternativ är bra. Kosta vad det kosta vill. Det har inte så mycket med humanism att göra.
Jag trodde man släppte "det var han som börja!" i lågstadiet. Höj nivån i politiken tack. Att man känner behovet att härma.om man nu tycker att det är fel är konstigt eller är vi tillbaka på rösten framför allt?

Jag håller med om att debatten behöver lyftas upp från vad som händer när människor kommer hut. Tycker också det vore bättre med säkra vägar in i Sverige för de som har asylskäl och att det vore bra med en trygg plats i närheten av hemlandet varifrån man kan söka asyl till ett tryggt land och redan där få besked och tilldelas ett land som man får en trygg transport till för att undvika de farliga resorna på medelhavet osv. Det kräver ju dock att europeiska länder faktiskt tar emot flyktingar med asylskäl.

Jag trodde man släppte "det var han som börja!" i lågstadiet. Höj nivån i politiken tack. Att man känner behovet att härma.om man nu tycker att det är fel är konstigt eller är vi tillbaka på rösten framför allt?

En förklaring. Inte en ursäkt för de partier som gått i fällan.

Alla har inte gjort det. Framförallt C har behållt en visionär politik på området som handlar om helt annat än X personer till Sverige per år.

S och M är helt i fällan , som redan slagit igen. De kan aldrig slå SD i repressiv politik mot icke-svenskar, det finns alltid ett par steg till att gå i ickedemokratisk och totalitär riktning för Åkesson.

En förklaring. Inte en ursäkt för de partier som gått i fällan.

Alla har inte gjort det. Framförallt C har behållt en visionär politik på området som handlar om helt annat än X personer till Sverige per år.

S och M är helt i fällan , som redan slagit igen. De kan aldrig slå SD i repressiv politik mot icke-svenskar, det finns alltid ett par steg till att gå i ickedemokratisk och totalitär riktning för Åkesson.
Hur kan man med sig själv när man först slår på trumman med att det är en vinstaffär till vi har råd och vi bygger inga murar till att ge SD "rätt"? Man är antingen lögnare, korkade eller hycklare. Eller mest troligt, alla tre.

Jag ser det där och anses ha politikerförakt när jag tycker att det mest verkar handlar om att positionera sig för att få röster istället för vision och ideologi. Är det någon som föraktar politiken och helt dumförklarar svenska folket så är det Löfven.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
411
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 402
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 597
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka