Jag har inte vågat skriva i tråden tidigare för det har känts som jag kommer jinxa något innan valpen väl är hemma... men på tisdag åker vi i alla fall för att spana på två kullar och välja vilken individ som småningom ska flytta med oss, om allt går som det ska.

Jag har längtat efter hund ända sedan min förra hund (en tervueren) dog för snart åtta år sedan. Nu äntligen har jag ett jobb med mer flexibilitet och föräldrar granne med arbetsplatsen som skall vara dagmatte- och husse.

Det blir en miniature american shepherd, MAS. Jag var absolut inte omedelbart frälst av rasen och är allmänt väldigt skeptisk till storleksavlade raser. Efter att ha träffat många individer tror jag dock det kan bli skitbra.

Men tiden går SÅ långtsamt. Allt är redan inhandlat och klart, hemmet är valpsäkrat, mattorna bortplockade... :D Helt obegripligt hur jag ska orka vänta i fyra veckor till.
 

Försök till bild :p;)
33324


Fick bli en film istället.
 
Herregud. Han har växt en del. :love:

Ja han är stor kille nu :D Han blir nog inte så mycket större men han ska ju bredda sig en del. Han väger 5,5 kg och både jag och uppfödaren tror att han hamnar runt 7 kg när han är klar, gör han det är han ideal för rasen.
 
Modo är lite halt och har fått ta det mycket lugnare ett par dagar dvs att hon nu är en liten tickande bomb :nailbiting: Så kul att se att det finns en massa vilja där inne att lägga på träning när hon är piggare igen. :D
 
Någon som har erfarenhet av urinvägsinfektion på valp?
Vi skulle ha hämtat hem vår tik för två veckor sedan men pga insjuknande i urinvägsinfektion och penicillinkur blev valpen kvar hos uppfödaren eftersom man inte ska besikta valpen när den är på kur. Idag var kuren slut och valpen har genomgått ultraljud, som visar (om jag förstod rätt) en förstorad njure. Blodprover togs och vi ska få svar på måndag, om valpen behöver en till kur. Vilket innebär två veckor till hos uppfödaren. Sån himla otur!!
Vi blir lite stressade över den sena ankomsten då vi hade planerat vår ledighet efter valpens ankomst och nu är risken att vi tappar fyra veckor och bara får några veckor hemma med den..
Funderade på om man skulle kunna besikta innan kur nummer två och sedan ge antibiotika här hemma men i värsta fall - vad gör man om njuren skulle vara förstorad trots antibiotika igen?
Tankar som snurrar...
 
Någon som har erfarenhet av urinvägsinfektion på valp?
Vi skulle ha hämtat hem vår tik för två veckor sedan men pga insjuknande i urinvägsinfektion och penicillinkur blev valpen kvar hos uppfödaren eftersom man inte ska besikta valpen när den är på kur. Idag var kuren slut och valpen har genomgått ultraljud, som visar (om jag förstod rätt) en förstorad njure. Blodprover togs och vi ska få svar på måndag, om valpen behöver en till kur. Vilket innebär två veckor till hos uppfödaren. Sån himla otur!!
Vi blir lite stressade över den sena ankomsten då vi hade planerat vår ledighet efter valpens ankomst och nu är risken att vi tappar fyra veckor och bara får några veckor hemma med den..
Funderade på om man skulle kunna besikta innan kur nummer två och sedan ge antibiotika här hemma men i värsta fall - vad gör man om njuren skulle vara förstorad trots antibiotika igen?
Tankar som snurrar...

Njuren blir inte förstorad av en enkel UVI. Jag hade snarare funderat i banor att inte ens ta hem valpen förrän den är behandlad och friskförklarad eller ens alls. Du ska vän avla på tiken är tanken?
Då skulle jag först och främst vilja veta att inte njuren är missbildad eller att tiken har någon annan defekt.
Bättre att låta henne vara hos uppfödaren tills ni har fått klarhet i det hela.
 
Njuren blir inte förstorad av en enkel UVI. Jag hade snarare funderat i banor att inte ens ta hem valpen förrän den är behandlad och friskförklarad eller ens alls. Du ska vän avla på tiken är tanken?
Då skulle jag först och främst vilja veta att inte njuren är missbildad eller att tiken har någon annan defekt.
Bättre att låta henne vara hos uppfödaren tills ni har fått klarhet i det hela.
Jag som missuppfattat, prata nu med uppfödaren på en gång. Njurarna har sett bra ut hela tiden men det är ett kärl vid urinblåsan. De har tagit blodprover för att vara säkra på att infektionen inte är kvar.
 
Maya är nu drygt 4 månader, tänderna trillar som strössel, det kliar i munnen och händer massor i den lilla valpskallen. :) Hon har omväxlande dagar där hon sover hela tiden och dagar där hon är väldigt aktiv. Vi läser av henne helt enkelt, vad det är för dag just idag, och anpassar oss därefter. Hon har varit hos "dagmamman" några dagar för att kolla att det funkar, det går alldeles utmärkt. De har en 10-månaders labrador som hon leker och röjer med av hjärtans lust. De är ungefär lika tuffa med varandra. Vi har haft båda här också och de går fram som en yin-yang-tornado över möbler och golv (deras hund är svart).

Hon är extremt lätt att ha med sig, har inte visat rädsla för något ännu och gillar att åka bil. Hon är inte heller speciellt destruktiv - än i alla fall. :) Sladdar och inredning får vara i fred och även fast hon gärna bär runt på skor (jättekul ju när man vet att man inte får) så gnager hon inte på dem. Vi får se om det håller i sig. :D Vi har kört lite korta stunder ensamträning och hon verkar inte speciellt bekymrad över det. Brukar ligga och vänta på oss när vi kommer tillbaka.


33450
 
🤣 🤣 🤣 njae, fantastiska vet jag inte.....fick dom att stå upp ett tag.....tills värmen kom. Då vissnade dom helt :D

Med storleken på öronen min har så är jag nästan glad att de är flygplansöron och inte ståöron på henne, hade sett väldigt lustigt ut :D :o Dessutom har hon en förmåga att låta som en helikopter som startar varje gång hon ruskar på huvet, det är en del av hennes charm :heart (när hon inte gör det nattetid för då väcker hon mig :cautious::angel::p:laugh:)
 
Planen var en till hund 2020 men då min hund gick bort plötsligt blir det en redan nu och med lite hjälp från alla snälla människor så blev det betydligt snabbare än beräknat. En ny border collie såklart och blev en import, löjligt välstammad har jag också förstått :D
 
Planen var en till hund 2020 men då min hund gick bort plötsligt blir det en redan nu och med lite hjälp från alla snälla människor så blev det betydligt snabbare än beräknat. En ny border collie såklart och blev en import, löjligt välstammad har jag också förstått :D

Vad spännande! :D


En tränare jag varit hos ska sälja tre tikar, hon skickade meddelande till mig nyss. "Snälla som älskar att springa!" :rofl: Hon har en sexåring som hon tycker skulle passa bäst, men vet inte om jag vågar köpa en 6åring, vill ju att den ska fungera med draget i många år med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 404
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 747
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp