Tack för tipsen! Har aldrig haft några problem med inkallning på mina hundar men denna alltså....denna! Detta händer alltså även i trädgården. Hon vill bara komma när hon själv känner för det. Annars hittar hon ett löv eller något annat som är roligare än alla leksaker och godis i världen.
Det är ju en vallhundsras så hon drar inte så långt men det är irriterande. Idag tyckte jag ändå att det har gått bättre. Ska fixa godare godis. Haha.

Nu har jag ju ingen aning om hur det ser ut för er men vanligtvis när vi har valpar som struntar i sina förare på kurserna så handlar det ofta om att matte/husse och valpen behöver göra lite relationsarbete. Valpen har inte förstått hur värdefull matte/husse är. Ofta i kombination med att man inte använt den roligaste leksaken eller det absolut bästa godiset, och t ex inte börjar berömma förrän valpen är framme. Bättre att börja berömma redan när man ser att valpen har uppmärksammat inkallningen. Lina är också nyttigt, som flera påpekat, så att hon åtminstone inte får chansen att sticka åt andra hållet. Traggla inte för mycket och se till att öva vid rätt tillfälle - sitter hon redan och leker med ett löv så kanske det är dödfött att träna inkallning just i det läget.
 
Jag blir bara mer och mer förtjust i Testa. Hon är så förig och träningsbar att jag ibland glömmer hur ung hon är. Vi går en kurs nu där vi fokuserar på lydnad (IGP-lydnaden) och hon gör framsteg för varje gång. 😍

Är det något jag hade velat ha mer av i henne så är det kamplusten. Den finns där och hon visar den men inte som Troll som satte sig i allt som rörde sig sen fick man montera bort henne. Men hon biter lika fullt och hårt vilket mina armar fått känna av mer än en gång.
AB25EE89-84C8-4824-B949-CCAA68A89557.jpeg
 
Tack för tipsen! Har aldrig haft några problem med inkallning på mina hundar men denna alltså....denna! Detta händer alltså även i trädgården. Hon vill bara komma när hon själv känner för det. Annars hittar hon ett löv eller något annat som är roligare än alla leksaker och godis i världen.
Det är ju en vallhundsras så hon drar inte så långt men det är irriterande. Idag tyckte jag ändå att det har gått bättre. Ska fixa godare godis. Haha.
Om hon gillar löv, testa det istället för godis? Jag fick göra det med Malte, vi hade lite samma problem i början, men när jag började leka med löv/annat som han själv visat att han tyckte var roligt blev jag genast mer intressant. Speciellt när jag lekte med lövet själv och inte försökte locka på honom samtidigt.

Tillslut blev det att allt jag plockar upp är mycket mer värt än det han hittat, oavsett vad det är. Leker han med sin favoritleksak och jag drar upp ett grässtrå kommer han som ett skott :p
 
Typ lika stor som min Asni, vid 10 veckor var hon ca 31 cm hög och vägde 4,9 kg :D

Hmm... Undrar om jag kommer få en jätte-sheltie :cautious:

Vet du hur hög Asni är nu, då? Tänker att hon är väl en aussie precis som Tinja, visst? Så dom blir väl typ mellan 40-50 cm eller så? Har inte så bra koll :o
 
Hmm... Undrar om jag kommer få en jätte-sheltie :cautious:

Vet du hur hög Asni är nu, då? Tänker att hon är väl en aussie precis som Tinja, visst? Så dom blir väl typ mellan 40-50 cm eller så? Har inte så bra koll :o
Asni är snart 18 månader och ligger på ca 48-49 cm och 14-15 kg :D
Dokumenterade hennes höjd och vikt väldigt noggrant upp till 12 månader så kan alltid hålla dig uppdaterad om han följer hennes växtkurva, för jo, då lär han bli en rätt stor Sheltie :p Men han kan ju lika gärna sakta ner i växtkurvan mycket fortare än henne, har ingen koll på hur mindre raser växer.
 
Asni är snart 18 månader och ligger på ca 48-49 cm och 14-15 kg :D
Dokumenterade hennes höjd och vikt väldigt noggrant upp till 12 månader så kan alltid hålla dig uppdaterad om han följer hennes växtkurva, för jo, då lär han bli en rätt stor Sheltie :p Men han kan ju lika gärna sakta ner i växtkurvan mycket fortare än henne, har ingen koll på hur mindre raser växer.

:nailbiting: Trooor han lär stanna tidigare däremot. Mamman är 40~cm och pappan 42 ungefär och uppfödaren räknar på en vuxenvikt på typ 10 kg, men ska bli spännande att se hur han växer, och spännande att se vad han landar på! Shelties kan ju vara lite överallt med höjden. Uppfödaren har en halvsyster till Ellis och hon är typ 38-40cm men i samma kull blev det variationerna 45 cm och 36 cm så shelties verkar vara svåra att beräkna sluthöjd på.
 
:nailbiting: Trooor han lär stanna tidigare däremot. Mamman är 40~cm och pappan 42 ungefär och uppfödaren räknar på en vuxenvikt på typ 10 kg, men ska bli spännande att se hur han växer, och spännande att se vad han landar på! Shelties kan ju vara lite överallt med höjden. Uppfödaren har en halvsyster till Ellis och hon är typ 38-40cm men i samma kull blev det variationerna 45 cm och 36 cm så shelties verkar vara svåra att beräkna sluthöjd på.
Storlek är svårt, Tinjas pappa är 56 cm och hennes mamma är större än honom, men endast en i kullen blev 56 cm, den minsta är 46 cm :D
 
  • Gilla
Reactions: Nux
Asni är snart 18 månader och ligger på ca 48-49 cm och 14-15 kg :D
Dokumenterade hennes höjd och vikt väldigt noggrant upp till 12 månader

Vad låg hon på vid 16v? Ila var exakt lika stor vid 10v är lite spänd på hur stor hon kommer bli. Uppfödaren trodde inte hon skulle bli så stor men jag tycker hon känns rätt stor och ffa krallig (16v 7,5kg) när jag jämför med min förra som slutade på 54cm och säkert skulle vägt iaf 18kg när hon breddat sig.
 
Vad låg hon på vid 16v? Ila var exakt lika stor vid 10v är lite spänd på hur stor hon kommer bli. Uppfödaren trodde inte hon skulle bli så stor men jag tycker hon känns rätt stor och ffa krallig (16v 7,5kg) när jag jämför med min förra som slutade på 54cm och säkert skulle vägt iaf 18kg när hon breddat sig.
Vid 16 veckor vägde hon 8,5 kg och var 40 cm hög :D
 
Äster växer och växer. 4.5 kg nu som 14 veckorsvalp. Riktigt rejäl tjej.
Hon skulle bara komma över det där att löven är roligare än mamma, jag då alltså :D, så nu kommer hon ofta farandes när jag kallar. Så jäkla söt är hon när hon kommer springande. :heart
Jag har fått plocka bort nästan allt i fönstret för där ska hon sova såklart. :D

IMG_20191108_160011.jpg
 
Visa bifogad fil 39475

I söndags blev han 10 veckor och Oj vad han växer! 4~kg och 30 cm hög (typ, valpar kan vara lite svåra att mäta ibland :angel:)

Blir nog en rätt rejäl kille. Men stilig är han! Även om föräldrarna är inom rasstandard kan valparna bli både för stora och för små i samma kull. Ex en kull där tiken är ca 31 cm och kullbrorsan närmre 50cm. Bägge föräldrarna inom rasstandard :)

Min hane var 22cm hög och vägde 2 kg när han var 10 veckor. Idag (4 år) är han ca 34cm och väger ca 6kg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 267
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 516
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 743
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp