Efter påsk blir vi med valp igen :D En mini-Pästos om allt går som det ska. Känns lite som tredje gången gillt, Lyran & Ata har ju hitintills växt upp som två snälla fröknar så nu jäklar får det minsann bli en riktig marodör :love:
 
Vilken gullig liten björn ❤ Behåller hon färgen eller kommer hon ljusna med åldern?

Hur ser hälsoläget ut för rasen numera? Visst var det Chow chow som hade problem men rullande ögonlockskanter?
Hon är svart och kommer vara svart även som vuxen.
Chow chow har en del hälsoproblem, men är man noga med att köpa sin valp ur kombinationer med bra hälsoresultat i familjebilden, så är det inga problem att få en frisk chow chow. Inåtrullade ögonkanter, entropion, förekommer inom rasen, liksom HD, ED, korsbandsskador.
Jag har just nu fyra chow chow, alla från olika uppfödare, alla från olika länder (Sverige, England, Nederländerna och Finland) och de tre vuxna är alla HD/ED-fria och två har papper på friska ögon (den tredje är inte kollad men har inga kliniska problem). Ingen har haft några korsbandsproblem. Valpen, som snart är 6 månader visar inga tecken på ledproblem och har jättefina ögon, så jag hoppas ju att hon ska fortsätta utvecklas på samma sätt.
 
Hon är svart och kommer vara svart även som vuxen.
Chow chow har en del hälsoproblem, men är man noga med att köpa sin valp ur kombinationer med bra hälsoresultat i familjebilden, så är det inga problem att få en frisk chow chow. Inåtrullade ögonkanter, entropion, förekommer inom rasen, liksom HD, ED, korsbandsskador.
Jag har just nu fyra chow chow, alla från olika uppfödare, alla från olika länder (Sverige, England, Nederländerna och Finland) och de tre vuxna är alla HD/ED-fria och två har papper på friska ögon (den tredje är inte kollad men har inga kliniska problem). Ingen har haft några korsbandsproblem. Valpen, som snart är 6 månader visar inga tecken på ledproblem och har jättefina ögon, så jag hoppas ju att hon ska fortsätta utvecklas på samma sätt.

Tack för ditt svar!

Och vad kul att höra att det finns friska hundar, jag hade fått för mig att set var hopplöst att hitta hundar utan HD fel. Vad bra att jag hade fel.

Jag var faktiskt och tittade på en chow chow en gång i tiden när jag letade omplacering men han var rätt gammal och inte särskilt kry så jag valde bort honom.
 
Asni verkar vara på väg ur sin spökperiod, superskönt! Tinjas höll ju i sig väldigt länge så är glad över att Asnis varit så kort.
Nu har Asni istället blivit kinkigare med maten, det tar ett tag innan hon börjar äta och så lämnar hon gärna hälften.
Kan sånt vara tecken på löp? Hon är ändå över 9 månader och har inte löpt än.
 
Fixa är nu 17 veckor och väger ca 6.4 kg och är ca 32 cm hög :).
Hon är väldigt underbar och är så himla nöjd med henne :love: !!

April blir en månad där vi ska hitta på en massa roliga saker. Valp kursen börjar den 3/4 och sen 17-19/4 ska vi på vallningskurs. Dock ska Fixa bara med som åskådare då jag ska valla med en väns två aussies.
Sen helgen efter det ska vi upp till rasspecialen och prova att ställa ut och en massa annat skoj :D:bump:.

jyCUbMR.jpg


N5JeR9J.jpg


Tw5gvcf.jpg
 
Tidigare ikväll fick jag ett samtal från en uppfödare jag varit i kontakt med. Hen hade fått ett återbud och undrade om jag fortfarande är intresserad och det är jag. Så till påsk flyttar det in en lite schipperkekille :love:

Det födds för få valpar så det är svårt att få en. Har blivit erbjuden tikar men tackat nej då jag vill ha en hane. Är så otroligt lycklig just nu även om jag inte fattat att det är sant riktigt än :banana:
 
Jag är med här nu! Har ställt mig på kö till en valp från samma uppfödare som Ozzy kommer ifrån. Har jag riktig tur får jag en tik från hans kullsyster som är dräktig med en av de finaste hanarna jag sett. De föds i mitten av april nångång.
 
Tidigare ikväll fick jag ett samtal från en uppfödare jag varit i kontakt med. Hen hade fått ett återbud och undrade om jag fortfarande är intresserad och det är jag. Så till påsk flyttar det in en lite schipperkekille :love:

Det födds för få valpar så det är svårt att få en. Har blivit erbjuden tikar men tackat nej då jag vill ha en hane. Är så otroligt lycklig just nu även om jag inte fattat att det är sant riktigt än :banana:

Jag kommer att sitta klistrad här i tråden kring påsk...:cautious::angel:
 
Asni är nu 48 cm hög, väger 15,2 kg och tar allt i livet med en klackspark :D Här får hon testa den höga bruksstegen för första gången.
Innan vi började träna gick vi ut på en uppvärmningspromenad. Mellan mig och hundarna reser en stor hare på sig. Tar några skutt bortåt, Asni får syn på den och börjar röra sig mot den och den börjar springa för fullt. Jag ropar på Asni och hon kommer direkt :love: Så himla duktig!
 
Har nu anmält intresse för en planerad kull nästa år :heartnailbiting::love:
Om allt går enligt uppfödarens planering och mina önskemål... så blir jag med valp i slutet av våren/början av sommaren.

Men just nu tror jag att
1. Tiken kommer inte komma i löp enligt plan
2. När hon väl löper kommer den tilltänkte hanen inte vilja para... eller inte lyckas
3. Tiken kommer inte bli dräktig
4. Om hon blir dräktig kommer något hända så hon resorberar (heter det så på hund också??)
5. Om hon valpar kommer inte alla överleva
6. De som överlever är typ 2 stycken och då finns ingen till mig
7. Om de blir fler är det bara hanar och jag vill absolut helst ha en tik
8. Om det blir fler än två och både hanar och tikar kommer jag ändå inte få köpa av någon anledning, oklart vilken men jag kommer nog på någon :p

Vad mer kan gå åt skogen?? Tänker att det är bra att vara mentalt förberedd :cool:


1. Tiken har börjat löpa. Senare än plan, men inom rimlig tid :up:
2. Både tik och hane var intresserade, parning genomförd :up:
3. Håller tummarna för att hon är dräktig!

Och om det tillräckligt många så kommer jag få köpa en valp ur denna kull :heart

4. Tiken blev dräktig och resorberade inte
5. Valpning gick bra och alla överlevde :heart
6. Totalt blev det 5 valpar
7. Det föddes både tikar och hanar.

8. Jag har pratat med uppfödaren om att jag är intresserad av en tikvalp och inväntar svar. Det verkar gå vägen, men det finns säkert något mer det kan falla på under upploppet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
192 456
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 523
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 747
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp