Jag känner mig hedrad - en uppfödare har hört av sig till mig med en frågan om jag är intresserad av en valp från henne.
Finns bara 140 regristrerade hundar av rasen och väntetid för valp är lång. Om allt går som det ska får jag hem en valp till midsommar :D:nailbiting:
 
Jag ska åka till Skottland nästa år och eh, min kompis jobbar med att sälja tränade vallhundar/valpar. Så eventuellt följer det med en hund hem då.

Ska du vara där länge eller går det så snabbt att ordna pass för en valp?:idea:
 
Har nu anmält intresse för en planerad kull nästa år :heart :nailbiting: :love:
Om allt går enligt uppfödarens planering och mina önskemål... så blir jag med valp i slutet av våren/början av sommaren.

Men just nu tror jag att
1. Tiken kommer inte komma i löp enligt plan
2. När hon väl löper kommer den tilltänkte hanen inte vilja para... eller inte lyckas
3. Tiken kommer inte bli dräktig
4. Om hon blir dräktig kommer något hända så hon resorberar (heter det så på hund också??)
5. Om hon valpar kommer inte alla överleva
6. De som överlever är typ 2 stycken och då finns ingen till mig
7. Om de blir fler är det bara hanar och jag vill absolut helst ha en tik
8. Om det blir fler än två och både hanar och tikar kommer jag ändå inte få köpa av någon anledning, oklart vilken men jag kommer nog på någon :p

Vad mer kan gå åt skogen?? Tänker att det är bra att vara mentalt förberedd :cool:

1. Tiken har börjat löpa. Senare än plan, men inom rimlig tid :up:
2. Både tik och hane var intresserade, parning genomförd :up:
3. Håller tummarna för att hon är dräktig!

Och om det tillräckligt många så kommer jag få köpa en valp ur denna kull :heart
 
Jag har precis pratat med uppfödaren och blivit lovad en valp! :banana: Äntligen är det dags för mig!

Det är inte optimal tajming, men är det någonsin det? Så om allt klaffar så blir jag med valp den 22 februari, lagom till sportlovet. Nu ska jag bara komma fram till om jag ska åka upp dit och träffa valparna innan, det är 6,5h enkel väg med bil upp. Hur har ni andra gjort? Jag vill verkligen dit, men har inte egen bil så behöver i så fall låna alternativt ta tåget och dessutom behöver jag ta en hotellnatt (vägrar göra den resan under en dag).
 
Vi kommer högst troligt utöka familjen med en ridgeback-tik runt den 22 februari. Varit och hälsat på valparna idag och ska på nytt besök om ca 10-14 dagar för att träffa dem igen och få veta vilken tik vi får. Kommer bli en rolig vår det här. Ska bli jätteroligt att få berätta för barnen efter nästa besök.
 
Spanandet efter en intressant labbekull fortsätter här, men det går trögt, speciellt eftersom jag av olika skäl inte kan resa iväg så långt utan är låst till en viss geografisk radie. Jag har sett en kommande kull i ett angränsande län, men jag är inte så insatt i olika kennlar och deras linjer att jag vet säkert ifall det är något som skulle kunna vara av intresse. Är det någon här som har bättre insikt och är villig att bolla lite tankar så är det bara att skicka ett PM.

Funderar rätt ofta på vad sjutton jag skulle kunna skaffa för ras istället, men jag känner mig inte sådär peppad att starta en rastråd för att bena ut det. Risken är att det bara kommer rekommenderas något som passar 'på papperet' men inte tilltalar mig ett dugg. :o
 
Just nu är nog det faktum att alla hunder inte skulle få plats i bilen som stoppar mig från att köpa en till. :rofl: Fick ett nytt sug efter en till och sambon har varit valpsugen ett bra tag. :meh:
Beror på vad man menar med "få plats". Har en bekant som kört med 4 fullvuxna borzoihanar och en dvärgpudel i en Nissan Micra. Pudeln var den som tog mest plats...

Annars finns det ju större bilar ;)
 
Beror på vad man menar med "få plats". Har en bekant som kört med 4 fullvuxna borzoihanar och en dvärgpudel i en Nissan Micra. Pudeln var den som tog mest plats...

Annars finns det ju större bilar ;)

Vi har en pyttebil, Renault clio sporttourer med två burar då vi tagit ut baksätena. Men två delar bur och får plats att ligga ner osv.

Lär ju behöva köpa skåpbil nu. :) Vet inte order finns något annat som fungerar till fyra hundar.
 
Spanandet efter en intressant labbekull fortsätter här, men det går trögt, speciellt eftersom jag av olika skäl inte kan resa iväg så långt utan är låst till en viss geografisk radie. Jag har sett en kommande kull i ett angränsande län, men jag är inte så insatt i olika kennlar och deras linjer att jag vet säkert ifall det är något som skulle kunna vara av intresse. Är det någon här som har bättre insikt och är villig att bolla lite tankar så är det bara att skicka ett PM.

Funderar rätt ofta på vad sjutton jag skulle kunna skaffa för ras istället, men jag känner mig inte sådär peppad att starta en rastråd för att bena ut det. Risken är att det bara kommer rekommenderas något som passar 'på papperet' men inte tilltalar mig ett dugg. :o

Är det en jaktlabbe eller utställningslabbe du letar efter?
Jag skulle vara väldigt noga med ledstatus om jag letade labbe. Tyvärr mycket OCD inom båda rasvarianter.
 
pinglan_190113.jpg

Jag bilade ca 150 mil totalt för att hämta hem den här gobiten från finska Uleåborg för snart en månad sedan. Hon är ett barnbarn till en hane som jag fött upp, så förhoppningen är att hon i framtiden ska kunna föra mina linjer vidare hos mig. Kul med en långhårig chow chow igen, då jag inte haft det sedan min stamtik gick bort 2012. Hon är i alla fall en kul valp med mycket fart och glädje. Och envishet!!
 
Är det en jaktlabbe eller utställningslabbe du letar efter?
Jag skulle vara väldigt noga med ledstatus om jag letade labbe. Tyvärr mycket OCD inom båda rasvarianter.

Varken eller om jag ska vara helt ärlig, idealet är något mer åt dual purpose-hållet (lättare att hitta en enhörning, tror jag... :cautious:). De showlabbar jag har träffat har visserligen varit snälla och socialt okomplicerade, men också väldigt flamsiga och trögjobbade. Inget som känns så värst tilltalande för mig som vill ha en träningskompis. Samtidigt tror jag att en jaktlabbe skulle vara för mycket hund, annars hade valet varit ganska självklart.

Jag är medveten om att ledproblem finns, och har redan fått sålla bort några kennlar för att jag efter lite luskande fann att de haft uppfödningar med väldigt besvärliga armbågar, bland annat. Jag är inte helt novis bara för att det här (vad nu "det här" visar sig vara i slutändan) blir min första hund. Snarare känns det som att jag har läst på för mycket ibland...
 
Varken eller om jag ska vara helt ärlig, idealet är något mer åt dual purpose-hållet (lättare att hitta en enhörning, tror jag... :cautious:). De showlabbar jag har träffat har visserligen varit snälla och socialt okomplicerade, men också väldigt flamsiga och trögjobbade. Inget som känns så värst tilltalande för mig som vill ha en träningskompis. Samtidigt tror jag att en jaktlabbe skulle vara för mycket hund, annars hade valet varit ganska självklart.

Jag är medveten om att ledproblem finns, och har redan fått sålla bort några kennlar för att jag efter lite luskande fann att de haft uppfödningar med väldigt besvärliga armbågar, bland annat. Jag är inte helt novis bara för att det här (vad nu "det här" visar sig vara i slutändan) blir min första hund. Snarare känns det som att jag har läst på för mycket ibland...

Jag tror inte man kan läsa på för mycket ;) Sen kan man ju faktiskt ändå få en sjuk hund även om allt är perfekt på pappret, det går ju inte att skydda sig mot allt men jag tror absolut att det är mer positivt än negativt att vara påläst och ha gjort efterforskningar.
@AraSlei har en del koll i alla fall på jaktlinjer :)
 
@border_kelpie Vilken goding! :love:

Blev det efter dem du tänkt dig eller hittade du en annan kull? Såg precis att Nanos uppfödare kommit hem med tre nya från USA som jag fick se bilder på, man blir ju inte alls valpsjuk :angel:..
 
Visa bifogad fil 25112
Jag bilade ca 150 mil totalt för att hämta hem den här gobiten från finska Uleåborg för snart en månad sedan. Hon är ett barnbarn till en hane som jag fött upp, så förhoppningen är att hon i framtiden ska kunna föra mina linjer vidare hos mig. Kul med en långhårig chow chow igen, då jag inte haft det sedan min stamtik gick bort 2012. Hon är i alla fall en kul valp med mycket fart och glädje. Och envishet!!

Vilken gullig liten björn ❤️ Behåller hon färgen eller kommer hon ljusna med åldern?

Hur ser hälsoläget ut för rasen numera? Visst var det Chow chow som hade problem men rullande ögonlockskanter?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
193 760
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 590
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 776
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp