iNHALE

Trådstartare
2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har förhoppningsvis fått det och de som gick bet kanske hoppas på bättre tur till nästa år. Tänkte därför smygstarta en valptråd till kommande år för oss som går i väntans tider, eller förväntans tider rättare sagt. Vissa har kanske allt klart redan, andra letar fortfarande match till tiken, letar uppfödare, eller försöker bestämma ras. Jag får nog sälla mig till den senaste kategorin även om jag har ett par tre stycken olika alternativ i tanken.

Min älskade borzoipojke gick ju bort i somras, plötsligt och oväntat en kväll utan förvarning. Trodde jag skulle få ha honom iaf 8 år till men så blev det inte så helt plötsligt är man tillbaka på ruta ett. Trots att jag älskar borzoier så är det tyvärr så, iaf i min mening, att rasfolket är något av det värsta jag stött på. Förväxta fjortistanter som inte gör något annat än att bråka och smutskasta varandra bakom dåligt maskerade uttalanden på facebook och skvaller och skitsnack avlöser varandra bredvid ringen på utställningar och tävlingar. Köper man valp av "fel" uppfödare blir man sedd ned på och när någon uppfödare av någon anledning tvingas avliva en avelshund så jublas det bakom kulisserna bland de som inte anser sagd uppfödares avel vara bra nog, "tack och lov att den fula hunden dog så det inte blir fler valpar efter den". Med anledning av detta så överväger jag att byta ras denna gången, trots att jag älskar rasen i sig. Alla behöver inte vara vänner men en god gemenskap där folk kan hålla god ton är det minsta man kan begära tycker jag... Är dock ett litet dilemma gällande vad man isf skulle ha istället. Har kollat på andra vinthundar men även Eurasier. Om allt går enligt planen så hoppas jag på en valp till sommarsemestern med hela vintern och våren tillägnad uppfödarsökande och kontaktknytande.

Vilka fler hade tänkt sig tillökning till nästa år?
 
Jag skulle inte ha ny hund på några år men om allt går som planerat blir det tillökning i januari för mig. Min 9,5 år gamla hovawart hane parade en fantastisk tik för 2 veckor sen och blir det valpar ska jag ha en. Förhoppningen är en tik men beroende på vad som föds kan jag tänka mig en hane med.
 
Vi har anmält intresse hos vår uppfödare om det skulle bli en passande valp i den kull som förhoppningsvis tillverkas i oktober. Tiken verkar dock högst ointresserad av att löpa än så länge. Är i valet och kvalet mellan tik eller hane; uppfödaren tycker vi har nog med en brötig hane att hålla reda på, men jag känner mig inte som en tikmänniska. Blir det ingen valp som är lovande utseendemässigt kanske vi väntar, även om det lär ta tid innan hennes nästa kull.
 
Vågar inte! :laugh: Skulle vilja köpa en för patrullen eftersom att varken Tonto eller Floki passar till 100% för det. Men tycker att det verkar vara så svårt att hitta en som jag skulle klara av typ.
Jag klarade av Pästen, så självklart fixar du det också :) Det är ju inte som att du går från ett gosedjur till malle, båda dina lär säkert kräva sitt.
 
Vi har anmält intresse hos vår uppfödare om det skulle bli en passande valp i den kull som förhoppningsvis tillverkas i oktober. Tiken verkar dock högst ointresserad av att löpa än så länge. Är i valet och kvalet mellan tik eller hane; uppfödaren tycker vi har nog med en brötig hane att hålla reda på, men jag känner mig inte som en tikmänniska. Blir det ingen valp som är lovande utseendemässigt kanske vi väntar, även om det lär ta tid innan hennes nästa kull.
Jag kände mig inte heller som en tikmänniska efter min hane men satsade ändå på tik som nr 2 och nu blir hund nr 3 också tik om det föds tillräckligt många.
 
Min valp kommer ju troligen hem till mig under 2019 (beräknad födsel om tiken tar sig är December) så kanske bör sålla mg mer till denna tråd än Valp 2018 :angel:
 
Tiken gjorde UL idag och va enligt det tom så blir ingen valp för mig i januari. :( Men det kan bli en ändå 2019 för vi ska eventuellt prova igen på nästa löp.
 
De har precis parat och om det tar sig så kommer det små staffevalpar i december! Så då blir jag förhoppningsvis med staffe under 2019, om det kommer en passande valp! ÄR SÅ SPÄND! Känner mig som ett barn där högsta önskan är påväg att gå i uppfyllelse ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte hålla mig... måste smygstarta en tråd till nästa år. Jag kan inte vara den enda som redan nu har planer tänker jag. Från...
98 99 100
Svar
1 980
· Visningar
191 706
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Nu börjar det äntligen vara dags för valpköp! Jag har länge (3 år) letat efter en till tollare, har på dessa år känt att det bara har...
Svar
2
· Visningar
3 695
Senast: Ciindy
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp