Nej, det behöver inte vara för sent för äggen, jag menade att det kunde vara för sent för parning om det är en tik som bara står vid dagarna kring ägglossning :) Ägglossningen är ju vid 12-24 nmol/L, så det kan ju varit därför som hon inte släppte till helt först. Över 75 nmol/L brukar man räkna som att höglöpet är slut, även om det finns undantag.
Men jag håller alla tummar för att hon är ett undantag och att hon har långlivade ägg så att det blir en hel hög valpar 😍
Jo tiken stod ju fortfarande, så den biten är ju okej och hon hade inte börjat mörkna i blodet heller - så nu bara hoppas. Fick lite mer hopp när jag läste på Canireps sida att vissa tikar är kvar i höglöp ända upp till 120 nmol, så jag får hoppas hon är en sådan tik :D annars får vi testa igen nästa löp. Men nu är perfekta tiden för mig till just denna kull, så jag önskar verkligen det gick vägen :heart
 
Jo tiken stod ju fortfarande, så den biten är ju okej och hon hade inte börjat mörkna i blodet heller - så nu bara hoppas. Fick lite mer hopp när jag läste på Canireps sida att vissa tikar är kvar i höglöp ända upp till 120 nmol, så jag får hoppas hon är en sådan tik :D annars får vi testa igen nästa löp. Men nu är perfekta tiden för mig till just denna kull, så jag önskar verkligen det gick vägen :heart
Håller tummarna :heart
 
Jag ska vara helt ärlig med er. Jag ser INTE fram emot valp tiden what so ever! Allt bitande och tuggande och springa ut och kissa stup i kvarten. Dessutom tycker jag valpar luktar så himla räligt 😑😑 Men när man har den där tuggande-kissande-illa luktande-terroristen liggande i soffan och myser då känns det lite värt det. Ibland...
Känner precis samma sak! Längtar till valpis är vuxen. :angel: Jag hoppas dockdet blir lite enklare med valp med Fenna i huset, hon är ju trots allt en bestämd 8 barns mor. :rofl:
 
received_562958100979866.jpeg

Tiden går både snabbt och långsamt på samma gång. Känns som det var igår de föddes och redan börjar det bli små hundar av dem.
 
Freya är en av de enklaste valparna jag haft förutom att hon villhöver ut på natten. Men min mamma fick ta henne några nätter då jag behövde jobba. Och då vips sov hon 22-07 🙄😂. Så måste vara mitt fel 🙈.
Så inatt gick jag inte ut men hon provade väcka mig men tog bort henne och somnade om. Får köra med den taktiken nu.

Vi går också valpkurs och hon är verkligen super smart och är så glad över henne 😍❤.
 
Två hundar hemma nu och ojoj vad svettigt det är. Bra träning inför valp i höst? Problemet är ju min tik, hanen som är här på lån tills vidare är en okomplicerad typ :D . Men det är ett koppel extra att ha koll på när tiken blir hysterisk...
 
Kan passa på att fråga här bland andra valpägare!
Jag läste en guide för hur man ska tänka när man motionerar en valp. Jag och min fru gillar att orientera och skulle gärna ta med oss hunden på löpturerna. Vid vilken ålder tror ni en Samojedvalp/hund klarar att springa ca 5km? :)
 
Kan passa på att fråga här bland andra valpägare!
Jag läste en guide för hur man ska tänka när man motionerar en valp. Jag och min fru gillar att orientera och skulle gärna ta med oss hunden på löpturerna. Vid vilken ålder tror ni en Samojedvalp/hund klarar att springa ca 5km? :)
Om man tänker kontinuerlig löpning i koppel så skulle jag inte göra det förrän hunden är minst 1 år. 5 km är långt att springa och även om hunden/valpen kanske sammanlagt springer längre på en dag om man räknar in lek osv så tycker jag det är för långt att springa för en växande hund.
 
Vid vilken ålder tror ni en Samojedvalp/hund klarar att springa ca 5km? :)

Jag skulle inte ta med en icke fullvuxen hund på några löpturer, så minst ett års ålder tycker jag att ni får räkna med. Helst då också friröntgad på lederna eftersom det innebär en del slitage att springa kilometer efter kilometer utan paus.
 
Kan passa på att fråga här bland andra valpägare!
Jag läste en guide för hur man ska tänka när man motionerar en valp. Jag och min fru gillar att orientera och skulle gärna ta med oss hunden på löpturerna. Vid vilken ålder tror ni en Samojedvalp/hund klarar att springa ca 5km? :)

Jag skulle inte lita på en guide från en hemsida som listar basenji som en allergivänlig ras för att den inte luktar hund. Och det hela med 5 minuters promenad per månad som hunden har levt känns inte helt uppdaterat heller. Lustig sida på det stora hela, helt enkelt.

Prata med er uppfödare om du är osäker. Hen bör kunna råda dig i hur du ska tänka. Innan ett års ålder så har de flesta draghundar provat på att springa i sele. Törs inte uttala mig om hur långt de springer dock.
 
Nu när många länder stänger sina gränser helt är det en realitet att hämtningen av valpen i slutet på april eventuellt inte blir som det var tänkt... Uppfödaren är underbar och har sagt att han får bo där så länge som det krävs innan det går att hämta honom, men det känns ändå surt eftersom jag redan fått semestern spikad för att kunna vara hemma just då.
 
Nu när många länder stänger sina gränser helt är det en realitet att hämtningen av valpen i slutet på april eventuellt inte blir som det var tänkt... Uppfödaren är underbar och har sagt att han får bo där så länge som det krävs innan det går att hämta honom, men det känns ändå surt eftersom jag redan fått semestern spikad för att kunna vara hemma just då.
Förstår att det känns surt :down:
Men, det är ju 1,5 månad kvar, förhoppningsvis hinner det hända en del tills dess :)
 
Va gör jag fel? Freya kan sova 22 - 07 hos min mamma men hos mig sover hon knappt 01 - 06.. och sen är hon vaken tills vi går ut. Som idag blev kl 8. Men mellan 6 - 8 väcker hon mig minst 1 gång i halvtimmen.
Jag blir utan att vilja vara det såå sjukt frustrerad och irriterad på henne.. Hon är ändå 4 månader nu och ska kunna sova en hel natt.

Men måste ju vara något jag gör? Rör jag mig mer? Så jag väcker henne?
Har ändå en 160 säng så hon borde inte väckas av det.

Nej för fyy vad trött jag är nu 😭.. redan sjuk med feber och förkyld med dubbelsidig öroninflammation 😞.

Dagens gnäll inlägg 😂🙈
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 765
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 478
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp