Det är hon verkligen!! Och väldigt smidig för att vara valp, ända nackdelen egentligen är att hon inte är särskilt godismotiverad 😅.

Det går att jobba upp! Och kan komma av sig själv också. Min äldre hane var inte supermycket för godis som unghund, nu är han betydligt mer godismotiverad. Gäller också att man riktar in sig på de riktiga godsakerna, inte torra tråkiga grejer från närmaste djurbutik.
 
Undra om jag måste alfarulla valpen eller om hon ska få alfarulla bulldoggen :p;)
IMG_5893.jpeg
 
En hörntand har lossnat i Åysan mun 😁 tidigt då hon är bara är ca 4,5 månader gammal än men jag hoppas det betyder att hon kommer sluta växa tidigt. Skulle vara perfekt med den storleken hon är nu. Ca 14 kg och gissningsvis ca 45 cm hög.

I övrigt går träningen bra men hon verkar vara inne i en lite spökig period vilket märks mest i vardagen.
 
Jag lilla hund är fortfarande så oförskämt lätt att ha och göra med. En glad och kaxig liten skit som tycker att livet är festligt. Jag har inte sett så mycket spökighet eller tonårsfasoner än, så jag har nog det roliga framför mig. Det enda han gör är att han ibland går runt och skäller på, väg jag uppfattar som, ingenting. Det är lite störigt, men det händer främst när han är uttråkad. Sen är det mycket vakt i honom, och det märks! Några grannar har blivit grundligt utskällda för att de har vistats på vad Servus uppfattar som vårt område (hans gränsdragning är lite större än vad fastighetskartan säger...).
received_360742641749672.jpeg
 
I förrgår hämtade jag hem denna lilleman från Italien. Han heter Dominico och är en 17 veckor gammal mittelspitz. 😊❤️ Hittills upplever jag honom som en nyfiken, social och god valp. ❤️ Vi tog flyget hem från Italien och han fick utan problem följa med i kabinen. ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_20200905_082845.jpg
    IMG_20200905_082845.jpg
    141,5 KB · Visningar: 40
Valparna har fyllt sex veckor, så det närmar sig. Det tycks bli ett besök till för mig hos uppfödaren i kommande vecka. Vilken valp som blir min är inte bestämt ännu och det lär nog ta ytterligare minst en vecka.
 
Jag har ju oxå ny valp och ny ras,efter att ha utvärderat henne i någon månad så har vi bestämt att hon får stanna.
Jag med motiveringen att hon är jätte trevlig,lättlärd,bra mentalt och ganska söt , -et är pälsen,all skit följer med in o häromdagen lerbadade hon i kanalen 🙈

Gissa med motiveringen att äntligen få en jämnstor kompis som kan hålla hennes takt,något för busig men matte säger att det blir bättre.

Detta betyder oxå att Gissas mops har flyttat till ett mera anpassat hem.

Detta är Myran (i papprena heter hon Cinnamon) 5 mån i nya bilens nya bur.
20200826_160516.jpg
 
Omgång 4 på hundkursen. Köttbullar är mycket mer populärt än vanligt tråkigt hundgodis men det är inte alltid lätt att motivera en 8 månader gammal vinthundshane med godis... När det var ca 20 min kvar av träningen så slutade han ta godis helt och hållet och vägrade göra något öht utan stod bara och glodde på de andra hundarna, alt slängde sig som en idiot i kopplet och försökte attack-leka med de andra.

Längtar tills han börjar bli 2-3 år gammal :grin:
 
Omgång 4 på hundkursen. Köttbullar är mycket mer populärt än vanligt tråkigt hundgodis men det är inte alltid lätt att motivera en 8 månader gammal vinthundshane med godis... När det var ca 20 min kvar av träningen så slutade han ta godis helt och hållet och vägrade göra något öht utan stod bara och glodde på de andra hundarna, alt slängde sig som en idiot i kopplet och försökte attack-leka med de andra.

Längtar tills han börjar bli 2-3 år gammal :grin:
Har ni hundarna ute längre och tränar än 20 min alltså?
 
Har ni hundarna ute längre och tränar än 20 min alltså?
Varje lektion är en timme där vi kör typ 5 min träning, 5 min vila/genomgång, 5 min träning, 5 min vila och så rullar det på så. Ibland blir det längre "vila" när det är något moment som bara kan göras av ett ekipage åt gången och man får stå och titta på i väntan på ens egen tur och tills alla hunnit göra det. Så det är aldrig några långa sammanhängande stunder av aktiv träning sas utan det är korta pass som varvas med "vila" och vi får göra några olika övningar under lektionen gång, så det är inte en timmes nötande av fotgående tex utan övningarna varierar.
 
Omgång 4 på hundkursen. Köttbullar är mycket mer populärt än vanligt tråkigt hundgodis men det är inte alltid lätt att motivera en 8 månader gammal vinthundshane med godis... När det var ca 20 min kvar av träningen så slutade han ta godis helt och hållet och vägrade göra något öht utan stod bara och glodde på de andra hundarna, alt slängde sig som en idiot i kopplet och försökte attack-leka med de andra.

Längtar tills han börjar bli 2-3 år gammal :grin:

Tar han inte lek alls? så du kan variera belöningarna och kanske hålla intresset för dig uppe lite längre

Antar att det kan vara lite rastypiskt att vara lite svårbelönad? Du får kanske prioritera övningar du vill prova på plats och sen prova resten hemma och stoppa undan hunden i bilen när han "checkar ut".
 
Varje lektion är en timme där vi kör typ 5 min träning, 5 min vila/genomgång, 5 min träning, 5 min vila och så rullar det på så. Ibland blir det längre "vila" när det är något moment som bara kan göras av ett ekipage åt gången och man får stå och titta på i väntan på ens egen tur och tills alla hunnit göra det. Så det är aldrig några långa sammanhängande stunder av aktiv träning sas utan det är korta pass som varvas med "vila" och vi får göra några olika övningar under lektionen gång, så det är inte en timmes nötande av fotgående tex utan övningarna varierar.
Tar han inte lek alls? så du kan variera belöningarna och kanske hålla intresset för dig uppe lite längre

Antar att det kan vara lite rastypiskt att vara lite svårbelönad? Du får kanske prioritera övningar du vill prova på plats och sen prova resten hemma och stoppa undan hunden i bilen när han "checkar ut".
Han tar lek ibland men bara "vild" lek sas och det är ibland svårt att använda som belöning i vissa moment tycker jag.

Vinthundar över lag är ofta mer svårtränade eftersom de har en låg och ibland näst intill obefintlig will to please med vissa undantag. Allt man begär av dem ska motiveras och de avskyr ofta upprepningar. Är utmaningen för stor rent mentalt och de upplever det som ovärt att hålla på så ger de upp.
 
Tänk att min lilla diva redan är 4 månader, första valptanden är tappad så nu blir det extra mycket ben. Utifall det skulle klia. Hon är precis som min förra tik inte alls särskilt destruktiv och har inte förstört något än.

Känns dock trist att ha missat två tillfällen på valpkursen av sex, och imorgon kommer jag missa en tredje. Sen kommer jag inte kunna delta på den sista heller pga jobb. Väl spenderade pengar eller något.. men det är som det är i dessa tider, har ju symptom så får inte delta. Vi får träna på hemma.

Detta med rumsrenheten är dock fortfarande vår svaga punkt . Jag kan inte hjälpa att inte känna frustration när hon håller sig hela promenaderna och kissar inne så fort vi kommit in. Hur ska jag vända på denna onda cirkeln? Jag går ut när hon sovit/ätit/lekt, så blir i snitt varannan timme.
20200905_124839.jpg
 
Han tar lek ibland men bara "vild" lek sas och det är ibland svårt att använda som belöning i vissa moment tycker jag.

Vinthundar över lag är ofta mer svårtränade eftersom de har en låg och ibland näst intill obefintlig will to please med vissa undantag. Allt man begär av dem ska motiveras och de avskyr ofta upprepningar. Är utmaningen för stor rent mentalt och de upplever det som ovärt att hålla på så ger de upp.

Väldigt olika från de hundar jag har ägt själv då men är bekant med några hundar helt utan will to please och har även försökt träna en 😂 (ungefär då insåg jag att bland det viktigaste jag vill ha hos en hund är "will to please"). Prioritera är det som gäller då absolut inte nöta och sluta innan hunden tröttnar. Sen går allt att belöna med lek, det är bara lite bökigare ibland. Har träffat en del whippets med riktigt fin leklust (jakt/kamp) men det varierar säkert inom och mellan raserna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 766
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 479
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp