Status
Stängd för vidare inlägg.
700C7BDB-73E1-456F-943D-88FC4F6C5E27.jpeg

Nytrimmad Nike :love:
 
Izor har varit här i snart två veckor och idag var första gången jag såg honom reagera med ens ett uns rädsla för nåt. Det är ju skördetider och flera av våra promenadrundor går en bit längs bilväg där det nu kör traktorer med höskrindor i full fart fram och tillbaka. När traktorn och det stora jättesläpet dundrade och skramlade förbi i full fart så tog han ett stort skutt ut i diket. När nästa skulle köra förbi var jag mer beredd på att han eventuellt skulle bli rädd så då ställde jag mig en bit från vägen med honom och så tittade vi tillsammans på åbäket, och sen var det bra med det - nästa traktor reagerade han inte alls på.

I övrigt har vi börjat öva in pallen med shaping, jättekul och man riktigt ser kugghjulen snurra! Vi övar också mycket på byteshandel då han gärna äger sina leksaker (inte så att han vaktar dem, inte alls, men han går gärna undan med dem och vill leka själv) och på bara två dagar så har han ändrat sin känsla och kommer nu direkt med grejerna så vi kan leka ihop! Guldvalp. :heart
 
IMG_20210705_213916_067~2.jpg

Igår var det äntligen dags för valpkurs! Han var precis lika glad som han ser ut :D

Svårt att vara stilla tyckte Tengil, så där har vi att jobba på. Övningarna handlade om ögonkontakt och omvänt lockande vilket han redan kan hyfsat väl, men jag är imponerad över att han klarade av det även på kursen där störningarna var rätt svåra! Han är väldigt social och hade lite svårt att lägga band på sig när instruktören kom nära, och den andra valpen (vi var bara två igår) var även den ganska lockande, men när vi väl tränade och utförde övningarna så hade han ändå bra fokus :)

Visst var det lite annorlunda att inte bara kunna sitta ner och titta på instruktören, men jösses vad roligt det är ändå med en valp som är så förbaskat glad och nyfiken och driven! Det är verkligen annorlunda mot vad jag är van vid, och det är så skönt att inte behöva gasa på och peppa eller oroa sig över en känslig eller rädd hund.

Han kan vara ganska intensiv (och, ärligt talat, ganska jobbig :angel:), men än så länge är han precis som jag hoppats :love: Jag känner mig lite fjantig som bara maler på om hur nöjd jag är, men det är jag verkligen! Han kommer säkert orsaka en del gråa hår och bjuda på utmaningar, men jag tror också att vi kommer få det riktigt kul ihop :)
 
Visa bifogad fil 73064
Igår var det äntligen dags för valpkurs! Han var precis lika glad som han ser ut :D

Svårt att vara stilla tyckte Tengil, så där har vi att jobba på. Övningarna handlade om ögonkontakt och omvänt lockande vilket han redan kan hyfsat väl, men jag är imponerad över att han klarade av det även på kursen där störningarna var rätt svåra! Han är väldigt social och hade lite svårt att lägga band på sig när instruktören kom nära, och den andra valpen (vi var bara två igår) var även den ganska lockande, men när vi väl tränade och utförde övningarna så hade han ändå bra fokus :)

Visst var det lite annorlunda att inte bara kunna sitta ner och titta på instruktören, men jösses vad roligt det är ändå med en valp som är så förbaskat glad och nyfiken och driven! Det är verkligen annorlunda mot vad jag är van vid, och det är så skönt att inte behöva gasa på och peppa eller oroa sig över en känslig eller rädd hund.

Han kan vara ganska intensiv (och, ärligt talat, ganska jobbig :angel:), men än så länge är han precis som jag hoppats :love: Jag känner mig lite fjantig som bara maler på om hur nöjd jag är, men det är jag verkligen! Han kommer säkert orsaka en del gråa hår och bjuda på utmaningar, men jag tror också att vi kommer få det riktigt kul ihop :)

Han är så fin! :heart Men har du redan gett upp på öronen? :nailbiting::D
 
Haha, han har pyttelite framåttipp som lyfter i vinden eller när han tittar upp :laugh: Mycket kan ju hinna hända med dem än så länge, men nä - jag har inga större förhoppningar om att de kommer bli särskilt korrekta :D
Det är ju verkligen vad som är mellan öronen som är det centrala, oavsett! OM du vill ge det ett litet försök så prova att smörja glycerol på tippen och i vecket och sen massera, massera, massera. Men det kräver ju rätt mycket pyssel för nåt som endast är en estetisk detalj.
 
Det är ju verkligen vad som är mellan öronen som är det centrala, oavsett! OM du vill ge det ett litet försök så prova att smörja glycerol på tippen och i vecket och sen massera, massera, massera. Men det kräver ju rätt mycket pyssel för nåt som endast är en estetisk detalj.

Här är en till bild från kursen igår, väldigt lätta tippar som sagt:
Screenshot_20210706-144723.png


Jag är tyvärr alldeles för ointresserad av skönhetsdetaljer för att orka pyssla med sådant, så öronen får bli som de blir :) Möjligen lite tråkigt om han skulle klara MT men bomma exteriörbedömningen pga felaktiga öron, men jag vet inte hur hårda de är på sådant. Nåja, som du säger - det viktiga är det som sitter mellan öronen! :up:
 
Här är en till som är så galet nöjd med sin valp. :heart så lekfull, kampglad, går frimodigt på alla underlag, helt oberörd av ljud, toksocial mot folk, och har så lätt att fokusera på mig även i nya miljöer med folk och hundar runt omkring. Längtar mig galen efter valpkurs!

Om 10 dagar flyger vi till vårt landställe och jag är lite nervös för hans flygresa, han måste ju åka i bagageutrymmet och går gärna in i sin flygbur, men jag har inte prövat att stänga burdörren än för han går ut nästan direkt. Kanske är det så att det är lite för varmt inne för att han ska vilja vara i buren för där ligger ju en bädd som blir ganska varm... eller så stänger jag bara in honom när han är trött ikväll och släpper ut honom när han lagt sig ner och chillat.
 
Han kan vara ganska intensiv (och, ärligt talat, ganska jobbig :angel:), men än så länge är han precis som jag hoppats :love: Jag känner mig lite fjantig som bara maler på om hur nöjd jag är, men det är jag verkligen! Han kommer säkert orsaka en del gråa hår och bjuda på utmaningar, men jag tror också att vi kommer få det riktigt kul ihop :)

Det där med intensitet och jobbighet tar vi inget ansvar för.* :angel:

Men ok då, jag KAN ha suckat för mig själv igår kväll när jag, trött och mosig av värmen var ute på vad som skulle vara en snabbkiss i trädgården med Healey. I stället fick jag avleda och trötta ut henne lite med lite uppletande och ett kort lydnadspass för att hon inte skulle dra omkull torkvindan. Jag skulle aldrig ha fipplat med den där hängande linan…

Naturligtvis hade jag kunnat gå in med henne och sagt åt henne att gå och lägga sig trots att hon var leksugen. Men det är mer rofyllt med en belåten hund som själv sträcker ut sig på golvet. (Och så är hon ju så fördömt söt…)

Möjligen lite tråkigt om han skulle klara MT men bomma exteriörbedömningen pga felaktiga öron, men jag vet inte hur hårda de är på sådant. Nåja, som du säger - det viktiga är det som sitter mellan öronen! :up:

Healey fick ju, till min stora förvåning, godkänt på exteriörbeskrivningen trots sina fladdermusöron. Så det är iallafall inte omöjligt.
Men jag håller med både om att det finns roligare saker att pyssla med och att det är insidan som räknas, så jag förstår verkligen att du inte orkar pyssla. Jag försökte ett tag med både Healey och Bentley men det gjorde ingen skillnad och eftersom jag inte är intresserad av utställning spelar det ingen roll.

*För förtydligande om någon undrar - Healey är Tengils mamma. 😁
 
Det där med intensitet och jobbighet tar vi inget ansvar för.* :angel:

Men ok då, jag KAN ha suckat för mig själv igår kväll när jag, trött och mosig av värmen var ute på vad som skulle vara en snabbkiss i trädgården med Healey. I stället fick jag avleda och trötta ut henne lite med lite uppletande och ett kort lydnadspass för att hon inte skulle dra omkull torkvindan. Jag skulle aldrig ha fipplat med den där hängande linan…

Naturligtvis hade jag kunnat gå in med henne och sagt åt henne att gå och lägga sig trots att hon var leksugen. Men det är mer rofyllt med en belåten hund som själv sträcker ut sig på golvet. (Och så är hon ju så fördömt söt…)



Healey fick ju, till min stora förvåning, godkänt på exteriörbeskrivningen trots sina fladdermusöron. Så det är iallafall inte omöjligt.
Men jag håller med både om att det finns roligare saker att pyssla med och att det är insidan som räknas, så jag förstår verkligen att du inte orkar pyssla. Jag försökte ett tag med både Healey och Bentley men det gjorde ingen skillnad och eftersom jag inte är intresserad av utställning spelar det ingen roll.

*För förtydligande om någon undrar - Healey är Tengils mamma. 😁
Men åh, tokiga Healey :love: Det lilla äpplet här borta verkar inte ha fallit långt ifrån trädet :D Jag gillar påhittiga hundar som tar för sig av livet, det brukar ge många skratt! Och ja, även en del suckar... :laugh:

Nej precis, helt uteslutet är det ju inte att få godkänt ändå trots öronen :) Jag är inte heller intresserad av utställning, och så viktig är inte exteriörbeskrivningen för mig att jag orkar försöka bara därför - skulle Tengil gå miste om en korningstitel enbart på grund av öronen så hade jag jublat och firat i alla fall :p
 
Idag fick ILY uppleva sitt första regnoväder. Det var tydligen hur kul som helst med vattenpölar och vatten som sprutade ur stuprännor/med från tak etc.
Hon är så himla enkel, glad och trygg!
Vi har börjat koppelträna lite. Det går bra. Hon är också en hejare på att sniffa fram saker man gömmer. Och lär sig allt väldigt fort.
Hon är i en period då hon på långt avstånd sänker sig, smyger på sina leksaker och attackerar dem à la rävhopp. 🦊 😅 Så sött!
Hon har också börjat älska att hämta liten minitennisboll som kastas.
Regnskojad pappi med ståpäls:
BDDDAF10-A33E-4197-A173-9A6A0563138E.jpeg
 
Idag fick ILY uppleva sitt första regnoväder. Det var tydligen hur kul som helst med vattenpölar och vatten som sprutade ur stuprännor/med från tak etc.
Hon är så himla enkel, glad och trygg!
Vi har börjat koppelträna lite. Det går bra. Hon är också en hejare på att sniffa fram saker man gömmer. Och lär sig allt väldigt fort.
Hon är i en period då hon på långt avstånd sänker sig, smyger på sina leksaker och attackerar dem à la rävhopp. 🦊 😅 Så sött!
Hon har också börjat älska att hämta liten minitennisboll som kastas.
Regnskojad pappi med ståpäls:
Visa bifogad fil 73098

Frissan! :love:
 
Men åh, tokiga Healey :love: Det lilla äpplet här borta verkar inte ha fallit långt ifrån trädet :D Jag gillar påhittiga hundar som tar för sig av livet, det brukar ge många skratt! Och ja, även en del suckar... :laugh:

Nej precis, helt uteslutet är det ju inte att få godkänt ändå trots öronen :) Jag är inte heller intresserad av utställning, och så viktig är inte exteriörbeskrivningen för mig att jag orkar försöka bara därför - skulle Tengil gå miste om en korningstitel enbart på grund av öronen så hade jag jublat och firat i alla fall :p
Sätter man inte kludd i örontippen så som man gör hos sheltie? Tänker att det i alla fall inte är så mycket pyssel utan mest att få dit bara och sen inte bry sig så mycket om det :)
 
Jo, det är jättekul med påhittiga hundar....

/mvh precis fått slänga min precis nyplanterade oreganoplanta, samt två krukor som Izor tydligen misstagit för kampleksaker.
Haha, hoppsan! :D

Jag funderar på, nu när man just blivit med valp, om man inte skulle göra sig en bingobricka med saker som odågan lyckas demolera :idea: Så får man kanske i alla fall skrika "BINGO!" en vacker dag när något dyrt har blivit söndertuggat :laugh:

Sätter man inte kludd i örontippen så som man gör hos sheltie? Tänker att det i alla fall inte är så mycket pyssel utan mest att få dit bara och sen inte bry sig så mycket om det :)
Det kan man säkert göra! Får väl se om jag försöker med det eller inte, just nu lutar det åt att jag låter det vara :) (Jag får väl erkänna att jag nog tycker att han är ganska söt i sina stora öron :o:p)
 
Alltså tiden går så fort - på lördag är valparna redan 8 veckor och börjar flytta :o
Det har varit dåligt med bilder senaste tiden. Gänget av 7 valpar har gått med flocken typ all vaken tid från 5 veckors ålder, så det har mest blivit filmer. Gått ut och in som dom velat i hemmet och trädgården.
Lite bilder vid 6 veckor som jag lagt in collage på är nästan enda rena fotona jag fått till :)
Jag saknar min gammeltant Mini, men att hon inte finns gör att valparna faktiskt kan gå med hela flocken och lära sig individuella hundars integritet, leklust mm. Mycket hundspråk då :)
Mamma är matbaren - men busar nu sen en tid tillbaka (och avvänjer).
Farsan är den stränga som kräver artighet - oj så jobbigt det är för en liten vill-så-mycket-valp :D
Tonårs-Elda är den som ena stunden busar hej vilt och i nästa är en surtant.
London 11 månader är brumbjörnen och valparna favorit-lekfarbror :love: Inte ens när en valp satte tänderna i hans kulor :oblev han arg - han pep mest till och vände sig åt andra hållet. (valparna far råkade ut för samma sak för 3 år sedan och jagade valpskrället 2 varv i trädgården tills han fick tag i henne och kunde läsa paragrafer :rofl:)

Imorgon ska vi åka 7 mil bort för ögonlysning och veterinärbesiktning mm och sen i helgen flyttar 4 av dom. 3 blir kvar ett tag till. Här är en av de två tikvalpar jag velar mellan att sälja med bibehållen avelsrätt (ögonlysningen kan bli sista avgörandet). Hon heter Heffaklumpens Grädden på Moset i stamtavlan :)
Övriga syskon fick namnen: Heffaklumpens Går och Skrotar, Gillar Läget, Ger Järnet, Glimten i Ögat, Guld som Glimmar, Glad som en Lärka
IMG_1960.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 821
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 773
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 817
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp