Bukefalos 30 år!

Och juste, vi cyklade en sväng för första gången I veckan med. Inga konstigheter och hon sprang betydligt mindre än när vi går 😅 märks att det är en hund som älskar och behöver få SPRINGA. Det är galopp typ 80-90% av promenaden när hon är lös.

Snapchat-1297712831.webp

Här vimsar hormonerna runt runt i lille herr hund. Från trygg och stabil till att hoppa högt för plötsliga ljud på promenaden :meh:. Han avreagerar i alla fall fort som tur är.

Han har börjat bli rolig att träna med hemma också, provar sig fram tog bjuder mer beteenden/rörelser :).
11 månader snart.

I torsdags var det sista tillfället på vardagslydnadskursen. Vi gjorde lite roliga saker för hundarna och det var kul att se hur trygg min hund var. Stoppa ner huvudet i en kartong med grejer, stå på en konstig madrass och gå under saker var bara festligt 🥳 Några andra hundar visade mycket mer osäkerhet och rädsla, så det var intressant att se skillnaden.

I dag blir det apporteringskurs och sedan förra tillfället har vi övat på att komma in till mig med dummyn och inte springa ärevarv :angel: I går gjorde han en jättefin avlämning (För att vara oss och nybörjare), får se om det syns någon skillnad på kursen :)

Apporteringen gick så himla bra!

Han kom in jättefint med dummyn till mig, vi gjorde inkallningar och fotgående lös runt de andra hundarna och allt kändes jätteroligt :D
Får öva lite mer på stadgan, han sitter fint när det kastas men när jag gick ut och hämtade en dummy så ville han gärna fram till mig när jag var på tillbakavägen. Hemma går det jättebra men i grupp var det lite svårare. Vi påbörjade lite dirigering också :)

Vi har kanske fått plats i en sökgrupp! Var ute och tränade med dem igår. Det var Flys 4:e träning, och oj så duktig hon är :love:. Körde lite mindre synretning, fullt djup, 6 jättefina och raka skick. Lekte järnet med figgarna trots lite kommunikationsmiss med den ene. Meeen kanske en hund som får ha klippkort hos fysio, hon väljer inte väg utan dönar på och överhoppar sig över liggande träd. Förhoppningsvis bara ovana och ungdomligt oförståend...

Från lördagens skogsutflykt
20251018_144343.webp

Plockade ut min lilla under pauserna på helgens fasanjakt, för att hon skulle få bekanta sig med viltet och mingla lite med folk.

”Om du säljer den där köper jag henne direkt” utbrast en av apportörskompisarna :laugh:

Fast, fint grepp om fågeln, inga tveksamheter att ta den och helt chill och nyfiken i miljön med hundar och människor.
Mycket nöjd!

Plockade ut min lilla under pauserna på helgens fasanjakt, för att hon skulle få bekanta sig med viltet och mingla lite med folk.

”Om du säljer den där köper jag henne direkt” utbrast en av apportörskompisarna :laugh:

Fast, fint grepp om fågeln, inga tveksamheter att ta den och helt chill och nyfiken i miljön med hundar och människor.
Mycket nöjd!
Härligt!

Hur gammal är hon nu? 8 månader?

Nu har jag betalat in tingningsavgiften och valparna är nu 3 veckor. Ska hälsa på dem vid 6 v ålder. Har löst sig med jobbet så kommer hämta när valpen är ca 9 veckor. Dock blir de bara ca 3 dagar hemma sen får valpen börja hänga med på jobbet, men tänker de är bra träning att de får vara med från början med mina andra hundar.

Nästa helg ska vi hälsa på valparna då är de 5 veckor. Vi har nästan 4,5 h enkel väg att köra men uppfödaren är noga och vill träffa köparna innan, iomed hon ska välja valp till oss också. Hälsade ni på valpen innan ni hämtade? Är 5 veckor en bra ålder att träffa valparna?

Nästa helg ska vi hälsa på valparna då är de 5 veckor. Vi har nästan 4,5 h enkel väg att köra men uppfödaren är noga och vill träffa köparna innan, iomed hon ska välja valp till oss också. Hälsade ni på valpen innan ni hämtade? Är 5 veckor en bra ålder att träffa valparna?

Jag plockade upp Spock spontant vid 9 veckor då han och en till fanns kvar men vi hade redan Tay från uppfödaren. Tay träffade vi tror jag vid 6 veckor. Jag tycker att vid 6 veckor börjar man se lite mer personlighet även om uppfödaren säkert ser lite tidigare. Sen är kullen jämn så är det inte alltid så stor skillnad innan man hämtar dem.
Det bra att ni åker och träffar ett tag innan så ni går en känsla för valparna och för uppfödaren.

Jag plockade upp Spock spontant vid 9 veckor då han och en till fanns kvar men vi hade redan Tay från uppfödaren. Tay träffade vi tror jag vid 6 veckor. Jag tycker att vid 6 veckor börjar man se lite mer personlighet även om uppfödaren säkert ser lite tidigare. Sen är kullen jämn så är det inte alltid så stor skillnad innan man hämtar dem.
Det bra att ni åker och träffar ett tag innan så ni går en känsla för valparna och för uppfödaren.
Vi skulle egentligen träffat de vid 6 v men just den helgen var min sambo iväg på jobb så de blir en vecka tidigare istället. Så hoppas endå man kan få en bra uppfattning om valparna trots de är 5 v :D

Vi har både åkt 100 mil norrut i Sverige och 115 mil söderut i Europa för att träffa uppfödare och hälsa på valpar. ;)

Åldern har varierat men från 5 veckor och uppåt har de varit.

Vi har både åkt 100 mil norrut i Sverige och 115 mil söderut i Europa för att träffa uppfödare och hälsa på valpar. ;)

Åldern har varierat men från 5 veckor och uppåt har de varit.
Nu kommer ju endå uppfödaren välja ut hemmen, så åldern kanske inte spelar så stor roll om de är 5 eller 6 v för hon känner ju sina valpar bäst.

Första hunden träffade jag en gång innan vi hämtade. Tror de var 5-6v då. Andra hunden hade jag bara sett på bild innan hämtning och den tredje var jag med när hon föddes och träffade minst en gång i veckan. Tycker inte det har påverkat nånting. Mest kul att träffa valpen så mycket som möjligt. ☺️

Vid fem veckor är det ändå lite hund och inte bara små klumpar. 😅

Jag tycker att valparna är som mysigast runt 5v. Då börjar de bli små hundar och verkligen utveckla sin personlighet utan att ha hunnit bli fullblodsterrorister :p.

Vi tillåter besök från 4v men brukar rekommendera att de väntar till 5v om de kan hålla sig. Vi lovar heller inte bort någon valp utan att ha träffat personen/familjen först.

Tredje gången på apporteringskursen och i dag gick det lite mindre bra :angel: Vi startade bra med att komma in med dummyn till mig på markeringar sen körde vi linjetag och första gick helt ok medan den andra så sprang han bara runt runt tills han ville leka med en hund :bag: Såå... lite att jobba med.

Vi har även anmält oss till bph nästa år i maj, här är vi ute i god tid :D

Utställning nr 2 och vilken dag.. Ganska lång körning dit, riktigt ruskväder hela helgen också. När vi var nästan framme stannade jag för att tanka och trycka en brunch-korv så öppnar bakluckan för att komma åt plånbok. Möts av ett svullet, rinnigt öga med massa klegg i fransarna. Tänker att jahapp, bara att kuska hemöver igen, typiskt. Aldrig hänt förr. Men stryker bort gucket och bestämmer att vi åker dit ändå så får hon rastas på plats och jag ser om vi har sån tur att det la sig efter snabbrengöring. Och banne mig, det gjorde det. Lite röd i ögonvrån men torrt och fint på plats. Så var nöjd med att öht kunna visa, det gjorde inte ont att få med sig lite priser hem så att säga!

Trodde inte vi gick vidare till best in show för de sa inte att vi skulle det och jag är ju för orutinerad för att begripa det själv, så packade in oss och hämtade protokollet. Då framgick det att vi egentligen hade en klass kvar men jag hade bråttom hem till plikt och matlagning så vi åkte ändå. Hon fick omdöme att vara sent utvecklad och lite annat "minus", dessutom ett blåbär i snöret så vi var säkert chanslösa där iallafall. Men dåligt samvete över att man inte ställer upp hela vägen när de arrangerat så fint och fixar sponsorer. Jaja, nästa gång ska jag ordna det bättre hemmavid.

Utställning är inte riktigt min grej men jag måste ändå säga att jag är imponerad över hur hjälpsamma och snälla alla är, inkl domare. Båda vi träffat har varit väldigt bra och styrt upp bedömningen när jag viskat att jag är på tunn is. Hälsat ordentligt på hundarna och verkat måna om att de inte ska tycka det är otäckt. Hade gärna åkt till den här klubben igen!

Bifogade filer

• 20251026_125618.webp
    20251026_125618.webp
    405,6 KB · Visningar: 1 447
Träffar också helst valpköparna nån gång, men vissa har ju varit svårt. Bor i Halmstad och har sålt till bl a Finland och Åland. Det har gått bra 😊
Vi har också själva hämtat en valp i Italien, den hälsade vi inte på innan 😅

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur