Bukefalos 30 år!

Här finns planer på att utöka med en valp till sommaren/hösten. Vi har kikat lite smått i flera år, men det är tyvärr ganska ovanligt i rasen att man hälsotestar i någon större utsträckning, eller utvärderar i något mer än utställning. Men nu finns det inte mindre än två riktigt intressanta kombinationer planerade, som dessutom beräknas vara leveransklara precis när det passar allra bäst. Sen är det ju såklart långt från parning till att det finns leveransklar, frisk valp av rätt kön som uppfödaren vill släppa till just oss.

Hur brukar ni göra när ni kontaktar uppfödare ni inte har någon som helst relation till tidigare? Höra av sig direkt då parning planeras, vänta till efter parning, vänta till valparna är födda och man vet om och i så fall vad det blev? Och hur gör man när det är två högintressanta kullar hos olika uppfödare som beräknas samtidigt?:nailbiting:

Här finns planer på att utöka med en valp till sommaren/hösten. Vi har kikat lite smått i flera år, men det är tyvärr ganska ovanligt i rasen att man hälsotestar i någon större utsträckning, eller utvärderar i något mer än utställning. Men nu finns det inte mindre än två riktigt intressanta kombinationer planerade, som dessutom beräknas vara leveransklara precis när det passar allra bäst. Sen är det ju såklart långt från parning till att det finns leveransklar, frisk valp av rätt kön som uppfödaren vill släppa till just oss.

Hur brukar ni göra när ni kontaktar uppfödare ni inte har någon som helst relation till tidigare? Höra av sig direkt då parning planeras, vänta till efter parning, vänta till valparna är födda och man vet om och i så fall vad det blev? Och hur gör man när det är två högintressanta kullar hos olika uppfödare som beräknas samtidigt?:nailbiting:
Hör av mig så snart jag bestämt att jag kan tänka mig från den uppfödaren. Frågar om vilka kullar som planeras osv. Att vänta till att valpar är födda medför ofta att alla valpar redan är tingade om det är en bra uppfödare särskilt om det gäller ovanlig ras.

Jag väntar tills det finns valpar, men det är för att det blir för mycket stress för mig att leva i ovisshet nån längre period. Skulle jag vänta i månader på att allt med en kombination ska gå i lås så hade jag blivit helt nipprig långt innan valparna föddes. :o Är man inte den typen så ser jag bara fördelar med att höra av sig när en kull är i planeringsstadiet. Som redan nämnts så är det ju vanligt att alla valpar blir tingade snabbt om det är en bra uppfödare.

Har flera uppfödare intressanta kullar på g i samma tid så tycker jag det är helt okej att stå på intresselista hos mer än en, så länge man är ärlig med det. Man vet aldrig vad som händer, tikar kan gå tomma, det kan bli för få valpar, inte den färg eller kön som önskats, osv. Då kan det kännas skönt att ha nån fler på lut.

Jag hörde av mig innan jag ens visste hane. Hade definitivt inte vågat vänta tills valparna är födda, då finns det sällan någon ledig valp kvar. Nu var det ju lite speciellt här eftersom det är tiken jag är så himla intresserad av, hade kanske inte gjort så hos en annan uppfödare utan väntat tills man vet vilken kombination de tänker göra iaf. Men det är nog det senaste jag hade väntat. :)

Nu när jag är på gång med ett rasbyte så har jag varit ute på en del aktiviteter och försökt prata lite med folk, dels om rasen, dels om och med uppfödare.

Fick ett himla bra intryck av en uppfödare, så jag skrev till henne och presenterade mig, min erfarenhet, intresse för aktiviteter, och frågade samtidigt lite om hennes linjer och tankar.

När den parningen inte lyckades rekommenderade hon en annan uppfödare, som hon visste att planerade valpar (långt innan det var allmänt känt). Skrev till uppfödare nr 2 och fick väldigt vänligt svar.

Innan jag fick svar från uppfödare nr 1 så hann jag även skriva till en annan uppfödare som är ganska känd. Fick aldrig något svar från hen.

Väntar nu på valp från uppfödare nr 2 och det känns väldigt bra. Har hört att det är väldigt många som anmält intresse, men uppfödaren sa att jag gav ett mycket positivt intryck redan i första kontakten, så jag får köpa en av valparna.

Nu har jag ju kontakt med mycket uppfödare i min lilla ras, men jag skulle höra av mig redan innan det planeras valpar hos en uppfödare vars linjer jag gillar.
Stor risk att man blir utan annars tänker jag.

Nu har jag skrivit ett utkast till ett mail. Får se när jag vågar skicka det, förhoppningsvis under veckan som kommer. Det känns som att jag ställt tusen frågor, men jag var tydlig med att jag är obekant med rasen så det tycker jag att hen får ta. Jag beskrev också hur nuvarande hund är och vilken typ av individ jag tror skulle matcha honom, så får hen själv avgöra om det kan funka med en ur den här kombinationen eller om jag till och med bör se mig om efter en annan ras.

Får jag svävande eller inga svar så söker jag vidare, det är inte ens värt att åka på besök om jag inte känner att jag får en bra kommunikation med uppfödaren från början. Just den biten tycker jag alltid är marig, jag är ju inte socialt smidig alls. :bag:

Jag hörde av mig innan jag ens visste hane. Hade definitivt inte vågat vänta tills valparna är födda, då finns det sällan någon ledig valp kvar. Nu var det ju lite speciellt här eftersom det är tiken jag är så himla intresserad av, hade kanske inte gjort så hos en annan uppfödare utan väntat tills man vet vilken kombination de tänker göra iaf. Men det är nog det senaste jag hade väntat. :)

Precis, hade jag verkligen velat ha efter en specifik tik t ex hade jag absolut hört av mig så snart jag visste att den ska paras. Eller t om innan. Med mina tre senaste har jag anmält intresse innan hanen varit bestämd.

I min kommande kull har jag tvåsiffrigt intresserade av båda könen, och dessutom bra hem allihop. Även om det så klart kan ändra sig när valparna väl är här beroende på fördelning, om något fått förhinder osv, så måste den som hör av sig sent vara lite extraordinär för att hamna före någon av de bra jag redan har.

Nu har jag beställt ett koppel till när valp blir vuxen och laddat upp med några ben och torkad strupe jag tänkt ha på jobb.

Är inne på att jag vill beställa ett halsband i biothane, kanske inte till valpperioden men unghund tills den blir vuxen.
Eller vill jag ha ett när den är puppy också? 🥹

Nu har jag beställt ett koppel till när valp blir vuxen och laddat upp med några ben och torkad strupe jag tänkt ha på jobb.

Är inne på att jag vill beställa ett halsband i biothane, kanske inte till valpperioden men unghund tills den blir vuxen.
Vänta till valpis är äldre, dyra pengar för något som de inte kan ha så länge 😅

Jag kör sele till valp, Trixie har en som är ställbar på alla håll och kanter vilket är perfekt till växande valpar. Kostar bara någon hundralapp och är just nu på rea om du beställer på nätet.

Jag kör sele till valp, Trixie har en som är ställbar på alla håll och kanter vilket är perfekt till växande valpar. Kostar bara någon hundralapp och är just nu på rea om du beställer på nätet.
Jag har sele (mer än en från tidigare hundar 😄), men du har rätt, jag brukar också köra sele på valpar. Är mest förväntansfull och vill förbereda.

Kan konstatera att jodå, 4 av 5 tikar ÄR långhåriga så i just den kullen hänger det på om uppfödaren ska behålla den enda normalpälsade själv eller inte.

Jag hörde av mig till uppfödaren i Norge som jag så gärna vill ha valp från nån gång, de har en kull beräknad nästa vecka så vi får väl se vad de får! Tiken är mina favoritlinjer rakt igenom och hanen är från USA så det skulle bli en kombo jag blir i princip ensam om i Sverige. Väldigt intressant så ni får gärna hålla tummarna igen nu då!

Äh min valp har fått både sele och halsband. Högst oklart om halsbandet ens passar när den flyttar hem iom att hon ju är 7 veckor äldre än mina andra valpar varit.
Hon har redan fått vuxenkoppel och utställningskoppel också.
Måste ju vara rätt färg :angel:

Äh min valp har fått både sele och halsband. Högst oklart om halsbandet ens passar när den flyttar hem iom att hon ju är 7 veckor äldre än mina andra valpar varit.
Hon har redan fått vuxenkoppel och utställningskoppel också.
Måste ju vara rätt färg :angel:
Ser framemot att matcha med den andra. En mini-kopia 😍

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka