Bukefalos 30 år!

Jag har anmält Flisan till en kurs som heter Mixxa. Är det någon här som har testat det? Ska tydligen vara en kurs där man får testa på en blandning av rallylydnad, pre-agility, nosarbete, belöning och följsamhet. Vi ska gå i juli hos lokala Brukshundklubben. Hoppas det blir kul :)
Här är Flisan tillsammans med kompisen Allan, rottisvalp, bland blommande ramslök.
20260516_125059~2.webp

Jag funderar om jag ska gå valpkurs...det börjar en veckan efter vi hämtar henne.. men samtidigt känner jag har jag tid med det i sommar? Var så himla många träffar. Men tycker att tex miljöbana lät skojigt! Sitt och ligg och sånt var väl mindre intressant.........

Jag funderar om jag ska gå valpkurs...det börjar en veckan efter vi hämtar henne.. men samtidigt känner jag har jag tid med det i sommar? Var så himla många träffar. Men tycker att tex miljöbana lät skojigt! Sitt och ligg och sånt var väl mindre intressant.........
Jaa det är väl toppen! Brukar tycka valpkurs är kul. Få komma iväg själv med valpen, öva på kontakt och nya miljöer och andra hundar. Inlärning av sitt och ligg är mindre relevant, jag brukar se det som bra tillfälle att öva belöning och samarbete. Sommaren är väl perfekt för det 😄

Kör om det känns bra. :) När det väl blir valp för mig (med största sannolikhet inte i år, tyvärr) så tänker jag gå valpkurs så snart jag kan för att tidigt få in störnings- och miljöträning. Jag har inte lagt tillräcklig tid på det med labben och får ta igen det nu, vilket inte känns så jätteroligt.

Ja jag tänker att hon ska få gå kurs, jag måste bara spana om det finns nån fler.. har lite svårt för den där instruktören..men det är nära hemma och jag tänker att det är miljön o träna i närheten av andra hundar som känns viktig! Dock kommer hon ju få massa sånt ändå men inte så mkt ensam som en hel kurs. Så kanske den duger bra ändå!

Första tillfället är utan hund så jag antar att det är teori, det tar också emot lite :rofl:

Senast ändrad:
Kör om det känns bra. :) När det väl blir valp för mig (med största sannolikhet inte i år, tyvärr) så tänker jag gå valpkurs så snart jag kan för att tidigt få in störnings- och miljöträning. Jag har inte lagt tillräcklig tid på det med labben och får ta igen det nu, vilket inte känns så jätteroligt.
Lita fick gå en så himla bra valpkurs, hon var egentligen för gammal men vi fick komma med ändå, den hade jag gärna velat gå med Dagny! Det var en kurs utan fokus på sitt o ligg utan det var olika balansbolls övningar och de fick vara modiga och växte så himla mycket av den kursen! Men gissar att den inte kommer bli av i sommar så får hoppas på den till hösten och kanske anmäla oss till en "vanlig" nu..

Jag har också börjat fundera på valpkurs men blir till sensommaren/hösten i sådana fall.
Jag tänker att det blir en bra tillfälle att åka iväg med valpen själv och hitta på saker, men jag vet inte.
Jag har bokat upp mig på några kurstillfällen att åka iväg och valla för instruktör + att vi ska iväg en hel helg med den stora.
Valpen kommer vara med på jobb, så vi kommer få en del egentid ändå.

Det kan vara så att jag sparar de pengarna så att vi åker iväg på uppstartskurs i vallning istället...? Finns tid att fundera på det. :)

Jag kommer få det svettigt att packa upp "valppaketet" och hitta plats för allt 😅😅😅

20260602_161059.webp

Glad att jag inte köpt nåt (mer än ankor och sand till tunnelsäckarna vi inte orkat fixa på nåt år) för jag tror jag fått allt man kan tänkas behöva och lite till 😁. Inklusive koppel och halsband med hennes namn 🥰.

Jag kommer få det svettigt att packa upp "valppaketet" och hitta plats för allt 😅😅😅

Visa bifogad fil 186114

Glad att jag inte köpt nåt (mer än ankor och sand till tunnelsäckarna vi inte orkat fixa på nåt år) för jag tror jag fått allt man kan tänkas behöva och lite till 😁. Inklusive koppel och halsband med hennes namn 🥰.
Så olika det kan vara. 😅 Jag fick bara en mapp med alla viktiga papper och en liten fryspåse med valpfoder. :laugh:

Så olika det kan vara. 😅 Jag fick bara en mapp med alla viktiga papper och en liten fryspåse med valpfoder. :laugh:

Men verkligen! Jag fick utöver dom viktiga pappren en kasse som innehöll häfte med skötselråd, retrieverkoppel, pipleksak, en påse vardera godis och små tuggben. Samt en rulle bajspåsar. Och det tyckte jag var rena lyxen. :laugh:

Jag fick inte med nån mat till min heller, men uppfödaren hade i god tid berättat vilket foder valparna var uppfödda på och var det fanns att köpa, så det var lätt att fixa hem en säck när jag ändå shoppade i väntans tider. Det tyckte jag var okej.

Hur det blir med nästa valp får vi se, där är varken ras eller uppfödare bestämt än. Jag förväntar mig inte så mycket utan är faktiskt nöjd så länge jag får valpen, alla viktiga papper och nån slags "instruktionsbok" med matschema och annan info som är relevant för just min valp. Allt annat är en bonus för mig.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka