Bukefalos 30 år!

Jahapp, dåliga nyheter.
Uppfödaren meddelade att de försökte göra en parning i lördags, men att tiken absolut inte ville.
Hon tipsade om ett par andra uppfödare som planerar kullar i vår, men den ena känns inte jättebra (om jag ska vara helt ärlig) och den andra måste jag bekanta mig med.

1000001580.webp

Idag flyttade den här lilla fisen in hos mig, det var inte direkt planerat men jag är jätteglad. 🥰

Har inte hört något från uppfödaren sen precis innan jul. Vi var ju mitt inne i en mejlkonversation och jag hade några fler frågor. Jag har väl skrivit något konstigt. :( Vet inte vad jag ska göra.

Har inte hört något från uppfödaren sen precis innan jul. Vi var ju mitt inne i en mejlkonversation och jag hade några fler frågor. Jag har väl skrivit något konstigt. :( Vet inte vad jag ska göra.
Det behöver ju inte bero på något du skrivit, det kan ju helt enkelt vara så att personen glömt bort att svara, ett utkast aldrig åkt iväg osv.

Kan du skicka en försiktig "påminnare" till uppfödaren? Eller slå en signal?

Kontakta igen och fråga hur det ser ut?
Det lätt hänt att man tappar bort en mailkonversation när man troligen har flera att hålla reda på samt att det mycket kring jul ändå.
Jag är en person som lätt tappar bort sånt om jag läser nåt och tänker att jag svarar när jag har mer tid. Vips är det borta ur minnet och man missar att svara.. 🙈

Jag hoppas på valp i år men funderar även på om jag bara bör ge upp hela hundgrejen. Hoppas på en planerad kull som i så fall kommer födas först i höst, den uppfödaren har jag träffat och hon vet allt om terriern jag hade och allt om min situation. Det känns skönt. Och jag har träffat hennes hundar.
Jag säger som alltid, du är omtänksam, snäll,smart, påläst, har lärt dig mer om hundar än vad många hundägare vet. Du har tålamod och kunskap för att träna djur, tänk hur många hästar du har klarat av

Jag tror inte att du har gjort nåt fel alls utan hen har nog bara mycket annat att stå i. Jag håller kontakt med nuvarande hunds uppfödare via mail och det kan gå månader emellan svaren ibland för att hen helt enkelt har späckat schema. Prova att maila lite kort igen bara, eller ring om ni har telefonkontakt? Är det en vettig uppfödare så kommer det ses som positivt att du är intresserad. :)

Det behöver ju inte bero på något du skrivit, det kan ju helt enkelt vara så att personen glömt bort att svara, ett utkast aldrig åkt iväg osv.

Kan du skicka en försiktig "påminnare" till uppfödaren? Eller slå en signal?

Kontakta igen och fråga hur det ser ut?
Det lätt hänt att man tappar bort en mailkonversation när man troligen har flera att hålla reda på samt att det mycket kring jul ändå.
Jag är en person som lätt tappar bort sånt om jag läser nåt och tänker att jag svarar när jag har mer tid. Vips är det borta ur minnet och man missar att svara.. 🙈

Jag tror inte att du har gjort nåt fel alls utan hen har nog bara mycket annat att stå i. Jag håller kontakt med nuvarande hunds uppfödare via mail och det kan gå månader emellan svaren ibland för att hen helt enkelt har späckat schema. Prova att maila lite kort igen bara, eller ring om ni har telefonkontakt? Är det en vettig uppfödare så kommer det ses som positivt att du är intresserad. :)
Ja, jag får försöka ta mod till mig att skicka ett litet mejl igen. Vill ju inte framstå som påstridig eller oförstående till att man kan ha fullt upp med annat bara. Men avvaktar nog ett par dagar till :)

Vi är med sugna på valp alternativt något äldre hund i år. Fastnat för löwchen eller pudel och har haft lite mailkontakt med några uppfödare :)

Tanken är att hälsa på och bara träffa hundarna förutsättningslöst innan vi bestämmer om vi vill gå vidare och hoppas det kommer en kull där någon valp kan passa oss i framtiden. Den ena uppfödaren har dock hintat om att det kan födas en lämplig kull nu redan v8 så min plan att låta det ta tid går kanske helt åt skogen :love:

Jag är sugen på valp, men antar att det är mer rimligt med nästa år än detta. Tycker det är lite oklart när man bör höra av sig till uppfödare dock, får höra olika hela tiden. Vad tycker ni är en rimlig tid? Man kan ju behöva stå i kö ett tag. Jag tittar på arbetande-/brukshundar (om det är skillnad).

(Hoppas frågan är ok i tråden)

Jag är sugen på valp, men antar att det är mer rimligt med nästa år än detta. Tycker det är lite oklart när man bör höra av sig till uppfödare dock, får höra olika hela tiden. Vad tycker ni är en rimlig tid? Man kan ju behöva stå i kö ett tag. Jag tittar på arbetande-/brukshundar (om det är skillnad).

Jag tycker man kan söka kontakt nu även om man mer letar inför nästa år. Beroende på ras så kan det ju vara så att kullar som man är intresserad av kommer sällan och då är det ju bra att etablerat kontakt tidigt.

Jag hörde av mig och var öppen med att vi är i planeringsstadiet, att det finns ett par raser jag är intresserad av och ville få input från uppfödaren om denne trodde hens ras kan vara ett alternativ för oss. Efterfrågade råd och tips om andra raser/uppfödare också.

Har fått jättebra svar och mycket hjälp!

Jag ser inget fel i att börja redan nu, så länge du är tydlig med att du tänkt avvakta med köp ett tag. :) Det kan ta sin lilla tid att kontakta olika uppfödare för att ställa frågor och se vad dom tycker om det liv du kan erbjuda en hund. Sen ska man ju gärna dit på besök och se om allt känns bra irl också, innan man bestämmer sig för vem eller vilka man ska ställa sig på kö hos. Dessutom tycker jag mig se att det ofta är längre kötider hos dom som föder upp bra arbetshundar. Finns ju folk som står på kö i flera år för att få en chans hos en del.

Jag ser inget fel i att börja redan nu, så länge du är tydlig med att du tänkt avvakta med köp ett tag. :) Det kan ta sin lilla tid att kontakta olika uppfödare för att ställa frågor och se vad dom tycker om det liv du kan erbjuda en hund. Sen ska man ju gärna dit på besök och se om allt känns bra irl också, innan man bestämmer sig för vem eller vilka man ska ställa sig på kö hos. Dessutom tycker jag mig se att det ofta är längre kötider hos dom som föder upp bra arbetshundar. Finns ju folk som står på kö i flera år för att få en chans hos en del.
+ @Wingates

Jag håller med ovanstående om att det inte är fel att börja sondera och kontakta nu.

Dessutom vill man (ju) sällan köpa första bästa valp, och bra hundar kan det ta tid att få en chans att köpa.

Man kan ju fråga om man kan få komma och titta på nån tävling eller träning som uppfödaren själv tänkt delta i, eller dens tidigare uppfödningar. Lära känna lite hundar och skapa sig en uppfattning om linjer osv.

Ibland är det ju minst lika viktigt att inse vem man INTE vill köpa hund från, såna finns väl i de flesta/alla raser.

Så skriv du till några intressanta uppfödare, presentera dig och vad du erbjuder en hund, hur du ser på hundägande och varför rasen intresserar. Kanske gärna nån rad om varför du tar kontakt med just dessa uppfödare?

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka