Bukefalos 30 år!

att.qnz1aSkGAfOegK9FsWp41WKMX1BiMgfih1Gl2FeKOys.webp

Detta huvud alltså 😍

Jag hade fem kvar i ett par år, sålde dem när de var utbildade (vallhundar). Det är ett heltidsprojekt att ha kvar flera kullsyskon. En upplevelse, kan man man säga. Föredrar fortfarande att ha två valpar åt gången, men skulle inte rekommendera fler än så annat än till yrkesverksamma...Visa bifogad fil 190005
Jag fattar, jag fattar!! Vad duktigt att sälja iaf fyra ändå.

Men fem bordercollie är fler än fyra gårdshundar och behovet av stimulans är nog ganska olika?

Men å andra sidan, EN valp räcker för de flesta familjer. Det är ett jobb i sig.

Så jag veeet ju att det inte bara är gulligt. Nej, det är allt orealistiskt.

Och jag tror er andra, att det blir high life snart och skönt när vi vinkar av dem!

:idea: :cool:

Men jösses!!! Vilka härliga öron också! Vilken liten räv! :love:
Ja en riktig vingmutter! Men det bådar gott, som vuxna ska de ha 90 grader mellan örspetsarna och inte för små, runda eller uppåtstigande öron så hon ser ut att ha utmärkta förutsättningar 😍

Min hane såg ut som en riktig vingmutter som valp och får i princip alltid en kommentar om sina utmärkta öron nu 😂

Jag fattar, jag fattar!! Vad duktigt att sälja iaf fyra ändå.

Men fem bordercollie är fler än fyra gårdshundar och behovet av stimulans är nog ganska olika?

Men å andra sidan, EN valp räcker för de flesta familjer. Det är ett jobb i sig.

Så jag veeet ju att det inte bara är gulligt. Nej, det är allt orealistiskt.

Och jag tror er andra, att det blir high life snart och skönt när vi vinkar av dem!

:idea: :cool:
Fördelen med bc är ju att så fort man börjar ta med dem till fåren och träna där så blir man nummer ett i världen för dem, hur tighta de än var med sina syskon. Plus att de är otroligt samarbetsvilliga då, så även fem unghundar som leker ihop har tid att ha koll på sin människa.

Jag hade 11 BCs i den perioden och jobbade nästan heltid med vallhundsträning, så det var inte en vanlig tillvaro ;)

Två valpar går jättebra så länge man har koll på hur man ska bygga upp relationen med dem en och en. Väldigt bekvämt när de kan riva ur sig värsta idiotlekarna med varandra...

Är så kär i min valp 🥰! Uppfödaren bjöd in min man, som är total nybörjare på hundträning, och två andra valpköpare (plus uppfödaren själv med egen valp) till gratis privat träning 3x3 timmar med basal klickerträning och första träningen var igår. Valp och man var så duktiga, med jättefint samarbejde och hon var så mogen och hade så fin kontakt jämfört med syskonen. Jaja, man ska inte jämföra så - I know - men hon VAR verkligen duktig och jag var så stolt över dem när jag kikade fram från hörnet jag gömde mig för att hon inte skulle se att jag var där ♥️.

Även fast jag är uppvuxen i en valplåda med världens hundnördar till föräldrar så har jag aldrig upplevt en så lättsam och språkstark valp som lilla Alma. Hon är bara perfekt på alla sätt, även när hon är övertrött och piercar ens hud med sina hajtänder 😅.

Vi verkar ha landat i att hämta på fredag, jag vill handla högvis med saker men eh… vi har haft hund i tio år så här finns massor. Räknade till fem bäddar, en hel korg med leksaker och påsar med godis. MEN! Eget halsband och skål kan jag köpa, lyckan. Och nån leksak som är bara hennes måste man ju ha och…

Åh plåga!

Nu har vi tre intresserade köpare till våra valpar! Jag är inte så benägen att sälja alla fyra, men då kommer nästa dilemma...

HUR i hela friden väljer man en till sig själv?

Visa bifogad fil 190420
Hon är hemma!

Glädjen över henne dämpas dock en hel del av att vår hane fick somna in igår pga njursvikt. Sorgen är så djup

Det är tungt när glädjen måste trängas med sorgen. Jag har ju också haft det svårt att vara riktigt pepp på valp eftersom det var = att gamla maskoten lämnade jordelivet. Inte riktigt samma situation kanske, har missat om det var planerat eller inte för er? Vi visste ju att det var dags och han hade sin sista sommar.

Tror inte att det blir enklare på det ena eller andra viset dock, bara för att vara tydlig. En akut situation kan vara väldigt traumatiserande, ett farväl på grund av ålder och krämpor är mer av en slow burn där man måste förlika sig med att ta beslutet.

Det är tungt när glädjen måste trängas med sorgen. Jag har ju också haft det svårt att vara riktigt pepp på valp eftersom det var = att gamla maskoten lämnade jordelivet. Inte riktigt samma situation kanske, har missat om det var planerat eller inte för er? Vi visste ju att det var dags och han hade sin sista sommar.

Tror inte att det blir enklare på det ena eller andra viset dock, bara för att vara tydlig. En akut situation kan vara väldigt traumatiserande, ett farväl på grund av ålder och krämpor är mer av en slow burn där man måste förlika sig med att ta beslutet.
Det gick väldigt fort, han var lite dålig förra veckan, sen gick det snabbt utför, vi fick bestämma oss på plats på kliniken. Men det fanns liksom inget att göra.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka