Valp med underbett

Som @Dopy skrev menade jag att uppfödaren kan (eller bör enligt mig) ha kvar hunden och utvärdera mående med tiden. Blir hunden äldre och inte störs av felet så kan de placera eller sälja, och är bettet ett problem kan de åtgärda och sälja.

Att bara dumpa på första bästa köpare känner jag att är lite snabblösning.

Jag ser inge problem om någon vill köpa valpen, bara dem är beredda att ta kostnaden om det behövs åtgärdas i framtiden.
Men om ingen vill ha valpen tycker jag avlivning pga bettfel är ganska hårt. Det bästa är ju att ha kvar hunden tills den är vuxen, åtgärda tänderna om det behövs, och sedan omplacera hunden som vuxen när man vet att tänderna inte längre kommer orsaka problem eller extra kostnader för köparen.
 
Hur kan du ens missförstå detta?

Läs min nästa mening också.
Det gjorde jag också. Men bettefel påverkar mer än avel/utställning, det påverkar bl.a apport, om man vill träna skydd, osv.

Och mtp din formulering (För mig är det ganska självklart. Valpar med grava defekter som inte förväntas kunna leva ett normalt liv avlivas.) lät det som det stycket syftade på valpen vi pratar om i denna tråd och ingen annan form av defekt.
 
Jag ser inge problem om någon vill köpa valpen, bara dem är beredda att ta kostnaden om det behövs åtgärdas i framtiden.
Men om ingen vill ha valpen tycker jag avlivning pga bettfel är ganska hårt. Det bästa är ju att ha kvar hunden tills den är vuxen, åtgärda tänderna om det behövs, och sedan omplacera hunden som vuxen när man vet att tänderna inte längre kommer orsaka problem eller extra kostnader för köparen.
Ja jag röstar heller inte på avlivning. Som sagt, de uppfödare jag känner brukar spara såna valpar och utvärdera då de blivit äldre
 
Jag har själv en hund med överbett.

När jag säger allvarliga defekter menar jag saker som svåra missbildningar, och sjukdomar som inte går att behandla.

Eftersom bettfel i de allra flesta fall går att behandla skulle jag aldrig råda att avliva en valp med bettfel.
 
Det gjorde jag också. Men bettefel påverkar mer än avel/utställning, det påverkar bl.a apport, om man vill träna skydd, osv.

Och mtp din formulering (För mig är det ganska självklart. Valpar med grava defekter som inte förväntas kunna leva ett normalt liv avlivas.) lät det som det stycket syftade på valpen vi pratar om i denna tråd och ingen annan form av defekt.
[/QUOTE


Mitt svar var till Gnist som ställde en mer allmän fråga hur uppfödare ska förhålla sig till defekta valpar.
 
@ginst jag gillade ditt första inlägg om "vad ska vi uppfödare göra" och att du sålt en.sån valp billigt.

Vad är skillnaden i att "ge bort en defekt valp där köparen står för op kostnader" och det du verkar motsätta dig till "en ettårig hund där op är redan åtgärdat med bra resultat (att hunden inte kommer ha problem i framtiden) och säljs till sällskapspris för att täcka vet kostnader" ??

Jag tror många vore intresserade "om allt annat stämmer och med en seriös uppfödarare" och särskilt om du pratar med vänner inom rasklubben
 
Nyfiken fråga, ni som tycker att ingen ska köpa en valp med ett större bettfel är tanken då att vi uppfödare ska avliva såna "oönskvärda" valpar?

Om ingen vill köpa valp med bettfel så blir det ju följden, för som uppfödare kan man inte direkt samla på hundar som inte duger till avel av en eller annan anledning.

Själv föredrar jag nog att sälja dem extremt billigt och vara övertydlig med vad ett större bettfel kan -men inte måste- innebära, precis som jag gjorde med min hittills enda uppfödda valp med bettfel..

Jag tycker att sådana valpar bör vara i princip gratis, inte som i tråden där TS verkar ha fått ett mindre avdrag på priset. Du skrev ju själv att du sålde din extremt billigt.
 
Tycker helt ärligt att det är ganska snålt att kräva att en hund med bettfel ska vara i princip gratis.

Det är ju dessutom bara att be om att någon utan vettig ekonomi 'köper' den.

Det är väl ingen som kräver det, det är ju upp till uppfödaren. Personligen skulle jag inte köpa en hund med stort bettfel oavsett. Ett litet avdrag på priset tycker jag dock är rätt fult mot valpköparen som står med potentiellt en ganska stor kostnad och risk (ev operation).
 
Det är väl ingen som kräver det, det är ju upp till uppfödaren. Personligen skulle jag inte köpa en hund med stort bettfel oavsett. Ett litet avdrag på priset tycker jag dock är rätt fult mot valpköparen som står med potentiellt en ganska stor kostnad och risk (ev operation).

Det är rätt många i tråden som tycker att uppfödaren ska i princip skänka bort en sån hund.

Jag är också fundersam till om eventuell operation är uppblåst i proportion.

Så vitt jag vet så handlar det om att slipa ner eller dra ut ett par tänder, vilket varken är superdyrt eller en högriskoperation.
 
Det är rätt många i tråden som tycker att uppfödaren ska i princip skänka bort en sån hund.

Jag är också fundersam till om eventuell operation är uppblåst i proportion.

Så vitt jag vet så handlar det om att slipa ner eller dra ut ett par tänder, vilket varken är superdyrt eller en högriskoperation.

Ja, däribland jag, men det är ju knappast att kräva det av uppfödaren. :) Valpköparen står ju med hela risken. Om uppfödaren inte har möjlighet att behålla valpen och se hur bettfelet utvecklas så tycker ju jag att det verkar vara en bra lösning att sälja den extremt billigt till någon som vill ta den risken. Det kan vara ett litet problem eller ett jätteproblem - ingen vet. Det är den osäkerheten som är själva problemet.
 
Ja, däribland jag, men det är ju knappast att kräva det av uppfödaren. :) Valpköparen står ju med hela risken. Om uppfödaren inte har möjlighet att behålla valpen och se hur bettfelet utvecklas så tycker ju jag att det verkar vara en bra lösning att sälja den extremt billigt till någon som vill ta den risken. Det kan vara ett litet problem eller ett jätteproblem - ingen vet. Det är den osäkerheten som är själva problemet.

Jag håller verkligen inte med.

Säljer du ett djur jättebilligt är risken skitstor att det kommer till någon som inte har råd att HA djur.

Alla dessa människor som gråter om att pengar betyder inte ett bra hem, som sedan knappt har råd att utfodra med annat än euroshopper, inte har någon försäkring och tigger om swishbidrag till veterinär när något gått snett.

Sorry, men att skänka bort valpen (om det inte är till någon man känner väl) är bara att vänta på att nya ägarna ska starta en fb-insamling för att fixa bettfelet, gärna med komplett urspårad smutskastning av uppfödaren...

Då är det hundra gånger bättre om valpen säljs nästintill nogmaldyrt, men att uppfödaren står för operation om det skulle behövas.
 
Jag håller verkligen inte med.

Säljer du ett djur jättebilligt är risken skitstor att det kommer till någon som inte har råd att HA djur.

Alla dessa människor som gråter om att pengar betyder inte ett bra hem, som sedan knappt har råd att utfodra med annat än euroshopper, inte har någon försäkring och tigger om swishbidrag till veterinär när något gått snett.

Sorry, men att skänka bort valpen (om det inte är till någon man känner väl) är bara att vänta på att nya ägarna ska starta en fb-insamling för att fixa bettfelet, gärna med komplett urspårad smutskastning av uppfödaren...

Då är det hundra gånger bättre om valpen säljs nästintill nogmaldyrt, men att uppfödaren står för operation om det skulle behövas.

Ja självklart måste uppfödaren hitta rätt valpköpare. Jag gissar att en seriös uppfödare har en intresselista som är betydligt längre än de valpar som föds i kullen, så det finns säkert ett helt gäng att diskutera med och välja bland utan att göra skänkes-annonser på FB.
 
Jag håller verkligen inte med.

Säljer du ett djur jättebilligt är risken skitstor att det kommer till någon som inte har råd att HA djur.

Alla dessa människor som gråter om att pengar betyder inte ett bra hem, som sedan knappt har råd att utfodra med annat än euroshopper, inte har någon försäkring och tigger om swishbidrag till veterinär när något gått snett.

Sorry, men att skänka bort valpen (om det inte är till någon man känner väl) är bara att vänta på att nya ägarna ska starta en fb-insamling för att fixa bettfelet, gärna med komplett urspårad smutskastning av uppfödaren...

Då är det hundra gånger bättre om valpen säljs nästintill nogmaldyrt, men att uppfödaren står för operation om det skulle behövas.
Behöver ju inte vara någon som säljaren känner väl utan räcker med att det är någon som är villig att köpa till fullpris men som inte är intresserad av avel eller utställning och höra om någon av dom är intresserade. seriösa uppfödare har ju oftast en lista av intresserade längre än antalet valpar i kullen.
 
Jag håller verkligen inte med.

Säljer du ett djur jättebilligt är risken skitstor att det kommer till någon som inte har råd att HA djur.

Alla dessa människor som gråter om att pengar betyder inte ett bra hem, som sedan knappt har råd att utfodra med annat än euroshopper, inte har någon försäkring och tigger om swishbidrag till veterinär när något gått snett.

Sorry, men att skänka bort valpen (om det inte är till någon man känner väl) är bara att vänta på att nya ägarna ska starta en fb-insamling för att fixa bettfelet, gärna med komplett urspårad smutskastning av uppfödaren...

Då är det hundra gånger bättre om valpen säljs nästintill nogmaldyrt, men att uppfödaren står för operation om det skulle behövas.

Att ge bort ett djur betyder ju inte att du slumpar bort det till första bästa. Självklart väljer uppfödaren noga även då. Jag har gett bort katter, jag har sålt till reducerat pris men inte en enda gång har jag tummat på att välja ett gott hem.

Det är ju inte direkt så att du lägger ut en skänkes-annons på Blocket. Du tittar i den pool av intressenter du har och kontaktar de du tror är lämpliga.
 
Självklart väljer uppfödaren den intressent hen tror är lämplig.

MEN, är ett djur nästan gratis öppnar man upp för den typen av köpare, och säg inte att det inte finns människor som är otroligt duktiga på att säga rätt säker och framstå som det perfekta hemmet.

Kostar valpen ordentligt med pengar har man sorterat bort dem automatiskt. Just saying.
 
Självklart väljer uppfödaren den intressent hen tror är lämplig.

MEN, är ett djur nästan gratis öppnar man upp för den typen av köpare, och säg inte att det inte finns människor som är otroligt duktiga på att säga rätt säker och framstå som det perfekta hemmet.

Kostar valpen ordentligt med pengar har man sorterat bort dem automatiskt. Just saying.
Klart det öppnar möjligheter för den typen om den annonseras och inte hittas bland köpare som visat intresse av att köpa felfri valp till fullpris men kan tänka sig att köpa med fel till lägre pris.

Är själv en sådan som kan tänka mig att köpa en hund med fel till lägre pris men vid full eller nästan fullpris så är jag själv bara intresserad av felfria hundar eller vid nästan fullpris så får det vara ett minifel.
 
Självklart väljer uppfödaren den intressent hen tror är lämplig.

MEN, är ett djur nästan gratis öppnar man upp för den typen av köpare, och säg inte att det inte finns människor som är otroligt duktiga på att säga rätt säker och framstå som det perfekta hemmet.

Kostar valpen ordentligt med pengar har man sorterat bort dem automatiskt. Just saying.

Om inte hunden annonseras ut som en gratishund drar du inte till dig de rötäggen. Jag har kontaktat sådana som köpt av mig tidigare och som jag vet letar katt. Har även kollat med sådana som redan tingat en kattunge om de kan tänka sig två. Dvs man väljer från en redan ”godkänd” pool. Hur det skulle dra åt sig rötägg förstår jag inte.
 
Självklart väljer uppfödaren den intressent hen tror är lämplig.

MEN, är ett djur nästan gratis öppnar man upp för den typen av köpare, och säg inte att det inte finns människor som är otroligt duktiga på att säga rätt säker och framstå som det perfekta hemmet.

Kostar valpen ordentligt med pengar har man sorterat bort dem automatiskt. Just saying.

Man annonserar knappast ut valpen som gratis.

Katter med skönhetsfel sänks rejält i pris, en del skänks bort. Vuxna katter som t ex inte ska vara kvar i aveln säljs oftast för en snarast symbolisk summa (ett par tusen). Det är inte en massa raskatter som far illa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planerar skaffa valp till sommaren och sitter och räknar på ledighet. Jag kommer troligen att kunna ta 6-8 veckors ledigt på heltid och...
Svar
12
· Visningar
3 647
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp! För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Disen
·
Hundhälsa Jag har köpt en valp som vid besiktningen vid 7 veckor var u.a, men nu valde jag att själv göra en ny besiktning på honom (10 veckor...
2
Svar
20
· Visningar
11 295
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 651
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp