Valp med underbett

Jag tycker att sådana valpar bör vara i princip gratis, inte som i tråden där TS verkar ha fått ett mindre avdrag på priset. Du skrev ju själv att du sålde din extremt billigt.
Risken med gratis är att personen som tar hunden egentligen inte har pengar, och kan sedan inte betala för nödvändig operation
 
Tycker helt ärligt att det är ganska snålt att kräva att en hund med bettfel ska vara i princip gratis.

Det är ju dessutom bara att be om att någon utan vettig ekonomi 'köper' den.
Ett bettfel av den typ vi talar om kostar 12 000 och uppåt att åtgärda (oräknad tidsåtgång för vetbesök, eftervård etc) och hunden kommer alltid att vara begränsad. Man kommer att behöva säkerställa att den kan äta. Den kommer att ha problem med apportering. Den kommer aldrig att kunna ställas ut.

En frisk, obegränsad renrasig valp kostar 12 000-25 000 beroende på ras. Detta innebär att även om en valp med den typen av bettfel ges bort, kommer den mycket sannolikt att kosta köparen ganska mycket mer än en frisk valp.
 
Det är rätt många i tråden som tycker att uppfödaren ska i princip skänka bort en sån hund.

Jag är också fundersam till om eventuell operation är uppblåst i proportion.

Så vitt jag vet så handlar det om att slipa ner eller dra ut ett par tänder, vilket varken är superdyrt eller en högriskoperation.

Tandåtgärd kan gå på alt emellan 10 000-20 000 kr, så jo det är dyrt. Eftersom det ska göras i narkos. Gör man det på sedering blir operationen billigare men stora risken för komplikationer som kan göra att hunden dör.
 
Ett bettfel av den typ vi talar om kostar 12 000 och uppåt att åtgärda (oräknad tidsåtgång för vetbesök, eftervård etc) och hunden kommer alltid att vara begränsad. Man kommer att behöva säkerställa att den kan äta. Den kommer att ha problem med apportering. Den kommer aldrig att kunna ställas ut.

Hundar kan äta torrfoder utan tänder, så det är inte så komplicerat för en hund att leva utan ett par tänder. Dock kan den inte ställas ut, avlas, träna apport eller skydd. Men den kan ju fortfarande bära leksaker, äta som vanligt, osv. Så för hundens del tror jag inte det gör något att den inte kan ställas ut, avlas, eller tränas/tävlas i apport/skydd, det påverkar mer ägaren än hunden.
 
Men för att ta en trasig valp till fullt pris är man antingen tokig eller mycket sentimental - ingetdera borgar för ett gott hund liv
Jag har inte sagt något om att man ska betala full pris för en hund med bettfel? jag har bara sagt att man inte ska ge bort djur gratis.
 
Jag har inte sagt något om att man ska betala full pris för en hund med bettfel? jag har bara sagt att man inte ska ge bort djur gratis.
Hur mycket billigare anser du att det bör vara? Låt säga att en frisk labradorvalp kostar 15 000. Drar man av 5 000 kommer valpen med bettfel troligen att kosta 20 000 - 30 000 (prisplus operation). Ger man bort den kommer den att kosta 10 000 - 20 000.
 
Min Finn har ett överbett liknande det där (1,5cm) och jag behöll honom själv pga det. Vi har fått göra några korrigeringar på hans tänder. Bl a dra ut valphörntänderna i underkäken på honom som valp och när de permanenta tänderna kom så slipade vi ner dem för att de inte skulle gå upp i gommen.
Han har dessutom lyckats bryta en av de övre hörntänderna, så den är rotfylld och kapad den med.
Utöver detta har det fungerat fint för honom!
 
Jag har många gånger sett folk fråga runt efter billiga/gratis valpar/kattungar/hästar eftersom de "inte har råd med inköpspris men självklart kan ge det bästa hemmet"

Tips om att lägga undan månatliga utgifter så kan de snart köpa sitt djur svarade inte på.

Självklart är det optimala om uppfödaren har väntelista med godkända hem och ett av dessa är villig att ta valpen. Men om det inte finns?

Det skulle vara väldigt intressant att höra från uppfödarna på forumet, hur de tänker angående liknande situation.

Hur väl vill de känna till köpare av special case valp, och hur ofta har man sådana på lut?
 
När jag skaffade Torsten åkte jag till en välrenommerad uppfödare som hade valp kvar.
Han är krypt så jag fick lite rabatt eftersom han inte kan gå i avel.

Tycker det är skäligt att få lite reduktion på priset och rabatten var i paritet med felet. Dvs liten.
Jag köpte inte honom för att han var billigare utan för att jag litade på att det var en seriös uppfödare och han såg korrekt och vettig ut.
 
Jag har inte sagt något om att man ska betala full pris för en hund med bettfel? jag har bara sagt att man inte ska ge bort djur gratis.

Varför inte?

Jag har skänkt bort två uppfödningar. Schäfrar på 1 resp 1,5 år. Jättetrevliga individer men med lite speciella egenskaper vilket gjorde att jag handplockade hem jag trodde var opptimala i min bekantskapskrets och erbjöd dem hundarna. Skulle aldrig vilja sätta ut dessa hundar på offentlig annons. Pengar var oviktigt.
 
Jag har många gånger sett folk fråga runt efter billiga/gratis valpar/kattungar/hästar eftersom de "inte har råd med inköpspris men självklart kan ge det bästa hemmet"

Tips om att lägga undan månatliga utgifter så kan de snart köpa sitt djur svarade inte på.

Självklart är det optimala om uppfödaren har väntelista med godkända hem och ett av dessa är villig att ta valpen. Men om det inte finns?

Det skulle vara väldigt intressant att höra från uppfödarna på forumet, hur de tänker angående liknande situation.

Hur väl vill de känna till köpare av special case valp, och hur ofta har man sådana på lut?

Att det finns såna personer är ju en sak. Och att det finns uppfödare med valpar som bör säljas billigt är en annan sak. Men jag har aldrig träffat en bra uppfödare som har problem att bli av med sina valpar till fullpris och till bra hem, oavsett ras. Det är samma sak med fodervärdsavtal/såld valp med bibehållen avelsrätt. Det finns många som vill ha en "gratis hund" via fodervärdsavtal, och det finns många uppfödare som vill sätta ut valpar på foder, och sällan är det så att de två fenomenen sammanstrålar kring samma valp. :)
 
Jag har många gånger sett folk fråga runt efter billiga/gratis valpar/kattungar/hästar eftersom de "inte har råd med inköpspris men självklart kan ge det bästa hemmet"

Tips om att lägga undan månatliga utgifter så kan de snart köpa sitt djur svarade inte på.

Självklart är det optimala om uppfödaren har väntelista med godkända hem och ett av dessa är villig att ta valpen. Men om det inte finns?

Det skulle vara väldigt intressant att höra från uppfödarna på forumet, hur de tänker angående liknande situation.

Hur väl vill de känna till köpare av special case valp, och hur ofta har man sådana på lut?
Jag är inte uppfödare, men har god kontakt med ett flertal uppfödare. Vid några tillfällen har det dykt upp valpar med olika mindre fel (dvs, påverkar inte livskvaliteten men är ändå något som märks). De gångerna har det inte varit några som helst problem att få valparna sålda till sådana som redan anmält intresse på valp, just för att de haft lång lista med (bra) intresserade. Ingenstans har det varit annonser om gratishundar, de valparna har helt enkelt blivit sålda genom vanliga valpannonser.

Rent generellt är det inom hundavel inte alls ovanligt med hundar som av någon anledning säljs till reducerat pris, trots att det inte står något i valpannonserna om att det finns valpar som säljs billigare.
 
Jag har många gånger sett folk fråga runt efter billiga/gratis valpar/kattungar/hästar eftersom de "inte har råd med inköpspris men självklart kan ge det bästa hemmet"

Tips om att lägga undan månatliga utgifter så kan de snart köpa sitt djur svarade inte på.

Självklart är det optimala om uppfödaren har väntelista med godkända hem och ett av dessa är villig att ta valpen. Men om det inte finns?

Det skulle vara väldigt intressant att höra från uppfödarna på forumet, hur de tänker angående liknande situation.

Hur väl vill de känna till köpare av special case valp, och hur ofta har man sådana på lut?

Jag fick en valp med en kroksvans. Det var av liten karraktär, typ lätt "nick" på svanstippen och upptäcktes först vid 6 veckor. Vid det laget hade alla redan fått besked om att de skulle få en valp ur kullen. Just denna tiken hade vi tänkt sälja till Norge. Vi meddelade valpköparna läget och sa att priset skulle reduseras med 1500:-.
De brydde sig inte alls och köpte tiken ändå.
 
Min Finn har ett överbett liknande det där (1,5cm) och jag behöll honom själv pga det. Vi har fått göra några korrigeringar på hans tänder. Bl a dra ut valphörntänderna i underkäken på honom som valp och när de permanenta tänderna kom så slipade vi ner dem för att de inte skulle gå upp i gommen.
Han har dessutom lyckats bryta en av de övre hörntänderna, så den är rotfylld och kapad den med.
Utöver detta har det fungerat fint för honom!

If you don't mind....
Vilken ålder drog ni valptänderna?
I vilken prisklass låg det på för första och andra ingreppet?
(Du behöver inte svara eller kan skicka pm)
Det är väl ungefär detta som denna valp kommer behöva, oavsett om det bekostas av mig eller någon annan.

Jag ska ringa två kliniker idag och höra men kl är bara 07 här och jag ska till jobbet strax
 
Hur mycket billigare anser du att det bör vara? Låt säga att en frisk labradorvalp kostar 15 000. Drar man av 5 000 kommer valpen med bettfel troligen att kosta 20 000 - 30 000 (prisplus operation). Ger man bort den kommer den att kosta 10 000 - 20 000.
Varför inte dra av 5000 kr och att uppfödaren tar på sig kostnaden ifall den behöver operera tänderna pga bettfel? så är den inte gratis men ägaren slipper ta kostnaden eftersom dem köpte en valp med defekt.
 
Du menar en pank person hör av sig till uppfödare i hopp om att få en defekt valp gratis? Tror du verkligen på det?
Nej, men en person som kanske inte har 20 000 att betala för operation av tänderna kanske tycker en billigare valp är ett bra sätt att få en hund, speciellt eftersom det finns möjlighet att den kanske inte behöver opereras, så dem kanske köper valpen och hoppas, och när den behöver operation har dem inte pengarna.
 
Varför inte?

Jag har skänkt bort två uppfödningar. Schäfrar på 1 resp 1,5 år. Jättetrevliga individer men med lite speciella egenskaper vilket gjorde att jag handplockade hem jag trodde var opptimala i min bekantskapskrets och erbjöd dem hundarna. Skulle aldrig vilja sätta ut dessa hundar på offentlig annons. Pengar var oviktigt.
Kolla bara hur det går för många travare som skänks bort eller säljs billigt, hamnar i hem som inte egentligen har råd, och sedan sköts dem inge bra. Kolla tex på länsstyrelsen där dem har omhändertagit hästar, flera av dem är just gamla varmblods travare, tyvärr, men jag tycker har man inte råd att köpa djur ska man inte ha djur.
Jag skulle endast ge bort djur till folk jag känner väldigt väl, så jag kan fortsätta träffa djuret och vet att dem får det bra, som uppfödare skulle jag aldrig ge bort djur gratis till folk som är intresserade men jag inte känner dem personligen.
 
Nej, men en person som kanske inte har 20 000 att betala för operation av tänderna kanske tycker en billigare valp är ett bra sätt att få en hund, speciellt eftersom det finns möjlighet att den kanske inte behöver opereras, så dem kanske köper valpen och hoppas, och när den behöver operation har dem inte pengarna.

Vill bara förtydliga att jag har råd med en o-defekt hund också, det finns även pengar för försäkring samt buffert för oförutsedda händelser oavsett vilken hund det blir. JAG vet ju att jag är seriös men uppfödaren måste ju lita på det, vilket kanske inte alltid är så lätt för en uppfödare.

I fallet som diskuteras här i tråden tycker jag dock 5000kr avdrag är för lite, av ren princip, då hundens ordinare pris är högre än normalt pga covid och efterfrågan på hundar har ökat. Det är dock inte skyhögt som de fallen jag skrivit om i valp-tråden

:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planerar skaffa valp till sommaren och sitter och räknar på ledighet. Jag kommer troligen att kunna ta 6-8 veckors ledigt på heltid och...
Svar
12
· Visningar
3 614
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp! För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är...
Svar
19
· Visningar
2 049
Senast: Disen
·
Hundhälsa Jag har köpt en valp som vid besiktningen vid 7 veckor var u.a, men nu valde jag att själv göra en ny besiktning på honom (10 veckor...
2
Svar
20
· Visningar
11 215
Senast: jerseyko
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 597
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp