Valp utestängd på natten

pepp

Trådstartare
En bekant till mig har nyss skaffat en liten valp på 8 veckor och då hon har en massa sladdar liggandes i sovrummet som valpen (antar jag) gnager på, så har hon stängt in den i köket under natten, och sover då själv i sovrummet.
Valpen hade såklart ylat och både kissat och bajsat i bädden under natten...

Jag föreslog att hon kunde ju ha den i en bur, brevid sängen, men då tyckte hon att "Tror att hon skulle gnälla och yla ändå, men jag tror att hon kommer vänja sig snart och upptäcka att jag inte överger henne när jag går och lägger mig." Hennes tidigare hund vande sig ganska fort sa hon.
Sen sa hon att hon ABSOLUT inte tänkte börja gå ut med valpen mitt i natten, för då vänjer den sig vid detta...

En valp är ju ett barn, dom kan ju inte hålla tätt, då är det väl bättre att man kilar ut en snabbis än att det blir inne?

Till slut sa hon att hon kanske skulle testa med kompostgaller som en hage, sen gav jag upp eftersom vi uppenbarligen inte delar samma hundtankar :P Sen ska man väl inte lägga sig i för mycket om hur folk sköter sina hundar..

Det jag vill komma fram till är hur ni skulle gjort, tycker ni det är rätt som hon gör? Hon fick för övrigt hem valpen i lördags..
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag har inte och har aldrig haft valpar i sovrummet och det har heller aldrig varit några större problem. Inte heller rastas några hundar nattetid (såvida de inte är dåliga i magen och säger till) och det är heller inget som ställt till problem här eftersom de flesta valpar ganska omgående när de kommer bort från syskonflocken kommer in i att sova hela natten.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag skulle aldrig stänga in min hund i ett annat rum över natten. SPECIELLT inte om det handlar om en liten valp. Det är inte bättre än att lämna den ensam i huset/lägenheten. Att de sedan VÄLJER att sova i annat rum, eller om man stänger den ute ur sovrummet med ett galler, är en annan sak.

Jag förstår inte varför man skaffar hund när man inte är mer intresserad än så. Är man intresserad av att ha hund så valpsäkrar man hemmet. Komposthage är ett utmärkt, och billigt, sätt.

Har man fler hundar är det en annan sak tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Valp utestängd på natten

fast det är väl ganska stor skillnad på att stänga in en valp med flera andra hundar, än att stänga in en 8 veckors valp helt ensam i ett kök? (som jag tolkar det som)

Jag blir helt kall om hjärtat när jag läser om det, stackars liten :(. Man måste ju inte direkt ha den sovandes i samma säng, men herregud man kan väl ha den i samma RUM?

Jag gick aldrig ut med min hund heller på natten. Sista rastningen skedde kanske runt 12 och sen sov hon som en stock till 6 tiden ungefär. Oftast hann jag på henne innan hon hann kissa eller bajsa inne. Lite kul, i vanliga fall så sover jag som en stock sådär tidigt, men jag antar att några "mammahormoner" satte in så att jag började sova med ett öga öppet typ :D
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men precis vad jag känner! Om jag skaffar en hund så skaffar jag den för att den ska bli en familjemedlem som jag kommer älska med hela mitt hjärta och i alla situationer. Det är ingenting som jag kan "stoppa undan" bara för att det blir lite besvärligt :crazy:
 
Sv: Valp utestängd på natten

Precis, det är obekvämt att ha hund ibland. Det är något man måste vara beredd på. Det är ju lätt värt det :love:
 
Sv: Valp utestängd på natten

Yes, kompostgaller för ingången till köket.
Tycker också det känns känslokallt, snacka om att känna sig otrygg, med tanke på hur få dagar den också bott hos henne.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det känns inte ok för mig iallafall att lämna valpen i köket e.d. att sova när den nyss kommit. Min fick sova i bur tills dess att han var rumsren och jag kunde lita på att han skulle sova hela nätterna. För mig var detta när han var drygt 4 månader. Min spontana tanke är: "Varför inte låta den sova i sovrummet"? Visst, elsladdar, men det kan lätt avhjälpas med kompostgaller eller en större transportbur. Sen att det är olagligt att ha hundar i bur är jag införstådd med.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men herregud..självklart behöver valpar rastas på natten..Och tänk att komma ensam från sin flock med kullsyskon och gelt plötsligt lämnas helt ensam. Fy 17. Det är så jag mår illa.
 
Sv: Valp utestängd på natten

varför ska de rastas på natten?

Det har jag aldrig gjort, vill inte vänja dem vid det. Händer det en olycka så torkar jag, annars går vi ut precis innan läggdags och ut så fort det är morgon, inga problem. Skulle aldrig ställa klockan för att gå ut med hunden mitt i natten, undantaget är om de är sjuka.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är nog ingen som ställer klockan för att gå ut. Men säger de till så får man ju göra det. Det gör jag fortfarande om min vuxna hund behöver.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men herregud..självklart behöver valpar rastas på natten..Och tänk att komma ensam från sin flock med kullsyskon och gelt plötsligt lämnas helt ensam. Fy 17. Det är så jag mår illa.

På natten sover man. Den valpen låter som om den har det bättre än 99,9% av världens alla hundar.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Mina valpköpare får alltid svara på 1000 frågor, typ. Bl a detta, hur dom vill ha hunden/valpen i huset. Valpköpare som svarar inte längre än till hall/kök får ingen valp härifrån. Dygnetruntboende i hundgård går också bort, jag vill att våra valpar ska vara familjemedlemmar fullt ut. Vill man inte ha valpen i sovrummet får man åtminstone första tiden bädda en madrass på golvet till sig i det/dom rum valpen får vistas i. Sådana är mina krav iallafall. Sedan kan jag förstås inte tvinga valpköpare att göra si eller så, men om vår syn på valpens första tid i nya hemmet (eller överhuvudtaget) inte överensstämmer - nekar jag faktiskt köp. Men jag kanske är blödigare än de flesta uppfödare...
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag har inte och har aldrig haft valpar i sovrummet och det har heller aldrig varit några större problem. Inte heller rastas några hundar nattetid (såvida de inte är dåliga i magen och säger till) och det är heller inget som ställt till problem här eftersom de flesta valpar ganska omgående när de kommer bort från syskonflocken kommer in i att sova hela natten.

Samma här. Har bara haft en hund som reagerat och henne gick jag ut till och stannade där tills hon somnade. Tog bara några nätter innan hon sov utan att börja gny, nåt undantag när det varit en stimmig kväll o hon hade svårt att komma till ro.

Om man låter hunden växa upp med att sova i sovrummet, när ska man då ta bort den liksom? Och gå ut nattetid existerar inte om det inte är en sjuk hund. Jag har heller aldrig haft en 8-veckors som sagt till på natten när den är kissnödig (jag hör ju minsta rörelse ändå) när den behöver gå ut, det har varit nån pöl i början men inte sen.

Idmedett- det är ju en milsvid skillnad mot att hunden ska få leva sitt liv i hallen och ENORM skillnad mot att vara i hundgård, håll diskussionen för vad det är. Att hunden inte rastas vid 03 och inte sover i sovrummet är liksom inte på samma plan som att den är utslängd i en hundgård 24/7..

Kissing_spine- jag tror inte att de som inte rastar hunden nattetid ser det som att de "stoppar undan den när den är besvärlig". Och för min del hade det med den enda hunden som brytt sig om att inte få va i sovrummet varit betydligt enklare att ha henne med, men jag ville inte vänja henne vid det då det dessutom var ett minimalt sovrum utan plats för hage etc. Hade varit mkt smidigare att ge efter o slippa halvsova på soffan tills valpis knoppat in i sin trygga hörna.


De här diskussionen öht är makalös.
 
Sv: Valp utestängd på natten

kl

När valpen uppenbart inte känner sig trygg med att ha matte i annat rum så nej, jag hade inte haft hunden så.

Min valp sov i en hage av kompostgaller första tiden. Han kunde utan problem gå runt där men vi nådde ner direkt med handen och det hände aldrig några olyckor nattetid. Han har inte varit uppe efter vi gått och lagt oss sen första natten.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men jag har ju själv skrivit att jag aldrig nattrastade min valp? Vad jag menade var att personen som tråden handlar om stoppar undan hunden i köket istället för att valpsäkra lägenheten.

Jag tycker också att diskussionen är makalös, men det för att folk tycker att det är okej att stänga in en 8 v valp som uppenbart känner sig otrygg och ensam, i ett kök :crazy:.

Befängt att jämföra en sån liten valp med en fullvuxen hund. Självklart går det att lära en hund att den inte får sova i sovrummet (dock förstår jag inte varför man INTE vill det) även som vuxen.
 
Sv: Valp utestängd på natten

vad är skillnaden, för hunden, att sova ute i hundgården eller att sova instängd i köket?

det skulle f ö aldrig någonsin falla mig in att inte låta en valp sova i samma rum som jag sov i. har man fler hundar är det en sak, men att dumpa en ensam valp i 8 timmar känns inte alls ok. när vi köpte vår allra första hund i början på 90-talet hade vi väl någon idé att hunden skulle få sova i hallen mellan sovrummet och köket. alltså att han skulle ha fri insyn men stanna utanför tröskeln. men inte ens då var det tal om att han skulle sova ensam de första veckorna, utan min madrass flyttades ner på golvet i hallen (sedan upptäckte vi hur mysigt det var att låta hunden ligga i sängen och så gick det med det).

jag nattrastade min första egna hund i början. han väckte mig när han blev nödig och då var det bara att bära ut honom. hellre det än att behöva torka valpkiss det första man gör på morgonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Valp utestängd på natten

Fast det handlar inte om att vara blödig. Min hund är kvalsterallergiker, hon mår mycket, mycket bättre om hon inte är i sovrummet. Och då har jag ändå haft henne i sängen tills för nåt år sen. Dessutom är min sambo allergisk, så att inte ha hunden i sovrummet handlar inte om att stänga ute hunden.

Sen ska man inte stänga ute hunden från familjen, men det finns inget svart/vitt svar.

FÖ tycker jag att den personen det handlar om i ursprungsinlägget gör fel, vill man ha hunden i köket får man sova där första nätterna, men man behöver inte ha den i sängen för den sakens skull.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Om man låter hunden växa upp med att sova i sovrummet, när ska man då ta bort den liksom? Och gå ut nattetid existerar inte om det inte är en sjuk hund. Jag har heller aldrig haft en 8-veckors som sagt till på natten när den är kissnödig (jag hör ju minsta rörelse ändå) när den behöver gå ut, det har varit nån pöl i början men inte sen..

Jag är den som fått uppgiften att våra valpar i mitt rum under nattetid.
Valp nummer två sov alltid under man haka/nära ansiktet. När denne inte kunde hålla tätt längre så väckte hon mig helt enkelt. Då kunde klockan vara allt ifrån tolv till fem och hon nöjde sig med en snabb kiss och sedan var det natt igen. Detta skedde inte alla nätter utan enbart ibland.
När hon blivit lite äldre så var det golvet som gällde. Först valde hon att sova nedanför sängen ganska snart var det ute i vardagsrummet med gammelmannen som gällde.

Sista valpen sov alltid på min rygg/nacke och gnydde irriterat när jag vände mig. :love: Han blev orolig de första dagarna hemma och ville ut men det gav sig snabbt. Han valde att hellre ligga tillsammans med gammelman än i min säng efter någon vecka.

Så varför inte erbjuda valpen någon slags tygghet i början av tiden och låta den befinna sig i sovrummet?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 327
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 225
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 365
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp