Valp utestängd på natten

Sv: Valp utestängd på natten

Jag tycker det låter för mkt makt över hunden, om hunden/valpen inte behöver kissa på natten är väl det bara bra. Men om valpen piper och gnyr för att den är kissnödig ska man väl inte ignorera detta?? Nej jag tycker det är dåligt då tar man inte hänsyn till sin hund, till sin vän.

VAR har jag skrivit att jag ignorerar valpen om den gnyr och piper? Du kan lugna ner dig, det var inte så himla längesen min ena hund var dödligt sjuk i njurbäckeninflammation, klart hon fick gå ut om hon behövde.

Men faktum kvarstår, jag rastar inte mina hundar nattetid. PUNKT. Då sover man. Det är inte alls sjukt, och som sagt, jag skäller inte på dem, ignorerar inte dem, jag bara går inte ut med dem på nätterna (om de inte är sjuka, vilket också stod i mitt inlägg), kissar de inne så torkar jag.

DU gjorde mig till nåt monster, jag är INTE nåt monster som plågar valpar hela dagarna... herregud:cool:
 
Sv: Valp utestängd på natten

Lånar..

Tänk att så många tycker det är ok att lämna en 8-veckors valp själv i köket första natten, dvs kanske 8 timmar.
Men när hunden blir vuxen då är det fasanfullt att den får vara själv när man jobbar.
Jag tycker iofs båda är illa..
 
Sv: Valp utestängd på natten

Nej ni delar uppenbarligen inte samma hundtankar, heder åt henne som inte låter sig övertygas att ta till olagliga metoder som att stoppa in valpen i en bur!
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ja men det är ju så sjukt att man kan tänka så!!

Jisses det är inte bara ett djur som vi ska bestämma och styra över, det är en individ, fan klart man kan bli kissnödig på nätterna, jag kissar varje natt! Varför kan inte en hund få vara kissnödig alla tider på dygnet? Nej för vi ska styra och bestämma, ställa klockan behöver man väl inte heller? Hunden säger ju oftast till..nej jag fattar bara inte.

Min rottis flogs till mig vid 8 veckors alder. Hennes uppfodare hade henne pa flygplatsen tidigt pa morgonen och jag hamtade i min anda 6 timmar senare. Hon satt i buren och tittade pa mig med bestamd blick.:cool: Sedan hade jag drygt tva timmars bilvag att komma hem. Eftersom hon inte hade kissat pa drygt 6 timmar stannade jag lange for att rasta flera ganger pa vagen... Hon drack en hel del, bade pa flygplaten och pa rastplatserna, men kissade inte forran ungefar 10 timmar efter hon startade sin resa.

Just saying!;)
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag visste inte innan att bur nu var olagligt, men jag ser fortfarande inget fel i det om det nu bara är över natten, hunden får mindre yta att röra sig på och känner sig kanske tryggare, vilket den nu verkligen inte verkar göra i köket. Valphage är ju också ett alternativ iofs.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det har varit förbjudet sen 1/1-08 o är något som varje hundägare bör känna till.
Hur man personligen åtlyder lagen är tämligen ointressant i mina ögon, dock bör man känna till den, speciellt innan man förespråkar andra att använda bur.

Eftersom du inte kände till den så uppmanar jag dig o alla andra att sätta sig in i den inte längre så nya djurskyddslagen.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag blir nästan lite besvärad över ditt inlägg.

Ja, visst är det besvärande med människor som kan inse att det finns flera sidor av ett mynt, och att det egna valet inte är det enda möjliga. Om man dessutom kan se att källan till en text har en egen agenda som vill fram, och att man inte enbart kan läsa allt som ren fakta, blir det ännu mer besvärande.

Jag ser TS beskrivning av valpens tillstånd som en spegling av TS eget synsätt. Texten är partisk, och eftersom TS tycker att det är fel att stänga ut valpen i köket blir texten målande om hur eländigt den har det. Ändå får man väl förmoda att det enbart är ägaren som har varit i närheten när valpen faktiskt varit instängd över natten, och att TS beskrivning är hur TS tolkar det TS fått berättat vid samtal med ägaren. Min gissning är att valpen gnällt, skällt och vankat i omgångar, men även sovit där emellan. Alldeles säkert gjort på golvet, men knappast i bädden. Ägaren står ju trots allt ut med det oväsen valpen för, och de olyckor som sker.

En valp kan inte hålla sig lika länge som en vuxen hund det är ett faktum vare sig du vill tro på det eller ej.

En valp kan vid 8 veckor utan vidare hålla sig över natten om den sover. Annars skulle det vara blött i vår säng ofta, och det är det inte. Massor med osäkra valpar vägrar att kissa på en hel dag om de är på resa. Inte nyttigt, men uppenbarligen fysikt möjligt.

Visst kanske dom från början inte har lärt sig att det är ute man kissar, absolut men ett stort fel är att vi husse och matte inte är tillräckligt snabba med att ta ut våra valpar, vi måste hjälpa dom från början så är det bara.

Ja, vill man ha valpen rumsren snabbt är passning av yttersta vikt. Valpen i sig bekymrar sig dock inte om den kissar på köksgolvet eller gräsmattan bara den slipper kissa där den sover.

O detta med buren, det finns mkt som är olagligt men jag tror man själv vet och ser på sin valp väl vad som är rättvist och trivsamt o en bra lösning.

Och ändå är det TS målande beskrivning av valpens förhållanden som ska vara allena rådande - inte ägarens. Ägaren vistas i samma hus som valpen - och ska ha sin nattsömn i den påstått förtvivlade valpens närhet. Ägaren är den som ska ta reda på alla olyckor - ändå tycker ägaren att detta är en Ok lösning.

Varför ska man lita på ägarens omdöme när det gäller olagligheter men inte annars?

Så åter igen: Jag väljer inte att hantera mina valpar på detta vis, men det är inte olagligt och förmodligen klarar valpen det bra även om det är en smula brutalt. Om ägaren lyckas få sin nattsömn så är nog valpen mer missnöjd än förtvivlad. Och hon har rätt i att valpen snart vänjer sig vid att det är på detta sätt det ska vara. Att rumrenhetsträningen tar längre tid är ju ägarens problem, och inget som valpen har ont av.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Har en vän som bedriver kennel (enligt skk´s regler) och hon säger att uppfödare som är medlemmar i skk får inte neka någon att köpa en valp... har du annons på valp ute så får man aldrig neka en spekulant att köpa.
Spekulanten kan då anmäla dig till skk... eller?
Klart man får neka , ingen människa ska väll bli tvingad att sälja dem till vem som helst . Om jag nu skulle föda upp ex Boxer ( är ingen uppfödare tack o lov ;)) inte tusan säljer jag en valp till tant Rut på 75 år som behöver en sällskapshund , jag vet med mig att Rut inte fixar en stor Boxer pga av hennes ålder. Alla uppfödare har självklart valmöjlighet
 
Sv: Valp utestängd på natten

Om hunden gnäller eller vaknar och går upp och börjar vandra mitt i natten behöver den gå ut, då ska den få det. För att höra detta måste man vara i samma rum. Valpar ska definitivt inte traumatiseras genom att lämnas helt ensamma i stängda rum när dom precis lämnat kullen, detta ska vänjas in för att få en trygg individ. Dessutom får inte hundar i någon ålder lämnas ensamma utan mänsklig kontakt mer än 6 timmar, vilket även utesluter hundgårdar över natten. Buranvändande över natten är totalförbjudet.
 
Sv: Valp utestängd på natten

BTW, inatt gnällde min hund klockan halv tre och behövde gå ut, han är fyra år, det händer max fem gånger om året att han behöver det. Självklart fick han gå ut. Jag får ju själv gå på toa mitt i natten om jag är nödig. Han är ju en familjemedlem, och jag tillhör inte Gestapo.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag tycker inte heller att valpar ska lämnas ensamma, har inte skrivit det heller. Jag skulle aldrig lämna en valp inlåst i köket, det jag har reagerat på är att vissa i tråden tycker det är självklart att valpar ska rastas nattetid och jag gör inte det. Sen är det ju helt upp till mig om jag vill torka kiss eller gå upp..?
 
Sv: Valp utestängd på natten

KL

Jag blir faktiskt förvånad att vana hundmänniskor dissar valpen om natten när den blir nödig. Klart om valpen sover hela natten att man inte väcker den för att den ska kissa men om den blir orolig och vankar omkring så kan jag personligen inte förstå hur man kan strunta i det för att få sin sköna nattsömn, egotripp om något!

Helst inte när valpen väl börjar förstå att inne gör man inte behov och sen när den gnyr och går runt och hoppas matte/husse ska hjälpa den ut så den kan göra som den lärt sig så är det ingen som finns där. Trodde det va en självklarhet när man hämtat hem en valp och jobbar på att få den rumsren att den ska få komma ut och göra sina behov om den visar sig vara nödig men så fel jag hade.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Trots att jag sover på natten och inte hör ev. valpvankanden, så är valparna torra på nätterna från runt 8-10 veckor och dessutom i princip 100% rumsrena på dagtid.

Undrar hur det kan komma sig?

Fattar inte hur du menar när du skriver att vi som inte rastar valpar på natten pga att vi sover och inte hör den då dissar den?? Ska jag mfl enligt dig vara vaken dygnet runt om utifall att valpen vaknar och vankar runt?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är väl skillnad om man är uppfödare och valparna är i ett bås med mamman eller har henne omkring som små. Jag skrev när man hämtar hem en valp, då jag inte vet några valpar som hämtats hem från uppfödare som är rumsrena då det är den nya ägaren som ska träna och ta det ansvaret. Har ett flertal vänner som har kennlar och då är det tidningar som gäller som byts ofta och valparna släpps ut på tomten på morgonen. Men som hundägare och jag hämtar en valp så går jag upp om den vaknar och släpper ut den då det oftast ska kissas direkt när den vaknat till innan den somnar igen. För mig är det inget konstigt att minimera chanserna att kissa inne för att den kommer ut så innan olyckan är framme och den inte kan hålla tätt.

I början va det några gånger ut om natten men allt eftersom så sov hon allt längre och vaknade inte förrens tidigt på morgonen. Jag kan inte sova med gott samvete om valpen gnäller och visar sig vara nödig, det är en självklarhet för mig att dra på mig skorna och släppa ut den så den får kissa ute. Ser det som en bra hjälp i att få den att förstå att när den säger till så får den beröm av att jag tar ut den direkt och den va duktig som kissade ute. Sen är jag inte rädd att torka bajs och kiss inne men anser det som onödigt och dubbemoral gentemot valpen som precis håller på att lära sig att behov ska man göra ute, Den lär knappast koppla att på dagarna är det inte ok men om nätterna gäller inte den regeln. Sover valpen så är det ju kanon men om den försöker väcka en föratt få komma ut så är det väl bara att släppa ut den och berömma, vad är det som är så lustigt med det?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är garanterat mycket större risk att du vaknar om valpen vill ut när den är i samma rum. Det är ju i princip omöjligt att höra den om den är i köket och du snarkar i sovrummet. Naturligtvis hände det även olyckor här på natten någon gång, trots att valpen låg i samma rum, men det var inte ofta. Så länge valpen inte har vaknat och velat kissa så är det ju bara bra. Man behöver absolut inte väcka den. Men det bästa för den är att få gå ut när den behöver det, precis som du får kissa om du är nödig. Jag kan bli så jäkla trött på detta med att hunden ska behandlas som en lägre stående varelse hela tiden, och sen skyller man på att hunden mår bäst om man är hård mot den. En hund som har ätit något konstigt under dagen och får ont i magen på natten hos er får alltså hålla sig tills morgonen? Är det bra för deras magar? Känns det rättvist? Vad är det för jävla sätt att behandla en levande varelse på?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Att stänga in valpen i ett annat rum med stängd dörr låter inte ok. Men upp å kissa på natten har då inte jag gjort med mina hundar heller.Har kissat och rastat valpen ordentligt så sent som möjligt och sedan gått upp extra tidigt och tagit ut den direkt. Båda de hundarna har blivit riktiga morgonmysare som absolut inte vill gå ut före 9.00 på morgonen.

På natten har de som valpar sovit i sin korg m kompostgaller runt utanför vår öppna sovrummsdörr till dess att de är trygga och rummsrena. Då tas gallre bort. Ingen hund i sovrummet. Älskar de hundar jag haft men mitt sovrum är My space precis som korgen är hundens space. Vi har alltid haft en stark regel att sovrummen är våra ( vi människor) och att barnen aldrig under några vilkor för störa hunden i dens Space dvs korgen. Vi har ju ett helt hus och en trädgård att vara tillsammans i.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Fast jag har aldrig varit med om att valparna vill gå ut nattetid, OM de inte är sjuka, så det kanske är därför jag inte gör det och inte har behövt göra det. Kanske har jag bra rutiner som gör att valpen kan hålla sig utan problem nattetid, kanske har jag haft "bra" valpar.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Valparna som flyttar härifrån är så gott som rumsrena eftersom de har fasta utgångsrutiner från att de är ca 4 veckor gamla och de som blir kvar nån vecka längre (om inte ägaren kan hämta vid 8 veckor) är torra nattetid och visar tydligt när de vill ut dagtid.

Även om jag är uppfödare, så köper jag ju också in valpar och jag behandlar inte dessa annorlunda än de jag fött upp själv, även fast den då inte har sin mamma/syskon omkring sig när den flyttat hit.

Av alla hundmänniskor jag känner irl är det en extrem minoritet som rastar valp nattetid.

Ingen hund sover i sovrummet, men de kan ju sova varstans de vill i resten av huset.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men gud vad du lägger orden i mun på folk och dömmer ut. För att man inte vill rasta en frisk hund nattetid så dominerar man hunden...?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ja oj då! En del här är visst några riktiga experter som kan exakt dethär med att natträna valpar ;). Och resten är djurplågare eller bara helt okunniga. Väldigt svartvit diskussion mellan varven. Personligen tycker jag att många här har bra förslag till natträning och en sund inställning till hundar. Varenda hundpsykolog och hundtränare säger ju att vi ska INTE göra hunden till människa utan låta den vara hund och vi deras ledare. Och då menar jag INTE att hunden ska hunsas osv. Men jag blir riktigt beklämd när vissa här jämför hunden med barn och snackar om bajsblöjor i ansiktet och att hunden är deras bebis och hur elaka de som inte tycker som dem är.

Mina hundar är mina älskade hundar. Vi har en fin, glad och respektfull relation till varandra. Mina barn är mina älskade barn och det ända som de och hundarna har gemensamt i uppfostran är att den sker konsekvent och med kärlek och respekt. De är INTE av samma art.

Men jag kan ju ha helt fel i det jag gör, men så har funkat fint för oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 384
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 354
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 319
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 391
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp