Bukefalos 28 år!

Valp utestängd på natten

Sv: Valp utestängd på natten

Vad jag menar är att om en valpköpare hade talat om för mig att hon tänkte stänga in sin valp ensam i köket nattetid, hade det blivit nej till valp. Det är helt OK om hon/han inte vill ha hund i sovrummet, MEN - då får hon/han bädda en madrass på golvet i köket till dess valpen är trygg i sin nya miljö. Det är en stor omställning för en 8 veckors valp att lämna sin invanda miljö med tik och ev kullsyskon. De vänjer sig oftast på några dagar men under den tiden tycker jag det är viktigt att valpen får känna trygghet och närhet med sin nya matte/husse. Lika självklart som att man tagit ledigt från jobb och inte lämnar valpen ensam dagtid förrän den är mogen för det. Inte säljer man en valp till en person som är hemifrån en stor del av dagen, eller? En 8 veckors valp sover mycket dagtid också, så vari är annars skillnaden?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Valpen hade såklart ylat och både kissat och bajsat i bädden under natten...
Om den har tillgång till hela köket - varför har den kissat och bajsat i bädden?

Jag föreslog att hon kunde ju ha den i en bur, brevid sängen
Vilket är olagligt - oavsett vad man nu tycker om det.

En valp är ju ett barn, dom kan ju inte hålla tätt, då är det väl bättre att man kilar ut en snabbis än att det blir inne?
Nej, en valp är inte ett barn, och valpen kan hålla sig - den har bara inte fattat att det är det som gäller. Redan när valparna börjar bli hyfsat stadiga på benen vid 3-4 veckors ålder är det många som tultar av fällen och kissar på golvet om de bara har en chans. Sover hunden så är den torr, men är den vaken och aktiv är även blåsan och tarmarna aktiva.

Det jag vill komma fram till är hur ni skulle gjort, tycker ni det är rätt som hon gör?
Jag gör som jag alltid gjort - låter valpen sova i sängen till den är rumsren, och sedan får den flytta in med de vuxna hundarna i deras nattkvarter i en annan del av huset. Hur vida hon gör rätt eller fel lägger jag mig inte i. Det är inte olagligt, valpen kan inte skada sig och hon hör den ju även om hon är något rum bort. Valpen är alldeles säkert medveten om att hon finns nära men utom räckhåll, då den är utrustad med både bra hörsel och en utomordentlig näsa. En rätt brutal ensamhetsträning må hända, och inget jag själv praktiserar, men valpar är otroligt anpassningsbara och är den bara psykiskt stabil klarar den det säkert utmärkt.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Varför då? Bara för andra inte gör som dig?

Hur otrevlig får man vara? Exakt vad, som är konstruktivt, får du ut av den frågan? Eller ville du bara inte ha ett svar?

Jag tycker det är en liten grej att bråka om, för gillar man inte hur polaren gör får man väl säga det till personen ifråga ist för att beklaga sig här, det mår väl inte hunden bättre av. Och med tanke på hur mkt skit som händer hundar, och även på ganska "snäll" nivå dvs inte alls grovt djurplågeri utan mer att bara gå runt kvarteret, knappt aldrig få klor klippta, sjukligt överviktig etc (allt vanligt iaf på de kliniker jag jobbat) så känns en sån här diskussion med så pass upprörda inlägg ganska magstark.

Jag uppfattar iofsig din fråga som att du vill vara otrevlig och inte få ett rakt svar- då frågar man inte på det sättet- men nu svarar jag ändå. Du kan ju alltid skriva en en-menings-pik igen om det får ditt liv att kännas lite bättre.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men två fel blir väl knappast ett rätt? Om någon hade startat en tråd om att ens kompis hund hade 2 cm långa klor hade det nog blivit precis lika många upprörda kommentarer. :)
 
Sv: Valp utestängd på natten

men vem är det som är otrevlig egentligen? jag tror att många reagerar starkt för det känns som att hunden kan bli fet av "för mycket kärlek" (grav övervikt är dock djurplågeri enligt lagens mening och något man kan bli dömd för) och få långa klor för att man inte vågar klippa, men att lämna valpen ensam är på en annan nivå.

hade du tyckt att det var ok om den var ensam hemma också eller är det bara ok för att matte är i huset?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag skulle fixa i ordning så valpen kunde få vara hos mig om nätterna, första tiden är väldigt otrygg för valpen och dessutom så skulle jag inte höra valpen om den vaknade och behövde göra sina behov om den va i ett annat rum.

Att vara med valp för mig innebär lite sömn om nätterna i början, sov alltid med ett öga öppet typ i början när Frida va liten så jag kunde släppa ut henne så fort hon vaknade mitt i natten då hon satte sig och kissade så fort hon lämnade filten annars, blir både trevligare för valp och ägare om man får in det som rutin i början att blir man nödig så släpps man ut och den blir fortare rumsren:).

Annars blir det att på natten när valpen vaknar så struntar matte/husse i att den kissar inne för att på dagarna hålla stenkoll, tror det är bra att hålla på rutinen att behov gör man ute vare sig det är natt eller dag.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Nej det skulle jag aldrig göra, tycker det låter grymt att lämna en valp ensam när den nyss tagits från sin mamma och syskon till en ny plats. En hel natt känns hursomhelst lite väl att lämna valpen ensam när den är så liten, den har väl inte stenkoll på att matte finns alldeles i närheten, bara i ett annat rum...vanligtvis brukar man väl börja med att "försvinna" på toa 2 minuter och sen utöka tiden, inte ta flera timmar på en gång.
Mina fyra hundar har jag alltid haft i sovrummet, när de var valpar så fick de sova i en gallerbur nedanför sängen så att jag kunde sticka in fingrarna om det behövdes, sprang även ut med dem om de gnällde mycket... hellre en gång för mycket än en gång för lite tyckte jag och fastän jag kunde vara ute flera ggr per natt i början så har ingen av mina vant sig vid att måste ut och pinka mitt i natten. Sen när de blev lite mer rumsrena så fick de välja var i sovrummet de ville ligga men i sängen har de inte fått börja sova förrän de kunde hoppa upp och ner på egen hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Valp utestängd på natten

Själv skulle jag inte lämna en valp som nyligen har lämnat syskonen direkt få sova ensam i ett stängt rum . En lösning kunde ju vara att gjöra en mindre valphage i sovrummet med kisspapper om en olycka skulle hända . Jag inte behövt gå ut på natten då vår var trygg och sov på sin bädd i sovrummet , fick dock gå upp mkt tidigare på morgonen än vanligt i början sen sov han längre o längre.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag personligen tycker att hon gör fel.

En valp som är 8 veckor (nyss kommit till världen) och som kommit till ett helt främmande hem med främmande människor, det är inte schyst att stänga ut den helt ensam, min pojk bet på allt men jag hade honom i buren under nätterna med en filt över. Man lämnar inte en bebis på det viset.

En valp kan heller inte som du skriver hålla sig länge. En valp kissar inte inne för att den vill utan för att den inte kan hålla sig. Så jävla sjukt med folk som trycker ner valpens nos i kisset då det gjort inomhus, det är grymt. Det är inte deras fel, att folk inte kan få in det i deras huvuden. Ska man trycka ner våra bebisars ansikten i deras blöjor? Nej det är helt fel det med, jag tog ut min kille om nätterna då det behövdes idag går han aldrig ut mitt i natten, ALDRIG.

Man ska vara mån om och försiktig med sin valp de första veckorna.

Nej jag tycker många är för hårda mot sina hundar, typiskt den gamla läran!
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag blir nästan lite besvärad över ditt inlägg.

En valp kan inte hålla sig lika länge som en vuxen hund det är ett faktum vare sig du vill tro på det eller ej.

Visst kanske dom från början inte har lärt sig att det är ute man kissar, absolut men ett stort fel är att vi husse och matte inte är tillräckligt snabba med att ta ut våra valpar, vi måste hjälpa dom från början så är det bara.

O detta med buren, det finns mkt som är olagligt men jag tror man själv vet och ser på sin valp väl vad som är rättvist och trivsamt o en bra lösning.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Men precis vad jag känner! Om jag skaffar en hund så skaffar jag den för att den ska bli en familjemedlem som jag kommer älska med hela mitt hjärta och i alla situationer. Det är ingenting som jag kan "stoppa undan" bara för att det blir lite besvärligt :crazy:



:bow::bow::bow:
Mycket folk tror att man daltar med hunden, men det är skillnad på dalt och dalt:grin:

På vissa låter det mer som om dom är ute efter en slags maktkontroll, mkt regler och bestämelser, mkt snack om ledarskap- det kallar inte jag en bra ledare eller husse/matte. Det är väldigt lite prat om vänskapen och kärleken.
 
Sv: Valp utestängd på natten

varför ska de rastas på natten?

Det har jag aldrig gjort, vill inte vänja dem vid det. Händer det en olycka så torkar jag, annars går vi ut precis innan läggdags och ut så fort det är morgon, inga problem. Skulle aldrig ställa klockan för att gå ut med hunden mitt i natten, undantaget är om de är sjuka.

Ja men det är ju så sjukt att man kan tänka så!!

Jisses det är inte bara ett djur som vi ska bestämma och styra över, det är en individ, fan klart man kan bli kissnödig på nätterna, jag kissar varje natt! Varför kan inte en hund få vara kissnödig alla tider på dygnet? Nej för vi ska styra och bestämma, ställa klockan behöver man väl inte heller? Hunden säger ju oftast till..nej jag fattar bara inte.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Nu såg inte du helheten i det jag menade.

Jag tycker det låter för mkt makt över hunden, om hunden/valpen inte behöver kissa på natten är väl det bara bra. Men om valpen piper och gnyr för att den är kissnödig ska man väl inte ignorera detta?? Nej jag tycker det är dåligt då tar man inte hänsyn till sin hund, till sin vän.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Mina valpköpare får alltid svara på 1000 frågor, typ. Bl a detta, hur dom vill ha hunden/valpen i huset. Valpköpare som svarar inte längre än till hall/kök får ingen valp härifrån. Dygnetruntboende i hundgård går också bort, jag vill att våra valpar ska vara familjemedlemmar fullt ut. Vill man inte ha valpen i sovrummet får man åtminstone första tiden bädda en madrass på golvet till sig i det/dom rum valpen får vistas i. Sådana är mina krav iallafall. Sedan kan jag förstås inte tvinga valpköpare att göra si eller så, men om vår syn på valpens första tid i nya hemmet (eller överhuvudtaget) inte överensstämmer - nekar jag faktiskt köp. Men jag kanske är blödigare än de flesta uppfödare...

Har en vän som bedriver kennel (enligt skk´s regler) och hon säger att uppfödare som är medlemmar i skk får inte neka någon att köpa en valp... har du annons på valp ute så får man aldrig neka en spekulant att köpa.
Spekulanten kan då anmäla dig till skk... eller?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag ignorerar inte, jag sover och om en valp piper hör jag inte det helt enkelt. Brukar dock inte ha några problem med att valpen vid 8-9 veckors ålder springer omkring nattetid heller, vilket jag ser på avsaknaden av pölar/högar på morgonen.

Som uppfödare skulle jag (om jag vaknade vid minsta lilla valp-pipande) inte få en enda natts sömn under de 8 veckor valparna finns här i huset och definitivt inte under de sista 4 veckorna då de härjar vilt med varandra iom att de slår upp ögonen oavsett tid på dygnet :D
 
Sv: Valp utestängd på natten

Har en vän som bedriver kennel (enligt skk´s regler) och hon säger att uppfödare som är medlemmar i skk får inte neka någon att köpa en valp... har du annons på valp ute så får man aldrig neka en spekulant att köpa.
Spekulanten kan då anmäla dig till skk... eller?

Är det verkligen så??? De flesta uppfödare jag känner, är noga med vem de säljer sina valpar till, och säljer absolut inte till "först till kvarn..." Hur fungerar den "bestämmelsen" egentligen?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Har en vän som bedriver kennel (enligt skk´s regler) och hon säger att uppfödare som är medlemmar i skk får inte neka någon att köpa en valp... har du annons på valp ute så får man aldrig neka en spekulant att köpa.
Spekulanten kan då anmäla dig till skk... eller?

Klart man få neka!

Ringer en icke jägare och vill köpa en valp av mig så är det nej direkt. Jag säljer inte jakthundar till folk som inte jagar och det säger nog inte skk eller lagen någonting om.

Likaså skulle jag inte sälja till någon som har någon form av missbruksproblem och det tror jag inte heller skk eller lagen säger någonting om.

Valparna är MINA och jag väljer om, när och till vem jag säljer dem!

Däremot får jag inte neka någon med motiveringen att de är homosexuella, utlänning osv. eftersom det är diskriminering.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Hur otrevlig får man vara? Exakt vad, som är konstruktivt, får du ut av den frågan? Eller ville du bara inte ha ett svar?

Jag tycker det är en liten grej att bråka om, för gillar man inte hur polaren gör får man väl säga det till personen ifråga ist för att beklaga sig här, det mår väl inte hunden bättre av. Och med tanke på hur mkt skit som händer hundar, och även på ganska "snäll" nivå dvs inte alls grovt djurplågeri utan mer att bara gå runt kvarteret, knappt aldrig få klor klippta, sjukligt överviktig etc (allt vanligt iaf på de kliniker jag jobbat) så känns en sån här diskussion med så pass upprörda inlägg ganska magstark.

Jag uppfattar iofsig din fråga som att du vill vara otrevlig och inte få ett rakt svar- då frågar man inte på det sättet- men nu svarar jag ändå. Du kan ju alltid skriva en en-menings-pik igen om det får ditt liv att kännas lite bättre.

Ja ditt svar var ju jättetrevlig. I ditt svar kan man läsa och förstå det otrevliga. men i min kommentar var det en fråga, inget annat.
 
Sv: Valp utestängd på natten

:bow::bow::bow:
Mycket folk tror att man daltar med hunden, men det är skillnad på dalt och dalt:grin:

På vissa låter det mer som om dom är ute efter en slags maktkontroll, mkt regler och bestämelser, mkt snack om ledarskap- det kallar inte jag en bra ledare eller husse/matte. Det är väldigt lite prat om vänskapen och kärleken.

Så himla bra skrivet, kort men så mycket sagt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 386
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 357
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 322
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 391
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp