Valp utestängd på natten

Sv: Valp utestängd på natten

Och nej.
Genetik ar inte till 100% det som formar din hund, eller bebis for den delen, Miljo ar otroligt viktigt i en litens uppvaxt - aven nar de ar ett ar.
Nej det har jag inte påstått heller. Men det har en väldigt stor påverkan.

Inlarning i flockdjur ar i grund och botten baserad pa samma teori, oavsett om det har tva eller fyra ben. Instinkter, right? Sen kan man valja som agare vilka instinkter man valjer att forstarka.
Och instinkter handlar om genetik. Och det är det jag säger, du kan välja vad du vill förstärka, men en trygg hund som blir bortklemad kommer snarare bli ouppfostrad och stöddig, istället för en vek hund som blir stressad och pipig. De föds med olika förutsättningar (sen kan du givetvis få en trygg hund stressad, men det ska mer till)

Ater igen, ska vi ta genetik som grundbasis for beteenden,
Min fd hunds kullsyskon kan man mkt val klassa som problemhund - nu har hon annat hem dar hon fungerar finfint men de problem de forsta agarna hade med henne hade jag Absolut -inte- med min hund. Sa om nu genetik ar helt otroligt utlosande foll det precis. Iofs talar vi inte om tva veka hundar, ingen av dom var/ar chickenshits utan snarare pa andra hallet.
Fast syskon har bara 50 % av generna gemensamt, så de kan absolut bli olika. Det är väl ett ganska tydligt fall där miljö spelar roll dock, när det gäller problem som en ägare till en hund har med inte nästa.

Ska jag vara helt allvarlig tycker jag -faktiskt- att folk som formanskligar, snuttigullar och Jamsar omkring med sina hundar ska ha en fet kanga i arslet. For jag ar -forbannat- trott pa Bortskamda Molly som bjabbar o hoppar o fjantar o fjaskar o stressar o biter i byxben for "hon ar saaa sot!".
Där är jag med dig!

Och annu mer allvarlig:
Folk som inte forstar grundlaggande psykiska reaktioner i stil med Projicering bor inte uttala sig i diskutioner gallande forming utav psyken.
Nu vet jag inte om du menar mig (tror inte det) men faktum är att jag läser psykologi och bedömer mig själv som ganska bra insatt i utvecklingspsykologi. Så det är därför jag poängterar att genetik faktiskt har en rejält stor roll i hur man utvecklas.


tiooooooooo
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ni har hakat upp er väldigt mycket på nattrastning. Ja jag anser att en hund som vaknar och är nödig på natten ska få gå ut, den är ju nödig av en anledning, samma anledning som vi blir nödiga, det är ju inte för att vara elaka dom behöver bajja eller pinka. Sen undrar jag om ni låser ute en helt ny valp från er gemenskap nattetid trots att den gråter/gnäller/ylar osv? Nu påstår ni ju att alla valpar ni någonsin tagit hem (för nu menar jag valpar som kommer till en ny plats direkt från uppfödaren där de sovit med sina kullsyskon hela livet) har sovit helt tryggt hela natten trots att ni låst dom ute ensamma utanför det ställe ni själva sover, vilket jag tycker är underligt då de valpar jag stiftat bekantskap med har varit ganska otröstliga och ledsna när man lämnat dom på det sättet. Jag jämför en valp med ett väldigt litet barn, ja, därför att dom är det, djurbarn, med en uppväxt med massor av närhet och sällskap av sina kullsyskon, sen slits dom från den närheten för att sova ensamma i tex ett kök utan någon som helst närhet, allt detta över en natt. Det är ganska oansvarigt, och elakt.

Jag hoppas verkligen att du glömde lägga till KL, eller delvis KL... Jag har nämligen inte sagt något om att jag inte nattrastar om valpen behöver ut. Du vet inte ens hur vi sov.

Om valpen vaknar så brukar den vanka runt, kissa, gå och lägga sig. Den lider alltså inte av att kissa på golvet eftersom den inte har lärt sig vad som är rätt och fel ännu. Det är självklart skillnad när den har det. Men hur tycker du att uppfödaren ska göra då? Ska han/hon ta ut alla om de vaknar på natten så att de inte kissar på tidningarna i valplådan/-hagen? Jag kan ju då meddela dig att valparna skiter fullständigt i om de kissar på gräs eller golv, men jag kan mycket väl tänka mig att de hellre gör det på ett golv som de är vana vid eftersom de gör det flera gånger om dagen i valphagen inne.

Åter igen... du drar på för stora växlar hela tiden i diskussionerna och målar upp dem med annan åsikt som monster. Tråkigt...
 
Sv: Valp utestängd på natten

Har hittills hållt med dig i allt du skriver!

Själv skulle jag aldrig stänga in en 8 veckors valp i köket en hel natt. Mina vuxna hundar sover i köket men när India var valp sov hon hos oss. "Utvarvningen" till köket har gått hur smidigt som helst.

Kalla mig daltig men här ska ingen gråta sig till sömns, varken människa eller hund!
 
Sv: Valp utestängd på natten

KL

Jag orkar inte läsa hela tråden men vill ändå meddela att ju äldre man blir desto bekvämare och blödigare blir man, så nu har jag gjort såhär med mina senaste valpar, irl varghund f 2000, bullmastiff f 2009 att när vi hämtat valpen (vi glada och upprymda över det nya lilla livet i familjen, valpen trött, ledsen och nyfiken på allt nytt) så somnar vi gott, valpen trygg av min kropps värme på min högra arm i min säng, ingen behöver gå upp på natten.
Sen löser sig allt av sig självt, valpen tycker att det blir för varmt och att matte blir för stökig på natten och uppsöker/sover i sin bädd vid fotändan av sängen. Det är ju ändå en liten "bebis", 8 veckor gammal vi pratar om
- säger Farmor som tidigare lidit på en madrass i köket med valp
- och ännu tidigare lidit hela natten med valps förtvivlade gråt i öronen - man visste inte bättre då och trodde att så skulle man göra.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Är man blödig småbarnsmamma och väldigt rädd om sin nattsömn så funkar ditt "recept" utmärkt:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 327
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 226
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 365
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp