Valp utestängd på natten

Sv: Valp utestängd på natten

Delvis Kl, delvis några svar...

Varför förmänskliga?
En HUNDvalp är just en liten hund inte en liten människa!
Ditt barn har inte päls, inte fyra ben, har inte 78 kromosomer och härstammar troligtvis inte heller från släktet Hesperocyon!
För att kunna diskutera någorlunda konstruktivt så måste vi i alla fall acceptera att det är STOR skillnad mellan hund och människa - både fysiskt, mentalt, genetiskt, känslomässigt osv.

Ni som inte kan tänka er att någonsin lämna en valp ensam hur tror ni att man gör som uppfödare när man bara får en valp i en kull och tiken börjar kräva mer aktivering och längre promenader för att trivas?
Stoppar valpen i fickan? Eller lämnar den ensam i hemmets lugna vrå?
Är denna ensamhet i så fall lika "illa"? Eller den är ok eftersom valpen inte flyttat ännu...

Alla verkar dessutom ganska generellt utgå från att valpar som nyss flyttat är rädda och otrygga!?
Hur kommer det sej?
Varken de valpar jag köpt eller de valpar jag sålt har varit särskilt rädda eller "påverkade" av att flytta. De har genomgående varit ganska coola individer som varken pipit sej genom nätterna eller blivit "traumatiserade" av att lämnas ensamma.

Jag utgår från att alla här gör det de anser är bäst!
Ingen vill ju börja valpens "nya liv" med en negativ upplevelse "bara för att"!

Sedan gäller det ju att anpassa även denna hantering efter den enskilda individen, som alla annan hundhantering/hundträning!
Har man en lite ynklig valp så får man rätta sej efter det, har man en tuffare valp så får man leva med det!

Med min äldsta var det jag som bara VILLE göra allt "rätt" . Jag bäddade bredvid sängen, satte ett kopostgaller i dörren, hade en filt med "mamma lukt", tog ut henne på natten osv. men hon kom INTE till ro!
Hon bara härjade och hoppade och skulle göra ALLT annat än att sova!
Efter några nätter utan sömn öppnade jag kompostgallret för att se vad valpen ville...
Hon tassade då rakt ut i köket, la sej på mattan under bordet och sov som en liten gris.
Så ALLA valpar vill INTE sova med sin "flock"! De har helt andra önskemål!

/Swat
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är alltså inte bara jag som känner så här med att förmänskliga hundar. Skönt. Trodde för ett ögonblick att jag haft otur och blivit grundlurad hos brukshundsklubben om att inte förmänskliga hunden utan att låta den vara den art den är. Skönt också att det inte bara är jag som verkar ha träffat på människor som ser på hundar som om deras behov är männskliga. Fick mig en liten läxa att detta knappast händer i sverige men du har vist också sett det ;)

Tycker för egen del att jämföra människobarn med en valp är lika korkat som att jämföra en porsche med en volvo 245.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ja, visst är det besvärande med människor som kan inse att det finns flera sidor av ett mynt, och att det egna valet inte är det enda möjliga. Om man dessutom kan se att källan till en text har en egen agenda som vill fram, och att man inte enbart kan läsa allt som ren fakta, blir det ännu mer besvärande.

Jag ser TS beskrivning av valpens tillstånd som en spegling av TS eget synsätt. Texten är partisk, och eftersom TS tycker att det är fel att stänga ut valpen i köket blir texten målande om hur eländigt den har det. Ändå får man väl förmoda att det enbart är ägaren som har varit i närheten när valpen faktiskt varit instängd över natten, och att TS beskrivning är hur TS tolkar det TS fått berättat vid samtal med ägaren. Min gissning är att valpen gnällt, skällt och vankat i omgångar, men även sovit där emellan. Alldeles säkert gjort på golvet, men knappast i bädden. Ägaren står ju trots allt ut med det oväsen valpen för, och de olyckor som sker.



En valp kan vid 8 veckor utan vidare hålla sig över natten om den sover. Annars skulle det vara blött i vår säng ofta, och det är det inte. Massor med osäkra valpar vägrar att kissa på en hel dag om de är på resa. Inte nyttigt, men uppenbarligen fysikt möjligt.



Ja, vill man ha valpen rumsren snabbt är passning av yttersta vikt. Valpen i sig bekymrar sig dock inte om den kissar på köksgolvet eller gräsmattan bara den slipper kissa där den sover.



Och ändå är det TS målande beskrivning av valpens förhållanden som ska vara allena rådande - inte ägarens. Ägaren vistas i samma hus som valpen - och ska ha sin nattsömn i den påstått förtvivlade valpens närhet. Ägaren är den som ska ta reda på alla olyckor - ändå tycker ägaren att detta är en Ok lösning.

Varför ska man lita på ägarens omdöme när det gäller olagligheter men inte annars?

Så åter igen: Jag väljer inte att hantera mina valpar på detta vis, men det är inte olagligt och förmodligen klarar valpen det bra även om det är en smula brutalt. Om ägaren lyckas få sin nattsömn så är nog valpen mer missnöjd än förtvivlad. Och hon har rätt i att valpen snart vänjer sig vid att det är på detta sätt det ska vara. Att rumrenhetsträningen tar längre tid är ju ägarens problem, och inget som valpen har ont av.
Jag har glömt att :bow::bow: o buga ditt inlägg.
Skogstroll har tydligen missat att läsa det öht o kör på i sin egen enkelspårighet
 
Sv: Valp utestängd på natten

Delvis Kl, delvis några svar...


Jag utgår från att alla här gör det de anser är bäst!
Ingen vill ju börja valpens "nya liv" med en negativ upplevelse "bara för att"!

Sedan gäller det ju att anpassa även denna hantering efter den enskilda individen, som alla annan hundhantering/hundträning!
Har man en lite ynklig valp så får man rätta sej efter det, har man en tuffare valp så får man leva med det!

Med min äldsta var det jag som bara VILLE göra allt "rätt" . Jag bäddade bredvid sängen, satte ett kopostgaller i dörren, hade en filt med "mamma lukt", tog ut henne på natten osv. men hon kom INTE till ro!
Hon bara härjade och hoppade och skulle göra ALLT annat än att sova!
Efter några nätter utan sömn öppnade jag kompostgallret för att se vad valpen ville...
Hon tassade då rakt ut i köket, la sej på mattan under bordet och sov som en liten gris.
Så ALLA valpar vill INTE sova med sin "flock"! De har helt andra önskemål!

/Swat


Precis min erfarenhet, o som sagt man får ju anpassa sig efter hunden. Jag har ju en som aldrig ens dag ett velat sova där jag sover, visst sängen är trevlig men då ska han ligga där själv :D
 
Sv: Valp utestängd på natten

Aha! ok...hon berättade för mig att hon fick inte neka någon att köpa valp av henne för då kunde de anmäla henne till skk och det gav henne problem... hmmm... ska fråga henne om det igen imorgon....
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det är alltså inte bara jag som känner så här med att förmänskliga hundar. Skönt. Trodde för ett ögonblick att jag haft otur och blivit grundlurad hos brukshundsklubben om att inte förmänskliga hunden utan att låta den vara den art den är. Skönt också att det inte bara är jag som verkar ha träffat på människor som ser på hundar som om deras behov är männskliga. Fick mig en liten läxa att detta knappast händer i sverige men du har vist också sett det ;)

Tycker för egen del att jämföra människobarn med en valp är lika korkat som att jämföra en porsche med en volvo 245.

Jag håller delvis med, MEN ska man se hunden som "det den är", dvs en hund med en hunds behov etc ... så sover knappast några 8 veckors valpar ensamma utan någon form av flock. De flesta hundar vill vara nära sin flock, oavsett om den består av andra hundar eller människor. Framförallt i ung ålder. Sen finns det givetvis hundar som vill ha mer "privat utrymme" och gärna går undan och vill vara ifred, medans andra helst ligger intill husse/matte även under dagen, för att vara nära och inte missa nåt.
Jag tycker också det är otroligt viktigt att lära sig vad en hund egentligen "är" och hur den kommunicerar, reagerar etc, men svaret är inte alltid bekvämt.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Håller med dig Lena i var enda ord :)

Vill förtydliga att jag inte tillhör dem som lämnar valpen ensam en hel natt. Däremot ( som tidigar skrivits) I korg m kompostgaller utanför vår öppna sovrumsdörr. Självklart har man fått gått upp några ggr de första nätterna och stuckit in handen en stund men det har snabbt gett sig och sen sover de. Efter några nätter när de sover bra har jag avlägsnat gallret. Men ärligt så har jag svårt att sova m en lite söt valp i huset. Vill gjärna tassa upp och beundra den ;) Eller så ligger man och fånler av lycka i sängen...
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det har jag åxå läst nånstans! Var nån som blev anmäld för att hon tyckte hon blev vägrad att köpa o hon fick rätt.. kommer inte ihåg detaljerna..
 
Sv: Valp utestängd på natten

Efter några nätter när de sover bra har jag avlägsnat gallret. Men ärligt så har jag svårt att sova m en lite söt valp i huset. Vill gjärna tassa upp och beundra den ;) Eller så ligger man och fånler av lycka i sängen...

ooh precis så gör jag med :love: Blir valpsjuk bara du skriver det :o
 
Sv: Valp utestängd på natten

...nu ar jag sakert jattegammeldags.....


Men h'lvete heller att jag skulle komma springande i hundra nitto om min hund ynkar sig!!! Det -sista- jag vill lara mina hundar ar att matte kommer om man "grater" for att anvanda din terminologi.

Jag vill ha hundar som a) kniper kaft b) ar trygga i sig sjalva c) ar trygga i sig sjalva MED mig.

Ska vi fortsatta pa din barnparallell

Tva smabarn i min omgivning - en har lart sig att man blir ALLTID upplyft nar man skriker = skriker Konstant sa fort den ar lamnad ensam
Bebis Nr 2 har fatt grata sig till somns = grater BARA om det ar nagot Akut. Inte for att den Prompt ska hallas.

Bebis nr 2 har utvecklats OTROLIGT mkt mer an bebis 1, hon ar sjalvstandig, glad, spexande, kan leka sjalv, kan leka med vuxna och andra sma (pratar har ettaringar, sa ni forstar vad jag menar med "leker") Bebis nr 2 star och gar redan, har aven "mamma" samt "pappa" som vokabular.

Bebis nr 1 ar introvert, gnallig, klangig. Star inte an, borjade precis krypa. Har varit allmant sen och h'lvetet bryter ut sa fort mamma eller pappa forsvinner. Bebis nummer 1 har mkt svart for att interagera o.h.t.


Valp nr 1, blev aldrig ensamhetstranad - kunde utan problem vara hemma sjalv. Var -inte- gnallig for fem ora (schafer) bet inte sonder saker, skallde inte pa steg i trappen. Han stangdes inte in nagonstans iofs - men valde sjalv redan som liten att sova vid ytterdorren och det fortsatte han med aven upp till vuxen alder. Mkt spraksaker, alltid cool i nya miljoer.

Valp nr 2 snuttigullades med till forbannelse - kan inte vara ensam hemma utan att a) skalla konstant, b) ha sonder saker c) stressa. Valp nr 2 har sovit i sangen osv dvs allt "Ratt" fran borjan enligt "valpar ar bebisar" tankarna. Valp nr 2 ar en av de mest Pafrestande, stressade, sprakosakra hogljudda hundar jag mott.






..Less is More. En hund ar ett flockdjur - men for den delen inte att likstalla med en manniska. Och alla hundar ar inte flockbundna, vara tva catahoulas kunde inte bry sig mindre om andra hundar. Har talar jag alltsa om hundar som i 90% av fallen IGNORERAR andra hundar, om sa den andra hunden HOPPAR PA dom. De ar -totalt- ointresserade av att ha en kommunikation med andra hundar - matte och/eller husse ar allt som raknas.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Kl.
Jösses vilken diskussion. Folk får väl göra som de vill med sin valp, så länge den inte far illa.

Och nästan alla måste dra sina egna valpar som exempel. Självklart fungerar alla olika, det vet väl alla.
Men bara för ni har en valp som gör på ett sätt, så säger inget att en annan valp gör si eller så.
Och tänk vad många i den här tråden som ALDRIG haft problem, utan valpar är rumsrena så fort de nästan kommer ut ur magen ;)
Och det säger sig självt, sover en valp på natten så kissar den inte. Men vaknar den, så kan den inte hålla sig. Så säga att en valp på 8 veckor klarar att hålla sig är ju inte rätt. Den kan hålla sig om den sover. Men annars behöver den ut, eller om man väljer att torka.
Som sagt, inget är bättre än det andra. man gör som man vill.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det har jag åxå läst nånstans! Var nån som blev anmäld för att hon tyckte hon blev vägrad att köpa o hon fick rätt.. kommer inte ihåg detaljerna..

Vad jag vill minnas, så handlade det om 2 kvinnor som blev nekade att köpa valp pga de var lesbiska = diskriminering.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag har glömt att :bow::bow: o buga ditt inlägg.
Skogstroll har tydligen missat att läsa det öht o kör på i sin egen enkelspårighet

Man får tacka :)

Inte är det undra på att det inte går att hålla fred i världen när folk inte ens i en sådan här banal sak kan se att det finns mer än ett sätt att hantera olika situationer på. Man må inte tycka att det är optimalt, eller ens önskvärt, men håller folk sig inom lagens råmärke borde man väl kunna inse att det är en möjlig väg att lösa saken på.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Vad jag vill minnas, så handlade det om 2 kvinnor som blev nekade att köpa valp pga de var lesbiska = diskriminering.

Det var inte för att de var lesbiska som de nekades valp, men de drev ärendet som att de blivit utsatta för diskriminering pga sin sexuella läggning.
Var ett ganska långt reportage om det i Hundsport efter att domen fallit.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jo, men det var ju det som uppfödaren blev "fälld" för. Att de hävdade att de nekades pga sin sexuella läggning.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Kl.
Jösses vilken diskussion. Folk får väl göra som de vill med sin valp, så länge den inte far illa.

Och nästan alla måste dra sina egna valpar som exempel. Självklart fungerar alla olika, det vet väl alla.
Men bara för ni har en valp som gör på ett sätt, så säger inget att en annan valp gör si eller så.
Och tänk vad många i den här tråden som ALDRIG haft problem, utan valpar är rumsrena så fort de nästan kommer ut ur magen ;)
Och det säger sig självt, sover en valp på natten så kissar den inte. Men vaknar den, så kan den inte hålla sig. Så säga att en valp på 8 veckor klarar att hålla sig är ju inte rätt. Den kan hålla sig om den sover. Men annars behöver den ut, eller om man väljer att torka.
Som sagt, inget är bättre än det andra. man gör som man vill.

Om någon här hade sagt att dom låter valpen VÄLJA om den vill vara ensam i ett kök hela natten så hade jag inte sagt något, om någon hade sagt att dom följer individen i detta fallet, ja då hade jag inte heller sagt något. Jag tvingar inter valpar att sova brevid mig. Men jag låter den välja det själv. För att den ska känna sig trygg. Även om den inte är ett människobarn så har den väldigt starka flockbehov, jag skulle vilja säga att dom tom är större än hos ett barn, då barn oftast föds själva, och sover själva. Hundar föds ju trots allt normalt i kullar, och dom sover väldigt nära sina syskon.
Jag kallas enkelspårig för att jag tycker detta, men är det inte de som ALLTID låter valpen sova ensam som är det? Jag låter den ju välja själv.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jo, men det var ju det som uppfödaren blev "fälld" för. Att de hävdade att de nekades pga sin sexuella läggning.

Som jag minns det vägrade uppfödaren att sälja till dem, då de hade en länk på sin hemsida till Zoofili... Men det togs ingen hänsyn till detta, märkligt nog.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Haha men alltså ALLVARLIGT?? För det första skulle vi väl inte dra paralleller mellan barn och hund. För det andra så handlar det där om GENETIK och väldigt lite om miljö, när barn är sådär små! Det är aldrig i livet så att bebis ett har blivit sådär för att föräldrarna har lyft upp den när den gråter.

På samma sätt så har valpar olika genetik. Sen är det absolut så att det handlar om hur man förhåller sig till hunden. Men det är inte så att om du har en tuff och trygg hund, så blir den stressig och skällig för att du klemar med den. Däremot är risken ganska stor att den blir så om du har en vek och ängslig hund redan från början.

Sen kan jag säga att jag varit jäkligt "snuttegullig" med min hund under hela hennes uppväxt. Konstigt nog säger alla mina vänner (många som inte ens tycker om hundar) att det är den trevligaste hund dom träffat.

Snuttegull utan regler=fel
Snuttegull MED regler= helt ok
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ska folk Prompt dra paraleller sa kan man lika garna haka pa, for enligt Skogstrolls teori sa ar pastaendena dar helt korrekta

Och nej.
Genetik ar inte till 100% det som formar din hund, eller bebis for den delen, Miljo ar otroligt viktigt i en litens uppvaxt - aven nar de ar ett ar.

Inlarning i flockdjur ar i grund och botten baserad pa samma teori, oavsett om det har tva eller fyra ben. Instinkter, right? Sen kan man valja som agare vilka instinkter man valjer att forstarka.

Och GOOD for you att din hund vaxte upp vettig! ;)

Ater igen, ska vi ta genetik som grundbasis for beteenden,
Min fd hunds kullsyskon kan man mkt val klassa som problemhund - nu har hon annat hem dar hon fungerar finfint men de problem de forsta agarna hade med henne hade jag Absolut -inte- med min hund. Sa om nu genetik ar helt otroligt utlosande foll det precis. Iofs talar vi inte om tva veka hundar, ingen av dom var/ar chickenshits utan snarare pa andra hallet.

Och nej, sockertopp.
Jag var faktiskt inte ett dugg allvarlig - men ibland far man sanka sig och bli otroligt overtydlig har pa buke.

Ska jag vara helt allvarlig tycker jag -faktiskt- att folk som formanskligar, snuttigullar och Jamsar omkring med sina hundar ska ha en fet kanga i arslet. For jag ar -forbannat- trott pa Bortskamda Molly som bjabbar o hoppar o fjantar o fjaskar o stressar o biter i byxben for "hon ar saaa sot!".

Ska jag dartill vara an mer allvarlig: sa avskyr jag barn o.h.t.

Och annu mer allvarlig:
Folk som inte forstar grundlaggande psykiska reaktioner i stil med Projicering bor inte uttala sig i diskutioner gallande forming utav psyken.

Och nej,
med detta mkt allvarliga inlagg menar jag inte -dig- utan personen jag skrev till i tidigare inlagg.

For jag ar overtygad om att nagon som borjar ett inlagg med "haha Men ALLVARLIGT?!" forstar ironi, har en Gnutta humor och garna femton skopor salt i sitt sinne sa de kan se nar nagon forsoker provocera fram en annan standpunkt hos tredje part.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Kl.
Jösses vilken diskussion. Folk får väl göra som de vill med sin valp, så länge den inte far illa.

---

Och tänk vad många i den här tråden som ALDRIG haft problem, utan valpar är rumsrena så fort de nästan kommer ut ur magen ;)

---

Som sagt, inget är bättre än det andra. man gör som man vill.

Men det ar Roligt o diskutera juh! ;)

..jag kan salla mig till skaran som inte hade problem med min grabb. 3 olyckor, that was it. Men sa var han ju, och ar, en mktmkt exeptionellt underbar hund :angel: ;)


Keyword: alla gor som dom ar bekvama med! :) Mycket sant, och kanske det viktigaste trotts allt. Glad matte eller husse betyder ju forhoppningsvis glad hund :) sen far man ha asikter, o diskutera kan vara jatteroligt, ett bra satt att forsoka hanga med i hur andra manniskor tanker o tycker.. sen Maste man ju inte halla med for det ;) Men lite skojigt ar det att en san ahr trad har fatt sa manga reaktioner
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 327
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 226
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 365
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp