Valp utestängd på natten

Sv: Valp utestängd på natten

Svarar dig och Gnist:). Ok jag har missuppfattat er lite får jag erkänna. Läste inläggen som att på natten sover man oavsett vilket men det va jag som tolkade fel, ber om ursäkt för det. Jag syftade på just när en valp vaknar och är orolig för att den är nödig, annars går jag inte upp och ut med valpen om den sover.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valp utestängd på natten

Ingen fara, det är inte du som har dragit parallellerna till dominans;)

Men jag vet mååååånga som flera månader efter att valpen anlänt ställt klockan på 02.00 för nattrastning. Sånt skulle aldrig falla mig in.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Det var du som påstod att vi förmänskligade hundar, o att du hade ett helt koppel med CMs o FS bakom ditt påstående.
Instruktörer som tar betalt för att häva ur sig sådant ger jag inte ett barr för, de är endast PR sugna o kan inte speciellt mycket om hundars etologi, o absolut ännu mindre om hundägarnas psykologi o orsaker/motivation till varför man har hund.

KLARTEXT
Mao faller påståendet på sin egen orimlighet.
Jag känner ingen som förmänskligar hundar, jag tror inte heller att det skulle florera i någon större utsträckning än i USA.
Nej jag går inte kurs för någon som behandlar hundar som bebisar.
Jag går inte kurs för någon som PÅSTÅR att jag som tvåbening skulle förmänskliga mina hundar o att mitt största problem, förutom det, var dåligt ledarskap.

O andra sidan så gär jag inte till någon spåmadam, eller låter någon lägga Tarootkort för mig, eller sälja en stjärna i rymnden för att denna skulle få mitt namn.

Sammanfattningsvis så finns det väl inte så många molekyler hos oss två som har liknande syn på hundhållning.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Har inte läst hela tråden.

Men det skulla ALDRIG aldrig någonsin falla mig in att lämna hunden HELT ensam en hel natt.
På samma sätt som jag ALDRIG skulle lämna valpen ensam hemma i 6-8 timmar om dagen.
Ensamhetsträning väntar jag lite längre med.


Nattliga promenader sker inte heller. Såvidare jag inte vaknar och då väcker djuren.

går ut sista rundan runt 12 sen går husse ut runt 6 och det brukar inte hända olyckor innan dess.


Jag skulle gärna vilja veta hur hunden blir när den är äldre sen. Hur den funkar hemma utan människor?.
 
Sv: Valp utestängd på natten

<snip> Skulle du göra detta mot dina barn? Förutsatt att dom är friska då så klart?:grin:

Precis som Gnist papekade, valpar ar inte manniskor, men mannisko bebisar har blojor pa natterna och jag sov gott nar mina tre var sma och sov... varesig de kissade eller bajsade i blojorna.

Mina barn lag i spjalsang pa natterna, i forhallande mindre yta an min valp hade i sin bur. For yes, min rottis sov i bur upp till ungefar ett ars alder. Det ar inte olagligt har, utan det vanligaste och fungerade aldeles utmarkt for oss. Hon gnallde ALDRIG under natten, inte ens forsta natten, och kissade eller bajsade aldrig pa sig. Den forsta veckan sov jag bara sex timmar dock och hon rastades precis innan vi gick i sang och nar vi vaknade. Hon sov, och sover fortfarande gott hela natterna... numera pa en hund badd i sovrummet och bur bara pa tavlingar och sa.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Vet inte om vi kanske menar lite olika i det här med att förmännskliga. Jag har exp en faster men en stor Howart. Hon är kurator och så tror hon att man kan prata även med sin hund. När den hoppar på folk så säger hon mycket vänligt - Nej gumman så får du ju inte göra. Men hon visar inte hunden någon guidning m kroppsspråk, tonändrig mm. När hunden skäller argt på andra hundar kommer det i samma snälla samtalston -lilla gumman så sur du är idag. Den här hunden är så ouppfostrad att det har blivit problem för släkten att åka dit. När folk försöker påpeka att situationen med hennes hund är jobbig säger hon bara Att hunden är hennes lilla älskling och att man måste bara prata henne tillrätta ibland. Uppenbarligen är i så fall hennes hund döv för den lyssnar inte. Detta tycker jag är ett exempel på att man ställer människokrav på hunden.

När jag menar att vara ledare för hunden så är det väl baserat lite på hur jag ser mig själv när jag hittar på något med hunden. När den med glad uppsyn möter min blick och väntar på att få en uppgift. Det är ju jag som ger den ex kommandon, visar hur och på så vis leder den till lärdom i vad den nu ska utföra.

Jag kanske använder fel ordval i mina inlägg ibland.

Jag vill inte påstå att CM,s och Fs står bakom mig i ett koppel för någon sådan kunskap har jag inte. Men det här med att behandla hunden och föra över männskligt beteende (ex sätta på en klänning och sen köra runt den i vagn) och liknande tror jag inte många tycker är ok. Jag menar när man ex låter hunden äta fr matbordet med moteveringen att den är ju också en familjemedlem eller när man undviker eller gör saker med hunden för den kan känna sig sårad...typiska människokänslor det är sådant jag menar. Träffade en människa en gång när jag var ute med hunden som också prommenerade vovven. Vi börjad prata och jag frågade om det var ok att klappa hennes hund och det var det, men så kom det. -Jag kan inte klappa din hund för min hund blir så lessen då. ?? stolligt. Hunden var hur glad som helst och verkade inte ha några sociala problem. Det var nog snarare tjejen som hade lite problem. Det är lite sånt jag menar med att lägga mänskliga känslor och liknade på hundarna.
 
Sv: Valp utestängd på natten

har du låst in en ensam valp i 8 timmar? situationen ser ju lite annorlunda ut hos dig. du har många hundar och valpen behöver aldrig vara ensam.

om en valpköpare säger till dig att valpen kommer vara inlåst i 8 timmar per dag, säljer du då till denna människa? eller är det så viktigt när på dygnet som valpen är ensam? är ensamhetsträning bara till för valpar som ska lämnas ensamma dagtid?
 
Sv: Valp utestängd på natten

Standard rutiner: Ut direkt på morgonen när jag vaknar, efter sömn, mat, lek och några gånger där emellan samt innan jag går och lägger mig.

Upp till de är 8-10 veckor kan det ju hända att de vaknar hela högen nattetid och busar och då blir det ju ofta att de kissar/bajsar innan de går och sover igen, men eftersom jag sover (i rummet bredvid) så hör jag ju dem inte om de härjar lös ;)

Rent allmänt:
------------------------------------------

Valparna lider inte om de kissar på köksgolvet nattetid efter ett gruppbusanfall, lika lite som en valp i köket lider av att vakna, kliva ur sin bädd och göra en pöl på golvet för att sedan fortsätta sova även om vissa här i tråden verkar tro det ;)

Jag är dock lite nyfiken på var/hur lidandet och tvånget som en del surrar i kommer in i bilden??

Jag tror knappast det finns nån uppfödare som går ut flera gånger varje natt med hela kulldrösen valpar, där får det nog kissas och bajsas som det kommer. Och tiken är ju, åtminstone till en början, den som själv "städar upp" efter sina små gryn :d ! Men om man tar hem EN ensam valp, som blir ensam hund i huset, är läget ett annat, tycker jag. Mina första hundar fick vänja sig att sova ensamma, på nedervåningen, i sin korg från natt 1. Pep och ylade de, ignorerade vi det. Idag skulle jag inte göra så, jag skulle absolut låta min valp få sova i närheten av oss, för att känna att hans "nya flock" fanns tillgänglig och nära. Så gjorde jag med min nuvarande hund och han sa inte ett pip någonsin. Bara slocknade och sov. Man behöver självklart inte ha valpen i sängen, men personligen tycker jag man kan ha den i närheten av en själv, så den kan höra en och vet att den inte är helt ensam.
 
Sv: Valp utestängd på natten

En orolig valp sover inte, då sover inte jag heller. Har hunden druckit mycket, fått mycket hundgodis eller vad som så får man ju gå ut med den, men jag rastar inte hundarna nattetid som någon rutin. Bra valpar var mest menat som ironi, men faktum kvarstår att jag inte har haft problem om inte hunden har varit dålig i magen/sjuk.

.


Det var det jag menade att jag åxå gör, när jag skrev att jag hör valpen, men du uttrycker dig mkt bättre :)
-----------------------------------------------

Jag får väl tillägga till mitt första inlägg att jag inte bott större än en tvåa med mina och med öppna dörrar. Hade jag haft stort hus hade jag absolut inte haft valpen på tex undervåningen så den varit helt själv. Nu har jag ju sovit typ 7 meter bort o då hör man allt. Sen tror jag att det är individuellt också, när jag hade lejonet som åt på aaaallt inkl eluttag så fick hon ha en hörna där man kunde sova på soffan bredvid så man kunde ligga klappa om det behövdes. Ena vavvan fick sova i sängen tills han va ganska gammal o rumsren. O den andra vavvan som inte är lika glad i närkontakt han sov i sin hundsäng dit han själv gick o lade sig när han blev trött runt 20 på kvällen, sötnosen. Han som sov i min säng var mkt mer orolig när jag fick hem honom så det hade aldrig varit på tal att ha honom nån annanstans, medan den andra vavvan var kolugn från dag ett o älskade sin säng. Så man får väl se till vad man har för hund o det tror jag de flesta gör.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag har ju inte alltid haft många hundar i mitt liv ;) och jag låser inte inne hundar heller, men hunden/arna har inte tillgång till det rum som jag sover i och jag har aldrig nattrastat hundar eller haft hund som inte kan vara ensam oavsett tid på dygnet.

Valet av ras kanske spelar in?, kanske har jag bara haft "tur" med individerna osv, men alla mina hundar har faktiskt varit trygga i sig själva samt i sin miljö och därmed också trygga när de varit ensamma.

Likaså har de valpar som hittills flyttat härifrån med något ytterst fåtaligt undantag direkt agerat som att den nya hemmiljön de kommer till är det naturligaste/tryggaste stället i världen och varit "hemma" direkt.

Ingen av mina valpköpare låser in sina valpar/hundar mig veterligen, men de flesta har precis som jag ett ställe för hunden där den har sin bädd och där den sover utan knot. En del sover i samma rum nån natt och andra sover i sin egen säng. Det är ju helt upp till var och en, men att mena på att vi som inte nattrastar är några dissande, axelryckande kontrollgalningar som använder hårda metoder (som vissa, -men kanske inte du- vill ha det till) är ju att överdriva något kopiöst tycker jag.

Otrygga hundar/hundar som inte är trygga i sin miljö lever mig veterligen rövare oavsett de blir ensamma natt/dagtid. Sedan är det ju individuellt hur man som ägare gör och hur hunden agerar/reagerar på vad ägaren väljer att göra. Världen är ju inte svart/vit utan full med gråskalor.
 
Sv: Valp utestängd på natten

nattrastningen är ju mest för människornas skull, så man slipper torka på morgonen. jag tror knappast att någon valp mår dåligt över att kissa på golvet. en del människor vaknar inte av en gnällande valp (själv lyckades jag sova mig igenom jordbävningen som skakade folk ur sina sängar, men hade valpen i sängen och vaknade av hans pussar) och att ställa klockan är väl aningen överdrivet.

jag vänder mig bara mot att man stänger in en ensam liten valp från dag 1, i 8 timmar. det hade aldrig någonsin varit okej om matte hade varit på jobbet. men när hon sover så är det helt normalt?

alla hundar som är oroliga lever inte rövare. min gamla hund saknar mig varje minut jag är borta, men visar det genom att ligga helt stilla vid ytterdörren tills jag kommer hem.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Mina funkar utmärkt hemma och har aldrig heller haft några problem med ensamhetsträning. Trygga lugna hundar här alltså :cool:

Och då ta jag förgivet att du lämnade 8 veckors valpen ensam under hela nätterna? Utan andra djur.
 
Sv: Valp utestängd på natten

har du låst in en ensam valp i 8 timmar? situationen ser ju lite annorlunda ut hos dig. du har många hundar och valpen behöver aldrig vara ensam.

om en valpköpare säger till dig att valpen kommer vara inlåst i 8 timmar per dag, säljer du då till denna människa? eller är det så viktigt när på dygnet som valpen är ensam? är ensamhetsträning bara till för valpar som ska lämnas ensamma dagtid?

Menar du mig så skulle jag aldrig lämna en hund ensam i 8 timmar. Oavsett tid på dygnet.:)
 
Sv: Valp utestängd på natten

Och då ta jag förgivet att du lämnade 8 veckors valpen ensam under hela nätterna? Utan andra djur.

Well... jag lamnade min 8 veckors valp ensam i sex timmar den forsta veckan, men fran att hon var 9 veckor var hon ensam i 8 timmar utanfor sovrummet. Och i bur ocksa. Hon ar super trygg och glad... har ALDRIG gnallt pa natterna och gar ofta in i buren och lagger sig om den star framme...;)
Mina tva "rottweiler vanner" vet jag har gjort det samma och deras hundar ar precis lika trygga och glada som min. Kanske det ar ett rottweiler (och whatever Gnist's ras ar) drag?:angel:

Oh... och min har ALDRIG gjort pa sig pa natten. Just saying.;)
 
Sv: Valp utestängd på natten

Först får hunden lära sig att den ska säga till om den behöver gå ut, och den tränas att vara rumsren, sen får den inte gå ut, utan tvingas då i värsta fall gå på golvet, bara för att det är natt.

Men valpen vet ju inte att det är fel att kissa på golvet, alltså kan den ju inte "lida" av att göra det någon gång. När den väl har lärt sig vill den dock kissa ute och jag har inte fattat det som att någon låter unghund/vuxen kissa inne om det krisar.

KL

Jag trodde faktiskt att alla rastade sina valpar om nätterna (förutsatt att valpen vaknade och började gå runt). Själv brukar jag vakna när valpen tassar runt och går då ut för att se om den vill kissa. Nu har jag bara haft en, men med honom kissade jag sista gången kl 22 och då vaknade han ca 04.00 och fick då gå ut och kissa/bajsa. Sedan sov vi igen. Hade han inte vaknat så hade jag inte heller väckt honom. Jag kan inte påstå att, som vissa säger, valpen lärde sig att man skulle ut på natten. När han inte längre vaknade av att behöva kissa så sov han helt enkelt så länge som jag.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Ni har hakat upp er väldigt mycket på nattrastning. Ja jag anser att en hund som vaknar och är nödig på natten ska få gå ut, den är ju nödig av en anledning, samma anledning som vi blir nödiga, det är ju inte för att vara elaka dom behöver bajja eller pinka. Sen undrar jag om ni låser ute en helt ny valp från er gemenskap nattetid trots att den gråter/gnäller/ylar osv? Nu påstår ni ju att alla valpar ni någonsin tagit hem (för nu menar jag valpar som kommer till en ny plats direkt från uppfödaren där de sovit med sina kullsyskon hela livet) har sovit helt tryggt hela natten trots att ni låst dom ute ensamma utanför det ställe ni själva sover, vilket jag tycker är underligt då de valpar jag stiftat bekantskap med har varit ganska otröstliga och ledsna när man lämnat dom på det sättet. Jag jämför en valp med ett väldigt litet barn, ja, därför att dom är det, djurbarn, med en uppväxt med massor av närhet och sällskap av sina kullsyskon, sen slits dom från den närheten för att sova ensamma i tex ett kök utan någon som helst närhet, allt detta över en natt. Det är ganska oansvarigt, och elakt.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Tja, nu kanske min tjej ar ovanligt sjalvsaker, inte vet jag, men hon gnallde inte en enda gang pa natten. Nu ar rottisar generellt tysta och skaller och gnaller ofta mindre an andra raser.
Min valp var lugn, eftertanksam ar nog det ordet som kommer narmast, och hade inget emot att ga in i buren... (fast vi korde forstass flera godis traningar med oppen bur flera ganger om dagen hela den forsta tiden trots att hon sov gott i stangd bur varje natt) OM hon hade gnallt hade jag formodligen gjort som jag gjorde med mina barn, lyssnat for att hora hur 'allvarligt' det var och om det lat som om det var en drom, de kunde somna om, eller om jag behovde ga in direkt.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Jag har Rottweiler. Och massor av Rottweiler runt mig hos vänner. Dom är inte generellt så skälliga och gnälliga nej, men dom behöver samma kärlek och värme som andra raser ändå. Samtliga jag känner blev precis lika ledsna som andra raser jag känner när dom blev lämnade helt ensamma när det var dags att sova. Jag ville bara veta om man reagerar när hunden är ledsen, som man gör med barn, eller om man ignorerar den och låter den ha panik i ett annat rum. Vissa vill tydligen inte svara på detta.
 
Sv: Valp utestängd på natten

Återigen parallellen barn-hund från dig. Föga överraskande..

Finns ingen i den här tråden som skulle ignorera en valp med panik, men seriöst talat; hur många valpar får panik nattetid? Jag har haft hund i +25 år = många hundar har jag haft och ingen oavsett ras har fått panik (i ordets rätta bemärkelse) över att sova själv på sin bädd.

Handlade inte diskussionen om att inte alla har hunden i sovrummet och att inte alla rastar sina valpar nattetid? Var kom paniken in i bilden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu blir det med största sannolikhet valp lite snarare än jag hade tänkt :love: Så nu behöver jag era bästa tips och kom-ihåg inför...
2
Svar
32
· Visningar
3 327
Senast: Kiwiqueen
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 226
Senast: Pilot
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Min hund är snart fyra år och har aldrig varit i kontakt med katter. När man ser dom ute reagerar han likadant som när han ser...
Svar
16
· Visningar
4 365
Senast: kompis87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp