Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir det inte väldigt många valpar att jobba med om man avlar på så många tikar?
Speciellt nu när efterfrågan sjunker?
Tittade på en planerad parning med helt omeriterad äldre tik. Hanen vär meriterad.
Man får nog titta på hur de har hundar, hur de väljer avelsdjur och vilken sorts hem de väljer till sina valpar för att kunna säga nått.

Jag vet om väldigt väletablerade kennlar vars hundhållning och avel verkligen inte skulle falla inom mina ramar för "seriös avel". Inte för att de har många hundar eller flera olika raser, utan för att de glatt avlar på hundar med kass mentalitet, säljer mycket valpar till impulsköpare osv.

Jag skulle gå stenhårt på referenser om jag letade hund i en ras där jag inte var väldigt insatt... och då menar jag inte "massor av deras valpköpare lägger ut klipp på instagram med en massa hjärtan", utan personliga referenser från folk som delar med sig av både gott och ont om sina hundar.
 
Blir det inte väldigt många valpar att jobba med om man avlar på så många tikar?
Speciellt nu när efterfrågan sjunker?
Tittade på en planerad parning med helt omeriterad äldre tik. Hanen vär meriterad.
Att man har flera hundar betyder ju inte automatiskt att man avlar på alla. Små raser får ju dessutom ofta små kullar ifall det är små raser de har. Viktors uppfödare hade 3 kullar samtidigt när Viktor föddes, totalt 8 valpar.
 
Får man kliva in i tråden fast man tänker skaffa valp 2023?

Scannar nätet och läser för att få en uppfattning om uppfödare och deras hundar. Ska dessutom besöka några utställningar i vår och sommar.

Stötte på en uppfödare som hade ett gäng väldigt olika raser. Spontant kändes det inte så seriöst men vad vet jag? Men buke kanske vet ;)

Hur skulle ni resonera kring det?
Några mycket seriösa och kunniga uppfödare jag känner har (tänker efter) fem, eller beroende på hur man räknar, sex olika raser från tre vitt skilda rasgrupper. Det blir ju ett gäng hundar. Spridningen i raser beror på ett mycket djupt och brett hundintresse med stort engagemang i flera olika typer av aktiviteter. Hundarna är en livsstil. Uppfödning bedrivs dock endast på två av raserna. Hanhundar av övriga raser kan verka i avel och därmed ge tillskott till nästa generation inom den rasen. Men "hemmauppfödda" är de inte.

Det är bara ett exempel, men jag är helt övertygad om att ingen som känner de här personerna skulle säga något annat än att de är mycket seriösa.
 
Får man kliva in i tråden fast man tänker skaffa valp 2023?

Scannar nätet och läser för att få en uppfattning om uppfödare och deras hundar. Ska dessutom besöka några utställningar i vår och sommar.

Stötte på en uppfödare som hade ett gäng väldigt olika raser. Spontant kändes det inte så seriöst men vad vet jag? Men buke kanske vet ;)

Hur skulle ni resonera kring det?
Jag är ofta skeptisk, men det beror på att jag sett flera som är uppfödare av en ras, som plötsligt köper sig saluki och ska avla på den också. De brukar ha gemensamt att de inte hunnit få kunskap om rasen, avlar på väldigt vanliga linjer, gärna snudd på överanvända hundar och på lite "vad som helst" så länge de har tjusiga titlar från utställningar. Deras kunskap om rasen är sällan speciellt god och när man frågar dem om skillnader mellan olika typer inom rasen så ser de ut som levande frågetecken. Det brukar sällan bli jättebra och de brukar sällan ta mer än någon enstaka kull innan de tröttnar.

Självklart kan det finnas de som är riktigt bra insatta i flera raser och framförallt kan jag tänka mig att om man är ett par som har kennel ihop så kanske den ena personen har störst intresse av en ras, och den andra störst intresse av en helt annan ras. Då kan det lätt bli två, tre raser i en kennel.

Men ja, jag avfärdar inte per automatik någon enbart för att den har flera raser, utan kollar "bara" upp allt lika noga som från vilken annan uppfödare som helst.
 
Får man kliva in i tråden fast man tänker skaffa valp 2023?

Scannar nätet och läser för att få en uppfattning om uppfödare och deras hundar. Ska dessutom besöka några utställningar i vår och sommar.

Stötte på en uppfödare som hade ett gäng väldigt olika raser. Spontant kändes det inte så seriöst men vad vet jag? Men buke kanske vet ;)

Hur skulle ni resonera kring det?
För mig skulle det nog ha betydelse vilka raser det handlade om. En eller två bruksraser och övriga ”sällskapsraser” eller mindre aktiva raser i alla fall skulle jag nog inte se som konstigt.

Vore det istället vitt skilda arbetande raser, exempelvis husky, australian shepherd och beagle så hade jag nog misstänkt att det var utställningsavel det handlade om.
 
Min drömkull är nu född MEN det blev bara en tik! Vet att det är fler som vill ha tik så vi får se om det blir nån valp till oss. Uppfödaren går på vem hon tycker passar bäst till valpen så det är ingen kö eller så utan det beror på.
Sassyfrass?
 
Lilla bomullstussen utvecklas framåt. Ute i snöblandat regn och tränade följsamhet. Jobbigt när matte gömmer sig när man håller på och nosar intensivt på en spännande fläck 😢
 
Jag var rejält sugen på en kull som föddes för en dryg månad sedan. Tyvärr blev det bara en tik (och flera hanar) och tiken dog bara efter något dygn, så det gjorde saken lätt. Hade ändå inte varit optimalt med en hund till just nu. Det får vänta helt enkelt! Har dessutom varit rätt inne på att testa en ny ras så vi får se hur det utvecklar sig. Just nu har vi tre seniorer och en tvååring, men två åringen har nedsatt njurfunktion så mycket kan hända på hundfronten kommande år.
 
Vår papillon/chihuahuatjej skaffade sig på egen hand en flock valpar i magen ..
helt oplanerat och chockartat men nu har vi landat i det och börjar se fram emot ankomsten (med en viss stress, oro och nervositet 🫣 )

Hon är idag på dygn 52.

347DAF35-21A5-4EDE-AF89-FBE1431CDBD7.jpeg
 
Ni märkte det inte så tidigt att det gick att spruta bort?
Efter att ha läst på om nackdelar med abortsprutor så landade jag och sambon i att blir hon dräktig så får det vara så. Läste alldeles för mycket negativt om biverkningar mm för att vilja riskera våran hund.

Jag som person har ingenting emot blandraser (har två själv) och då vår tik är extremt trevlig, lätt att arbeta med, villig och har ett superpsyke så kände vi att det var okej med en valpkull om det nu skulle bli nåt (vilket det nu blev.)
Hade det vart vår andra tik hade det blivit en abortspruta oavsett risker ..

Tanken var att vi skulle ge bort två ( till personer i den nära familjen) , behålla en själv och så hade vi hoppats på att det inte vart fler än så men hon är tydligen superfertil visade det sig och vi smälter just nu chocken av betydligt fler valpar än vi trott.
(Har ju läst att små hundar får mindre kullar, förstaföderskor får mindre kullar, endast en parning ger oftast mindre kullar osv.. ) 😅
 
Efter att ha läst på om nackdelar med abortsprutor så landade jag och sambon i att blir hon dräktig så får det vara så. Läste alldeles för mycket negativt om biverkningar mm för att vilja riskera våran hund.

Jag som person har ingenting emot blandraser (har två själv) och då vår tik är extremt trevlig, lätt att arbeta med, villig och har ett superpsyke så kände vi att det var okej med en valpkull om det nu skulle bli nåt (vilket det nu blev.)
Hade det vart vår andra tik hade det blivit en abortspruta oavsett risker ..

Tanken var att vi skulle ge bort två ( till personer i den nära familjen) , behålla en själv och så hade vi hoppats på att det inte vart fler än så men hon är tydligen superfertil visade det sig och vi smälter just nu chocken av betydligt fler valpar än vi trott.
(Har ju läst att små hundar får mindre kullar, förstaföderskor får mindre kullar, endast en parning ger oftast mindre kullar osv.. ) 😅
Det är inte ett dugg farligt med dagens abortsprutor!
Extremt liten risk för biverkningar med dagens preparat!
 
Det är inte vad jag hittat när jag läst och då landade vi i det här beslutet. Andra får gärna tycka annat eller tycka att det är fel, men vi landade i att blev hon dräktig så får vi lösa det.
Då har du läst gamla diskussioner för dagens abortsprutor är säkra och gårdagens var även dom säkrare än att låta tiken gå igenom en valpning det om något innebär risker.

Sen kan man ju undra varför du inte kontaktade en veterinär och frågade om abortsprutor istället för att googla.

Oseriös avel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp