Valpvedermödor

Han är drygt 7 månader.
Hittills har jag försökt bryta och avleda. Mängder med upppmuntran när han slutar. Testat att bli upprörd men det gör ingen som helst skilllnad och är inte speciellt pedagogiskt.... :meh:

Blir bara lite desperat när vi sitter tillsammans i köket och jag läser. Och han far upp och skriker för att det åker förbi något som inte låter som en vanlig bil, eller för att huset knäpper, eller någon spelar klarinett på radion. Eller något jag inte kan identifiera eller höra.

Han är lite av en enstöring. Är helst för sig själv, på lite lagom avstånd från mig. Han följer mig i huset om jag byter rum men vill inte bli klappad. Är vi i trädgården gör han sina egna saker medan jag jobbar. Han var sådan redan hos uppfödaren. Flocken var runt uppfödarna och mig medan han strövade runt lite för sig själv. Så det är bara att förhålla sig till det.

Allt var väldigt mycket bättre innan hormonerna satte in. Så jag har väl antagit att det går över. Han är ju i tonåren. Jag jobbar ju med kontakt och litar på att det tar sig.

I mitt hästliv brukade vi säga att det tog ett år för en häst att bli riktigt hemma och acklimatiserad på gården. Innan den där nära kontakten blev etablerad.
Torsten kom till mig som 4-månaders och har inte varit här så himla länge. Han blir väl tillgiven han med. Med tiden.

Du har inte testat det tipset som jag gav om att du själv skapade en massa ljud samtidigt som du höll i honom eller liknande?

Det känns ärligt talat som att det har blivit som en stressgrej för honom. Som säkert förstärks av irritation från dig. Jag märker själv på mina hundar att de snarare går upp i varv om jag blir stressad/irriterad än tvärtom.

Vad händer om du bär runt på honom några timmar om dagen så att du kan hindra/lugna utan att han får belöna sig själv? Kanske låter lite roligt men jag tänker att han kanske blir lite lugnare av kroppskontakt också?

Finns det något godis han faktiskt jobbar lite för? Torkat gött? Mjukost? Något annat?
 
Du har inte testat det tipset som jag gav om att du själv skapade en massa ljud samtidigt som du höll i honom eller liknande?

Det känns ärligt talat som att det har blivit som en stressgrej för honom. Som säkert förstärks av irritation från dig. Jag märker själv på mina hundar att de snarare går upp i varv om jag blir stressad/irriterad än tvärtom.

Vad händer om du bär runt på honom några timmar om dagen så att du kan hindra/lugna utan att han får belöna sig själv? Kanske låter lite roligt men jag tänker att han kanske blir lite lugnare av kroppskontakt också?

Finns det något godis han faktiskt jobbar lite för? Torkat gött? Mjukost? Något annat?
Han gillar inte att vara i famnen! Är över huvud taget inte kelig speciellt ofta. Han är lugnast när han är för sig själv och vilar. I famnen vill han bitar och busa och snurrar runt.

Mina ljud verkar itne stressa honom speciellt mycket. Skarpa ljud är ok. Oväntade ljud är värre. Jag har radion på (P1) hela dagarna och även när jag lämnar honom ensam (vilket går bra) Kan liksom inte förutse vad som får igång honom. För min tröga hjärna kommer det pötsligt och oväntat. Han kan gå iväg och ställa sigoch skälla på radion. Eller spisen.

Däremellan är han helt lugn och behaglig! Han ger absolut inte intrycket av att vara stressad. Snarare att jag får beröm för att han är så lättsamoch behaglig. .

Men jag märker ju på valpkuren att det snabbbt blir mycket i hans huvud. Han funkar perfekt tills det liksom tar slut och han zooomar ut och virrar runt, inte är intresserad godiset eller mig.

Jag jobbar vidare. Ska skaffa en långlina till kvälls-kissningen. Så jag kan stoppa honom när han far iväg.
 
Hemma från morgonpromenaden.

Jag testade uppe i skogen. När han galopperade i förväg stannade jag och lockade inte. Hade godis och gav honom när han kom självvalt. Det blev en del väntande men jag motstod impulsen att locka. Ska testa det ett tag framöver och inte locka utan bara belöna när han söker upp mig.
 
Vet du säkert att han inte reagerar på plötsliga ljud/knäpp osv även när du inte är hemma? Jag hade själv tyckt det vore intressant att sätta upp en kamera som filmar hur han beter sig när du är iväg.

Med ljud då självklart för att se om det är så att han känner ett behov av att vakta dig eller om det är nått annat, då kan du ju även få ett hum om vad han gör när han är själv, om han sover, leker, stressar osv
 
Vet du säkert att han inte reagerar på plötsliga ljud/knäpp osv även när du inte är hemma? Jag hade själv tyckt det vore intressant att sätta upp en kamera som filmar hur han beter sig när du är iväg.

Med ljud då självklart för att se om det är så att han känner ett behov av att vakta dig eller om det är nått annat, då kan du ju även få ett hum om vad han gör när han är själv, om han sover, leker, stressar osv

Man skulle kunna lämna sin mobil hemma med ljudsinpelningen påslagen och gå hemifrån ett tag. Så kan man lyssna av den sen när man kommer hem och höra om hunden låtit. kamera är ju bättre men det här är enklare.
 
Vet du säkert att han inte reagerar på plötsliga ljud/knäpp osv även när du inte är hemma? Jag hade själv tyckt det vore intressant att sätta upp en kamera som filmar hur han beter sig när du är iväg.

Med ljud då självklart för att se om det är så att han känner ett behov av att vakta dig eller om det är nått annat, då kan du ju även få ett hum om vad han gör när han är själv, om han sover, leker, stressar osv
Hrm...

Jag tror inte att det är vaktande av mig? Han är ju inte speciellt präglad på mig - eller hur jag ska uttrycka det. Mattekär är kanske ett bättre ord? Han kan ju vråla igång även när jag är utom synhåll.

Om han vrålar på katten t.ex. så har jag låtit det vara ibland. (Katten bestämmer ju själv om han ska lappa till hunden eller bara lägga sig ner och låtsas sova. Katten retas dessutom medvetet med hunden emellanåt. ) Han kan släppa fokus på katten och gå iväg och göra något annat utan att ha kollat efter mig Så nej, jag tror inte det har med mig att göra. Obs tror.

Gah. Jag önskar jag begrep mer och kunde mer.
 
Man skulle kunna lämna sin mobil hemma med ljudsinpelningen påslagen och gå hemifrån ett tag. Så kan man lyssna av den sen när man kommer hem och höra om hunden låtit. kamera är ju bättre men det här är enklare.
Detta var en bra idé, som du skrev kamera är bättre men inspelning på mobilen funkar ju med!

@tanten jag tror han är mer mattekär än du tror, han vet ju att det är du som servera mat, du som erbjuder kärlek och ett tryggt hem. Jag tror som lingon skrev pröva att lämna mobilen på ljudinspelning eller ställ upp den så du kan filma med. Min telefon tillåter max 30min film men startar ny inspelning direkt efter
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 759
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp