Bukefalos 30 år!

Skönt att vakna till resultatet. Och skönt att se min nya valkrets mer som mig själv, där jag bodde förut ute på landet var det 25% SD...

Men hur ska regeringsbildandet gå?

1000044685.webp

I kommunvalet vann M, de har suttit i toppen länge nu, sen S och därefter SD.
Väldigt nöjd med det då vi är en skånsk
kommun.

Skönt att vakna till resultatet. Och skönt att se min nya valkrets mer som mig själv, där jag bodde förut ute på landet var det 25% SD...

Men hur ska regeringsbildandet gå?

Visa bifogad fil 190869
Jag upplever i intervjuer både det senaste och igår kväll att de mjuknat från båda håll och förstår att det viktigaste är att få ihop det, mot Tidö. Jag har hoppet uppe där.

Jag fick fram att 92% i mitt valdistrikt hade röstat och 104 röstberättigade hade inte. Ändå intressant att se lägst och högst antal, mitt område hade högst antal i Nyköping. Om jag fattade rätt så här på morgonen.

Jag upplever i intervjuer både det senaste och igår kväll att de mjuknat från båda håll och förstår att det viktigaste är att få ihop det, mot Tidö. Jag har hoppet uppe där.
Jag med, och där fanns något efter förra valet som jag faktiskt tror kan fungera även för en ”rödgrön regering”. Det skrevs ett Tidö AVTAL (vore snyggt om de valde en annan ort att göra det på ;) )
Det fanns faktiskt på pränt vad man kommit överens om att genomföra av SDs vallöften (t ex minskad invandring, tandvårdsreformen, bränslepriserna) men de fick inte igenom allt de ville. Övriga partier fick ”leva med” att dessa löften skulle släppas igenom men fick stopp på andra och med egna också.

Kanske är det stopp för marknadshyrorna som måste släppas igenom av Centern, som istället kanske får ha kvar en vinst för friskolor men acceptera att den begränsas till en viss nivå (de har väl redan okejat det och kvalitetskrav egentligen så ett litet steg att gå).
Karensdagen kommer S vilja ha, men kanske slutar det med att staten står för den dagen med en viss summa med hjälp av FK vilket skyddar småföretagarna ekonomiskt?

Men jag tror avtalet i sig var bra och viktigt, och nog måste de ha haft skriftliga överenskommelser även innan men kan inte minnas att man faktiskt fick läsa dem?

SD backar (ganska ordentligt) i mitt distrikt, och även i min kommun ☀️:heart Det gör mig så glad. Rösterna verkar gått till KD och L. Det senare gör mig fortfarande ärligt häpen; när jag röstade för första gången var L ett parti man möjligen eventuellt kunde tänka sig - nu får de stödröster från Sverigedemokraterna.

Sov oroligt inatt och vågade knappt kolla valet när jag vaknade, men hittills ser det ju småljust ut iallafall, även om det inte går att andas ut riktigt.

SD backar på riksnivå i min kommun men går framåt lokalt. De har drivit väldigt bilvänlig politik så jag är inte förvånad. Överlag ser mitt jobb ut att bli besvärligt även kommande fyra år. Inte så mycket pga ideologi hos de med flest röster, utan pga bristen på tydlig majoritet...

Nu är mandaten 176 Opposition 173 Tidö, känns ändå skönt med den marginalen om ett mandat skulle slå över till onsdag 🙏🏼

Men alltså hur hände det här 😳

Jag var vaken till 02 i natt, då var det fortfarande 175-174 och "alla" experter trodde att resultatet skulle stå sig även över onsdagen. Att det var så få röster kvar och marginalen till att ett mandat skulle tippa över var 0,4 och hade stått still i flera timmar redan. Vad var det för dramatiska valkretsar som räknades på slutet egentligen`?

Men positivt överraskad såklart! :)

Pratade med en person inför valet och vi har olika politiska åsikter. Hen sa vill du att jag ska få dyrare lån och dyrare bränsle? I min värld finns det frågor som är betydligt viktigare än bränslepriser och att hålla räntan på lån så låg som möjligt

Hörde uttalande från Ulf Kristersson på radio i morse. Jag hoppas det var reportern som valde att rapportera vad han sa. Alla andra som intervjuades talade om sig och sitt han valde att genast skapa konflikt och tala illa om motståndaren. Inte ens direkt efter valet kan han bete sig :(
Jag hoppas verkligen resultatet står sig. Min åsikt är att oavsett vilken sida som vinner så kommer splittringen i samhället öka. Det finns alldeles för starka krafter som önskar den splittringen i form av stater Ryssland, Kina, USA och gigantiska företag i forma av sociala medier där konflikter skapar engagemang som de kan tjäna pengar på. Det viktigaste för mig är att vi får en ny statsminister och slipper ha med den här ryggradslöse girige hycklaren att göra (jo det finns ett tillfälle han haft ryggrad och det är i Ukraina frågan och DET ska han ha cred för).

Sov oroligt inatt och vågade knappt kolla valet när jag vaknade, men hittills ser det ju småljust ut iallafall, även om det inte går att andas ut riktigt.

SD backar på riksnivå i min kommun men går framåt lokalt. De har drivit väldigt bilvänlig politik så jag är inte förvånad. Överlag ser mitt jobb ut att bli besvärligt även kommande fyra år. Inte så mycket pga ideologi hos de med flest röster, utan pga bristen på tydlig majoritet...
Ja gud, vaknade orolig och visste inte om jag skulle våga kolla nyheterna men såg ju lite bättre ut nu än när jag gick och la mig i allafall.

Jag är nöjd med min valkrets!

Är en väldigt blå kommun (och så även här) och forna alliansen (som består här) har tydlig majoritet. Men om resultatet för min valkrets gällde även för kommunens om helhet och riksdag skulle känna mig betydligt mer hemma som den egentligen borgerlige miljömupp jag är. Centern fick 13,7 %, MP nästan dubblerade sen sist och hamnar på 8,3, och SD som aldrig varit stora backade ändå och fick nöja sig med 6 % 💪

Men alltså hur hände det här 😳

Jag var vaken till 02 i natt, då var det fortfarande 175-174 och "alla" experter trodde att resultatet skulle stå sig även över onsdagen. Att det var så få röster kvar och marginalen till att ett mandat skulle tippa över var 0,4 och hade stått still i flera timmar redan. Vad var det för dramatiska valkretsar som räknades på slutet egentligen`?

Men positivt överraskad såklart! :)
Jag undrar samma sak! 😅

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund