Bukefalos 30 år!

Jag tycker det är bekymmersamt med de jättelånga köer till att få rösta som verkar ha funnits på vissa ställen. Mina föräldrar i åttioårsåldern fick köa i en timme - och de var långt ifrån de enda, eller de som fick köa längst. I ljuset av det är jag ännu gladare över min och mitt förstagångsväljande barns smidiga upplevelse.
Ja, jag undrar hur det kunde bli så? Flera timmar för att rösta brukar det väl inte vara?

Fast för oss som inte bor mitt i stan och har ytterst begränsad lokaltrafik så är bränslepriserna väldigt avgörande. Även vi måste ha råd att ta oss till jobbet, barnens träningar och mataffären.
Jag förstår inte hur folk inte förstår hur fundamentalt viktigt bränslepriset är för att hålla maskineriet i Sverige igång överhuvudtaget. Det är en så mycket större fråga än att folk ”bara” ska ta sig till jobbet. Vi skeppar redan virke och stål över halva jorden för att det är billigare än våran egen. Det behöver inte bli dyrare att handla inhemskt än vad det redan är och framförallt gynnar det inte miljön överhuvudtaget.

Blir typ provocerad av att se C och MP tillsammans för deras politik borde vara så otroligt olik. Men alla fattar ju att C dessutom kommer vika ner sig nu och gå emot allt de sagt. Vilket bara bekräftar att det är helt omöjligt att fatta vilken politik C försöker driva.

Sorry för rant. Hälften är inte ens ett svar till dig. 😅

Alltså, jag valde i slutändan mellan C och V. Blev C för jag hoppades att om de blev större än V kunde de få ihop regering med C+S+MP om V kunde få igenom några viktiga frågor men inte behöva gå över Cs röda linje med att de skulle sitta i regeringen.
Nu när V är större ser det mindre troligt ut att V skulle släppa kravet på ministerposter? Helst skulle jag vilja se att C mjukade upp sig lite och att alla 4 oppositionspartierna kunde regera tillsammans, men samtidigt vill jag absolut inte att de ska släppa den röda linjen mot SD och förstår att det kanske skadar deras trovärdighet om de skulle släppa in V och då i sin tur öka risken att de i framtiden kan göra samma mot SD, eftersom de under valrörelsen i princip likställt båda ytterpartierna.

Det viktigaste för mig är

1. Inga SD-ministrar
2. Bort med Kristersson!! Helt seriöst, jag måste byta kanal så fort jag hör honom. Hoppas verkligen inte att C under några omständigheter ger stöd till honom 😬.
Jag tyckte C lät på ett sätt som gör att jag blir fundersam på om de ens kommer acceptera de eftergifter som skulle behöva göras till V för att de eventuellt skulle backa från ministerposter.

Exakt det här resonemanget gör att SD är stort i dessa områden. Folk tänker inte längre än bensinpriserna
Är nog inte bara även om det är en stor del. Har ju faktiskt varit mindre skjutninga och sprängningar också under dessa år vilket de flesta säkert värdesätter. Men igår började det igen utanför norrköping så den där magda får ju säkert lite att bita i OM hon gud förbjude blir statsminister igen. Jag kan inte ens se hur hon ska kunna bilda en regering med tanke på hur oense de är på den sidan, kommer aldrig klara av att leda vårt land utan att det blir lika katastrof som sist. Är nog bara att invänta ett nyval om nu inte tidö vinner.

Jag förstår inte hur folk inte förstår hur fundamentalt viktigt bränslepriset är för att hålla maskineriet i Sverige igång överhuvudtaget. Det är en så mycket större fråga än att folk ”bara” ska ta sig till jobbet. Vi skeppar redan virke och stål över halva jorden för att det är billigare än våran egen. Det behöver inte bli dyrare att handla inhemskt än vad det redan är och framförallt gynnar det inte miljön överhuvudtaget.

Blir typ provocerad av att se C och MP tillsammans för deras politik borde vara så otroligt olik. Men alla fattar ju att C dessutom kommer vika ner sig nu och gå emot allt de sagt. Vilket bara bekräftar att det är helt omöjligt att fatta vilken politik C försöker driva.

Jag tror verkligen inte C viker ned sig i förhållande till Tidö. Mer än hälften av deras väljare har kommit till dem pga den stabila hållningen i den enkla mellanmänskliga frågan som dribblats bort av andra tidigare anständiga partier, så det skulle bli en helt vansinnig svekdebatt.

Jag alltså vad kommer det här med "vårt lag" från egentligen? Om man fått en krona för varje gång en politiker yttrande de orden under valnatten.

Det är som att de gått på en gemensam klarspråkskurs och fått höra att "block" är svårbegripligt och lärt sig ett lättare ord för samma sak 😅🙃

Samtidigt som jag hört många politiker säga att de inte vill prata om blockpolitik för det är så statiskt. Som om inte det här valet varit fixerat vi "vi och dom". :bag:

Jag tror verkligen inte C viker ned sig i förhållande till Tidö. Mer än hälften av deras väljare har kommit till dem pga den stabila hållningen i den enkla mellanmänskliga frågan som dribblats bort av andra tidigare anständiga partier, så det skulle bli en helt vansinnig svekdebatt.

Det vore ju fullständigt politiskt självmord att överge sin position som det enda borgerliga parti som inte är rasister som vill utvisa folket som bär Sveriges vård och omsorgsarbete. :banghead:

Dom har ju målat in sig i ett hörn som alla såg komma. Hoppas dom betalar ett nyval ur egen ficka för jag har ingen lust att låta mina skattepengar gå åt för att röda inte klarar av att re ut den här soppan.

Dom har ju målat in sig i ett hörn som alla såg komma. Hoppas dom betalar ett nyval ur egen ficka för jag har ingen lust att låta mina skattepengar gå åt för att röda inte klarar av att re ut den här soppan.
Håller med om att det är bättre utan nyval, och än så länge har inte lösningar prövats mot den nya verklighet som blir fastställd i helgen som kommer.

Senast ändrad:
Jag hoppas verkligen inte det, tycker C tidvis stått upp starkast av alla oppositionspartier (tillsammans med mp) mot SD men nu känner jag mig ändå orolig att de ska gå mot Tidö. Men det skulle väl ändå vara ett extremt svek mot väljarna?

Jag hoppas verkligen inte det, tycker C tidvis stått upp starkast av alla oppositionspartier (tillsammans med mp) mot SD men nu känner jag mig ändå orolig att de ska gå mot Tidö. Men det skulle väl ändå vara ett extremt svek mot väljarna?
Ja, det skulle vara extremt. Däremot om det blir kaos och det går att hänga av både V och SD så skulle det inte vara omöjligt. Men att få S och M att komma överens om regering? Nä.

M vill nog ha nyval när det sätter sig, de tänker nog att trenden gynnar dem och har oppositionen misslyckats med att komma överens trots mandaten från väljarna så kommer det bli ett hårt straff.

Helt sant. Men i en bättre värld så tar förstås regionerna/kommunerna (vilka det nu blir..) ett större ansvar och styr upp kollektivtrafiken bättre så att det faktiskt finns fungerande alternativ.

Jag bor i en stor kommun på landsbygden utanför Uppsala. Delar av kommunen har vettig och fungerande kollektivtrafik, i delar av den är det..sämre. Inom kommunen är det generellt sämre med kollektivtrafiken, milt uttryckt, medan det fungerar utmärkt att pendla till stan (vilket en stor del gör, skulle jag säga) från tätorterna i kommunen.
Ja men det är inte speciellt troligt att det skulle hända här. Allt utanför Lindesberg läggs ner och glöms bort att det existerar. Det är omöjligt för sambon till exempel att ta bussen till jobbet eftersom han antingen inte kommer i tid eller inte kan ta sig hem, beroende på vilket skift han jobbar.

Ingen fara 😄
Och jag håller med, priset för drivmedel är så mycket viktigare än folk tror, eller verkar förstå.

Jag tycker det är bekymmersamt med de jättelånga köer till att få rösta som verkar ha funnits på vissa ställen. Mina föräldrar i åttioårsåldern fick köa i en timme - och de var långt ifrån de enda, eller de som fick köa längst. I ljuset av det är jag ännu gladare över min och mitt förstagångsväljande barns smidiga upplevelse.
Läste just ett reportage i Umeå där folk fortfarande stod i kö 22.20 för att få rösta. Dom hade stått i kö i 3 timmar. Detta kan ju inte vara okey kan man tycka.

Ja men det är inte speciellt troligt att det skulle hända här. Allt utanför Lindesberg läggs ner och glöms bort att det existerar. Det är omöjligt för sambon till exempel att ta bussen till jobbet eftersom han antingen inte kommer i tid eller inte kan ta sig hem, beroende på vilket skift han jobbar.

Ingen fara 😄
Och jag håller med, priset för drivmedel är så mycket viktigare än folk tror, eller verkar förstå.
Det är för att det är enormt viktigt för totala utsläppen från transportsektorn som andra vill lösa det mer kirurgiskt än med breda lågpris för alla. Det är enormt viktigt, en riktig nyckelfråga när det gäller utsläppen.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat