Bukefalos 30 år!

SD går kraftigt tillbaka, kan nog vara början på en trend, med den politik de nu format ligger de ungefär lika med övriga i det blocket och de tillför inget så varför rösta på dem, ungefär så tror jag många tänker.

Pratade med en person inför valet och vi har olika politiska åsikter. Hen sa vill du att jag ska få dyrare lån och dyrare bränsle? I min värld finns det frågor som är betydligt viktigare än bränslepriser och att hålla räntan på lån så låg som möjligt
Fast för oss som inte bor mitt i stan och har ytterst begränsad lokaltrafik så är bränslepriserna väldigt avgörande. Även vi måste ha råd att ta oss till jobbet, barnens träningar och mataffären.

SD går kraftigt tillbaka, kan nog vara början på en trend, med den politik de nu format ligger de ungefär lika med övriga i det blocket och de tillför inget så varför rösta på dem, ungefär så tror jag många tänker.

Jag tänker två saker.

Dels så är det väldigt mycket lättare att vara i opposition när man är ett populistiskt missnöjesparti. Det är när man helt plötsligt ska ta ansvar och man faktiskt får se konsekvensen av politiken som det blir knepigare. Det gäller ju i viss mån alla partier, men ännu tydligare i populistiska partier som SD.

Sen som du säger när KD och M sväljer SDs hjärtefrågor med hull och hår finns det ju ingen anledning att välja SD istället för dem längre.

Senast ändrad:
Hörde uttalande från Ulf Kristersson på radio i morse. Jag hoppas det var reportern som valde att rapportera vad han sa. Alla andra som intervjuades talade om sig och sitt han valde att genast skapa konflikt och tala illa om motståndaren. Inte ens direkt efter valet kan han bete sig :(
Jag hoppas verkligen resultatet står sig. Min åsikt är att oavsett vilken sida som vinner så kommer splittringen i samhället öka. Det finns alldeles för starka krafter som önskar den splittringen i form av stater Ryssland, Kina, USA och gigantiska företag i forma av sociala medier där konflikter skapar engagemang som de kan tjäna pengar på. Det viktigaste för mig är att vi får en ny statsminister och slipper ha med den här ryggradslöse girige hycklaren att göra (jo det finns ett tillfälle han haft ryggrad och det är i Ukraina frågan och DET ska han ha cred för).

Det handlar väl inte ens om resultatet längre, det handlar om hur en regeringsbildning ska gå till för den rödgröna sidan. Jag förstår inte ens hur C ska krångla sig ur detta. Ska C vara den som tvingar fram ett dyrt nyval? Eller ska dom gå emot alla sina väljare och acceptera V i en regering. Eller ska V återigen tvingas släppa fram S utan att få något för det.

Liberalerna jublar över spärrfixen, men är nästan utraderade överallt runt om i landet där stödröster inte används. Total kris.
Mmm, jag är sjukt besviken över att de inte straffades i riksdagsvalet för sveket av sina liberala värden. Det är en jättekonstig värld tyckte jag och min kompis som skrev med varandra hela kvällen. Jag som fd liberal väljare hoppades att partiet jag röstat på många gånger skulle åka ut, hen som f.d. moderatpolitiker höll tummarna för fullt för Magda

Jag önskar verkligen att idén med två lag kunde försvinna så vi slapp nuvarande situation. Hellre då att partierna är öppna innan valet med sina röda linjer bara. Vi vet ju att S + M inte skulle sätta sig i samma regering om det inte var krig typ, och vi vet att C inte vill jobba med SD eller V. Då skulle vi kunna få fler frihetsgrader i regeringsbildandet:
  • Tydligt vänsterlutande (S, V ingår)
  • Mitten-vänster (S ingår, men varken SD eller V)
  • Mitten-höger (M ingår, men varken SD eller V)
  • Tydligt konservativ + nationalistisk (M, SD ingår)

Mmm, jag är sjukt besviken över att de inte straffades i riksdagsvalet för sveket av sina liberala värden. Det är en jättekonstig värld tyckte jag och min kompis som skrev med varandra hela kvällen. Jag som fd liberal väljare hoppades att partiet jag röstat på många gånger skulle åka ut, hen som f.d. moderatpolitiker höll tummarna för fullt för Magda

Ja gissningsvis bör de bedöma hur många väljare de faktiskt har mer utifrån opinionsundersökningarna i somras. Sen fattar jag ju givetvis att man jublar över att ha klarat riksdagsspärren, det handlar mer om HUR man uttrycker det.

Jag alltså vad kommer det här med "vårt lag" från egentligen? Om man fått en krona för varje gång en politiker yttrande de orden under valnatten.

Det är som att de gått på en gemensam klarspråkskurs och fått höra att "block" är svårbegripligt och lärt sig ett lättare ord för samma sak 😅🙃

1000004994.webp

Såhär ser det ut hos mig. Inga glädjande siffror direkt.

Men det är väl bara stödröster de fått? Liberalerna är som ett tomt skal bara med röster från andra partier.

Fast för oss som inte bor mitt i stan och har ytterst begränsad lokaltrafik så är bränslepriserna väldigt avgörande. Även vi måste ha råd att ta oss till jobbet, barnens träningar och mataffären.

Helt sant. Men i en bättre värld så tar förstås regionerna/kommunerna (vilka det nu blir..) ett större ansvar och styr upp kollektivtrafiken bättre så att det faktiskt finns fungerande alternativ.

Jag bor i en stor kommun på landsbygden utanför Uppsala. Delar av kommunen har vettig och fungerande kollektivtrafik, i delar av den är det..sämre. Inom kommunen är det generellt sämre med kollektivtrafiken, milt uttryckt, medan det fungerar utmärkt att pendla till stan (vilket en stor del gör, skulle jag säga) från tätorterna i kommunen.

Alltså, jag valde i slutändan mellan C och V. Blev C för jag hoppades att om de blev större än V kunde de få ihop regering med C+S+MP om V kunde få igenom några viktiga frågor men inte behöva gå över Cs röda linje med att de skulle sitta i regeringen.
Nu när V är större ser det mindre troligt ut att V skulle släppa kravet på ministerposter? Helst skulle jag vilja se att C mjukade upp sig lite och att alla 4 oppositionspartierna kunde regera tillsammans, men samtidigt vill jag absolut inte att de ska släppa den röda linjen mot SD och förstår att det kanske skadar deras trovärdighet om de skulle släppa in V och då i sin tur öka risken att de i framtiden kan göra samma mot SD, eftersom de under valrörelsen i princip likställt båda ytterpartierna.

Det viktigaste för mig är

1. Inga SD-ministrar
2. Bort med Kristersson!! Helt seriöst, jag måste byta kanal så fort jag hör honom. Hoppas verkligen inte att C under några omständigheter ger stöd till honom 😬.

Men det är väl bara stödröster de fått? Liberalerna är som ett tomt skal bara med röster från andra partier.

Det är ju också svårt att bedöma exakt det där. Jag menar precis som många från andra borgerliga partier stödröstat på L igår, så gäller ju samma sak tvärtom.

Dvs när L legat under riksdagsspärren i opinion efter opinion så tänker sig säkerligen en del liberaler att rösta på tex M eller KD, eftersom man är rädd att en röst på L blir en röst på oppositionen.

Med andra ord, det var antagligen inte lika illa som det såg ut då, och det är definitivt inte lika bra som det ser ut nu.

Japp. Blir ju annars mer lönsamt och gå hemma på bidrag, men är ju så en del vill ha det i det här bidragslandet.....

Jag tycker det är bekymmersamt med de jättelånga köer till att få rösta som verkar ha funnits på vissa ställen. Mina föräldrar i åttioårsåldern fick köa i en timme - och de var långt ifrån de enda, eller de som fick köa längst. I ljuset av det är jag ännu gladare över min och mitt förstagångsväljande barns smidiga upplevelse.

Japp. Blir ju annars mer lönsamt och gå hemma på bidrag, men är ju så en del vill ha det i det här bidragslandet.....
Mest vill ”vi” nog att vi tar ansvar för klimatutsläppen på ett rimligt sätt, som det rika privilegierade land vi är, samtidigt som vi kan satsa på lösningar för de som verkligen behöver och inte har möjlighet att använda andra lösningar. Att vägra det är bara så kasst.

Vore det då inte bättre med riktade satsningar för de som behöver, än breda skattesänkningar för att maximera utsläppen?
Jo i SAK. Men som det genomförs nu är ju FEL mot gemene svensson, man försvårar för oss som inte har den inkomsten till att köpa en elbil. Det är därför MP i många kretsar är hatade.

Jag tror Liberalerna är väldigt glada över att vara över spärren och att få fortsätta i riksdag. Det gör det lättare att bygga upp partiet igen inför nästa val. Såklart är de besvikna över att det är till stor del pga stödröster och att tillhöra ett lag… men den besvikelsen är nog mindre än rädslan för att hamna utanför och behöva börja om helt utan lag och stöd inför nästa val.

Som helt outbildad statsvetare ;) tror jag en stor del av SDs tapp är att utvisningarna som skett sista åren av utbildade och arbetande invandrare som bott i Sverige länge, pratar bra svenska och är väl fungerande visat hur absurd deras ”allt är invandrarnas fel och fanns inte dem skulle Sverige vara bra”. Artiklarna om människorna som utvisas gör ”invandrarna” mer till personer som man faktiskt känner, har nytta av och gillar. Det är inte lika roligt längre att säga ”kasta ut dem” när det är ens barns skolkamrater eller fruns arbetskamrater det handlar om.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat