Bukefalos 30 år!

Ta ingen skit! Har ju läst i din dagbok och du har gjort en GRYM resa! Ska du verkligen vara stolt över sen har vi ju faktiskt olika förutsättningar också här i livet.
Och det är det här jag ser som problemet med moderaternas politik. De straffar bara utan att man ser till möjligheterna som folk har. Deras politik är ju rakt igenom att om du är fattig nog så blir du frisk.

Jag såg någon som räknade på VALU och väljarströmmarna och det verkar som att V vunnit väljare över blockgränsen samtidigt som S förlorat till den sidan. Jag vet inte hur korrekt räknat det är, och VALU verkar ju missat en del i sin analys igår, men ändå intressant. Och frustrerande att S gjort som så många andra socialdemokratiska partier senaste åren - anpassat sig för mycket till högerns extrema retorik och förlorat stöd pga. det.

Tycker också att det var intressant att enligt VALU så verkar 77% av vänsterpartiets väljare ha bestämt sig för vad de ska rösta på tidigare än senaste veckan, det är bara SD som har en större andel av sina väljare som också bestämt sig tidigare än senaste veckan.
https://www.svt.se/nyheter/sa-manga-bestamde-sig-sista-veckan
Vill V verkligen ha plats i regeringen till kostnaden av att ingen vänster-ekonomisk politik får genomföras under perioden?

Jag tror att det är där nånstans priset ligger. C-veto mot enskilda V-ministrar (dvs ingen inom armlängds avstånd på näringsdepartementet och finansministerposten) och en starkt högerlutande ekonomisk politik.

Relativa styrkeförhållanden i resultat är ganska ovidkommande nu eftersom samtliga av de 3 mindre behövs.

Senast ändrad:
Vill V verkligen ha plats i regeringen till kostnaden av att ingen vänster-ekonomisk politik får genomföras under perioden?

Jag tror att det är där nånstans priset ligger. C-veto mot enskilda V-ministrar, och en starkt högerlutande ekonomisk politik.
Jag inte! Men baserat på hur C låtit efter valet så blir jag ännu mer orolig för att de inte kommer acceptera de eftergifter som kommer behöva göras om V hålls ute (det var jag inte så orolig för innan valet).

Det var väl därför man förr i tiden tog med alla valsedlar in i båset? Ja för dom som hade behovet av att vara helt anonyma i sin röstning.
Ja men då behövde de fylla på valsedlar hela tiden. Bättre att ha såhär, färre valsedlar som slängs i onödan.

SD plockade ca 40% i min kommun. Bedrövligt är bara förnamnet.

Glädjande är att V och MP gjorde små kliv framåt men…ÄNDÅ. Så inte överraskande och ändå är deppen ett faktum.

Kommunresultatet…lite bättre än när jag kollade sist men ändå inte bra

Bifogade filer

• IMG_6086.webp
    IMG_6086.webp
    38,9 KB · Visningar: 42
Fast sånt borde ju rimligtvis gå att lösa. Bönder kan väl redan idag få rätt bra med stöd, om bränslepriserna ökar så handlar det ju främst för att få oss att ändra beteende, men vi behöver ju lokal livsmedelsproduktion. Det borde gå utmärkt att ordna ett riktat stöd till den nödvändiga bränslekostaden för landet som stort, medan vi kanske får tänka till en gång extra innan vi drar iväg på våra fossila nöjesresor och inte slösar bränsle "i onödan".
Jag känner mig så splittrad till det här. På ett sätt tänker jag att det är jättebra med höjda bränslepriser så alla reser och kör mindre bil. Men samtidigt tycker jag det är så tråkigt att bara vissa rikare människor ska ha råd att resa eller bo på ett sånt sätt så man behöver bil.

Jag har alltid tyckt klimatfrågor är jätteviktiga men jag är tyvärr pessimistisk nu. Ska vi rädda klimatet måste hela västvärlden göra så stora förändringar som folk inte är villiga att göra.
Vi måste ju i såna fall förändra hela vårt system dvs vi kan inte köpa varor som produceras i kina, transportera mat över hela världen. Vi kan inte ha häst för nöjes skull, vi kan inte åka utomlands eller åka på semester etc.

Jag tror att det är där nånstans priset ligger. C-veto mot enskilda V-ministrar (dvs ingen inom armlängds avstånd på näringsdepartementet och finansministerposten) och en starkt högerlutande ekonomisk politik.

Relativa styrkeförhållanden i resultat är ganska ovidkommande nu eftersom samtliga av de 3 mindre behövs.

Lars Ohly pratade ju om något liknande i Svt-soffan i morse. Att alternativen för V mycket väl kunde bli
- Gå med på en regering S-MP-C där man själv inte ingår men som genomför stora delar av Vs politik
- Sitta i en regering med S-MP-V där C inte ingår som men kommer genomför stora delar av Cs politik på bekostad av Vs

Och då om det verkligen är bättre att sitta i regering till vilket pris som helst. Det lät inte som att han tyckte det. Men han har ju å andra sidan gått med på just motsatsen ett par gånger.

Tycker också att det var intressant att enligt VALU så verkar 77% av vänsterpartiets väljare ha bestämt sig för vad de ska rösta på tidigare än senaste veckan, det är bara SD som har en större andel av sina väljare som också bestämt sig tidigare än senaste veckan.
https://www.svt.se/nyheter/sa-manga-bestamde-sig-sista-veckan

Jag tänker att det är helt naturligt? Ju längre ut på ytterkanten man står, desto färre blir valen och ju lättare är det att välja. Generellt då.

Rätt logiskt ändå, tänker jag, för är du långt ut på kanten ideologiskt har du bara ett parti som stämmer överens med de åsikterna, medan är du mer mot "mitten" (även om du håller dig på ena sidan) har du ju generellt fler valmöjligheter eftersom grundpolitiken är mer lik hos flera där.

Personligen, t.ex, är det tre partier jag absolut inte skulle kunna rösta på baserat på deras grundpolitik (SD och V är två av dem), medan övriga är potentiellt tänkbara (inte i dagsläget, men ur ett större perspektiv, sett till deras ordinarie grundideologi så att säga).

Jag känner mig så splittrad till det här. På ett sätt tänker jag att det är jättebra med höjda bränslepriser så alla reser och kör mindre bil. Men samtidigt tycker jag det är så tråkigt att bara vissa rikare människor ska ha råd att resa eller bo på ett sånt sätt så man behöver bil.

Jag har alltid tyckt klimatfrågor är jätteviktiga men jag är tyvärr pessimistisk nu. Ska vi rädda klimatet måste hela västvärlden göra så stora förändringar som folk inte är villiga att göra.
Vi måste ju i såna fall förändra hela vårt system dvs vi kan inte köpa varor som produceras i kina, transportera mat över hela världen. Vi kan inte ha häst för nöjes skull, vi kan inte åka utomlands eller åka på semester etc.
Jag tror inte folk kör mer överlag bara för att bensinen är ett par kronor billigare. För min del kör jag exakt lika mycket, men dyr bensin gör mitt liv dyrare. Jag måste köra 1,5 eller 2 mil för närmsta pendeltågsstation, handlar när jag åker till eller från jobbet och håller mig hemma när jag inte jobbar. Busslinjerna är nedmonterade sen länge och som i så många regioner utbytt mot ”närtrafiken”. Jättebra förutom att det inte går att pendla med det, det går inte planera, och att det kostar 40kr att åka med enkel resa. Och jag får bara åka till närmsta samhälle 6 km bort. Körde elbil innan, leasade en helt ny som var på verkstaden 4 gånger första året. Det har gjort mig livrädd att köpa en begagnad. Vi behöver bilen för att landsbygden ska överleva, vi behöver traktorer för att gårdarna ska kunna överleva. Vad vi inte behöver är ett storstadsperspektiv som säger åt oss att äta tårtor.

Du menar som när folk påstår att SD består av rasister och lågutbildade?
SD och S har högst andel lågutbildade väljare. SD har lägst andel högutbildade riksdagspolitiker. https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/sveriges-politiker-hogre-utbildade-an-sina-valjare/

"Lågutbildad" behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt. Det finns vääääääldigt många vård- och omsorgsyrken, t.ex. som vi som land är helt beroende av och där många som jobbar inte har en lång utbildning.

SD är ett parti som i närtid haft organiserade nazister som partiledare, så att en högre andel rasister dras till dem än till en del andra partier är inte konstigt. https://www.svd.se/a/mrAl8O/sd-s-vitbok-var-tredje-grundare-kopplas-till-nazism-eller-fascism

Så. Visa nu gärna källor på att Magdalena Anderssons våta dröm är ett bidragssamhälle.

Det låter ofta som att vi måste leva som på 1800-talet inklusive svält, selektiv rösträtt och loppor, men det räcker att leva som på 70-talet. Då hade vi ingen earth overshoot day. Det är väl ändå inte så hemskt? Jag fattar att det måste se annorlunda ut än då, eftersom vi kommer vilja hålla kvar viss teknik, men just att det skulle vara ett liv som inte går att leva eller en omöjlighet är en myt.

Jag tror vi får avvakta nästa vecka också. Trots allt vill nog ingen hängas för att skicka in SD-ministrar heller.
Jag såg att du lagt till lite grejer i inlägget jag svarade på, så jag vill förtydliga att jag egentligen inte menade att boosta upp vänsterpartiets resultat i relation med C, utan mer i relation med sossarnas misslyckande. För det är som du säger så att alla tre mindre partierna behövs, om nu oppositionen ens vinner.

För egen del anser jag att det skulle betyda mycket för Sverige om socialdemokraternas rättspolitiska talesperson inte blir justitieminister, och jag skulle bra mycket hellre vilja se en centerpartist på den positionen än en sosse. Det spelar såklart ingen roll vad jag tycker, och det är ju en ganska specifik sak - nämnde det mer som ett exempel på saker som skulle kunna göra både C och V lite mer tillfreds.

Har förövrigt tänkt en del på det här med röda linjer från de två partierna, och jag vet att du tycker att V är mest besvärliga. Men en sak de faktiskt varit bättre på är att förbereda partiet och väljarna på ett eventuellt samarbete med C, både genom att säga att de gärna skulle se alla oppositionspartier i regeringen, "regeringsskolan" för partiet och debattartiklar från personer som Jonas Sjöstedt. Jag har knappt sett något motsvarande från centern (och sossarna har ju inte hjälpt till alls).

Apropå intressanta valresultat och bränsleprisernas betydelse på landsbygden och i valrörelsen.

Om vi skulle anordna en gissningslek på ämnet "I vilken svensk kommun får Miljöpartiet starkast stöd i riksdagsvalet", vad hade ni gissat?

Hur många hade gissat på det rätta svaret Jokkmokk? Klar vinnare med 14,7 % som röstar på MP. Tvåa blev Lund på 13,9 % och sedan kommer Stockholm, Åre och Uppsala på drygt 11 %.

Jag får erkänna att mina kunskaper om Jokkmokks politik är begränsade, men jag tänker att om det är någonstans bränslepriser borde vara en stor fråga så är det i Sveriges tredje mest glesbefolkade kommun.

Lars Ohly pratade ju om något liknande i Svt-soffan i morse. Att alternativen för V mycket väl kunde bli
- Gå med på en regering S-MP-C där man själv inte ingår men som genomför stora delar av Vs politik
- Sitta i en regering med S-MP-V där C inte ingår som men kommer genomför stora delar av Cs politik på bekostad av Vs

Och då om det verkligen är bättre att sitta i regering till vilket pris som helst. Det lät inte som att han tyckte det. Men han har ju å andra sidan gått med på just motsatsen ett par gånger.
Ohly är en klok man. Jag tror som sagt på ett annat alternativ där både C och V är utanför regeringen men får både stoppa det värsta hos ”motpolen” inom oppositionen och får igenom en hel del politik som inte är lika extrem och kontroversiell. Jag tror det kan bli bra för Sverige efter den här mandatperioden av högerfascism.

Jag vill inte se ett upprepande av januariavtalet där istället alla partier fick igenom ”hjärtefrågor” som skavde som mest hos samarbetspartnern. Det var liksom mer som dolkstötar än samarbete. Även om det också är hundra resor bättre än Tidölagets katastrofpolitik.

Anledningen till längre köer var väl just det här nya att DU har RÄTT att få välja valsedel ANONYMT utan att någon står och försöker pressa dig eller påverka dig att rösta annat. Därav de längre köerna.

Jag tyckte de var superbra sätt, sen kanske det kan förbättras till nästa val att ha fler sedelbås och brev kontrollanter som förklarar hur du ska lägga ner sedlarna innan du går bakom gröna båset.
Men så var det väl även förra gången? Eller var det i EU-valet bara? Jag har röstat minst en gång med valsedlarna bakom en skärm i allafall.

Ohly är en klok man. Jag tror som sagt på ett annat alternativ där både C och V är utanför regeringen men får både stoppa det värsta hos ”motpolen” inom oppositionen och får igenom en hel del politik som inte är lika extrem och kontroversiell. Jag tror det kan bli bra för Sverige efter den här mandatperioden av högerfascism.
Detta hoppas jag också på.

Det låter ofta som att vi måste leva som på 1800-talet inklusive svält, selektiv rösträtt och loppor, men det räcker att leva som på 70-talet. Då hade vi ingen earth overshoot day. Det är väl ändå inte så hemskt? Jag fattar att det måste se annorlunda ut än då, eftersom vi kommer vilja hålla kvar viss teknik, men just att det skulle vara ett liv som inte går att leva eller en omöjlighet är en myt.
Intressant. Men hur skulle det gå till rent praktiskt? Hur skulle vårt samhälle lyckas gå tillbaka till det?

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12