Bukefalos 30 år!

Jag är fortfarande nyfiken på varför du tror att Magdalena Andersson vill att folk ska bli bidragsberoende.

Eller var det bara något du skrev i frustration?
Det hade min make fått höra på jobbet idag "jaha nu ska vi gå på bidrag, det är ju förjävligt". Jag förstår inte varför man om man har ett jobb idag ska gå på bidrag?

Ingen tvingar väl på en ett bidrag - men när de behövs är det ju himla fint att de finns tänker jag..

Det hade min make fått höra på jobbet idag "jaha nu ska vi gå på bidrag, det är ju förjävligt". Jag förstår inte varför man om man har ett jobb idag ska gå på bidrag?

Ingen tvingar väl på en ett bidrag - men när de behövs är det ju himla fint att de finns tänker jag..
Vid de (lyckligvis få) tillfällen jag hört dylika uttalanden har det ofta varit kopplat till bränslepriserna, alltså att folk ser framför sig att det kommer att bli så dyrt att köra till & från jobbet att de tjänar mer på att stanna hemma på bidrag. Det låter helt befängt i mina öron och jag har väldigt svårt att tro att det är särskilt verklighetsförankrat hos de flesta, men jag har som sagt stött på argumentet flertalet gånger.

Läste för övrigt att över 4500 incidenter är anmälda....Skulle valet ske digitalt framöver skulle ju inte valfusk kunna ske. Något för framtiden kanske

Antalet människor som får bidrag i Sverige har minskat sedan 2010 oavsett vilka block som varit majoritet. Men man ska då också veta att utförsäkringarna från försäkringskassan började vid 2009/2010 vilket skapat en stor effekt. Det är en konsekvens av alliansregeringarna.

S har ju alltid förknippats med det. Det är verkligen inget nytt under solen. (Jag syftar inte på de som behöver det).
Ja, det var under S-ledda regeringar som sjukförsäkring, barnbidrag, a-kassa, föräldraledighetsersättning och säkert några ytterligare bidrag (och försäkringar) infördes. Till skillnad från många andra länder kan du (har du kunnat) klara din försörjning även om du skaffar barn, råkar bli arbetslös, eller gud förbjude blir sjuk.

Det är något jag tycker vi ska vara stolta över, och värna. Efter att ha bott i USA i flera år är jag väldigt tacksam för att vi har de bidrag och försäkringar vi har.

Vid de (lyckligvis få) tillfällen jag hört dylika uttalanden har det ofta varit kopplat till bränslepriserna, alltså att folk ser framför sig att det kommer att bli så dyrt att köra till & från jobbet att de tjänar mer på att stanna hemma på bidrag. Det låter helt befängt i mina öron och jag har väldigt svårt att tro att det är särskilt verklighetsförankrat hos de flesta, men jag har som sagt stött på argumentet flertalet gånger.
Det handlar nog i såfall ofta om tex undersköterskor som jobbar deltid eller delad tur och har långt till jobbet och en bensinslukande bil.

Det var aldrig min mening att det skulle uppfattas så, absolut inte. Politiken som de driver (tex S med bidrag) som gör mig förbaskad på såna som vill lyfta bidrag istället för att arbeta (tro mig, de finns i min närhet!), absolut inte där en människa behöver det. Hoppas jag varit tydlig nu! 🤗
Jag betvivlar inte att det finns folk som vill lyfta bidrag istället för att jobba. Jag är också helt säker på att det finns folk som inget hellre vill än att jobba, men inte kan, och alltså är beroende av samhällets skyddsnät för att kunna ha en dräglig tillvaro. Jag är tämligen säker på att den senare gruppen är betydligt större än den första. Jag ser hellre att några slöfockar som egentligen inte skulle ha bidrag slinker igenom och får det, än att de som faktiskt behöver det inte får det. Givetvis måste det finnas en balans i det hela, men hetsjakt på ”fuskare” leder inte till balans. Jag vill ha ett samhälle där även de svagaste har ett ok liv och har samma människovärde som alla de som, för att använda den här valperiodens retorik, ”jobbar hårt och bidrar”.

Jag betvivlar inte att det finns folk som vill lyfta bidrag istället för att jobba. Jag är också helt säker på att det finns folk som inget hellre vill än att jobba, men inte kan, och alltså är beroende av samhällets skyddsnät för att kunna ha en dräglig tillvaro. Jag är tämligen säker på att den senare gruppen är betydligt större än den första. Jag ser hellre att några slöfockar som egentligen inte skulle ha bidrag slinker igenom och får det, än att de som faktiskt behöver det inte får det. Givetvis måste det finnas en balans i det hela, men hetsjakt på ”fuskare” leder inte till balans. Jag vill ha ett samhälle där även de svagaste har ett ok liv och har samma människovärde som alla de som, för att använda den här valperiodens retorik, ”jobbar hårt och bidrar”.
Här sätter du fingret på skillnaden mellan blocken, som jag ser det.

Det handlar nog i såfall ofta om tex undersköterskor som jobbar deltid eller delad tur och har långt till jobbet och en bensinslukande bil.
Ja, så kan det säkert vara. Jag har dålig koll och försöker därför låta bli att döma, men det låter bara så extremt och känns ibland som något som folk liksom börjat upprepa utan att riktigt fundera/analysera själva så att säga.

Helt ärligt förstår jag inte att drivmedelspriserna skulle vara det som får folk att rösta på Tidö. S har ju varit jättetydliga med att de vill hålla nere priserna så långt som möjligt? Dessutom diskuteras olika differentieringar för att priserna inte ska slå så hårt mot landsbygden.

MEN vi är fortfarande med i EU och vi behöver förhålla oss till vad som gäller där, och i synnerhet vilka risker som finns om vi INTE MINSKAR UTSLÄPPEN. Man baxnar ju över att folk inte tror på klimatförändringarna som att de inte tror på påskharen.

Jag förstår inte hur FAKTAN inte kunnat få större utrymme i debatten? OAVSETT vilket parti som vinner så kommer priserna gå upp.

EU har bestämda miniminivåer för drivmedelsskatt och Sverige har fått möjlighet att tillfälligt lägga skatten på miniminivå, vilket gäller 1 maj–30 september. För 2026 godkändes ett sånt undantag på fem månader, men det är liksom ingenting man kan förlänga år efter år. Det behöver förhandlas på EU-nivå. Denna sänkning har kostat staten 1,6 miljarder, som hade kunnat läggas på skolor, vård eller annan samhällsservice.

Dessutom riskerar Sverige att få böta stora summor för att vi inte klarar EU:s klimatmål. I Naturvårdsverkets senaste scenario visas ett underskott på ca 13 miljoner ton CO₂e under 2024–2030. Det handlar om mångmiljardbelopp i böter om det vill sig illa.

Ja, så kan det säkert vara. Jag har dålig koll och försöker därför låta bli att döma, men det låter bara så extremt och känns ibland som något som folk liksom börjat upprepa utan att riktigt fundera/analysera själva så att säga.
Rent teoretiskt:
När bensinpriset var som högst låg det på 25kr litern. Om man då har 10 mil till jobbet således 20 mils körning om dagen och en bil som drar 1 l milen (typ en gammal volvo). Då kostar resan 500 kr per dag i bensin vilket ger 10 000 kr i månaden. Har man en undersköterskelön på deltid och kanske får ut 20 000 kr i månaden före skatt så blir det helt klart en stor del av inkomsten som går till bensin. Men då måste det också finnas anledning till att man inte får avdrag på skatten då.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat