Bukefalos 30 år!

Men var ska pengarna komma från? Vad måste stå tillbaka för detta paradigmskifte?
Det är ju en enorm fråga som inte platsar att besvaras i ett inlägg i en tjattertråd på ett forum utan genom utredningar med heltidsarbetande experter och forskare.

Helt kort är Experiment 2000m2 inspirerande (du kan läsa mer här) och jag minns att jag sett en intervju med en forskare på SLU (som jag tyvärr inte hittar nu) som hade långtgående idéer om hur asylsökande och arbetskraftsinvandring kunde slussas till projekt för heltäckande inhemsk matproduktion (som ett led både att ta vara på kompetens och att förflytta sfi till praktiska fält, samt ställa om vårt jordbruk till fossilfritt utan att belasta våra bönder). Vi har enligt henne (och detta experiment) odlingsmark i Sverige för 14 miljoner (?) personers mat och kan alltså ta emot tre miljoner personer för att ställa om vårt jordbruk. Alla dessa tre miljoner skulle bli skattebetalare inom några år (och inte efter 18-25 åt som infödda svenskar). Med nuvarande befolkningsutveckling har vi istället en befolkning om 6,4 miljoner år 2100 och en medelålder på 60 år. I ett sådant läge är migration guld! Enda lösningen och dessutom win-win. 🤷‍♀️

Ja alltså man måste ju ha en väldigt låg inkomst och en hyggligt lång resa som heller inte kan dras av på skatten.
Kort efter att vi flyttade till huset så tappade företaget jag städade åt sin kund så jag fick gå över till dagtid och köra min egen bil i jobbet. Jag räknade då ut att jag hade i princip fått samma i akassa som jag fick ut i lön efter den ökade bränslekostnaden + värdeminskning osv. Kanske fanns avdrag jag inte visste om, det vet jag inte. Men jag tyckte det var sjukt att jag hade så dålig lön (och villkor). Jag sökte dock nytt jobb för arbetslös vill man ju inte vara frivilligt.. Min lön hade ju varit bättre när jag jobbade ständig natt och helg så det var väl den akassan baserades på. Längesen detta och som sagt kanske jag räknade tokigt men minns att jag var upprörd på företaget över det där..

Helt ärligt förstår jag inte att drivmedelspriserna skulle vara det som får folk att rösta på Tidö. S har ju varit jättetydliga med att de vill hålla nere priserna så långt som möjligt? Dessutom diskuteras olika differentieringar för att priserna inte ska slå så hårt mot landsbygden.

MEN vi är fortfarande med i EU och vi behöver förhålla oss till vad som gäller där, och i synnerhet vilka risker som finns om vi INTE MINSKAR UTSLÄPPEN. Man baxnar ju över att folk inte tror på klimatförändringarna som att de inte tror på påskharen.

Jag förstår inte hur FAKTAN inte kunnat få större utrymme i debatten? OAVSETT vilket parti som vinner så kommer priserna gå upp.

EU har bestämda miniminivåer för drivmedelsskatt och Sverige har fått möjlighet att tillfälligt lägga skatten på miniminivå, vilket gäller 1 maj–30 september. För 2026 godkändes ett sånt undantag på fem månader, men det är liksom ingenting man kan förlänga år efter år. Det behöver förhandlas på EU-nivå. Denna sänkning har kostat staten 1,6 miljarder, som hade kunnat läggas på skolor, vård eller annan samhällsservice.

Dessutom riskerar Sverige att få böta stora summor för att vi inte klarar EU:s klimatmål. I Naturvårdsverkets senaste scenario visas ett underskott på ca 13 miljoner ton CO₂e under 2024–2030. Det handlar om mångmiljardbelopp i böter om det vill sig illa.
Folk tar verkligen inte till sig fakta. Det har ju redan börjats på facebook vilkas fel det är att bränslepriset går upp nu.

Jag håller med. Även om det säkert skulle öka valdeltagandet (eller, alla gamla som inte har bank ID eller kan med datorer?) men går ju inte att garantera säkerheten där tänker jag. Kan man hacka banker osv så kan man ju hacka valmyndigheten..

Handlar ju inte bara om hackning. Utan även tex att ingen hotar/mutar/på annat sätt influerar hur någon väljer (i dagsläget är det ju därför du är ensam i båset). Att du är den du säger (och att inte någon annan använder ditt bankID) osv.

Folk tar verkligen inte till sig fakta. Det har ju redan börjats på facebook vilkas fel det är att bränslepriset går upp nu.
Det där är väl inte ens allvarligt. Utan mer skämt och ironi. Det var ju faktiskt lite roligt att både bränslet och elen kommer bli betydligt dyrare from nu.

Det är en hel del prat om bidrag från flera och pratar vi om ekonomiskt bistånd, socialbidrag, så ligger riksnormen på 5200kr för en ensamstående och 7000kr ich för två sammanboende. Till det kan man ansöka om kostnaden för hushållsel, a-kassa, hemförsäkring och medicin om man har sådana kostnader och kan uppvisa kvitto. Hyra tillkommer också men den beviljas inte alltid rakt av utan det finns schabloner för det och är hyran högre än schablonen så får man prioritera den kostnaden med sina 5200kr. En ensamstående kan räkna med att en etta på 6500kr är ok. Övre gränsen beror lite på var man bor i landet men det är inte väl tilltaget. Så totalt ca 12000kr. Det ska vara väldigt lågavlönat och mycket lång väg till jobbet för att det ska vara bättre att avstå jobb. Dessutom får man inget alls före man uttömt alla sina resurser, blir av med sitt bistånd om man inte tar jobb som finns. Så hela snacket att det är gött att leva på bistånd och något som är vanligt faller platt. Det förekommer men verkligen inte på det sättet.

Ta ingen skit! Har ju läst i din dagbok och du har gjort en GRYM resa! Ska du verkligen vara stolt över sen har vi ju faktiskt olika förutsättningar också här i livet.
Nu kanske jag är andra eller tredje på bollen då jag läser i kapp här men när jag läser detta så förstår jag ärligt talat inte dina andra inlägg om bidrag i den här tråden.

Du skriver här ovan tydligt att folk har olika förutsättningar i livet och verkar införstådd att en del kan behöva bidrag för att klara sig pga omständigheter.
Vilket är vad S och de övriga har kampanjat för, de har inte sagt att folk ska kunna luta sig tillbaka och inte behöva visa varför de behöver dessa bidrag.

De senaste årens politik har lett till mycket större antal nekande till folks förfrågningar om hjälp och det är inte i kapp med hur mycket mindre hjälp folk behöver. Folk blir inte mindre sjuka. Det är folk som har andra förutsättningar i livet i de situationerna också, inte bara i @et_flickan s fall.

Bara detta säger något:
698 000 människor lever i social och materiell fattigdom i Sverige idag, nästan en dubblering sedan 2021.
Vem väljer frivilligt att leva i fattigdom?
(Från stadsmissionens fattigdomsrapport från 2025: https://sverigesstadsmissioner.se/nyheter/fattigdomsrapporten-2025/)

Helt ärligt förstår jag inte att drivmedelspriserna skulle vara det som får folk att rösta på Tidö. S har ju varit jättetydliga med att de vill hålla nere priserna så långt som möjligt? Dessutom diskuteras olika differentieringar för att priserna inte ska slå så hårt mot landsbygden.

MEN vi är fortfarande med i EU och vi behöver förhålla oss till vad som gäller där, och i synnerhet vilka risker som finns om vi INTE MINSKAR UTSLÄPPEN. Man baxnar ju över att folk inte tror på klimatförändringarna som att de inte tror på påskharen.

Jag förstår inte hur FAKTAN inte kunnat få större utrymme i debatten? OAVSETT vilket parti som vinner så kommer priserna gå upp.

EU har bestämda miniminivåer för drivmedelsskatt och Sverige har fått möjlighet att tillfälligt lägga skatten på miniminivå, vilket gäller 1 maj–30 september. För 2026 godkändes ett sånt undantag på fem månader, men det är liksom ingenting man kan förlänga år efter år. Det behöver förhandlas på EU-nivå. Denna sänkning har kostat staten 1,6 miljarder, som hade kunnat läggas på skolor, vård eller annan samhällsservice.

Dessutom riskerar Sverige att få böta stora summor för att vi inte klarar EU:s klimatmål. I Naturvårdsverkets senaste scenario visas ett underskott på ca 13 miljoner ton CO₂e under 2024–2030. Det handlar om mångmiljardbelopp i böter om det vill sig illa.

Precis mina tankar! Alltså fattar inte hur diskussionerna är så frånkopplade verkligheten.

Nu kanske jag är andra eller tredje på bollen då jag läser i kapp här men när jag läser detta så förstår jag ärligt talat inte dina andra inlägg om bidrag i den här tråden.

Du skriver här ovan tydligt att folk har olika förutsättningar i livet och verkar införstådd att en del kan behöva bidrag för att klara sig pga omständigheter.
Vilket är vad S och de övriga har kampanjat för, de har inte sagt att folk ska kunna luta sig tillbaka och inte behöva visa varför de behöver dessa bidrag.

De senaste årens politik har lett till mycket större antal nekande till folks förfrågningar om hjälp och det är inte i kapp med hur mycket mindre hjälp folk behöver. Folk blir inte mindre sjuka. Det är folk som har andra förutsättningar i livet i de situationerna också, inte bara i @et_flickan s fall.

Bara detta säger något:

Vem väljer frivilligt att leva i fattigdom?
(Från stadsmissionens fattigdomsrapport från 2025: https://sverigesstadsmissioner.se/nyheter/fattigdomsrapporten-2025/)

Nästan en dubblering på 5 år 😭

Lars Ohly pratade ju om något liknande i Svt-soffan i morse. Att alternativen för V mycket väl kunde bli
- Gå med på en regering S-MP-C där man själv inte ingår men som genomför stora delar av Vs politik
- Sitta i en regering med S-MP-V där C inte ingår som men kommer genomför stora delar av Cs politik på bekostad av Vs

Och då om det verkligen är bättre att sitta i regering till vilket pris som helst. Det lät inte som att han tyckte det. Men han har ju å andra sidan gått med på just motsatsen ett par gånger.
Som vänster röstare så tycker jag att det första alternativet är bättre. Jag tycker inte att en ministerpost är lika viktig som att kunna genomföra delar av ens politik, inte på långa vägar.

Men å andra sidan så vill jag inte heller att V ska vägra rösta på en S-MP-C regering pga de inte får igenom någon del av sin politik och därmed möjligen släppa fram en tidö regering.

Å tredje sidan så vill jag inte heller att de ska släppa igenom den regeringen villkorslöst och lägga sig platt fall. Något bör ju de som har röstat på dem få.

Tur att jag inte är den som måste sitta vid bordet och diskutera sånt här 😅

Det låter ofta som att vi måste leva som på 1800-talet inklusive svält, selektiv rösträtt och loppor, men det räcker att leva som på 70-talet. Då hade vi ingen earth overshoot day. Det är väl ändå inte så hemskt? Jag fattar att det måste se annorlunda ut än då, eftersom vi kommer vilja hålla kvar viss teknik, men just att det skulle vara ett liv som inte går att leva eller en omöjlighet är en myt.
86e54b0f7d2f65cb9867b8c2a19e8162.gif

:D

Jag är dock osäker på om vi i väst inte levde med mer än vad vi egentligen hade råd med rent klimatmässigt? Hade varit intressant att se någon statistik på det.

Jag såg att du lagt till lite grejer i inlägget jag svarade på, så jag vill förtydliga att jag egentligen inte menade att boosta upp vänsterpartiets resultat i relation med C, utan mer i relation med sossarnas misslyckande. För det är som du säger så att alla tre mindre partierna behövs, om nu oppositionen ens vinner.

För egen del anser jag att det skulle betyda mycket för Sverige om socialdemokraternas rättspolitiska talesperson inte blir justitieminister, och jag skulle bra mycket hellre vilja se en centerpartist på den positionen än en sosse. Det spelar såklart ingen roll vad jag tycker, och det är ju en ganska specifik sak - nämnde det mer som ett exempel på saker som skulle kunna göra både C och V lite mer tillfreds.

Har förövrigt tänkt en del på det här med röda linjer från de två partierna, och jag vet att du tycker att V är mest besvärliga. Men en sak de faktiskt varit bättre på är att förbereda partiet och väljarna på ett eventuellt samarbete med C, både genom att säga att de gärna skulle se alla oppositionspartier i regeringen, "regeringsskolan" för partiet och debattartiklar från personer som Jonas Sjöstedt. Jag har knappt sett något motsvarande från centern (och sossarna har ju inte hjälpt till alls).
Jag är nyfiken, varför just justitieminister posten?

C säger nu.. ”Nu avvaktar vi det slutgiltiga valresultatet, men är redo att tillsammans med Socialdemokraterna se hur Sverige kan få en handlingskraftig regering. Blir detta valresultatet behöver Socialdemokraterna se helheten. För då visar det tydligt att väljarna varken vill se en ekonomisk vänstersväng, eller ett stort inflytande för Sverigedemokraterna. Det finns ingen efterfrågan på ytterkantspolitik utan snarare önskan efter politisk stabilitet och ett politiskt innehåll med en tydlig mittenprägel. Det är våra ingångar i samtal om en ny regering med Socialdemokraterna”, skriver Hannes Hervieu.
De behöver inte vara oroliga för att inte få mittenpolitik med just sossarna iallafall 😅

De allra, allra flesta av dessa incidenter är att det saknas valsedlar, eller att valsedlar hamnat i fel plats, inte särskilt "farliga", mest irriterande
Åh, jag såg faktiskt igår en annan valsedel (tror t.o.m att det var SD) som hade "råkat" hamna överst/framför och i samma fack som Vänsterpartiets fack i ett av valen - vilket jag märkte endast för att jag letade efter V:s valsedel. Det var bara en valsedel och gick snabbt att flytta till rätt fack, som var den direkt ovanför.

Kan inte förneka att jag undrade om det verkligen var ett misstag eller inte... :grin:

Visste inte att man skulle rapportera sånt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur