Det är ju en enorm fråga som inte platsar att besvaras i ett inlägg i en tjattertråd på ett forum utan genom utredningar med heltidsarbetande experter och forskare.Men var ska pengarna komma från? Vad måste stå tillbaka för detta paradigmskifte?
Helt kort är Experiment 2000m2 inspirerande (du kan läsa mer här) och jag minns att jag sett en intervju med en forskare på SLU (som jag tyvärr inte hittar nu) som hade långtgående idéer om hur asylsökande och arbetskraftsinvandring kunde slussas till projekt för heltäckande inhemsk matproduktion (som ett led både att ta vara på kompetens och att förflytta sfi till praktiska fält, samt ställa om vårt jordbruk till fossilfritt utan att belasta våra bönder). Vi har enligt henne (och detta experiment) odlingsmark i Sverige för 14 miljoner (?) personers mat och kan alltså ta emot tre miljoner personer för att ställa om vårt jordbruk. Alla dessa tre miljoner skulle bli skattebetalare inom några år (och inte efter 18-25 åt som infödda svenskar). Med nuvarande befolkningsutveckling har vi istället en befolkning om 6,4 miljoner år 2100 och en medelålder på 60 år. I ett sådant läge är migration guld! Enda lösningen och dessutom win-win.